Per molti amanti del metal, "Dead end kings", nuova uscita degli svedesi Katatonia era l'album del 2012, o comunque uno dei più attesi, di quelli che aspetti, quando conti i giorni dall'uscita ufficiale. Anche perchè non stiamo parlando degli ultimi arrivati, ma bensì di una realtà imprescindibile per tutta la fetta del metal più oscuro, quello che è in qualche modo codificato nei sottogeneri gothic, doom, depressive, dark. Aspettative ulteriormente "ingigantite" dal precedente lavoro di Renkse e soci, quel "Night is the new day" accolto in modo più o meno tiepido da larga parte della critica. I timori erano quelli legati alla possibilità (neanche tanto remota), che il combo di Stoccolma potesse riproporre con canoni leggermente mutuati, quanto era stato proposto in NITND: cioè un gothic più accessibile e "patinato", meno intricato e oppressivo rispetto alla complessità psicologica di un masterpiece come "The great cold distance".

Pochi giorni addietro, precisamente il 27 agosto, è stato pubblicato "Dead end kings", nono capitolo di una discografia destinata a crescere. Impressioni, sensazioni, giudizi: ormai è passato qualche ascolto e forse si possono gettare due parole sul contenuto e la sua validità.

I Katatonia, forse per la prima volta, creano un disco che non rompe con il suo predecessore, ma anzi ne ripercorre il sound e l'atmosfera, con piccole variazioni sul tema. Ecco perchè DEK risulta meno aggressivo di alcuni lavori precedenti: rifacendosi ai ritmi meno sostenuti di "Night is the new day", ne viene fuori un album di gothic riflessivo come mai la band aveva partorito. L'unico brano che "picchia" sull'accelleratore è "Buildings", mentre per il resto le sferzate delle due chitarre di Anders Nystrom e della new entry Per Eriksson rimangono decisamente in secondo piano. Ecco il motivo per cui "Dead end kings", risulta a conti fatti, il cd musicalmente più piatto e "fiacco" degli svedesi, che dimostrano la loro progressiva dipartita dalla pesantezza del gothic/doom degli esordi, anche nell'utilizzo massiccio delle tastiere di Frank Default. Già i primi pezzi del platter ci chiariscono tutto ciò, con la voce di Renkse a dominare in songs come "The parting" e "The one you are looking for is not here", mentre il tappeto sonoro si dimostra fin da subito eccessivamente laconico, soffuso. E' forse proprio questa "mancanza" il difetto maggiore del cd, a cui manca l'emozionalità che aveva da sempre contraddistinto il loro modo di fare musica.

Album da buttare? Per fortuna no, vista l'indubbia e cristallina classe della band, capace anche di tirar fuori delle canzoni riuscitissime e accattivanti nel loro alone di depressività gotica. "Hypnone" è una di queste, dove funziona bene la commistione tastiere/voce, ma dove a convincere è la totalità degli interpreti: discorso identico per "Ambitions" e soprattutto per "Lethean", a parere di chi scrive l'unico vero highlight del disco. Un brano che per incisività e risultato finale poteva figurare benissimo anche in "The great cold distance".

Alla fine di questo viaggio, che va detto, mantiene le caratteristiche di oscurità e pessimismo che i Katatonia hanno ben codificato nei loro lavori passati, si rimane con un cd di gothic rock sufficiente. Un aggettivo che non è nelle corde degli scandinavi, abituati a deliziare i loro fans con lavori più intensi e riusciti di questo "Dead end kings". L'impressione che hanno dato band come Paradise Lost e Saint Vitus, cioè nomi importanti della scena metal mondiale, è la stessa anche per i Katatonia. Quale? Una volta essersi affermati, forse è meglio limitarsi al "compitino"...

1. "The Parting" (4:52)
2. "The One You Are Looking For Is Not Here" (3:53)
3. "Hypnone" (4:07)
4. "The Racing Heart" (4:05)
5. "Buildings" (3:28)
6. "Leech" (4:23)
7. "Ambitions" (5:07)
8. "Undo You" (4:56)
9. "Lethean" (4:39)
10. "First Prayer" (4:28)
11. "Dead Letters" (4:29)

Elenco tracce testi e video

01   Forsaker (04:04)

Rage from a distant
The name unfamiliar
Spikes reach the heart
Time set for rewind

The dark will rise
Abandon your freedom
Give up the right to find your true self
Forsake your own reasons

Forsaker, forsaker

Hand of a leader
Bleached by snowfall
Opposition is drugged
The great end is sweeping in

The dark will rise
Abandon your freedom
Give up the right to find your true self
Forsake your own reasons

Forsaker, forsaker, forsaker

02   The Longest Year (04:37)

In the nights of old I always wished
In the longest year that had me down
And I would freeze if you ever asked me
That was my way

Confront the guilt and try to overcome
Do not go away, I'm not there yet
Confront the guilt and try to overcome
Do not go away, I'm not there yet

I can see fire when I fall behind
When I give up my thoughts redefined
How cold is the flame of our uncompromising future?
How cold is the sun?

The city lights fading still
The coming sky so white
And I'm the dark of this our new day
This is my way

Find the one
This weight will hold me down
How cold is the sun?

I can see fire when I fall behind
When I give up my thoughts redefined
How cold is the flame of our uncompromising future?
How cold is the sun?

