Uscito nel 1985, in piena esplosione sinth pop, 'Power Windows' è uno dei più discussi album della discografia dei Rush: disprezzato da molti, per le eccessive concessioni al suono plasticato dell’epoca, apprezzato da altri, che hanno colto la continuità dell’album rispetto ai lavori avviati con 'Signals', senza che fossero state snaturate le attitudini del gruppo, ricettivo verso ogni genere di musica contemporanea.

Vi è da dire che l’album è assai distante dai lavori che hanno reso famosi e amati i Rush in ambito rock prog nella seconda metà degli anni ’70, anche se ciò non vuol dire che PW rappresenti il nadir qualitativo del terzetto di Toronto. Forse il miglior modo per avvicinarsi all’album è quello di… ignorare che si tratti di un lavoro dei Rush, cercando di coglierne le qualità intrinseche a prescindere dalle etichette e dalle aspettative che ogni opera del gruppo genera in chi abbia sentito i loro masterpieces degli anni ’70. Cerchiamo di farlo ora.

The Big Money, posta in apertura dell’album, si giova di un granitico riff di chitarra, i cui echi formano la base della canzone: su di essi si staglia la voce di Geddy Lee, meno esplosiva che negli anni e negli album precedenti, evolutasi in maniera molto simile a quella di Jon Anderson degli Yes; le tastiere giocano un ruolo non secondario nell’andatura del pezzo, ornandolo con sonorità che non sarebbero dispiaciute al Peter Gabriel di quegli anni. La successiva Grand Design, introdotta dai sintetizzatori, è caratterizzata da un andamento più quieto, e dall’ottimo tessuto ritmico di Lifeson e Peart: molto raffinato il ritornello, che cerca di scostarsi da facili soluzioni armoniche. Manhattan Project, con riferimenti all’incubo atomico e post–atomico, enfatizza maggiormente la vocazione pop dell’album, ma lo fa con una classe e compostezza tutta particolare, non banale soprattutto nella parte centrale del pezzo, in cui tastiere e chitarra riecheggiano le iterazioni del classico suono Rush.

Il picco emotivo dell’album è rappresentato da Marathon, dal testo particolarmente profondo ed introspettivo: sotto il profilo prettamente musicale, si tratta di un rock sinfonico, con interventi orchestrali, dalla forte presa melodica. La successiva Territories innalza il livello tecnico del lavoro: il pezzo non è immediato e ripropone, attualizzandolo, il prog rock dei primi Rush, seppur in un contesto differente e con diverse strumentazioni, con una splendida conclusione lasciata al basso ed alle tastiere di Geddy Lee. Middletown Dreams torna a distinguersi per i testi di Peart, sebbene appesantita da un eccessivo intervento dei sintetizzatori che rubano eccessivo spazio agli altri strumenti, senza aggiungere al brano particolare creatività. Emotion Detector è, probabilmente, il pezzo più vicino al pop realizzato dai Rush nel corso della loro trentennale carriera: basti confrontare l’alternanza strofa/ritornello, la facilità della melodia e l’intervento decorativo del sintetizzatore.

La conclusione dell’album è affidata, invece, ad un vero capolavoro, sia nel testo che nelle musiche, quale Mystic Rythms: una canzone commovente che cerca di spiegare (riuscendovi) il mistero della musica, dai suoi battiti primordiali alle elaborazioni elettroniche degli anni ’80, gemma del repertorio Rush del periodo. Un giudizio di sintesi sul lavoro appare, a fronte di quanto osservato, piuttosto difficile: se è vero che tutte le canzoni sono di ottimo livello tecnico/compositivo, si nota con un certo rammarico l’involuzione del suono del gruppo, specie nelle parti di chitarra e di batteria, ed un eccessivo ossequio alla forma canzone, già palesatosi, invero, negli album precedenti.

