"Dog Eat Dog". Cane mangia cane. Perfetta espressione per rappresentare gli anni ottanta. Una politica internazionale sempre più aggressiva, l'ascesa del neoliberismo, il consumismo sfrenato. Da qualche altra parte invece ci sono il Terzo Mondo, le mosche sugli occhi dei bambini affamati, pozzi petroliferi in fiamme, attentati e deboli alleanze. La musica si fa di plastica, anabolizzata dai sintetizzatori, dai vocoder e dai suoni prefabbricati. L’innocenza che era andata svanendo già negli anni settanta è ormai definitivamente persa in un vortice di latex, acconciature cotonate e trucco carnevalesco.

Siamo nel 1985 e Joni sta attraversando un periodaccio. La si può immaginare nel suo salotto, che fuma a catena, impreca e sbatte le cose. Gli anni ottanta non fanno proprio per lei, poetessa ecologista e sentimentale, in un periodo in cui invece l’amore è l’ultimo pensiero delle persone e del buco dell’ozono non si è ancora sentito parlare. Tra disavventure mediche, e frustrazioni di vario tipo, Joni si mette a lavoro per riversare le sue sensazioni. Ciò che scaturisce da questo processo sono una serie di testi piuttosto aggressivi, talmente diretti da rasentare la strafottenza. Nella discografia di Joni Mitchell "Dog Eat Dog" rappresenta l’album più detestato sia dagli ammiratori che dalla critica. C’è chi dopo averlo ascoltato si chiede “Ma questa è davvero Joni?”. Sì è lei. Come tutti in quel periodo anche la Signora è caduta nella trappola dell’elettronica ottenendo però un risultato poco più che accettabile. Il potere della musica della Mitchell è quello di essere fuori dalle leggi del tempo. "Dog Eat Dog" invece risulta a tratti imbarazzantemente datato e non all’altezza degli altissimi standard di Joni. Se si riesce ad oltrepassare la fredda barriera del suono elettronico e arrivare direttamente al cuore delle composizioni si scopriranno clamorose perle ("The Three Great Stimulants", "Ethiopia", "Dog Eat Dog") e anche altrettante banalità ("Lucky Girl", "Shiny Toys"). E’ però sbagliato, come in molti purtroppo fanno, cestinarlo completamente.

Nel mirino della penna infuocata della Mitchell, tra i tanti, ci sono i predicatori televisivi, la Chiesa, i reaganiani, gli individui affetti dalla febbre consumista, bigotti e via dicendo. Come per "The Hissing of Summer Lawns", l'album si apre con una canzone fuori contesto, a modo suo pacata (Good Friends, in collaborazione con Michael McDonald) il cuo scopo è forse presentarci la nuova svolta sonora di Joni. Si riparte subito con la prima canzone al vetriolo, "Fiction". Questo pezzo sincopato, carico di effetti sonori e chitarre distorte, ci mostra il malcontento per le regole del mondo capitalista (Buy me! Watch me! Listen to me!), ma si focalizza soprattutto sulla frustrazione per i modelli irreali e per i ritmi di vita innaturali che questo sistema ci impone. Il ritornello è un lungo elenco di tutto ciò che c’è di falso in circolazione. Si passa dunque a "The Three Great Stimulants" che ci offre l’esempio lampante del perché non cestinare questo disco. La canzone è la migliore dell’album ed è costruita su una base ripetitiva che ha lo strano potere di trasportarci in una dimensione di angoscia e ossessione, mentre Joni ci canta di come non ci stanchiamo mai delle guerre, di come siamo diventati dei tristi automi e del probabile destino della Terra. Dobbiamo ancora una volta riconoscere la lungimiranza di quest’artista (While madmen sit up building bombs / And making laws and bars / They’re gonna slam free choice behind us). Tax Free è invece un ringhio liberatorio contro i predicatori religiosi: “Fanculo! / Stanotte andrò a ballare / Con i travestiti e i punk / Che il ritmo mi liberi d questo ignobile ipocrita / Non siamo angeli dannati / E lui non è un inviato del paradiso.” Sino al 1985 nessuno aveva mai sentito l’elegante Lady of the Canyon proferire espressioni come fuck it! Questo è indice della sua rabbia e di quale valvola di sfogo la musica rappresenti per lei.

