"At sixes and sevens", impossibile negarlo, non sarebbe mai stato un capolavoro indiscusso, anche se "Widow's weed", "Beyond the veil" e "World of glass" dei Tristania non fossero mai esistiti, in quanto, sebbene diverse formazioni ci abbiano mostrato che l'originalità non è un elemento essenziale per scrivere buona musica, qui manca la struggente malinconia che deve obbligatoriamente far da cornice ad un'album gothic: in questa pomposa sovrapposizione di elementi musicali diversi, dove spesso è l'elettronica a predominare, il tutto risente spesso della mancanza di impatto.

Qui c'è un pianoforte, ma non tratteggia immagini di antichi paesaggi nella mente dell'ascoltatore; c'è lo stesso romantico violino di Pete Johansen, ma non riesce a raggiungere alti picchi emotivi; non ci sono i sussurri poetici della voce angelica di Vibeke Stene (la voce ospite di Fabienne Gondamin non è certo una delle più espressive udite in un gruppo metal, si avvicina a dei toni più pop che operistici e tuttavia compare relativamente poco). Il resto degli strumenti costruisce ritmiche che sono praticamente uguali a quelle dei Tristania di "Beyond the veil". La struttura delle canzoni è banale, e la staticità compositiva, in quasi tutte le tracce dell'album, è interrotta soltanto dall'arrivo di eccelsi canti gregoriani (gli unici a rappresentare qualcosa di veramente gotico nell'insieme), che tuttavia non risollevano le sorti generali del disco. Certamente i brividi lungo la schiena intercorrono ascoltando le note di "Meridian", "Sister Nightfall", "On the wane" e "At sixes and sevens" (capolavori, di grande presa ed evocative nel loro incedere onirico e oscuro), e questa non è cosa da poco, ma, dopo aver sentito una copia della stessa canzone per buona parte della durata del disco, è impossibile non stancarsi (dalla terza traccia, inoltre, l'elettronica si fa più insistente e, dopo di essa, i toni calano bruscamente e non si alzano più; solo qualche sprazzo qua e là si salva).

Discorso a parte per la traccia conclusiva, "In sumerian haze", che sembra voler avvicinarsi al mondo del pop elettronico e della musica dark. Purtroppo, anche in questo caso, nulla di trascendentale. I testi hanno invece, fortunatamente, mantenuto quello splendore tipico dello stile di Veland (cosa che invece i Tristania hanno perso).
Complessivamente, l'immaginario qui proposto è qualcosa di futuristico e apocalittico, una specie di lontano mondo sottomarino (enfatizzato dalle tonalità verde acqua del booklet), che, per il sottoscritto, amante di tutte le forme d'arte che si possano definire gotiche (tra le quali anche la letteratura), risulta un po' fuori luogo. Quindi, se, ad esempio, con la loro oscura teatralità, i primi album dei Theatre of Tragedy, le arie vampiriche di "Cruelty and the beast" dei Cradle of Filth, le funeree elegie di "Widow's weeds" dei fantastici Tristania potrebbero essere paragonati per la loro intensa emotività a poesie o romanzi gotico-romantici, l'opera prima dei Sirenia si avvicina ad essi soltanto da lontano.

Le emozioni oscure e drammatiche che, un tempo, il leader della band sapeva regalare con le proprie canzoni sono (purtroppo) state chiuse a chiave in un cassetto, e chissà se mai in futuro i Sirenia riusciranno ad aprirlo. Sicuramente, nei limiti del gothic metal, che ci ha abituati a cose ben peggiori, i Sirenia sapranno anche scrivere buone canzoni, ma per riuscire a considerarli come qualcosa di imprescindibile bisogna veramente accontentarsi di poco e considerare la musica non come profonda esperienza emotiva ma come passatempo con il quale riempire i buchi di una giornata. Ciononostante, a fronte di episodi come le prime tracce del disco, la speranza che in futuro il gruppo possa riservare sorprese tarderà a morire.

Elenco tracce testi e video

01   Meridian (06:20)

Daylight adorn her withering lifeforce
with a long lost river
that mend all her woe in it's flow
May i redeem my funeral self
in thy mirror of soul sanctorum
to frame every night a delight

Thou stalk the ground, the sea and the winds around
to haunt me down profound when the night surrounds
Thou stalk the Stygian stream and the riverine
to haunt my hallowed fields and astrayel dreams

I'm at sixes and sevens
in the shade of my heavens
No moon, nor sun
Meridian
prevail in my oblivion

Come with me to seek the sun inside
Meridian
This time around we dance
We're chosen ones

Thou stalk as the unseen in visions undreamed
to revel in the deep of life's malignity
Thou stalk my manic mind yon it's horizon
to draw that waning sun upon Meridian

Thou art eternal darkness
Thou art eternal heresy
Thou art day and night
Thou art the flame inside
I'll make my misery thy saturnine

02   Sister Nightfall (05:38)

Child every time you come around
You divert my feelings, and bring me further down
Would you like to be the serpentine whirls of the stream?
Would you like to cope for all your dreams?

