Nel 1977, i Jethro Tull pubblicano il loro 10° album d'inediti registrato in studio, questo "Songs From the Wood".
Il progressive viene decisamente accantonato, e il genere predominante di questo disco è il folk rock, con atmosfere rurali e pastorali. Non mancano comunque momenti più tendenti al rock, con il buon Martin in grande spolvero. Il risultato è veramente eccezionale, oltre che molto originale e insolito, soprattutto confrontandolo alle tendenze di quel periodo. Una sorta di oasi felice per gli amanti di questo stile. Questo album segnerà una "riappacificazione" tra gli amanti della band, in quanto alcuni album antecedenti a questo non avevano molto entusiasmato alcuni fan. Anche la critica sarebbe tornata a giudizi più benevoli. Insieme ai successivi "Heavy Horses" e "Stormwatch" andrà a costituire la nota e apprezzata trilogia folk.
La copertina del disco ci porta già nel suo clima. Raffigura infatti Ian Anderson in mezzo ad un bosco, nelle vesti di cacciatore. Nel realizzare questa opera vi è stata un'indubbia e accurata ricerca musicale. In molti pezzi si respira un'atmosfera celtica, legata ad antiche tradizioni britanniche, e nel realizzarla si sono adoperati anche leggiadri e purtroppo un po' desueti strumenti, come il mandolino e addirittura il liuto! Un' ulteriore conferma delle qualità tecniche del gruppo. Oltre a Anderson, Barre, Barlow, Evan e Glascock, nella formazione figura ufficialmente anche lo storico arrangiatore dei Tull, David Palmer, in qualità di tastierista.
Con l'inizio della title-track, eccoci catapultati in un clima quasi fiabesco, con un dolcissimo cantato di Anderson con interventi di Glascock, a cui farà seguito un crescendo dapprima acustico, dappoi evolvente in un robusto rock, con grande interazioni tra chitarra elettrica, flauto e tastiere. Questa canzone diventerà una delle preferite dei fan. La successiva "Jack In The Green", molto eseguita dal vivo, è invece una breve e solare canzone semi-acustica. In questo pezzo TUTTI gli strumenti sono suonati da Anderson. Con "Cup Of Wonder" ci troviamo di fronte ad un veloce e trascinante folk rock elettro-acustico, con un piacevolissimo intermezzo musicale. La quarta traccia, "Hunting Girl" è un altro dei capisaldi dell'album. Lascia per un po' in disparte il folk e si attesta su territori decisamente hard rock. All'avvio eseguito con l'organo, segue un'entusiasmante cavalcata rock fatta davvero in modo magistrale. Oltre ai graffianti riff di Barre, è davvero notevole la potente ritmica fornita dal basso di Glascock. "Hunting Girl" sarà un cavallo di battaglia nelle esecuzioni live.
La seguente "Ring Out, Solstice Bells" è forse la canzone meno riuscita dell'opera. E' una piacevole canzone dalle atmosfere natalizie, che mette in risalto soprattutto le qualità di Barlow alla batteria, ma che dopo un po' puo' stancare. Un'altro capolavoro è invece "Velvet Green". Sono rimasto esterrefatto al suo primo ascolto! L'avvio ha un'impronta medioevale, con un bel suono di liuto (suonato da Barre) e poi prosegue in un folk acustico con dei veri virtuosismi strumentali e uno stupendo cantato. Il finale riprende il tema dell'inizio. Quanti saprebbero scrivere una canzone cosi? Chiudendo gli occhi e con una fervida immaginazione si potrebbero vedere sia le corti medioevali sia i druidi celti!!! Davvero bellissima! "The Whistler" è un altro ottimo brano semi-acustico con quel tocco di originalità che non guasta mai. Il protagonista degli stacchi musicali è infatti un whistle, credo uno zufolo, con un suono davvero particolare. Dopodichè eccoci ad un altro capolavoro. L'ottava canzone, cioè "Pibroch (Cap In The Hand)" è qualcosa di fenomenale, a partire dal titolo. "Pibroch" significa letteralmente "variazioni per cornamusa generalmente su temi marziali" (!!!). Molto lunga, comincia con la chitarra molto acida e distorta, a cui si aggiungono poi batteria, flauto e voce, che andranno a costituire il tema principale, con un clima decisamente cupo. Pregevoli sono le due divagazioni musicali, con superbi intrecci tra flauto, mandolino e liuto, a cui si sovrappongono percussioni, tastiere e probabilmente cornamusa, visto il titolo, che conferiscono al brano un'aria davvero solenne. Stupefacente! La conclusiva "Fire At Midnight" è un breve pezzo nel pieno rispetto del solco stilistico generale. Molto gradevole anche qui l'intermezzo strumentale, con un originale duetto chitarra elettrica-mandolino.