Va anche detto che quest’album cresce con gli ascolti: quando me l’hanno regalato meritava un 2, a distanza di undici anni gli darei 4, fingendo di ignorare le meraviglie degli anni ’70 (a cui andrebbe un voto ben superiore al 5 gentilmente concesso da Debaser).

Spero di non essere troppo buono, ma per i Rush questo ed altro.

Elenco tracce testi e samples

01   The Big Money (05:37)

Well, I was only a kid, didn't know enough to be afraid
Playing the game, but not the way the big boys played
Nothing to lose, maybe I had something to trade
The way the big wheel spins

Well, I was only a kid, on a holy crusade
I placed no trust in a faith that was ready-made
Take no chances on paradise delayed
So I do a slow fade

Playing for time
Don't want to wait for heaven
Looking for love
For an angel to forgive my sins
Playing with fire
Chasing something new to believe in
Looking for love
The way the big wheel spins

Well, I was only a kid, cruising around in a trance
Prisoner of fate, victim of circumstance
I was lined up for glory, but the tickets sold out in advance
The way the big wheel spins

Well, I was only a kid, gone without a backward glance
Going for broke, going for another chance
Hoping for heaven, hoping for a fine romance
If I do the right dance

Wheel goes round, landing on a twist of faith
Taking your chances you'll have the right answers
When the final judgment begins

Wheel goes round, landing on a leap of fate
Life redirected in ways unexpected
Sometimes the odd number wins
The way the big wheel spins

02   Grand Designs (05:06)

03   Manhattan Project (05:07)

Imagine a time when it all began
In the dying days of a war
A weapon that would settle the score
Whoever found it first
Would be sure to do their worst
They always had before...

Imagine a man where it all began
A scientist pacing the floor
In each nation always eager to explore
To build the best big stick
To turn the winning trick
But this was something more...

The big bang took and shook the world
Shot down the rising sun
The end was begun it would hit everyone
When the chain reaction was done
The big shots try to hold it back
Fools try to wish it away
The hopeful depend on a world without end
Whatever the hopeless may say

Imagine a place where it all began
They gathered from across the land
To work in the secrecy of the desert sand
All of the brightest boys
To play with the biggest toys
More than they bargained for...

The big bang took and shook the world
Shot down the rising sun
The hopeful depend on a world without end
Whatever the hopeless may say

Imagine a man when it all began
The pilot of "Enola Gay"
Flying out of the shockwave on that August day
All the powers that be, and the course of history
Would be changed for evermore...

The big bang took and shook the world
Shot down the rising sun
The end was begun it would hit everyone
When the chain reaction was done
The big shots try to hold it back
Fools try to wish it away
The hopeful depend on a world without end
Whatever the hopeless may say

The big bang took and shook the world
Shot down the rising sun
The hopeful depend on a world without end
Whatever the hopeless may say

04   Marathon (06:09)

It's not how fast you can go
The force goes into the flow
If you pick up the beat
You can forget about the heat

More than just survival
More than just a flash
More than just a dotted line
More than just a dash

It's a test of ultimate will
The heartbreak climb uphill
Got to pick up the pace
If you want to stay in the race

More than just blind ambition
More than just simple greed
More than just a finish line
Must feed this burning need -

In the long run...

From first to last
The peak is never passed
Something always fires the light
That gets in your eyes
One moment's high
And glory rolls on by
Like a streak of lightening
That flashes and fades
In the summer sky

Your meters may overload
You can rest at the side of the road
You can miss a stride
But nobody gets a free ride

More than high performance
More than just a spark
More than just the bottom line
Or a lucky shot in the dark -

In the long run...

You can do a lot in a lifetime
If you don't burn out too fast
You can make the most of the distance
First you need endurance -
First you've got to last...

05   Territories (06:20)

I see the middle kingdom
Between Heaven and Earth
Like the Chinese call
The country of their birth.

We all figure that our homes
Our homes are set above
Other people than the ones
The ones we know and love.

In every place with a name
They play the same territorial game
Hiding behind the lines
Sending up warning signs.

