I Prefab Sprout sono universalmente riconosciuti come un toccasana per lo scenario pop contemporaneo. Hanno credibilità, ma non hanno successo. Sono pressochè dimenticati, il nucleo della band sciolto: il leader e artefice del progetto, Patrick Dominic McAloon più comunemente Paddy, da una quindicina d'anni è un solista che, per varie ragioni, quando qualche etichetta discografica glielo permette, fa uscire qualcosa: vecchie registrazioni, vecchi demo riarrangiati e rimasterizzati, mantenendo il nome del progetto. Perché il nostro è compulsivo, bulimico: scrive e compone a ritmo forsennato. Ha fatto interi album su Michael Jackson, Donna Summer, personaggi immaginari, situazioni, catastrofi, esperienze. Un visionario sempre a mezza via tra il reale ed il fantastico. La corista, Wendy, dal 1997 bada alla famiglia e ci allieta su Twitter, Neil Conti è fondamentalmente batterista turnista, il fratello Martin coltiva patate in Catalogna (scherzo: ogni tanto fa capolino sui portali gestiti dai fans e regala qualche perla non richiesta come la reinterpretazione di "When Love Breaks Down" accompagnato dal basso, ndr).

"Jordan: The Comeback", la quinta fatica in studio, uscì a tardo 1990 creando consenso ma, primo sintomo della malattia, vendendo poco. E' questa la maledizione dei Cavoletti Prefabbricati. Piacere, piacciono. Vendere, non vendono. "Steve McQueen" (1985), che fa capolino in qualsivoglia classifica degli "album da ascoltare tassativamente prima di morire" oppure "100 dischi che hanno fatto la storia del blablabla", in relazione all'eco generata ha venduto poco, pochissimo.

Va così, Paddy. Ti giuro che io ci ho provato: oltre ad acquistare ogni tuo prodotto, ho diffuso il verbo, elogiato le tue doti di compositore a mezza via tra Lennon e McCartney (nessuna lesa maestà, eh. Intendevo: il nostro ha i sogni del primo e i tormenti dell'altro), ho parlato del tuo amore per la musica che ti porta a continuare a lavorare seppur la sindrome di Ménière ti stia portando via udito e vista, ho suonato i tuoi album a persone preparate e competenti, ma la reazione è sempre la stessa: bravo, bravo. Ma finisce lì.

Torniamo al disco. Il Jordan che deve tornare, magari dalla luna, è Elivs. L'album è in gran parte a lui dedicato, ma non solo. E' un lavoro eterogeneo che poggia le fondamenta sulla produzione magistrale di Thomas Dolby, artefice del pluridorato "Steve McQueen" (1985). I Prefab detestano essere monotematici, quindi aspirare al ritorno di Elvis ci sta, ma in un contesto di amore, preghiera e ricordi. Il suono è più morbido rispetto agli altri lavori per l'abbondanza di tastiere: l'album è più affine al diretto predecessore, "From Langely Park To Memphis" (1988), piuttosto che a "Steve McQueen". La dolcezza smisurata di "Nightingales", tanto per fare un esempio, la ritroviamo in "We Let The Stars Go" (Paddy: "Dovevo andare a vedere Michael Jackson, avevo i biglietti, poi mi venne l'ispirazione per scrivere questa canzone, mollai tutto e mi misi al piano"). L'album tende a non annoiare l'ascoltatore perché detta i tempi con maestria: la coinvolgente e metafisica "Looking For Atlantis" cede il passo ai "tranquilli pomeriggi domenicali (senza neve che cadrà, grazie a Dio, ndr)" di "Wild Horses", seguita da "Machine Gun Ibiza" che fila via veloce, per poi farci riaddormentare sognanti con la già citata "We Let The Stars Go".

Paddy ci riconsegna Elvis con dolcezza, purezza sinfonica, danza e metriche futuristiche in "Jordan: The Comeback" (il brano), "Jesse James Simphony", "Jesse James: Bolero" e "Moondog". Neil Tennant dei Pet Shop Boys, intervistato nel periodo contingente, ironizzò : "Oh, no! Ancora lui ? (Paddy, ndr). Basta! Ma cosa rappresenta questo disco ? Ma una hit, riusciranno a scriverla prima o poi ? Ma può un album di 19 tracce averne una sola decente peraltro denominata, scusate se rido, "Jesse James Bolero" ? E poi tutti questi riferimenti all'America ("Hey Manatthan, da "From Langely Park To Memphis", ndr) ma quando c'è stato ? Dai, basta.....scrivete una hit!". Sono gusti, zio Neil: non tutti sono geneticamente predisposti alla hit propriamente detta. Forse il trademark di McCaloon, che molti apprezzano, è proprio questo, quello di non aver mai ceduto al compromesso.

