Peter Gabriel II (1978), conosciuto anche con il titolo di Scratch per via dell'illustrazione in copertina, è uno dei lavori più sottovalutati dell'ex leader dei Genesis.

Un primo cambiamento rispetto al suo primo lavoro solista è dato dall'allontanamento del produttore Bob Ezrin. Al suo posto troviamo niente di meno che l'anima dei King Crimson, Robert Fripp, che nel frattempo svolge anche la funzione di chitarrista.
Con questa mossa viene a meno l'impostazione teatrale ed il suono apocalittico (esempi erano Moribund The Burgermeister, Slowburn, Here Comes The Flood. . . ) in favore di un approccio più secco ed esistenziale.

La prima canzone che incontriamo è l'ottima On The Air, già nota agli estimatori di Gabriel: infatti era stata presentata nelle ultime tappe del tour di ''Peter Gabriel I (Car)''. Brano molto duro, dove svettano la chitarra di Fripp ed un tappeto di sintetizzatori, è l'ultimo dove compare Mozo, uno dei personaggi immaginari creati dall'artista. . . e forse il più famoso dopo Rael di ''The Lamb Lies Down On Broadway''. Si prosegue su ottimi livelli con D. I. Y. (acronimo di Do It Yourself), pezzo che fa della ripetitività il suo punto di forza.
Mother Of Violence è un lento malinconico per chitarra acustica e pianoforte. Il tono di voce utilizzato rende bene il pessimismo e le atmosfere cupe del testo: < < It's getting hard to breathe / It's getting so hard to believe / To believe in anything at all> >

Dopo aver raggiunto il primo climax emotivo, l'ex frontman dei Genesis spezza il ritmo inserendo una canzone allegra (anche se si tratta di un'allegria solo apparente): è A Wonderful Day In A One-Way World. . . ma è solo un attimo, e subito ci immergiamo nella suggestiva White Shadow: ritmo moderato, atmosfere ipnotiche, ed un assolo di Robert Fripp come solo lui sa fare, la rendono uno dei pezzi più interessanti dell'intero album. Un altro highlight è la successiva Indigo, che va dritta al cuore, e rappresenta un netto miglioramento rispetto alla versione presentata nel 1977 sotto il titolo di Song Without Words.
Un altro break spensierato, Animal Magic, ci introduce al pezzo più eccentrico, tetro e cupo al limite della paranoia: si tratta di Exposure, segno della più profonda collaborazione tra Fripp e Gabriel. Anche il testo, costituito dai tre versi < < Space is what I need / It's what I feed on / [. . . ] Out in the open> > e dalla ripetizione compulsiva del titolo (utilizzando un tono che, progressivamente, diventa sempre più estraniante ed alienato), rende bene l'idea dell'inquietudine più totale.

Seguono la melodiosa Floatsam And Jetsam (che si assesta sul filone di Mother Of Violence ed Indigo) ed il gioiellino pop di Perspective. Quest'ultima nasce con il preciso scopo di diventare una hit: infatti la possiamo trovare nel lato B del 45 giri ''D. I. Y/Perspective''. Sarà però D. I. Y. , proposta in un mixaggio leggermente diverso, a diventar famosa.
Per concludere Gabriel gioca nuovamente la carta della malinconia con Home Sweet Home: pezzo geniale dove la voce e sassofono duettano in modo meraviglioso e conferiscono al tutto un'atmosfera realmente emozionante. . . < < Just a place to lay our head think of all those things we said / about in our home sweet home> >

Terminata la descrizione del CD vorrei anche spendere altro un paio di righe per rivalutare quest'album. . .
Durante il tour di ''Peter Gabriel II'' (1978-79) vengono scritte ed interpretate I Don't Remember, Biko, No Self Control e Not One Of Us, che, opportunamente rifinire e riarrangiate, diventeranno i capisaldi del successivo capolavoro ''Peter Gabriel III''. . . evidente segno della carica creativa presente in questo periodo.

Voto: 9/10 . . . per uno degli album che più spesso si trovano a girare nel mio lettore CD.
Da riascoltare e rivalutare. . .

Elenco tracce testi e samples

01   On The Air (05:30)

Built in the belly of junk by the river my cabin stands
Made from the trash I dug out 'the heap, with my own fair hands
Every night, I'm back at the shack and I'm sure no one is there
I'm putting the aerial up, so I can go out on the air

On the air
On the air
On the air

Every morning I'm out at dawn with the dwarfs and the tramp
For a silent communion lit from above by the sodium lamps
Everyone I meet on the street acts as if I wasn't there
But they're all going to know who I am 'cos I can go out on the air

On the air
On the air
On the air

Leaving the car down leafy lane
Turning out Tarzan for my Jungle Jane
anyone at all
From Captain Zero and his brand of superhero
standing by a call
Oh it's not easy
No it's not easy
Making real friends

