"The symbiosis 
Of murder and lies 
What do I see looking through your disguise?
Fourth reich dementia
Subversion ideals
God only knows what your secret conceals
Who'll be the first offender?
Who will be victimized?
In your perverse agenda
My jekyll doesn't hide"

(Ozzy Osbourne - My Jekyll Doesn't Hide)

Nel divenire incessante del tempo l'uomo consuma i suoi giorni inseguendo uno scopo, un battito d'ali al fluire convulso di una vita impazzita, disorientata bussola che invano cerca un riferimento, un appiglio, che dia ancora senso alla flebile vanità del tutto.
Perduto fra mille futili stimoli e lusinghiere strade si circonda di icone, plasmabili figure della fragile volontà umana, ponendo in esse la ricostruzione del proprio Io, la fortificazione dei propri desideri, l'illusoria giustificazione del proprio operato, utile specchietto per allodole smarrite.
Nell'identità del Mito l'uomo sintetizza dunque la propria identità di Uomo, costellando il proprio tragitto di molteplici simboli e immagini, specchio deformato di una realtà di cui sente compulsivamente il bisogno, l'impellente necessità.

Immersa in un universo di suoni ed idee sfaccettate, ma prevedibili, la dimensione eversiva del Rock riconosce, verso la fine degli anni '60, il suo archetipo più sincero e verace: la libera espressione dell'oscurità dell'anima, incarnata nelle laconiche figure di quattro ragazzi di Birmingham, il cui patto di sangue chiamato Black Sabbath scopriva per la prima volta carte mai svelate, nere verità dell'assurdo del vivere, in un mondo di note damerine intriso di falsi buonismi e retoriche superficialità. Un'innata tensione verso lo struggimento interiore e la percezione tragica dell'esistenza catterizza difatti i primi straordinari album dei Black Sabbath, la più credibile ed onesta constatazione di una realtà cupa ed infelice, che annienta la vita ed avvilisce l'uomo, che proprio in quegli anni ha misurato, con orgoglio impazzito, l'inconcretezza di una società del progresso che andava velocemente in frantumi.

Fulgido cantore dell'angoscia, della morte e del mistero, il diadema sabbathiano ha riconosciuto nell'uomo John Michael Osbourne, cantante del gruppo, l'icona portante di questi temuti valori, in seno ad una personalità complessa, fortemente disturbata, profondamente insicura ed alienata, nel cui passato si celano tristi ricordi di povertà e violenza mai veramente compresi. Ma un dolore insensato consuma la carne, divora lo spirito, e negli eccessi del vizio, della droga e del lusso, si concretizza il disfacimento, si palesa l'annichilimento, che porterà l'uomo alla gloria del Mito (Ozzy), ma che allontanerà la ragione da quella cruda carnale inspirazione che nell'arte nera dei Black Sabbath aveva trovato conforto e sensibile partecipazione emotiva. Non rimane che l'oblio, la terricante solitudine compagna della fine, quando sul finire degli anni '70, l'uomo travestito da mito, Ozzy Osbourne, espulso da quella compagine musicale nella quale aveva faticosamente ricostruito la propria stessa identità di uomo migliore, riscopre ancora una volta il senso di un fallimento dimenticato. La certezza indissolubile di una vita sprecata. 

Ma nel destino esistono regole incomprensibili che intrecciano fili segreti, che smontano certezze e ricostituiscono castelli di speranza, e prima che l'abisso consumi tutto, l'uomo Ozzy si rialza e partecipa di un coro che proprio in quegli anni sembra fargli onoratamente tributo (l'Heavy Metal). I primi dischi del nostro ("Blizzard Of Ozz" e "Diary Of A Madman"), ancora memori di quel "malessere" tanto temuto, ma mai così tanto artisticamente inspirativo, hanno forgiato nello splendore un Hard Rock figlio della malinconia e della sentita visceralità umana, merito anche (e soprattutto) di quell'inatteso genio chitarristico di Randy Rhoads, che più di tutti seppe dare concretezza alle paranoie esistenziali dell'uomo-mito Ozzy. Ma presto il grande castello di speranze ed abbacinanti sogni si sgretola, nelle mani di quel destino misterioso e beffardo che ne aveva plasmato le fondamenta, e che ora scompare come cenere dinanzi all'alito gelido della Morte, che nella violenza del disastro e del fuoco ne strappa il pilastro più importante, il compianto amico Randy.