In definitiva, questo lavoro è un altro dei pezzi da novanta della discografia dei Jethro Tull, che forse non raggiunge i livelli di alcuni capolavori precedenti (il voto finale sarebbe un 4.85), ma che è veramente ineccepibile e fondamentale nella storia di questa gloriosa band. Un disco che non può davvero mancare nelle collezioni di tutti i cultori dell'ottima musica.
Elenco tracce testi samples e video
01 Songs From the Wood (04:55)
Let me bring you songs from the wood:
to make you feel much better than you could know.
Dust you down from tip to toe.
Show you how the garden grows.
Hold you steady as you go.
Join the chorus if you can:
it'll make of you an honest man.
Let me bring you love from the field:
poppies red and roses filled with summer rain.
To heal the wound and still the pain
that threatens again and again
as you drag down every lover's lane.
Life's long celebration's here.
I'll toast you all in penny cheer.
Let me bring you all things refined:
galliards and lute songs served in chilling ale.
Greetings well met fellow, hail!
I am the wind to fill your sail.
I am the cross to take your nail:
A singer of these ageless times.
With kitchen prose and gutter rhymes.
Songs from the wood make you feel much better.
03 Cup of Wonder (04:34)
May I make my fond excuses
For the lateness of the hour,
But we accept your invitation,
And we bring you Beltane's flower.
For the May Day is the great day,
Sung along the old straight track
And those who ancient lines did lay
Will heed the song that calls them back.
Pass the word and pass the lady,
Pass the plate to all who hunger.
Pass the wit of ancient wisdom,
Pass the cup of crimson wonder.
Pass the cup of crimson wonder.
Ask the green man where he comes from,
Ask the cup that fills with red.
Ask the old grey standing stones that
Show the sun its way to bed.
Question all as to their ways
And learn the secrets that they hold.
Walk the lines of nature's palm
Crossed with silver and with gold.
Pass the cup and pass the lady,
Pass the plate to all who hunger.
Pass the wit of ancient wisdom,
Pass the cup of crimson wonder.
Pass the cup of crimson wonder.
Join in black December's sadness,
Lie in August's welcome corn.
Stir the cup that's ever-filling
With the blood of all that's born.
But the May Day is the great day,
Sung along the old straight track
And those who ancient lines did lay
Will heed this song that calls them back.
Pass the word and pass the lady,
Pass the plate to all who hunger.
Pass the wit of ancient wisdom,
Pass the cup of crimson wonder.
Pass the cup of crimson wonder.
04 Hunting Girl (05:13)
One day I walked the road
And crossed a field to go
By where the hounds ran hard.
And on the master raced,
Behind the hunters chased
To where the path was barred.
One fine young lady's horse refused the fence to clear.
I unlocked the gate but she did wait until the pack had disappeared.
Crop handle carved in bone,
Sat high upon a throne
Of finest English leather.
The queen of all the pack,
This joker raised his hat
And talked about the weather.
All should be warned about this high born Hunting Girl.
She took this simple man's downfall in hand, I raised the flag that she unfurled.
Boot leather flashing and spurnecks the size of my thumb.
This highborn hunter had tastes as strange as they come.
Unbridled passion, I took the bit in my teeth.
Her standing over, me on my knees underneath, underneath.
My lady, be discrete,
I must get to my feet
And go back to the farm.
Whilst I appreciate
You are no deviate,
I might come to some harm.
I'm not inclined to acts refined, if that's how it goes.
Oh, high born Hunting Girl, I'm just a normal low born so and so.
05 Ring Out, Solstice Bells (03:46)
Now is the solstice of the year,
Winter is the glad song that you hear.
Seven maids move in seven time.
Have the lads up ready in a line.
Ring out these bells.
Ring out, ring solstice bells.
Ring solstice bells.
Join together beneath the mistletoe
By the holy oak whereon it grows.
Seven druids dance in seven time.
Sing the song the bells call, loudly chiming.
Ring out these bells.
Ring out, ring solstice bells.
Ring solstice bells.
Ring out, ring out those solstice bells.
Ring out, ring out those solstice bells.