"Dog Eat Dog" non è certamente uno degli album migliori della lunga carriera di Joni, ma a mio parere nemmeno il peggiore. A soli tre anni di distanza avrebbe infatti visto la luce "Chalk Mark in a Rainstorm", improbabile accozzaglia di collaborazioni scandite sempre da una sonorità sintetizzata che poco si addice alla sensibilità e allo stile della Mitchell. "Dog Eat Dog" ha invece un pregio: quello di contenere alcuni dei testi più mordaci e taglienti della poetessa canadese. In conclusione, questo è un album da ripescare, se non proprio per curiosità almeno per riconoscere i suoi pochi ma validissimi meriti e anche per constatare come in uno dei momenti bui della sua carriera, Joni Mitchell è riuscita a mantenere intatto il suo spirito critico.

Elenco tracce testi e video

01   Good Friends (04:30)

02   Fiction (04:10)

I can't decide
I don't know
Which way to go?
The options multiply
The choices grow
Which way to go?
What should I buy?
What should I be?
Which way to go?
(Doctor, Lawyer, Indian Chief)
So much comes at you
Too much for me
Which way to go?

Elusive dreams and vague desires
Fanned to fiery needs by golden boys
In ad empires
Fiction
Truth
Fiction
Truth
Fiction
Truth
Fiction
Fiction of the boob tube
Fiction of the papers
Fiction of the image and the image makers
Fiction of the magazines
Fiction of the movies
Fiction of the "Buy me," "Watch me," "Listen to me"

I can't decide
I'm so confused
Which way to go?
I'm being useful here
I'm being used
Which way to go?
Some line gets drawn
What line is this?
Which way to go?
Could be a threshold or a precipice
Which way to go?

Elusive dreams and vague desires
Fanned to fiery needs by sexy boys
In flaming T.V. fires
Fiction
Truth
Fiction
Truth
Fiction
Truth
Fiction
Fiction of obedience
Fiction of rebellion
Fiction of the goody-goody and the hellion
Fiction of destroyers
Fiction of preservers
Fiction of peacemakers and shit disturbers

Fiction of the moralist
Fiction of the nihilist
Fiction of the innovator and the stylist
Fiction of the killjoy
Fiction of the charmer
Fiction of the clay feet and the shining armour
Fiction of the declaimers
Fiction of the rebukers
Fiction of the pro and the no nukers
Fiction of the gizmo
Fiction of the data
Fiction of the this is this and that is that -- Ahh!

I can't decide
I don't know
Which way to go?
The more you learn
The less you know
Which way to go?
Some follow blind
And never know
Which way to go?
To lead you need some place to go
Which way to go?

Elusive dreams and vague desires
Fanned to fiery needs by deadly deeds
In falling empires
Fiction
Truth
Fiction
Truth
Fiction
Truth
Fiction
Fiction of the diplomat
Fiction of the critic
Fiction of the Pollyanna and the cynic
Fiction of the coward
Fiction of the hero
Fiction of the monuments reduced to zero ........

03   The Three Great Stimulants (06:15)

I picked the morning paper off the floor
It was full of other people's little wars
Wouldn't they like their peace
Don't we get bored
And we call for the three great stimulants
Of the exhausted ones
Artifice, brutality and innocence
Artifice and innocence

No tanks have ever rumbled through these streets
and the drone of planes at night has never frightened me
I keep the hours and the company that I please
And we call for the three great stimulants
Of the exhausted ones
Artifice, brutality and innocence
Artifice and innocence

Oh and deep in the night
Our appetites find us
Release us and bind us
Deep in the night
While madmen sit up building bombs
And making laws and bars
They'd like to slam free choice behind us

I saw a little lawyer on the tube
He said, "It's so easy now, anyone can sue."
"Let me show you how your petty aggravations can profit you!"
Call for the three great stimulants
Of the exhausted ones
Artifice, brutality and innocence
Artifice and innocence

Oh and deep in the night
Appetites find us
Release us and blind us
Deep in the night
While madmen sit up building bombs
And making laws and bars
They're gonna slam free choice behind us

