L'essere nato troppo tardi per potermi godere gli anni d'oro del progressive (all'epoca ero più dedito ad ascoltare lo zecchino d'oro che i Genesis o gli Yes...) avrebbe potuto essere parzialmente compensato dall'aver vissuto in prima persona la nascita del New Prog, il movimento che diede breve ed effimera nuova gloria al genere musicale da noi così amato. Purtroppo a quel tempo, pur avendo 12 anni, musicalmente parlando mi trovavo su Marte o giù di lì e mi sono perso anche quello scoprendo i Marillion solo successivamente, al tempo di Season's end. Più di una volta tuttavia mi sono trovato ad immaginare cosa debba aver voluto dire per un appassionato di prog scoprire pian piano l'esistenza di nuove band che proponevano quel genere musicale così carico di fascino e suggestione; band dai nomi strani che producevano dischi difficili da reperire (e per questo motivo ancora più ambiti...), con titoli ammalianti e copertine da sogno...

I Twelfth Night furono i primi in ordine cronologico a tenere a battesimo il New Prog, e probabilmente furono anche i più sfortunati non raccogliendo successi proporzionali al loro valore artistico (anche tra gli appassionati vengono generalmente sempre citati in coda a Marillion, Pendragon, Iq e Pallas...). Non avendo prima d'ora ascoltato mai nulla di questa band mi sono accostato a questo "Fact And Fiction" con grandissima curiosità e con la sensazione di intraprendere una sorta di viaggio indietro nel tempo. Ma iniziamo con un po' di storia. I Twelfth Night nascono nel 1978 come band interamente strumentale e vedono nel chitarrista Andy Revell la figura carismatica che caratterizza il gruppo. All'inizio la band non comprendeva un tastierista ed era formato solo da Revell, Brian Devoil alla batteria e Clive Mitten al basso. Dopo alcuni demo tape e una breve parentesi con una cantante, registrarono il loro primo LP, lo strumentale "Live At The Target". Successivamente il gruppo venne integrato da un personaggio straordinario, Geoff Mann, vero e proprio artista a 360°: poeta, pittore, cantante straordinario dal punto di vista vocale nonché incredibilmente carismatico quando saliva sul palco. Mann assieme a Mitten divenne il principale compositore della band e la sua prima prova in seno al gruppo fu il demo "Smiling At Grief". Nel 1982 uscì l'LP "Fact And Fiction" che risulta essere l'unica prova in studio con Mann dato che il talentuoso cantante decise di lasciare la band per dedicarsi meglio alla sua vocazione religiosa (in seguito sarebbe stato ordinato sacerdote) e per proseguire una parallela carriera solista (che avrebbe prodotto 4 album mentre a nome della band, con il nuovo cantante, Andy Sears, ne sarebbero usciti solo altri 2). Mann purtroppo morì di cancro nel febbraio 1993 e "Fact And Fiction" è l'album che, assieme al live d'addio "Live And Let Live", ha fatto si che il suo nome si stampasse a lettere di fuoco nel cuore di tanti appassionati di progressive.