All'uomo Ozzy non rimane che il Mito di cui si è travestito, per continuare a servire una cena fatta di pietanze sempre più autocelebrative e sensazionalistiche (seppur sempre ottime nella qualità, grazie soprattutto alle grandi possibilità espressive del chitarrista Jake'E'Lee), ma purtroppo non altrettanto genuine nella sincerità emotiva che quei primi due album avevano marchiato così indelebilmente nella propria natura. Un gusto per l'orrore e per il grottesco (mai banale e scontato, comunque), investe l'immaginario estetico-concettuale di Ozzy ("Bark At The Moon", "The Ultimate Sin", "No Rest For The Wicked"), una creatura dello spettacolo oramai sempre più Mito e sempre meno Uomo, in balia di un "costume" forzato che ne prevarica l'ottima (a tratti eccellente) vena compositiva, almeno fino a quando il "personaggio" si scopre stanco e forse invecchiato, ma consapevolmente maturo, intelligentemente adulto.

"No More Tears" segna una svolta colossale, un'inversione pericolosissima (ma splendidamente accolta) verso l'identità ritrovata di Uomo, e molto meno di Mito, in virtù di una concretezza lirico-musicale pragmaticamente umana e profondamente interiore (grazie anche al contributo del ferale ed inspiratissimo chitarrista Zakk Wilde), scevra di quei manifesti orrorifico-spettacolaristici che pure avevano cementificato la sua fortuna (ma alimentato anche tanto dissenso). Un nuovo raggiante sole sembra però oscurarsi dinanzi alla terribile notizia di una malattia mortale ed avvilente: il Morbo di Alzhaimer che gli viene diagnosticato (erroneamente, ma questo lo saprà molto tempo dopo...) subito dopo la registrazione dell'album, e da quel momento nulla sarà più lo stesso. Quella che molti pensano sia stata una furba mossa commerciale, ovvero il "No More Tours" (l'ultima stagione di concerti che avrebbe dovuto annunciare la fine della sua carriera), fu più che altro una coraggiosa presa di posizione di un Uomo che non voleva consumare i suoi ultimi anni lontano dalla sacralità dell'affetto familiare, di cui ora più che mai ne sentiva il bisogno.

Ma il tedio di un'esistenza casalinga seppur agiata, ma forzata, nelle cui spire non s'intravedeva ancora il rintocco ultimo della fine, lo costrinse a ravvedersi sulle sue effettive possibilità espressive ed umane. Una certezza aveva ormai preso forma, la consapevolezza di voler morire "vivendo" di musica, consumandosi in essa. La vera "osmosi" fra Uomo e Mito si concretizzerà definitivamente nella piena rivelazione del sé, nell'intimissima nudità dell'anima che si riscopre fragile e caduca, in quel bellissimo diario di emozioni sentitamente "umane", così pregno di avvolgenti sensazioni carnali e poetiche dissertazioni spirituali, che è l'album "Ozzmosis" (fusione delle parole Ozzy ed Osmosis).