The whole wide world
An endless universe
Yet we keep looking through
The eyeglass in reverse.

Don't feed the people
But we feed the machines
Can't really feel what
International means.

In different circles
We keep holding our ground
Indifferent circles
We keep spinning
Round and round.

We see so many tribes
Overrun and undermined
While their invaders dream
Of lands they've left behind.

Better people, better food
And better beer
Why move around the world
When Eden was so near?

The bosses get talking so tough
And if that wasn't evil enough
We get the drunken and passionate pride
Of citizens along for the ride.

The whole wide world
An endless universe
Yet we keep looking through
The eyeglass in reverse.

Don't feed the people
But we feed the machines
Can't really feel what
International means.

In different circles
We keep holding our ground
Indifferent circles we keep
Spinning round and round and..

They shoot without shame
In the name of a piece of dirt
For a change of accent
Or the color of your shirt.

Better the pride that resides
In a citizen of the world
Than the pride that divides
When a colorful rag is unfurled.

The whole wide world
An endless universe
Yet we keep looking through
The eyeglass in reverse.

Don't feed the people
But we feed the machines
Can't really feel what
International mean.

In different circles
We keep holding our ground
Indifferent circles we keep
Spinning round and round and round..

06   Middletown Dreams (05:15)

07   Emotion Detector (05:11)

When we lift the covers from our feelings
We expose our insecure spots
Trust is just as rare as devotion
Forgive us our cynical thoughts.

If we need too much attention
Not content with being cool
We must throw ourselves wide open
And start acting like a fool
If we need too much approval
Then the cuts can seem too cruel.

Right to the heart of the matter
Right to the beautiful part
Illusions are painfully shattered
Right where discovery starts
In the secret wells of emotion
Buried deep in our hearts.

It's true that love can change us
Never quite enough
Sometimes we are too tender
Sometimes we're too tough
If we get too much attention
It gets hard to overrule
So often fragile power turns
To scorn and ridicule
Sometimes our big splashes
Are just ripples in the pool.

Right to the heart of the matter
Right to the beautiful part
Illusions, illusions are painfully shattered
Right where discovery starts
In the secret wells of emotion
Buried deep in our hearts.

Right to the heart of the matter
Right to the beautiful part
Illusions are painfully shattered
Right where discovery starts
In the secret wells of emotion
Buried deep in our hearts
Feelings run high.

Illusion, illusions are painfully shattered
Right where discovery starts
Feelings run high
Feelings run high.

08   Mystic Rhythms (05:53)

So many things I think about
When I look far away
Things I know - things I wonder
Things I'd like to say
The more we think we know about
The greater the unknown
We suspend our disbelief
And we are not alone -

Mystic rhythms - capture my thoughts
And carry them away
Mysteries of night
Escape the light of day
Mystic rhythms - under northern lights
Or the African Sun
Primitive things stir
The hearts of everyone

We sometimes catch a window
A glimpse of what's beyond
Was it just imagination
Stringing us along?
More things than are dreamed about
Unseen and unexplained
We suspend our disbelief
And we are entertained

Mystic rhythms - capture my thoughts
And carry them away
Nature seems to spin
A supernatural way
Mystic rhythms - under city lights
Or a canopy of stars
We feel the powers
And we wonder what they are
We feel the push and pull
Of restless rhythms from afar

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  splinter

 Non è per niente facile creare un disco sicuramente orecchiabile come questo senza compromettere il gusto per le cose fatte bene e ben curate.

 I Rush ci hanno sempre abituato a rinnovarsi continuamente senza mai sbagliare il colpo.


Di  rasna

 "Power Windows è caratterizzato, più di qualsiasi altro loro lavoro, da un uso massiccio dei sint e delle tastiere elettriche a discapito degli ottimi riff e assoli della chitarra."

 "Il tema principale dei testi di Power Windows è il potere, esercitato da scienziati e grandi multinazionali."