Non si può, infatti, rimanere indifferenti di fronte alla meravigliosa opener "We Are Sane", vero e proprio classico del New Prog, nella quale la voce di Geoff Mann, qui ai massimi livelli di teatralità ed espressività, assurge al ruolo di protagonista assoluto conferendo al brano un clima allucinato e sinistro di grande effetto. Tanta meraviglia viene immediatamente bissata dall'altrettanto straordinaria "Human Being", per un uno-due da togliere il fiato. La melodia bellissima che caratterizza il pezzo viene esaltata dalla voce roca e sofferta di Mann e da un arrangiamento grintoso magistralmente condotto dal basswork di Mitten e dagli assoli di chitarra di Revell. Il finale, con quel ritornello ripetuto ossessivamente, è talmente ricco di pathos da non poter essere descritto con le parole. "This City" è un brano più breve caratterizzato da un riff di chitarra molto bello con un suono pulito e ricco di eco sullo stile del David Gilmour di “The Wall” e confluisce nel breve strumentale "World Without End" che chiudeva la facciata A del vinile originale. La title track è un brano decisamente più orientato verso il pop, un po' sullo stile dei Depeche Mode, anche se risulta comunque di un certo fascino e funziona come una sorta di "scherzo" per far tirare un po' il fiato in mezzo a composizioni di ben altro spessore artistico. "The Poet Sniffs A Flower" è il secondo strumentale dell'album e presenta una bella melodia di synth che si dipana con un delicato accompagnamento di chitarra acustica mentre successivamente il tutto si fa più tirato con un finale dominato da un aggressivo assolo di chitarra elettrica. "Creepshow", con i suoi oltre 10 minuti di durata è un altro degli highlight dell'album, graziato ancora una volta da Mann la cui voce spettrale e tormentata interpreta il brano in maniera molto teatrale conferendogli un feeling ed un fascino che ho trovato poche altre volte nelle interpretazioni vocali di altri cantanti. Ovviamente gli altri strumentisti non sono da meno e si ritagliano i loro spazi contribuendo a rendere il brano un vero e proprio capolavoro. Chiude la track list originale "Love Song", ballad di grande dolcezza e suggestione che incornicia definitivamente uno dei più bei dischi di new prog che siano mai stati prodotti.

Che dire infine delle bonus track? Sicuramente dopo brani di così grande bellezza il disco sarebbe potuto finire senza lasciare l'ombra di un rimpianto ma non può fare altro che piacere avere la possibilità di ascoltare una alternate version di "Human Being", molto più veloce di quella inclusa nell'LP e che compensa un minor pathos generale con una dose aggiuntiva di grinta e cattiveria. Interessante "East Of Eden", brano veloce più spostato sul versante pop che la band eseguì durante un'apparizione nel David Essex Show, mentre lascia piuttosto interdetti una versione "new wavizzata" della beatlesiana "Eleanor Rigby" che forse avrebbe meritato ben altro trattamento. Le altre 4 tracce sono demo version di brani che poi vennero scartati dalla track list finale del disco (tranne "Leader" che è una primitiva versione della title track) e tra tutte una segnalazione di merito va per "Fistful Of Bubbles" appropriatamente definita dai componenti superstiti della band "la loro miglior canzone incompiuta".

Come concludere questa recensione? Sicuramente sottolineando come, aldilà di ogni superlativo che può essere utilizzato per descrivere questo disco, questa volta siamo veramente di fronte ad uno di quegli album semplicemente "imprescindibili" per il progressive, nonché disco fondamentale per comprendere appieno quel fenomeno particolare che fu il New Prog inglese (e che tra i classici del genere metterei immediatamente dopo "Script For a Jester's Tear" dei Marillion o forse addirittura a pari merito con esso). Insomma avrete capito che si tratta di un album di tale bellezza che sarebbe un delitto lasciare fuori dalla vostra collezione e che vi stregherà lasciandovi, alla fine di ogni ascolto, solo la voglia di rimetterlo da capo. Per questo motivo sarà il caso che accanto a "Script For a Jester's Tear", "The Jewel", "Tales From The Lush Attic" e "The Sentinel" facciate un po' di spazio e vi precipitiate a riempirlo con gli immensi Twelfth Night!

Elenco tracce e testi

01   We Are Sane (10:27)

(Geoff Mann)
i) te dium
ii) we are sane
iii) dictator's excuse me
i)
In upstairs rooms
The meals are eaten
The cars in the garage ready to go-go
Disco baby shed no tear
Hot light overhead
Shaking meat meet
Ho ho weekend ha ha party
Moo moo sacre
d cow
The White House somedays
on the lawn
well kept pedigree
snap over bones
surplus requirements
appetite angel going down
ii)
Meanwhile below reports flop into the in-trays in-trays
Meanwhile below reports flop into the in-trays
She stares out
of her window
Her will is still in bed
She has no memory of herself
For care has drained her head
The poster on the billboard
says she should paint her lips
like the smiles on the tv people