Un'intera opera dominata dall'inquietudine, la profonda malinconia di un uomo che ha intravisto il suo limite, e ne paga le conseguenze, ma che getta ancora un ultimo sguardo di rabbia al mondo sempre più triste che lo circonda, svelandone le più intime ipocrisie e incoerenze ("Perry Mason", "Thunder Underground", "Tomorrow", "My Jekyll Doesn't Hide"), avviluppando il tutto in un vortice d'emozioni spezzate, disperate grida di molteplici facce d'anima sempre più isolate, che nell'abbraccio commosso di un amore antico ("I Just Want You", "Ghost Behind My Eyes", "Old L.A. Tonight"), e nel "testamento" appassionato e lacerante di padre ("Denial", "My Little Man", ma anche la spettacolare bonus track "Aimee"), ritrovano quella primigenia freschezza e quella sincera emozionalità che soltanto i suoi lavori migliori avevano entro di sé. Su ogni cosa svetta la terribile sensazione della caduta imminente, l'inconscia paura del precipizio, la sottile linea di confine che tutto separa, ma che nel sentimento più straordinario che esiste ritrova la strada, rivive la speranza, riscopre la pace ("See You On The Other Side"). Un linguaggio Hard Rock sporco e cupo, delineato dai maestri fidati Zakk Wilde (chitarra) e Geezer Butler (basso), più altri eccellenti compagni di ventura come Deen Castronovo (Batteria), sottolinea un universo fatto di suoni pesanti e crudi, ma anche teneri e passionali, sincero e credibile specchio di un uomo non più mito che scrive, senza saperlo, alcune delle pagine più oscure e toccanti della propria vita.

Quando poi ci si renderà conto che la fine non sarà più così vicina, gli strani meccanismi dell'inerzia prenderanno il sopravvento sulle macerie della carne rimasta e dello spirito consumato, allorquando quel fortificante amore nel quale aveva sempre creduto riterrà opportuno "sfuttarne" la tetra immagine e l'antica natura fino al midollo, per aizzare forse una "mitologia" ormai perduta e svanita nei meandri di giovani che non conoscono, e meno giovani che dimenticano troppo in fretta.

Elenco tracce testi e video

01   Perry Mason (05:54)

On his way to dinner when it took him by surprise
And with one pull of the trigger he would vanish overnight

Dancing by the roadside, holding on for dear life
Then a gun from out of nowhere made a widow of his wife

I don't mind
Single file down the runway
Feelin' fine

And I'll see you my friend
Over and over again

Who can we get on the case?
We need Perry Mason
Someone to put you in place
Calling Perry Mason again

Riding painted horses, oh, the kids, they love it so
You can see it on their faces, how they love the wind to blow

Minding my own business, like my mamma always said
But if I don't try to help 'em, they could wind up on the front page

I don't mind
Draw the line, then draw me an arrow
Feelin' fine

Then I'll see you my friend
Over and over again

Who can we get on the case?
We need Perry Mason
someone to put you in place
Calling Perry Mason again, again

Wake me when it's over
Tell me it's all right
Just keep on talking baby
I've been doing this all night

How much did you give me?
Tell me it'll be all right

Then I'll see you my friend
Over and over again

Who can we get on the case?
We need Perry Mason
someone to put you in place
Calling Perry Mason again, again, again, again

02   I Just Want You (04:56)

03   Ghost Behind My Eyes (05:17)

04   Thunder Underground (06:30)

Your thoughts are compromising
Self-centered, patronizing
Your image supersedes your soul

You find me mystifying
So human, so annoying
You can't have me under control

You think you'll live forever
You don't find that profound
You won't think you're so clever
When you hear thunder underground
All right now

Your morbid fear of losing
Destroys the lives you're using
You only have one point of view

The stigma of delusion
Confirms your self illusion
And after all this could be you

You think you'll live forever
You don't find that profound
You won't think you're so clever
When you hear thunder underground
Here we go now

Could it be that I have found my mind, or have I gone insane?
Roller coaster of the madness and there's only me to blame
The ever faithful hand of doom will take the pain away
I'll never know the answer to it all 'til my dying day

Your bullshit culture licking
Can't stop the deathwatch ticking
You're only mortal after all
Your appetite for power
Subverts your every hour
But every time the mighty fall

You think you'll live forever
You don't find that profound
You won't think you're so clever
When you hear thunder underground
Here we go now

