L'anno é il 2002, Tom De Longe é di ritorno alla base dopo un tentativo -piuttosto riuscito, a dire il vero, ma non risolutivo- di soddisfare certi pruriti artistici attraverso il side project Box Car Racer, messo in piedi col contributo più che determinante di Travis Barker.

L'esperienza di venire estromesso dal socio di più lunga data ha riportato virtualmente Mark Hoppus indietro di un decennio, quando scalare il palo dell'illuminazione pubblica davanti casa della signora De Longe sembrava essere l'unica maniera per ottenere interesse e considerazione da parte del suo futuro compagno di band.

Solo diversi anni dopo -quando durante un'intervista venne invitato a ricordare quel particolare passaggio della propria carriera- lo stesso Hoppus ammetterà che si, ingaggiare altri musicisti ed esplorare assieme a loro nuovi orizzonti musicali fu parecchio insensibile da parte di De Longe, ma anche che probabilmente i Box Car Racer non si sarebbero resi necessari se quest'ultimo si fosse sentito maggiormente a proprio agio, nella condizione di potersi esprimere senza pressioni riguardo la direzione artistica da condurre insieme.

Tant'è, il rapporto di collaborazione, e certamente anche la lunga amicizia, sono ormai incrinati e la competizione interna per il ruolo di miglior compositore é completamene fuori controllo.

In questo clima irrespirabile per la miscela tossica di frustrazione, non detti ed instabilità, Jerry Finn impacchetta i blink-182, o quello che ne rimane, assieme ad una ricca dotazione (oltre che di TV pay-per-view per adulti in onda 24h e quantitativi inimmaginabili marijuana) di strumenti non convenzionali per i suoi quali archi, campane tubolari, contrabbasso, tastiere Mellotron, l'iconica Epiphone di De Longe e spedisce tutto a Rancho Santa Fe, San Diego.

Quí, all'interno di una villa privata messa in affitto dai ricchi proprietari per il lungo periodo di vacanze in giro per l'Europa, installa uno studio di registrazione e ci si blinda per sei mesi, cesellando con perizia artigiana quello che diverrà il colpo ad effetto per la carriera del combo di Poway.

Pubblicato in questo stesso giorno di vent'anni fa, non passerà molto tempo prima che certa stampa si affretti a definire questo lavoro omonimo come "il disco della maturità dei blink-182".
Considerazione giusta, in un qualche modo, ma "blink-182" indubbiamente é anche molto altro.

Per esempio é audace nel costruire i due singoli "Feeling This" e "Down" cominciando da pattern di batteria 'hip-hopeggianti', ed é furbo a strizzare l'occhio a sonorità che ben presto avrebbero preso il sopravvento nelle radio e nelle TV, oltre che nelle charts di mezzo mondo, arrivando a dominare il mercato musicale ancora oggi.

É sarcastico e vagamente polemico quando De Longe, in "Obvious", si toglie di bocca certi versi:



"eccoti di nuovo quí/credo tu mi abbia usato ancora/dovremmo riprovarci prima di arrenderci e passare oltre/fingendo di preoccuparci e di resistere per il bene di ciò che abbiamo costruito?/in tempi come questi é ovvio"



É teso ed asfissiante oltre ogni limite e quando "The Fallen Interlude" segna il giro di boa della tracklist, entra nel cuore come un coltello caldo affonda nel burro.
Una tregua appena accennata dalle rasoiate schivate fino a quel momento che si vorrebbe non finisse mai.

É rabbioso quando rievoca episodi di violenza domestica vissuti da Hoppus attraverso "Go", ed é socialmente impegnato quando l'inedita formula spoken words di "Violence" denuncia la cultura dello stupro.

É poetico mentre la voce di Joanne Whalley recita le lettere che il nonno di Hoppus invió alla moglie direttamente dal fronte, durante la seconda guerra mondiale.

É alchemico per come viene scritto il testo di "Stockholm Syndrome", a quattro mani ma in due stanze separate e senza accordarsi prima sul tenore ed il contenuto, ma anche turbolento per via di quello che le voci di Hoppus e De Longe si gridano a vicenda.