Dopo aver dato a Jordan / Jesse James / Elvis il dovuto commiato, l'album si rilassa trattando amore, fede ("One Of The Broken" è un filo diretto con Dio), annunciando la nascita della figlia ("Paris Smith"), scrivendo una letterina a Jacko ("Michael") e sciogliendosi via via fino alla quiete più totale di cui è impregnata "Doo Wop in Harlem". Nel mezzo, due impennate degne di nota: "The Ice Maiden" (cazzo, Paddy, allora ce l'hai la voce: escila ogni tanto, dai!) e "Scarlet Nights". "Mercy On Me" e la riempitiva (che riempie con gioia dell'ascoltatore e strappa un sorriso malinconico) "The Wedding March" sono graditi apostrofi rosa tenue.

"Jordan" è un concept album atipico, suonato con una gentilezza fuori dal comune. Persino laddove il ritmo aumenta ("Carnival 2000" e "Machine Gun Ibiza"), si ha paura a forzare la mano ed il brano finisce per lasciare qualcosa in termini di personalità. La produzione di Dolby unita alla vena instancabile di McAloon è un'alchimia che funziona, ma l'impressione è che non si riesca a spiccare il volo. Una traversata serena, meditabonda, un viaggio da qui a lì che però, a dispetto dell'elevato numero di tracce (diciannove), finisce subito. Ti riporta esattamente da dove sei partito, ed il retrogusto è assolutamente buono, dolce. Una piccola meraviglia partorita in un periodo frenetico, insomma, dove in pochi si sono fermati per prendersi una pausa e quasi nessuno si è preso la briga di scuotere i Prefab Sprout, mandarli lassù, in alto, magari in compagnia di quegli U2, quei Simple Minds, quei Pet Shop Boys che hanno solo alzato la voce più di loro.

Elenco tracce testi samples e video

01   Looking for Atlantis (04:03)

If you're looking for Atlantis

You should cast your eye on me

Put your two and two together

Don't you know who built Atlantis

Then returned to the sea

Don't you know who owns the weather ?

Rain or shine

Sure is good to seek a challenge

Sure is fine to set your sights

Sure is foolish to be blinded

There are legions out there churching

Searching for the holy grail

Isn't one of them can find it

All this time

You should be loving someone

And you know who it must be

Cause you'll never find Atlantis

Til you make that someone me

You should be loving someone

And you know who it must be

Cause you'll never find Atlantis

Til you make that someone me

Say you do find your volcano and the darn thing is still hot

Lesson one : Child don't waste it

Lesson two : The world's your cherry

But tomorrow ? Maybe not

Lesson three : Come on and taste it

All this time

You should be loving someone

And you know who it must be

Cause you'll never find Atlantis

Til you make that someone me

You should be loving someone

And you know who it must be

Cause you'll never find Atlantis

Til you make that someone me

02   Wild Horses (03:44)

Through the rails I spied

Your ponytail. I tried

With sugar cubes - And they're O.K.

But I don't think

I'll catch you that way

I hate myself 'cause you're so cool

With your mocking eyes

"Won't you look at the old fool"

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to

Look at you - Unflawed.

Now look at me - Plain overawed

Grace and looks take no credit for

Girl you're young

And they're part of the score

Like the chemicals at war in me

'Til I'm a wolf with an eye for the ponies

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to

I want extra time to play,

Afternoons in the hay

It's a sorry way for a man to feel

But sentimental is part of the deal

I hate myself because it shows how

I'm a fool for your rodeo

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have

Wild horses

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have

Wild horses - I want to have you

03   Machine Gun Ibiza (03:43)

04   We Let the Stars Go (03:39)

There was that girl I used to know

She'd tease me about my name

Fan the embers long enough

I sometimes catch her flame

The soothing voice of distance tells me

"That was just a fling"

Other music fills my ears

But I still hear her sing :

She sings :

Paddy Joe, say Paddy Joe

Don't you remember me ?

How long ago one gorgeous night

We let the stars go

Paddy Joe, say Paddy Joe

Don't you remember me ?

How long ago one gorgeous night

We let the stars go free

There was a boy I used to be

I guess that he was cold

If she came to buy him now

How cheaply he'd be sold

But the light is gone and it is dark

What used to be the sky

Is suddenly embarrassing

To the naked eye


You see :

Paddy Joe, see Paddy Joe

Can't face this memory

How long ago one gorgeous night

We let the stars go

Paddy Joe, see Paddy Joe

Can't face this memory

How long ago one gorgeous night

We let the stars go

Long ago one gorgeous night

We let the stars go

Long ago one stupid night

We let the stars go free

We let the stars go free

We let the stars go free

We let the stars go free

We let the stars go free

05   Carnival 2000 (03:23)

Tonight let's raise a glass my friend

To those who couldn't make it

A century has shut its eyes

And who are we to wake it ?

