Dalla parte sbagliata della strada. La vita vissuta al margine. Vista dai bordi. Dal basso. La fantastica apertura da West Side Story ci proietta dentro un altro mondo. Romantico e aspro. Fumoso e distante. L’America così non la conosciamo. O crediamo che non esista. Invece, qui, i colori bianco e rosso e le stelle della bandiera americana sono sbiaditi, sono slavati. O non esistono. L’America non sempre vince. Non sempre è prima. Non sempre è migliore.
Perché mi piace così tanto questo disco? Perché in certi momenti della vita ti rendi conto che non tutto è perfetto come si immaginava. Perché qualche sabato sera preferisci stare chiuso in casa con un bicchiere di whiskey in mano mentre ascolti in sottofondo i rumori allegri e chiassosi di chi va a divertirsi. Perché, magari, è inutile uscire quando sai benissimo che la ragazza che ami la vedrai con un altro. Perché vuoi spegnere la tv, il cervello, tutto e non pensare. O perché, semplicemente, non bastano i soldi neppure per riempire il serbatoio di benzina della tua auto. Non è retorica. Il motto dei nostri giorni è vincere, non mollare, passare sopra a tutto e a tutti. Ma perché? Perché non si può cedere la mano un attimo, lasciare il passo. Fermarsi. Stop.
Waits, ha vissuto sulla sua pellaccia questi momenti. Li ha vissuti molto più pericolosamente di gran parte di noi. L’alcool, la droga, gli amori perduti. Un corpo estraneo in un Paese che non ti permette di non essere un vincente, un numero uno. Se non ci provi – e vinci - sei fuori dal gioco. Sei un nulla. Sputtanato e schifato da chi, squadrandoti dall’alto della sua carriera di successo, ti deplora, o peggio non ti vede per nulla. New York in questo senso è una jungla. Se non mangi sarai mangiato. E Waits si siede, beve, e non solo, aspettando il suo predatore.
Questa manciata di canzoni sono, a voler essere oggettivi, grandiose. "Christmas Card From A Hooker In Minneapolis" si apre con un pianoforte delicato a narrare una storia d’amore crudele. La voce di Tom è al massimo splendore. Dolcissima e struggente. Una coltellata al cuore. "Romeo Is Bleeding" e "$29.00", jazz e blues fusi in un'amalgama fumoso e ubriaco. "Wrong Side Of The Road", dalla parte sbagliata della strada: ”then with my double barrel shotgun, and a whole box of shells, we'll celebrate the 4 of july, we'll do 100 mph”. "Whistlin' Past The Graveyard", il classicone, con un portentoso andamento blues. Enorme canzone di Waits.
Forse è inutile parlare di ogni traccia dell’ album. Qui non ci sono cadute di tono. Non ci sono riempitivi. Tutta sostanza. Polpa succosa. Per affamati di vita. Ragazzi, per me, il disco più “caldo” di Tom Waits.
Elenco tracce testi e samples
04 Romeo Is Bleeding (04:52)
Romeo is bleeding
But not so as you'd notice
He's over on 18th street as usual
Lookin' so hard against the hood of his car
And puttin' out a cigarette in his hand
For all the pachucos at the pumps
At Romeos paint and body
They all seein' how far they can spit
Well it was just another night
But how they're huddled in the brake lights of a 58 Belair
And listenin' to how Romeo killed a sherrif with his knife
And they all jump when they hear the sirens
But Romeo just laughs
All the racket in the world ain't never gonna
Save that coppers ass
He'll never see another summertime for gunnin' down my brother
And leavin' him like a dog beneath a car without his knife
Romeo says, "Hey man gimme a cigarette"
And they all reach for their pack
and Frankie lights it for him and pats him on the back
Throws bottle at a milk truck
And as it breaks he grabs his nuts
And they all know they could be just like Romeo
If they only had the guts
But Romeo is bleeding
But nobody can tell
He sings along with the radio
With a bullet in his chest
And he combs back his fenders
And they all agree it's clear
That every thing is cool now that Romeos is here
Romeo is bleeding
He winces now and then
He leans against the car door
Feels the blood in his shoes
Someones crying in the 5 point
In the phone booth by the store
Romeo starts his engines
And wipes the blood off the door
And he brodys through the signal
With the radio full blast
Leavin' the boys there hikin' up there chinos
And they all try to stand like Romeo