Last night I dreamed I saw the planet flicker
Great forests fell like buffalo
Everything got sicker
And to the bitter end
Big business bickered
And they call for the three great stimulants
Of the exhausted ones
Artifice, brutality and innocence
Artifice and innocence

Oh these times, these times
Oh these changing times
Change in the heart of all mankind
Oh these troubled times

04   Tax Free (04:17)

05   Smokin' (Empty, Try Another) (01:45)

06   Dog Eat Dog (04:41)

DOG EAT DOG

It's dog eat dog--I'm just waking up
The dove is in the dungeon
And the white-washed hawks pedal hate and call it love
Dog Eat Dog
Holy hope in the hands of
Snakebite evangelists and racketeers
And big wig financiers

DOG EAT DOG
On prime time crime the victim begs
Money is the road to justice
And power walks it on crooked legs
Prime--Time--Crime
Holy hope in the hands of
Snakebite evangelists and racketeers
And big wig financiers

Where the wealth's displayed
Thieves and sycophants parade
And where it's made--
the slaves will be taken
Some are treated well
In these games of buy and sell
And some like poor beast
Are burdened down to breaking

DOG EAT DOG
It's dog eat dog, ain't it Flim Flam man
Dog eat dog, you can lie, cheat, skim, scam
Beat'em any way you can
Dog eat Dog
You'll do well in this land of
Snakebite evangelists and racketeers
You could get to be
A big wig financier

Land of snap decisions
Land of short attention spans
Nothing is savored
Long enough to really understand
In every culture in decline
The watchful ones among the slaves
Know all that is genuine will be
Scorned and conned and cast away

Dog eat dog
People looking, seeing nothing
Dog eat dog
People listening, hearing nothing
Dog eat dog
People lusting, loving nothing
Dog eat dog
People stroking, touching nothing
Dog eat dog
Knowing nothing
Dog eat dog

07   Shiny Toys (03:28)

08   Ethiopia (05:51)

Hot winds and hunger cries--Ethiopia
Flies in your babies' eyes--Ethiopia
Walking sticks on burning plains
Betrayed by politics
Abandoned by the rains
On and on--the human need
On and on--the human greed profanes
Ethiopia--Ethiopia--Ethiopia

Your top soil flies away--Ethiopia
We pump ours full of poison spray--Ethiopia
Between the brown skies and sprinkling lawns
I hear the whine of chain saws
Hacking rain forests down
On and on--insanities
On and on--Short sighted greed abounds
Ethiopia--Ethiopia--Ethiopia

Little garden planet-oasis in space
Some hearts hurt--they can hardly stand it
Famine phantoms at the garden gates
Ethiopia--Ethiopia--Ethiopia

Every Sunday on T.V.--Ethiopia
You suffer with such dignity--Ethiopia
A T.V. star with a P.R. smile
Calls your baby "it" while strolling
Through your tragic trials
On and on--stupidity
On and on--the basic needs are defiled
Good air--good water--good earth
Ethiopia--Ethiopia--Ethiopia

Little garden planet--oasis in space
Some hearts hurt--they can hardly stand the waste
Ethiopia--Ethiopia--Ethiopia

09   Impossible Dreamer (04:31)

The street was loud From an angry crowd and I thought of you, I thought of you Dreamer Land of the free No hungry bellies Impossible Impossible dreamer In the darkest part of the night Blue shadows conjure you And in the brightest height of the daylight Sometimes I blink 'cause I think I see you Dreaming like you do The moon was bright Like day for night And I thought of you I thought of you Dreamer No acid rain Love without pain Impossible Impossible Dreamer In the darkest part of the night Blue shadows conjure you And at the brightest height of the daylight Sometimes I blink 'cause I think I see you Dreaming like you do The room was dark And full of sharks and I thought of you I thought of you Dreamer Give peace a chance Don't think just dance Impossible Impossible dreamer In the darkest part of the night Blue shadows conjure you And at the brightest height of the daylight Sometimes I blink 'cause I think I see you Dreaming like you do

10   Lucky Girl (04:00)

Carico i commenti...  con calma