Praise be to the distant sister sun,
Joyful as the silver planets run.
Seven maids move in seven time.
Sing the song the bells call, loudly chiming.
Ring out these bells.
Ring out, ring solstice bells.
Ring solstice bells.
Ring on, ring out.
Ring on, ring out.
Ring on, ring out.
Ring on, ring out.
06 Velvet Green (06:04)
Walking on Velvet Green
Scotch pine growing
Isn't it rare to be taking the air?
Sitting
Walking on Velvet Green
Walking on Velvet Green
Distant cows lowing
Never a care
With your legs in the air
Loving
Walking on Velvet Green
Won't you have my company
Yes, take it in your hands
Go down on Velvet Green with a country man
Who's a young girl's fancy and an old maid's dream
Tell your mother that you walked all night on Velvet Green
One dusky half-hour's ride up to the north
There lies your reputation and all that you're worth
Where the scent of wild roses turns the milk to cream
Tell your mother that you walked all night on Velvet Green
And the long grass blows in the evening cool
And August's rare delights may be April's fool
But think not of that my love
I'm tight against the seam
And I'm growing up to meet you down on Velvet Green
Now let me tell you that it's love and not just lust
And if we live the lie let's lie in trust
On golden daffodils to catch the silver stream
That washes out the wild oat seed on Velvet Green
We'll dream as lovers under the stars
But civilization's raging afar
And the ragged dawn breaks on your battle scars
As you walk home cold and alone upon Velvet Green
(Repeat first two verses)
07 The Whistler (03:31)
I'll buy you six bay mares to put in your stable,
Six golden apples bought with my pay,
I am the first piper who calls the sweet tune,
But I must be gone by the seventh day,
So come on, I'm the whistler.
I have a fife and a drum to play,
Get ready for the whistler,
I whistle along on the seventh day,
Whistle along on the seventh day.
All kinds of sadness I left behind me,
Many's the day when I have done wrong,
And I shall be yours for ever and ever,
Climb in the saddle and whistle along.
So come on, I'm the whistler.
I have a fife and a drum to play.
Get ready for the whistler,
I whistle along on the seventh day,
Whistle along on the seventh day.
Deep red are the sunsets in mystical places,
Black are the nights on summer they say,
We'll find the spectral truth in each riddle,
Hold the first grain of love in our hands.
So come on, I'm the whistler.
I have a fife and a drum to play.
Get ready for the whistler,
I whistle along on the seventh day,
So come on! I'm the whistler.
I have a fife and a drum to play.
Get ready for the whistler,
I whistle along on the seventh day,
Whistle along on the seventh day.
08 Pibroch (Cap in Hand) (08:37)
There's a light in the house in the wood in the valley.
There's a thought in the head of the man.
Who carries his dreams like the coat slung on his shoulder,
Bringing you love in the cap in his hand.
And each step he takes is one half of a lifetime:
no word he would say could you understand.
So he bundles his regrets into a gesture of sorrow,
Bringing you love cap in hand.
Catching breath as he looks through the dining-room window:
candle lit table for two has been laid.
Strange slippers by the fire.
Strange boots in the hallway.
Put my cap on my head.
I turn and walk away.
09 Fire at Midnight (02:27)
I believe in fires at midnight ---
when the dogs have all been fed.
A golden toddy on the mantle ---
a broken gun beneath the bed.
Silken mist outside the window.
Frogs and newts slip in the dark ---
too much hurry ruins the body.
I'll sit easy ... fan the spark
kindled by the dying embers of another working day.
Go upstairs ... take off your makeup ---
fold your clothes neatly away.
Me, I'll sit and write this love song
as I all too seldom do ---
build a little fire this midnight.
It's good to be back home with you.
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Pibroch
Pelle d’oca per 8 minuti.
Songs From The Wood è un album solido, ben eseguito e senza alcun punto debole.
Di simak14
Il gruppo di Ian Anderson lascia tutti a bocca aperta con questo straordinario contributo alla musica popolare.
Composizioni come Songs from the wood o Hunting riescono di una violenza heavy metal, smorzata abilmente da atmosfere più leggere.
Di v8interceptor
«Anderson si compra casa in campagna e vi si trasferisce con la moglie, scoprendo che una canzone invece che in albergo la si può comporre davanti al fuoco di un camino».
«Sparisce la teatralità, sparisce l’ambizione CONCEPT, sparisce l’esigenza di sorprendere tutto e tutti con Album a tema».