Venuti da Brooklyn e probabilmente nati da un'amicizia tra i i due liceali freak in questione, gli MGMT o Management sono la trovata geniale di quest'inizio anno tutto all'insegna della bella musica. I due simpatici ragazzi originari del Connecticut ci propongono una sorta di pop "giocattolo sofisticato", una "lego" da montare e smontare. un pop giocattolo, si, perchè Ben Goldwasser e Andrew VanWyngarden ci offrono divertimento mai banale e mai troppo scontato. Un assemblaggio perfetto di musica e colori: dalla psichedelia e misticismi non troppo indigesti, al piacevole elettro pop stile eighties. Un pop schietto, mai scontato. E divertimento a palate, voglia di fare e di strafare in sole 10 tracce.
E' così che ci si mostra agli occhi questo sorridente lavoro dei due ragazzi. "Oracular Spectacular" non è del tutto un nuovo esperimento. Dietro ai pezzi c'è la mente aleggiante di Dave Fridmann, mentore e produttore del laboratorio degli scienziati pazzi (ormai datisi alla bella vita più totale) Flaming Lips. E come non citare la figura di un David Bowie e, per le ballate e gli intermezzi acustici, Neil Young? E se a questo si aggiunge anche un tocco di psichedelia Mercury Rev e del più saggio alternative indie anni '90 (Pavement, per dirne uno)?
Un bordello, affermerete voi. Ma andiamo avanti.
Il riff spensierato di optigan che introduce "Time to Pretend" già ci inietta nel più sognante dei mondi. Si potrebbe indentificare come un telaio enorme dove uno sfondo lipsiano viene sottoposto a spennellate di David Bowie e imbrattato del più sincero alternative dei Pavement. Finisce in un crescendo un po' cazzone (ye,ye,yeah), ma rimane uno dei migliori momenti musicali di questo 2008. Dopo quest'orgia tra i generi più distanti si fa avanti il pop ballata di "Weekend Wars", che suona più rock, con la voce di VanWyngarden che si rifa ai Rolling Stones, e quello dell' ancor più melodica (con tanto di violino)"The Youth", che non incide particolarmente (manca forse di originalità, trovandosi nel bel mezzo dei più strambi alambicchi). E, a proposito di alambicchi, ne arriva un altro ancor più pretenzioso. "Electric Feel" è un infuso di disco eighties vagamente techno, con un po' di Prince e un po' di Abba (anche loro) e un tocco glam. E, come se non bastasse, arriva altra dance. "Kids" sembra veramente una festa di bambini, come ci fa intuire l'intro di urla fanciullesche, con quel sottofondo da videogame invecchiato e l'optigan perenne che fa da riff al pezzo. Sul finale ci si accorge anche di un omaggio alla fin troppo famosa "Jump" dei Van Halen. Un produttore sveglio non esiterebbe a mandarla in vetta alle classifiche. Ma Dave Fridmann non è il tipo; d'altronde non ci si aspetterebbe mai una cosa del genere dal produttore di lampi di genio come "Zaireeka" o "Deserter's Song", perle mai colte dal panorama mainstream (meno male). Fortunatamente il singolo è uscito solamente in una parte dell'America, non sputtanando i talentuosi giovincelli freakettoni.
Ritorniamo all'album. Se la prima parte era danzereccia e schietta, la seconda parte è un'ondata mistica di musica più o meno melodica che si apre con "4th Dimensional Transition", un dream pop in odor di psichedelia, tra Yo La Tengo e Mercury Rev, forse il brano più riuscito. Un bellissimo paesaggio sonoro reso al meglio dal corale di Goldwasser e VanWyngarden e racchiuso in soavi accordi acustici. Segue "Pieces of What", ballad piacevole che prende Neil Young come punto di riferimento e ancora un volta l'eclettico Kaplan. "Of Moons, Birds & Monsters" è una cavalcata pop dal sapore rock'n roll, che chiude in sogno. L'atmosfera sognante si fa sentire ancor di più in "The Handshake", collage di pop, psichedelia, elettronica e David Bowie, che si dilegua in un coro e un lieve fischiettio. Chiude il quadretto "Future Reflection", brano strumentale che spazia dalla New Wave, l'elettronica e la trance (Plastikman) al falsetto di Goldwasser che confeziona il tutto con un glam pop orecchiabile.
Io sono rimasto entusiasta di queste 10 tracce divertite e non semplici, fin troppo sperimentali ma mai inorecchiabili. Un pop giocattolo. Giocattolo, si. Un puzzle da diecimila pezzi.
Elenco tracce testi samples e video
01 Time to Pretend (04:21)
I'm Feelin rough I'm Feelin raw I'm in the prime of my life.
Let's make some music make some money find some models for wives.
I'll move to Paris, shoot some heroin and fuck with the stars.
You man the island and the cocaine and the elegant cars.
This is our decision to live fast and die young.
We've got the vision, now let's have some fun.