Sister Nightfall controlling the lights in me
Though it hurts it feels just like a dream

Come down to linger in heresy
And come down on me with all your serenity
Shivers down the spine
When she comes down the hall
Thy effigy seems frail to be
Or was it ever there at all?

Child every tear that runs adown
Will merge and hurt now that winter's all around
Would you like to wear the secrets of the seven seas?
Would you like to be what you can't be?

Sister Nightfall controlling the lights in me
Though it hurts it feels just like a dream

Come down to linger in the undreamed
And come down on me to cope for what should have been
Give in on tonight
All heavens on their fall
We failed to find that soul divine
Enshrined within us all

She sets her sails for another sea
There's more to life than your eyes reveal
Upon its scenery...

Sister Nightfall controlling the lights in me
Though it hurts it feels just like a dream

Sister I call out in vain for thee
Though I hurt you, won't you set me free?

03   On the Wane (06:37)

04   In a Manica (06:03)

How can you stand there
like a weakening fire
awaiting the final end?
If you consider
still hanging in there
You will wither
in each and in every way

How can you stand it?
Say can you mend it?
Don't you pretend that
the world is a better place?
If you're in denial
life is worth while
You can rely on
there's comfort in exit ways

In a manica the reaper comes around
And the winds they sweep my manic funereal ground
Some deranged and some devour
to haunt me down in my darkest hour
Yet another mind of the Devil's design

When we gather our frail souls beyond our persistence
When we cope for our lives with fantasy
When we cover our eyes and mourn our loss of existence
When we falter, deprived and out of dreams

Do you see there are times?
to read in the lines?
And trust me you will find
the things that you know
will hurt you so
You can't deny that anymore

05   At Sixes and Sevens (06:46)

06   Lethargica (05:30)

Lethargic sleepers they close their eyes
Diverted dreamers unfolding their lives
Sleep now sister enfold your fall
You can't take the exile anymore
And like all the others, you're lost tonight

Would you dance entranced in waning fields
and to falter on through life's mortality?
Would you veil your woebegone eyes
to conceal these wounds that I consider mine?

Wither like in autumn
waning yon the veil
You concede the pain is nonpareil
Wither like in your life
waning like your days
I concede your pain is nonpareil

Lethargic sleeper - devote your life
Diverted dreamer - give in on tonight
Wake now sister for times to come
In a run towards the pantheon
And like all the others, you're lost in life

Would you swirl your world into a sea?
far beyond the hurt of life's malignity
Would you cope for the loss in your life?
and to cede the night that sets within your eyes

Cover your eyes to mend the hurt inside
You wither in life like autumn leaves
Infidel divine, you are the reason why I choose this way
to cease my life, you are the treason in us all

07   Manic Aeon (06:26)

08   A Shadow of Your Own Self (05:58)

Tell me now you sinner
you run for a better world
Tell me why you'd leave her
despite all the hurt
Don't deny that you once tried to mend
the circumstances now out of hand
And don't deny your life's a living hell
you're a shadow of your own self

Tell me now you sinner
still lost in your secret world
Tell me now you've seen her
you know how she hurts
Don't deny that you will understand
the circumstances of pain at hand
And don't assert that we will both survive
'cause I can't take more of life

Stretch your arms out for the fire
for another dark desire
In the fields you burn with loss again
as you dream your life away

Say: would you never walk away
on the break of a coming day
Would you end this line with me

Would you like to waste away what we've ever been?
Would you like to come along with me?
Would you like to lay to rest our insanity?
Would you like to cope for the unreal?

09   In Sumerian Haze (04:39)

In sumerian haze you search for another day
Guess another vail left you this way
Thoughts on a line where I leave it all behind
Nothing can mend the hurt inside

Sweetened horizons
dance away the pain tonight
Just like you and I

Profoundly deranged
you go through another day
I guess it was meant to be this way
Thoughts on a line won't recover your mind
You cut your veins, like I've cut mine

Sweetened horizons
dance away the pain tonight
Just like you and I

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  azucena1510

 "Perché 'Meridian' è energica e allo stesso tempo malinconica... è la canzone migliore dell'album."

 "'Manic Aeon' è troppo bella!!! Le voci di Morten e Fabienne sembrano inseguirsi per tutta la durata della canzone!"