Cool music we play, dance and say

Carnival 2000 :

Lives come and go but life no denial

Is always in style. Welcome to :

Carnival 2000 :

Loves come and go but love above all

Is belle of the ball

We ask for any wrong we've done

The years ahead forgive us

We ask for any good we've done

That all of it outlive us

Cool music we play, dance and say

Carnival 2000 :

Lives come and go but life no denial

Is always in style. Welcome to :

Carnival 2000 :

Loves come and go but love above all

Is belle of the ball

Welcome to :

Carnival 2000 :

Lives come and go but life no denial

Is always in style. Welcome to :

Carnival 2000 :

Loves come and go but love above all

Is belle of the ball

06   Jordan: The Comeback (04:13)

They say the spirit moves in mysterious ways

Sometimes the way it moves looks plain berserk

But two things you should be slow to criticize

A mans choice of woman and his choice of work

Some work'll earn you top dollar

In this here tinsel town

That's where I started thinkin' of something else

Cos they couldn't film the spirit

From the waist on down

Sometimes I don't sleep too well,

But one day I know :

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

And all those books about me

Well there wasn't much love in 'em boys

I'm tellin' you if I'd taken all that medication

Man, I'da rattled like... one o' my lil girls toys

Now they call me a recluse

Been in the desert so long

Layin' on my back bidin' my time

I'm just waitin' for the right song

Then I'm comin' back

Sometimes I don't sleep too well,

But one day I know :

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

Jordan sweet Jordan

Hand me any cup you find that's lyin' spare

Lord I've long time been a thirstin' for a share

Jordan waiting for me there

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

Jordan sweet Jordan

Hand me any cup you find that's lyin' spare

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

Jordan sweet Jordan

Hand me any cup you find that's lyin' spare

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

End of the road I'm travelling,

I will see Jordan beckoning

Jordan sweet Jordan

Hand me any cup you find that's lyin' spare

07   Jesse James Symphony (02:15)

08   Jesse James Bolero (04:10)

09   Moon Dog (04:07)

10   All the World Loves Lovers (03:50)

11   All Boys Believe Anything (01:34)

12   The Ice Maiden (03:19)

13   Paris Smith (02:55)

Little Paris Smith

Lovely name for a girl is Paris Smith

Baby Paris Smith

Don't repeat my mistakes Paris Smith

Paris : Any music worth its salt is good for dancing

Paris : But I tried to be the Fred Astaire of words

Paris you heard

Little Paris Smith one day you'll have a job

Yes Paris Smith

Baby Paris Smith don't you grow up a snob

No Paris Smith

Paris : There are benefits to syncopated motion

Paris : Which no high falutin' double talk can show - Paris

Paris : Any music worth its salt is good for dancing

Paris : But I tried to be the Fred Astaire of words

Paris you heard

14   The Wedding March (02:50)

15   One of the Broken (03:55)

16   Michael (03:02)

All the jobs I've ever held, positions I have known

The one I was a fool to leave was

Right hand to the throne

Ambition took me speed of light

To God's exclusion zone

Michael if you're listening,

Michael who stayed true

One of us got out of line when Paradise was new

One of us was exiled and the one who wasn't's you

Michael - help me write a letter to you know who

I will sign it "Lucifer regrets..."

Can't forget his final words were

"Ain't no comeback gonna come your way"

What if I pray ?

Michael the archangel listen.

Michael don't you see ?

We've come to stand for principles that

Prove free will is free

If you are on the side of good

Now where does that leave me ?

Michael - help me write a letter to you know who

I will sign it "Lucifer regrets..."

Can't forget his final words were

"Ain't no comeback gonna come your way"

He never could resist a sinner

Or ignore a distress call - but such a fall

17   Mercy (01:23)

18   Scarlet Nights (04:17)

19   Doo Wop in Harlem (03:43)

There is a door we all walk through

And on the other side I'll meet you

Reunion in the air - A cappella meets pure prayer

Somewhere : I can't wait to meet you there

Somewhere : I can't wait to meet you there

If there ain't a heaven that holds you tonight

They never sang doo-wop in Harlem

If there ain't a heaven that holds you tonight

They never sang doo-wop in Harlem

There is a door it may seem locked

But in a little while - Don't be shocked

Above the noise, behind the glare

I know you're listening out there - Somewhere

Somewhere : I can't wait to meet you there

Somewhere : I can't wait to meet you there

If there ain't a heaven that holds you tonight

They never sang doo-wop in Harlem

If there ain't a heaven that holds you tonight

They never sang doo-wop in Harlem

If there ain't a heaven that holds you tonight

They never sang doo-wop in Harlem

If there ain't a heaven that holds you tonight

They never sang doo-wop in Harlem

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  alcol2

 Il pop al suo massimo livello di trascendenza, il punto di non ritorno dove "easy listening" e musica "colta" si fondono e confondono.

 Un distillato letale di pop perfetto ad uso e consumo di tutte le generazioni, un caposaldo poco frequentato della musica moderna.