05   See You on the Other Side (06:10)

Voices, A thousand, thousand voices.
Whispering, The time has passed for choices.
Golden days are passing over, yea.
I can't seem to see you baby,
Although my eyes are open wide
But I know I'll see you once more
When I see you, I'll see you on the other side
Yes I'll see you, I'll see you on the other side
Leaving, I hate to see you cry.
Grieving, I hate to say good-bye
Dust and ash forever, yeah
Though I know we must be parted
As sure as stars are in the sky.
I'm gonna see when it comes to glory.
And I'll see you, I'll see you on the other side.
Yes I'll see you, I'll see you on the other side
Never thought I'd feel like this,
Strange to be alone, yeah
But we'll be together,
Carved in stone, Carved in stone, Carved in stone.
Hold me, Hold me tight I'm falling.
Far away, Distant voices calling
I'm so cold, I need you darling, yeah
I was down, but now I'm flying.
Straight across the great divide.
I know you're crying, but I'll stop you crying.
When I see you, I see you on the other side.
Yes, I'll see you, see you on the other side.
I'm gonna see you, see you on the other side
God knows I'll see you, see you on the other side, yeah
I'll see you, see you on the other side
I'm gonna see you, see you on the other side.
God knows I'll see you, see you on the other side
I wanna see you, yeah yeah yeah, see you on the other side
God knows I'll see you, see you on the other side
I'm gonna see you, see you on the other side

06   Tomorrow (06:36)

Have you read the message,
The writing on the wall
Could it be the answer,
The answer to it all
What's going down in Heaven,
I'm playing with your head
Don't believe it when they tell you,
You'd be better off dead

Living in a thunder
Driving me insane
Can I get a witness
To take away the pain?
Walking on the water
Going nowhere fast
Feeling like I'm walking with no shoes on broken glass.
You don't have to leave the lights on
I'm so used to being blind,
No more good-byes or yesterdays
So it's, I'll see you
Tomorrow
I'll see you
Tomorrow.

Welcome to the sideshow,
I'll cut it to the chase
Yeah I can hear you thinking
It's going all to waste
I don't mean to offend you
When I look you in the eyes
What's all this commotion?
It leaves me mystified

Chasing all the rainbows
Falling from the sky
I know your intentions
Are all a bunch of lies
I'm running out of patience,
Falling off track
You better start to worry,
'Cause I may not make it back
All right now

You don't have to leave the lights on
I'm so used to being blind,
One good reason to blow me away
So it's,
I'll see you tomorrow,
I'll see you tomorrow

[Can't wait till tomorrow...
Tomorrow comes...

I never killed anybody...

It was a Gun! Hahahahaha!] (background)

Living in the big house,
Dying by the rail
If I wanted your opinion
I'd call you up in hell
Could that be the mailman
Knockin' at the door
Or just another lightweight
Finally evening the score
You know it

You don't have to leave the lights on
I'm so used to being blind,
No more good-byes or yesterdays
So it's,
I'll see you tomorrow
No more reasons to blow you away
So it's,
I'll see you tomorrow

07   Denial (05:12)

You are my only daughter,
I guess I made you twice
You look inside my other,
He'll give you bad advice
I will tell you I'm OK,
But deep inside I'm afraid

I don't drink holy water,
I'm not the son of Christ
I ain't no black messiah,
And I don't load my dice
You can tell me you're all right,
But why are you so afraid?

You're in denial,
You never will believe it's you
Denial,
You always hide behind the truth
You'll never believe it,
You'll never believe it's you

I don't think I'm amazing,
In fact I'm quite insane
To live inside my bucket,
With all my plastic chains
People tell me every time,
I look at the wrong all right

You're in denial,
You never will believe it's you
Denial,
You always hide behind the truth
You'll never believe it,
You'll never believe it's you

You'll never believe it,
You never believe it

Secrets told you,
Dreamland holds you,
Secrets told you
You wouldn't believe it,
You couldn't conceive it
Secrets told you . . . . . . . . . . . .
You wanna receive it,
You gotta believe it's you

You're on a trip already,
I'm tripping out all right
I'll get there slow and steady,
Just sit and hold on tight

You're in denial,
You never will believe it's you
Denial,
You always hide behind the truth, yeah, yeah
Behind the truth
It's true, yeah, yeah
Behind the truth, yeah, yeah
It's you, yeah, yeah
Behind the truth, yeah, yeah
It's gonna be all right,
Just hold on tight
It's gonna be all right,
Just hold on tight