Don't give me your steak-reared milkboys, milkboys
Half alive on empty white noise, white noise
I got power, I'm proud to be loud; my signal goes out clear
I want everybody to know that Mozo is here

On the air
On the air
On the air

02   Perspective (03:23)

I need perspective 'cos I'm facing the wall
I need perspective 'cos I'm not that tall
I need perspective heard the trumpet call
Don't trust my eyes want to know where things fall

I need perspective party time for the newly wed
I need perspective colours ran as the images bled
I need perspective like confetti on the flower bed
Don't trust my eyes priest crying he's got fire in his head

Oh Gaia, if that's your name
treat you like dirt, but I don't want to blame
Oh Gaia, the wind heats the fire and blows the ash away

I need perspective sitting in a long long hall
I need perspective staring at the white white wall
I need perspective waiting for the phone to call
Don't trust my eyes there's one thing I've got to tell you all

I need perspective to see through red red skies
I need perspective to carry merchandise
I need perspective I don't trust my eyes
Don't trust my eyes and I don't like surprise

Oh Gaia, etc

I used to be industrial giant
sitting in a garden full of chemical plant
trying very hard to get you off my mind
acting like any man
taking you for everything I can
just the same, the same as all my kind
-- so blind

I need perspective

03   Home Sweet Home (04:37)

04   D.I.Y. (02:37)

D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y.

Don't tell me what I will do, 'cos I won't
Don't tell me to believe in you, 'cos I don't
Be on your guard, bitter, hostile and hard
Don't risk affection
Like flesh to the bone in the no-go zone
You're still looking for the resurrection
Come up to me with your "What did you say?"
and I'll tell you straight in the eye

Hey!
D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y.
Do it yourself

Everyone want to be what he not, what he not
Nobody happy with what he got, what he got
You function like a dummy with a new ventriloquist
Can you say you're not being yourself?
Hanging like a thriller on the final twist
Is it true you're getting stuck on the shelf?
Come up to me with your "What did you say?"
and I'll tell you straight in the eye

Hey!
D.I.Y. (do it yourself)
D.I.Y. (do it yourself)
D.I.Y. (do it yourself)
D.I.Y. (do it yourself)

When things get so big, I don't trust them at all
You want some control -- you've got to keep it small

Hey!
D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y.
D.I.Y. D.I.Y. D.I.Y.

05   Mother Of Violence (03:10)

Walking the street with her naked feet
So full of rhythm but I can't find the beat
Snapping her heels clicking her toes
Everybody knows just where she goes

Fear, fear -- she's the mother of violence
making me tense to watch the way she breed
Fear, she's the mother of violence
you know self-defense is all you need
it's getting hard to breathe
It's getting so hard to believe
to believe in anything at all

Mouth all dry eyes blood shot
data stored in microdot
Kicking the cloud with my moccasin shoes
T.V. dinner, T.V. news

Fear, fear -- she's the mother of violence
don't make any sense to watch the way she breed
Fear, she's the mother of violence
making me tense to watch the way she feed
The only way you know she's there
Is the subtle flavour in the air
Getting hard to breathe
hard to believe in anything at all
but fear

06   A Wonderful Day In A One-Way World (03:33)

07   White Shadow (05:14)

Ten coaches roll into the dust
Chrome windows turned to rust
'Hand on inside they know they must
Hanging on the green backed words &quot;In God we trust&quot;

No one knew if the spirit died
All wrapped to go like Kentucky Fried
Tring to read the flight of birds
Low on fuel, getting low on words

and she comes out like a white shadow
she comes out like a white shadow

Each one drawn to empty spaces
Outsiders, borderline cases
It's hard to tell black from white
When you wake up in the middle of the night

Weighed down by the absence of sound
Broken now by the cry of a hound
Looking for movement withing the haze
Light can be deceptive with her rays

and she comes out like a white sadow
and she comes out like a white shadow
she comes out like a white shadow

08   Indigo (03:30)

09   Animal Magic (03:26)

10   Exposure (04:12)

Exposure
Exposure
Exposure
Exposure
Exposure
Exposure
Exposure

Space is what I need it's what I feed on

Exposure
Exposure
Exposure
Exposure
Exposure

Out in the open

Exposure

11   Flotsam And Jetsam (02:17)

Doing nothing, stuck in the mud, just pumping the blood.
The water level's getting low, something ugly's going to show.

If only I could touch you, I guess you'd be alarmed.
If only I could touch you, I don't mean you no harm.

If only I could touch you, like the wind can touch the sail,
If only I could touch you, darling, now that words have failed.
Oh, flotsam still afloat,
Oh, jetsam thrown out of the boat.

Oh love, my love, nothing here is what it seems.
We both know it; Christ, you show it...
Oh, oh my love.

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  EverardBereguad

 Il riff di chitarra di "On the Air" a spazzare via tutte le aspettative in un sol colpo.

 "Peter Gabriel II" ha un suono molto particolare che, pur senza sostegni evidenti, lo rende unico e affascinante.