02   Human Being (07:50)

Tremulous and quivering such victims as there are
Contend with emotions under skin
Without wearing water wings
The strike against the stream
hopelessly believing they might swim
Here they all come rushing down again
Here they all come rushing down again
Time has hardly swallowed up the evidence
How is it they say they did not know
That history grows up like a weed
Doctrine pinned upon it
Bars across the window destroy human being
Static mind solidifies
Can no longer flow
Up against it's borders and unable to pay much
Attention to human being...
When in doubt you turn to find a scapegoat on the wall
Gaze into the mirror begging pardon
If everytime we tell a lie a little fairy dies
They must be building death-camps in the garden
Pacing back and forwards
Conscience in a box
Barred in from the sunlight getting pale
And losing every sense of human being....
The forces of oppression
Forge links around the earth
Ordering our faces to the floor
The wilful non-involvement
By hirelings of the crimes
Is futile and inhuman as before
The sum of our best efforts
Shouldn't lead us back to here
On the road to murder where we can no longer
Admit to any
Human needing human feeling
Human living human loving
Human fragile human being...
====================================================================
THIS CITY (Geoff Mann)
The abstracted shapes of the people's thoughts
Different shops and pubs
All the cheap facades
It is all this city it is all this city
Wind shaken trees
Half crumbling parks
The enquiring eyes
Fingers parting lace
It is all this city it is all this city
Long straggling queues
Of the our of work
A baby sucking sweets
Dribbling down his quilt
It is all this city it is all this city
All this city
====================================================================
FACT AND FICTION (Geoff Mann)
TV is switched on
The screen reveal a spokesperson
Adverts politics editing the real
Cheap words money talks
Naming itself to be the key
To utopia cornucopia
To a better world you go buy and buy
And if you listen carefully
You can hear the bacon fly
Don't make me laugh!!
History shows that policy demands weapons
Selfish desires simply lead to pain
The chit-chat continues
A big pretence that divides
Into power blocks
Where the orthodox
Have a propaganda war to fight
And if you're looking closely
You can see that black is white
Don't make me laugh!!
If the "unthinkable" should happen
And you hear the sirens call
Well you can always find some shelter
Behind a door against the wall
Don't make me laugh!!
====================================================================
CREEPSHOW (Geoff Mann)
Welcome
Welcome
First today to see the creepshow
Come see the exhibits
But do not touch
They cannot bear touch
Here in the freak show
Please do not hang back
It's hard enough to show people around
The creep show
The creep show
First here on the rack strapped a child's virgin mind
We see the careful whitecoats
Affix their machines veins
To the pulsing neck side
Checking dials they monitor reaction
She must love her daddy's banker
She must love her daddy's banker
For her part in the creepshow
The creepshow
Amanda so sad
Amanda
But let's brush over sadness
Give her the pills
And diagnose madness
Give her give her give her...
Amanda
Amandahahahahaha
Anymore for any more?
Cyril has-or-might-have-been
Must fill his lust
They let him bayonet robots
As his morning constitutional
To sate his rage
Unless he feels his age
We can't have that
Sometimes he'll watch a war-film
On the moron machine in the corner of his cell
Lost in time
Lost in mind
Cyril writhes like smoke
His bigot's eyes are slashed skin
Their expression none the nicer
For being blank
Amanda still mad
Amanda
still sad...
And so ladies and gentlemen we come to the nerve centre of the whole
Affair, as you will see it is a mirror. To some it is the mirror of
Dreams, where every passion, desire and action flit through the still
Spaces behind its surface, tantalising yet distant. Of these many
Stand before it until death. To others, it is distorting, everything
In it being warped and buckled by fear, yet perceived as reality.
These will cringe before it, wimpering and immobile, though a few
Batter their skulls against the dull sheen, attempting to smash the
Horrors they believe to be in the glass or at least attain oblivion,
Whichever comes first. Some see just a mirror, whilst some see what
At first appears to be their own image which, however, moves _them_
Saying, "Come On, Wake UP! Who's running this show anyway?"
NOW
It's up to you
Use your free will
You dec
ide
Yes
You you you decide
Whether or not you will return
For if you come again
You'd better bring your ball and chain
Unguided embittered attraction of
The creep show
The creep show
The creep show
====================================================================