Beneath the moon cut like a sickle
And they're talkin' now in spanish all about their hero
Romeo is bleeding
As he gives the man his ticket
He climbs to the balcony at the movies
He'll die without a wimper
Like every heros dream
Like an angel with a bullet
And Cagney on the screen
Romeo is bleeding
Romeo is bleeding, hey man
Romeo is bleeding, hey man
Romeo is bleeding, hey man
Romeo is bleeding
07 Whistlin' Past the Graveyard (03:17)
I come in on a night train
With an arm full of box cars
On the wings of a magpie
Cross a hooligan night
I busted up a chifforobe
Way out by the cocomo
Cooked up a mess a mulligan
And got into a fight
Whistlin' past the graveyard
Steppin' on a crack
A mean Mother Hubbard Papa One Eyed Jack
You probably seen me sleepin'
Out by the railroad tracks
Go on and ask the Prince Of Darkness
What about all that smoke
Come from the stack
Sometimes I kill myself a jackel
Suck out all the blood
Steal myself a stationwagon
Drivin' through the mud
I want to whistlin' past the graveyard
Steppin' on a crack
I'm mean Mother Hubbard Papa One Eyed Jack
I know you seen my headlights
And the honkin' of my horn
I'm callin' out my bloodhounds
Chase the devil through the corn
Last night I chugged the Mississippi
Now that suckers dry as a bone
I'm Born in a taxi cab
I'm never comin' home
Whistlin' past the graveyard
Steppin' on a crack
I'm mean Mother Hubbard Papa One Eyed Jack
My eyes have seen the glory
Of the drainin' of the ditch
I only come to Baton Rouge
To find myself a witch
I'm-ona snatch me up a
Couple of 'em every time it rains
You see a locomotive
Probably thinkin' its a train
Whistlin' past the graveyard
Steppin' on a crack
I'm a mean Mother Hubbard Papa One Eyed Jack
What you think is the sunshine
Is just a twinkle in my eye
That ring around my finger
Called the 4th of July
When I get a little bit lonesome
And a tear falls from my check
There's gonna be an ocean in
The middle of the week
Whistlin' past the graveyard
steppin' on a crack
I'm mean Mother Hubbard Papa One Eyed Jack
I come into town on a night train
Arm full of box cars
On the wings of a magpie
Cross a hooligan night
I'm gona tear me off a rainbow
And wear it for a tie
I never told the truth
So I can never tell a lie
Whistlin' past the graveyard
steppin' on a crack
A mean Mother Hubbard Papa One Eyed Jack
10 Blue Valentines (05:50)
She sends me blue valentines
All the way from philadelphia
To mark the anniversary
Of someone that I used to be
And it feels just like theres
A warrant out for my arrest
Got me checkin in my rearview mirror
And Im always on the run
Thats why I changed my name
And I didnt think youd ever find me here
To send me blue valentines
Like half forgotten dreams
Like a pebble in my shoe
As I walk these streets
And the ghost of your memory
Is the thistle in the kiss
And the burgler that can break a roses neck
Its the tatooed broken promise
That I hide beneath my sleeve
And I see you every time I turn my back
She sends me blue valentines
Though I try to remain at large
Theyre insisting that our love
Must have a eulogy
Why do I save all of this madness
In the nightstand drawer
There to haunt upon my shoulders
Baby I know
Id be luckier to walk around everywhere I go
With a blind and broken heart
That sleeps beneath my lapel
She sends me my blue valentines
To remind me of my cardinal sin
I can never wash the guilt
Or get these bloodstains off my hands
And it takes a lot of whiskey
To take this nightmares go away
And I cut my bleedin heart out every nite
And I die a little more on each st. valentines day
Remember that I promised I would
Write you...
These blue valentines
Blue valentines
Blue valentines
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Mukkiodossa
"Un disco suonato in modo impeccabile, ma non per questo 'leccato', una gioia per le orecchie pur non essendo assolutamente commerciale."
"Un pezzo pianistico eseguito con gusto... che come stile può anche far pensare a Petrucciani."
Di CarlaZ
Quella voce cavernosa, calda e terrorizzante allo stesso tempo, mi catturò all’istante.
Blue Valentine era per me la concrezione di tutti gli umori, i simboli e gli stereotipi attraverso i quali negli anni avevo costruito la mia idea di America.