Yeah it's overwhelming, but what else can we do?
Get jobs in offices and wake up for the morning commute?
Forget about our mothers and our friends.
We were fated to pretend.
I'll miss the playgrounds and the animals and digging up worms.
I'll miss the comfort of my mother and the weight of the world.
I'll miss my sister, miss my father, miss my dog and my home.
Yeah I'll miss the boredom and the freedom and the time spent alone.
But there is really nothing, nothing we can do.
Love must be forgotten. Life can always start up anew.
The models will have children, we'll get a divorce,
we'll find some more models, Everything must run its course.
We'll choke on our vomit and that will be the end.
We were fated to pretend.
yeah yeah yeah
04 Electric Feel (03:49)
all along the western front
people line up to receive
she got the current in her hand
just shock you like you won't believe
saw her in the amazon
with the voltage running through her skin
standing there with nothing on
she gonna teach me how to swim
i said ooh girl
shock me like an electric eel
baby girl
turn me on with your electric feel
i said ooh girl
shock me like an electric eel
baby girl
turn me on with your electric feel
all along the eastern shore
put your circuits in the sea
this is what the world is for
making electricity
you can feel it in your mind
oh you can do it all the time
plug it in, change the world
you are my electric girl
i said ooh girl
shock me like an electric eel
baby girl
turn me on with your electric feel
i said ooh girl
shock me like an electric eel
baby girl
turn me on with your electric feel
do what you feel now
electric feel now
do what you feel now
electric feel now
do what you feel now
electric feel now
do what you feel now
electric feel now
do what you feel now
electric feel now
05 Kids (05:02)
You were a child
Crawling on your knees toward him
Making momma so proud
But your voice is too loud
We like to watch you laughing
Picking insects off of plants
No time to think of consequences
(Chorus)
Control yourself
Take only what you need from him
A family of trees wanting to be haunted
Control yourself
Take only what you need from him
The water is warm
But it's sending me shivers
A baby is born
Crying out for attention
Memories fade
Like looking through a fogged mirror
Decisions too
Decisions are made
Decisions are made and not bought
But I thought this wouldn't hurt a lot
I guess not
Chorus x6
06 4th Dimensional Transition (03:58)
I feel your racing heart
My liquid silver arms extended
These waves aren't far apart
Black gold in claw foot tubs unchanging
I am fire, where's my form?
Whisper crimson I intrude
There's light beneath your eyes
New overtones in view
Endless form, endless time
If what they say is true
You are a shadow in the fourth dimension
To float away with you
We see the corners where nothing happens
While we drifted we were one
Ceilings lifted walls were gone
You speak the language of the breeze
All your leaves were meant for me
The love that every person wants to be
Stuck together, I don't like revealing secrets
I'll live inside your lips if you won't laugh
My heaving hands on rotten fruit at last
Fallow fingers, there's a surface I can count on
She'd fit inside my heart and take it over
Till her cape got blown into my red lungs
Either there's a purpose
Or I'm heading out at breakfast
Take a drink, take a drag
One more coffee, ugly hat
No more mirrors, woolen bag
And I am gone
08 Of Moons, Birds & Monsters (04:46)
Why'd you cut holes in the face of the moon base?
Don't you know about the temperature change
In the cold black shadow?
Are you mad at your walls
Or hoping that an unknown force can repair things for you?
Pardon all the time that you've thrown into your pale grey garden?
If the ship will never come you've got to move along
Even a bird would want a taste of dirt from abyssal dark
The prick of a feather could make a kingdom burn and the bloodshed start
The falling apart
Made me a shadow in the shape of wonder
The waves of black
If she's going under I can hold my breath till the sky comes back
Or drown like a rat, rat, rat
He's a rat!
To catch a monster
We make a movie
Set the tempo
And cut and cut its brains out
It will inspire on the burning pyre
Half the distance
Half the motion
Communication
It's easy as the ocean
09 The Handshake (03:39)
I just shook the handshake
I just sealed the deal
I'll try not to let them
Take everything they can steal
People always told me
Don't forget your roots
I know I can feel them underneath my leather boots
You toss all the mornings lost to the clouds and you watch it go
Your fairweather friends on a parachute binge get lost when the wind blows
The handshake's stuck on the tip of my tongue
It tastes like death but it looks like fun
I was a loner
I was just waiting by myself
When you, warped temptress
Rose to bring me happiness and wealth
Black tears, black smile, black credit cards and shoes
You can call all the people you want
But it's you who's being used
Under your black eyes, honey
Right beneath your nose
A curse on all creation
Every single thing you know
White smoke, white light, white marble on the floor
It would only take a few seconds of darkness to figure out what's in store
Little girl
You convince yourself that you want it, but you don't know
You keep trying to wash the blood from your hands, but it won't go
We're gonna keep you on the run
We got the handshake under our tongue
We got the handshake under our tongue
We got the handshake under our tongue
We got the handshake under our tongue
We got the handshake x15
Carico i commenti... con calma