03   This City (04:01)

The abstracted shapes of the people's thoughts Different shops and pubs All the cheap facades It is all this city it is all this city Wind shaken trees Half crumbling parks The enquiring eyes Fingers parting lace It is all this city it is all this city Long straggling queues Of the our of work A baby sucking sweets Dribbling down his quilt It is all this city it is all this city All this city

04   World Without End (01:54)

05   Fact and Fiction (03:59)

TV is switched on The screen reveal a spokesperson Adverts politics editing the real Cheap words money talks Naming itself to be the key To utopia cornucopia To a better world you go buy and buy And if you listen carefully You can hear the bacon fly Don't make me laugh!! History shows that policy demands weapons Selfish desires simply lead to pain The chit-chat continues A big pretence that divides Into power blocks Where the orthodox Have a propaganda war to fight And if you're looking closely You can see that black is white Don't make me laugh!! If the "unthinkable" should happen And you hear the sirens call Well you can always find some shelter Behind a door against the wall Don't make me laugh!!

06   The Poet Sniffs a Flower (03:51)

[Instrumental]

07   Creepshow (11:57)

Welcome Welcome First today to see the creepshow Come see the exhibits But do not touch They cannot bear touch Here in the freak show Please do not hang back It's hard enough to show people around The creep show The creep show First here on the rack strapped a child's virgin mind We see the careful whitecoats Affix their machines veins To the pulsing neck side Checking dials they monitor reaction She must love her daddy's banker She must love her daddy's banker For her part in the creepshow The creepshow Amanda so sad Amanda But let's brush over sadness Give her the pills And diagnose madness Give her give her give her... Amanda Amandahahahahaha Anymore for any more? Cyril has-or-might-have-been Must fill his lust They let him bayonet robots As his morning constitutional To sate his rage Unless he feels his age We can't have that Sometimes he'll watch a war-film On the moron machine in the corner of his cell Lost in time Lost in mind Cyril writhes like smoke His bigot's eyes are slashed skin Their expression none the nicer For being blank Amanda still mad Amanda still sad... And so ladies and gentlemen we come to the nerve centre of the whole Affair, as you will see it is a mirror. To some it is the mirror of Dreams, where every passion, desire and action flit through the still Spaces behind its surface, tantalising yet distant. Of these many Stand before it until death. To others, it is distorting, everything In it being warped and buckled by fear, yet perceived as reality. These will cringe before it, wimpering and immobile, though a few Batter their skulls against the dull sheen, attempting to smash the Horrors they believe to be in the glass or at least attain oblivion, Whichever comes first. Some see just a mirror, whilst some see what At first appears to be their own image which, however, moves _them_ Saying, "Come On, Wake UP! Who's running this show anyway?" NOW It's up to you Use your free will You dec ide Yes You you you decide Whether or not you will return For if you come again You'd better bring your ball and chain Unguided embittered attraction of The creep show The creep show The creep show

08   Love Song (05:40)

09   East of Eden (03:27)

it seems that paradise
has been well locked and barred
to all the issues of Adam
it seems that children must
pay for their parents crimes
until they wish they never had them

the clouds are fabric balls
the earth machinery
to gather power from the stars
each of us has a gateway
through which infinity calls
to touch each victim through their scars

we are walking through
a kingdom that is found
out here somewhere East of Eden

East of Eden
East of Eden
East of Eden
East of Eden

10   Eleanor Rigby (03:22)

11   Constant (Fact & Fiction) (02:27)

12   Fistful of Bubbles (03:18)

13   Leader (02:40)

14   Dancing in the Dream (02:58)

15   Human Being (alternate) (03:56)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  TommyVercetti

 "I testi si inerpicano su virtuosismi lirici che racchiudono la follia, l'alienazione, la paura di essere soli, il rifiuto dell'ideologia capitalista."

 "Il capolavoro nel capolavoro è 'Creepshow', apoteosi delle ideologie del leader, con un testo da sagra dell'imperfetto e del macabro."