08   My Little Man (04:52)

09   My Jekyll Doesn't Hide (06:34)

Condemned to violence
Arrested by pain
Inside the soul lies a man insane
Conceived in anger
Addict to hate
The mutant child of a twisted state

Beware the contradiction
Beneath the crimson void
'Cos in the would of fiction
My Jekyll doesn't hide

A killer's smile with
A psycho star dream
Behind the mask
Things aren't what they seem
Unholy soldier
Disciple of sin
What kind of mind are you living in

You're preaching revolution
Don't you mean genocide?
Behind this resolution
My Jekyll doesn't hide

Waiting to die for the very first time
All right, that's right
Waiting to die for the very first time
I don't give a damn,
'Cos I think it's my time, my time

The symbiosis
Of murder and lies
What do I see looking through your disguise?
Fourth Reich dementia
Subversion ideals
God only knows what your secret conceals

Who'll be the first offender?
Who will be victimized?
In your perverse agenda
My Jekyll doesn't hide

10   Old L.A. Tonight (04:48)

11   Back on Earth (05:00)

12   Walk on Water (04:20)

I met a magic man,
who had a daughter
She learned her lessons well,
but still i taught her
She followed willingly,
as lambs to slaughter
We shared forbiden fruits,
and things i brought her

You may say i'm a miracle mannequin,
Here i come with my mystical plan again,
Although you think i can, i'm just a man
And I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)

I followed willingly,
a sweet temptation
She had me hypnotized,
and still i'm waiting
My dromedary dreams
as wet as oceans
With sand dunes bearing seeds
she set in motion

You may say i'm a cynical charlatan
There i go with my whimsical ways again
Although you think i can, i'm just a man
And i don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)

Kaliedoscopial eyes
as you look in the mirror
And the long is getting
shorter as the far is now nearer

Are you just a mirror
standing in front of me?
Am i blind,
can my eyes really see?

You may say i'm a miracle mannequin,
Here i come with my mystical plan again,
Although you think i can, i'm just a man
And i don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)

My dromedary dreams
as wet as oceans
With sand dunes bearing seeds
she set in motion

My dromedary dreams
My dromedary dreams
My dromedary dreams

13   Pictures of Matchstick Men (feat. Type O Negative) (06:02)

14   No More Tears (05:54)

The light in the window is a crack in the sky
A stairway to darkness in the blink of an eye
A levee of tears to learn she'll never be coming back
The man in the dark will bring another attack

Your momma told you that you're not supposed to talk to strangers
Look in the mirror and tell me do you think your life's in danger yeah

CHORUS
No more tears (echo) (x4)

Another day passes as the night closes in
The red light goes on to say it's time to begin

I see the man around the corner waiting, can he see me?
I close my eyes and wait to hear the sound of someone screaming here

CHORUS

It's just a sign of the times
Going forward in reverse
Still
He who laughs last
Is just a hand in the bush

So now that it's over can we just say goodbye?
(I'd like)
(I'd like)
I'd like to move on and make the most of the night
Maybe a kiss before I leave you this way
Your lips are so cold I don't know what else to say

I never wanted it to end this way my love my darling
Believe me when I say to you in love I think I'm falling here

CHORUS

Is just a hand in the bush (echo w/ fadeout)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  aniel

 È stato il primo disco metal che abbia mai ascoltato.

 Grandi riffs heavy e armonici artificiali, come pochi sanno fare, tipo sgommata... grande!


Di  CRAZY TRAIN

 Ozzy è un uomo più riflessivo e meno impulsivo, sempre attento alla precisione stilistica.

 Questo album è sottovalutato, ma rappresenta un lavoro più sofisticato e sperimentale rispetto ai suoi classici.


Di  Salv79

 Credo sia arrivato il momento di prendere in considerazione Ozzy Osbourne in quanto musicista e non come buffone mangia-pipistrelli.

 Perry Mason è una canzone da annali, un pezzo che apre l'album in maniera fantastica, come meglio non si poteva.