03   Idle Blood (04:21)

You there, the bringer of my despair
You are stagnation of hope and will
Oh, you personify loss and remorse
And you hide until my fear reappear

The love for life once bright
A burning fuse the only flame I have
Fate's spiral down this curve
The seed's growing my misery

These wounds kill time
My struggle sublime
Idle the blood, black state of mind
All dreams left behind

You claim to be my long, absent friend
You are the cancer that just moved in
You come with the dark night of the soul
But I'm turning my back on you, you know I do

The love for life once bright
A burning fuse, the only flame I have
Fate's spiral down this curve
The seed's growing my misery

These wounds kill time
My struggle sublime
Idle the blood, black state of mind
All dreams left behind

Idle the blood
The black state of mind
All my dreams left behind

Idle the blood
Ooh, the black state of mind
All my dreams left behind

04   Onward Into Battle (03:49)

In the still eclipse
Every light is a heartbeat
In the spring where I watch
The sudden change

I find this so hard

Onward into battle
Time is growing so dark around me
I, shallow one, burn us out
Day by idle day

Days at the sea
My words are incomplete
In the blind spot where I saw you
On the fourth at night

I find this so hard

Onward into battle
Time is growing so dark around me
I, shallow one, burn us out
Day by idle day

05   Liberation (04:16)

Sold are the eyes I have
And cold is the wait for nothing
In dark I write my name in a long line
How is it possible for you to try?

It's coming true
I've changed my name but I will pass it on to you

Journey, no present thoughts
Coming day, darkest will

It's coming true
I've changed my name but I will pass it on to you
Our thoughts entwine
You speak and I hear other words behind

I wave from the edge of the pier
And fade into dreams of sleepers
Marked, I have had this stain for a long time
We called on the bird long before

It's coming true
I've changed my name but I will pass it on to you
Our thoughts entwine
You speak and I hear other words behind

06   The Promise of Deceit (04:15)

Evening
Coming through the crowd
I hold my head high
Straining

Out here
Dissonance surrounds
I hold my head high
I see the wings behind your back

Burned all the maps to reach you
Watching distant lands
I saw danger
Then I felt the pressure

Downfall
This is our time
The setting sun over
All I ever had

So when did you come to think
That you would tell me that I have no one?
When do you think that you
Will give back the things that you owe me?

Burned all the maps to reach you
Watching distant lands
I saw danger, then I felt the pressure

(weak)
The setting sun over
All I ever had

So when did you come to think
That you would tell me that I have no one?
When do you think that you
Will give back the things that you owe me?

So when did you come to think
That you would tell me that I have no one?
When do you think that you
Will give back the things that you owe me?

07   Nephilim (04:25)

Loving mother
He has come
To take your son

Listen how he strides the earth
When only animals are awake
When the shattering of ideals begin
God of ruin will come to you

Loving mother
He has come
To take your son

Loving mother
He has come
To take your son

Fallen from the faded sky
Nephilim comes, foul air
And when morals will decline
God of ruin will come to you

Loving mother
He has come
To take your son

Loving mother
He has come
To take your son

08   New Night (04:25)

Pledge
I've forgotten this time
I am so uncertain
That my heart will go on

Oh, my beloved one
If you were here you'd find
That I'm not feeling well
That I will have to go on

Though summer unwinds now
I have no reason to follow
I have only you
My sun is pale

My heart's old

Why so quiet this new night
There's a white cloud
Under my eyelid

Oh, my beloved one
There is swirling dark
Shrouding my freedom

Cold is the undertow
Hold
My hand
I'm in the waiting line
Mute I stand, barren ground

Though summer unwinds now
I have no reason to follow
I have only you
My sun is pale

My heart's old

09   Inheritance (04:28)

Our inconvenient burden
It could be lifted off of us
If we gave up to finally let go of the free
Will that we were given

Our graves above the timberline
Our names chalked
Treasure or wealth no longer found

The unforgiving void
The forge in which our values burn
The resting leech our thinning minds
In my abstinence I turn to nothing

Our graves above the timberline
Our names chalked
Treasure or wealth no longer found

Let them inherit this fire now
Lest they will forget that we were ever here

Let them inherit this fire now
Lest they will forget that we were ever here

10   Day and Then the Shade (04:27)

11   Ashen (04:08)

12   Departer (05:22)

The blinding white so far behind I am
And running over idle ground
This evening I kept my word, did you?
I'm turning around wait for your sound

So far according to who
Departer
The journey of our lives
I'm so slow compared to you
Departer
It's the month of July

Brother in your eyes I was the stronger
So how am I to cover you now
Without shadowing your path
This time I watch from the sidelines
Your ghost in the limelight
Face your fears and pierce the night

I'm so close if only you knew
Defender
The story of our lives
I'm so rash compared to you
Surrender it's the path of our lives

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Raiden7.0

 Il ritornello de 'The Longest Year' è uno dei più emozionanti mai concepiti dalla band!

 L’attenzione per i dettagli maniacale e la continua ricerca sui suoni sempre azzeccata.


Di  Hell

 Questo album è, detto senza troppe remore, pallosissimo, un lavoro che offre in buona parte una sfilza di brani che non sono né carne né pesce e che non hanno né capo né coda.

 Tutto scorre lento, lento, lento [...], lento come la melassa senza che accada alcunché di sorprendente.


Di  ElectricOne

 È davvero splendidamente drammatica e toccante.

 È una questione di fiducia.


Di  Taurus

 Se l'obiettivo dei Katatonia era quella di dipingere ambienti e scenari desolanti e decadenti velati da un flebile senso di malinconia e smarrimento, va detto che l'obiettivo è stato centrato in pieno.

 Un disco che non stancherà facilmente e ci terrà compagnia per un bel po' durante questo gelido inverno.