É immaginifico quando l'estratto originale di una trasmissione fra la NASA e la missione Apollo 9 apre "Asthenia", e per come utilizza la metafora di un astronauta che osserva casa dallo spazio dubbioso sul tornarci; nel cuore del brano Tom lamenta di sentirsi incastrato in un ruolo che non riconosce più come suo:



"ho la mente colma di ricordi/per la grande maggioranza sono delusioni/questa stanza é annoiata dal nostro provare/sono stanco di avere barriere/mi manchi così tanto"



É romanticamente impacciato mentre gioca a sperimentare con i suoni di sintesi in pieno stile anni '80 di "Always".

É politico per come denuncia il music business in "Easy Target":



"Holly (Hollywood) sembra assetata mentre cerca un bersaglio facile [...] ha una missione da compiere/io sono il suo danno collaterale/é il fiore che posi sulla mia tomba/assaporo il momento prima che i ricordi volino via veloci"



É brillante per come la progressione di accordi dell'outro rallenta, sfumando nell'intro di "All Of This", ed é bipolare per il modo nel quale riprende il discorso del brano precedente:



"usami, Holly/andiamo, usami/sappiamo entrambi cosa stiamo facendo"



É commovente per il calore col quale abbraccia il guest Robert Smith.

É malinconico in "I'm Lost Without You", la colonna sonora ideale per ballare ubriachi al centro del soggiorno in un sabato sera di pioggia.

Ben intesi, "blink-182" non é quel manifesto per la carriera che fu "Enema Of The State", non ne ha la stessa portata e non avrebbe mai potuto abbracciare trasversalmente due diverse generazioni.

Anche e soprattutto a livello contenutistico, si tratta perlopiù di un documento messo a disposizione dei fans di più vecchio corso, utile a comprendere la parentesi più complicata della band fino a quel momento.
Prima dello hiatus del 2005, dell'incidente aereo che coinvolse Travis Barker nel settembre del 2008, prima del ritorno sulle scene un anno più tardi, prima che volassero i piatti una seconda volta nel 2015, prima dell'ennesimo reintegro di De Longe annunciato soltanto un anno fa.

Le tematiche affrontate non lasciano spazio a dubbi o interpretazioni diverse: i blink-182 nel 2003 sono al capolinea.

Peccato, perché "blink-182" é sembrato un nuovo inizio per la band, qualcosa di diverso, traboccante, qualcosa che valesse la pena essere esplorato ulteriormente. Spoiler: non succederà.

Ed anche se chi scrive non é il più grande fan di tutto ciò che abbiano creato dall'era Skiba in poi, é ugualmente felice che siano stati abbastanza coraggiosi da allontanarsi dal loro sound originale per esplorare qualcosa di nuovo.

Elenco tracce e testi

01   Feeling This (02:54)

(Get ready for action!)
I gotta regret right now (I’m feeling this)
The air is so cold and low (I’m feeling this)
Let me go in her room (I’m feeling this)
I wanna take off her clothes (I’m feeling this)
Show me the way to bed (I’m feeling this)
Show me the way you move (I’m feeling this)
Fuck it is such a blur (I’m feeling this)
I love all the things you do (I’m feeling this)

[Chorus:]
Fate fell short this time
Your smile fades in the summer
Place your hand in mine
I’ll leave when I wanna

Where do we go from here
Turn all the lights down now
Smiling from ear to ear (I’m feeling this)
Our breathing has got too loud (I’m feeling this)
Show me the bedroom floor (I’m feeling this)
Show me the bathroom mirror (I’m feeling this)
We’re taking this way too slow (I’m feeling this)
Take me away from here (I’m feeling this)

[Chorus x2]

This place was never the same again
After you came and went
How can you say you meant anything different
To anyone standing alone
On the street with a cigarette
On the first night we met

Look to the past
And remember her smile
And maybe tonight
I can breathe for awhile
I'm not in the scene
I think I'm fallin' asleep
But then all that it means is
I'll always be dreaming of you

[Chorus x5]
[During Last Two Choruses In The Background:]
(Are we alone, do you feel it,
So lost and disillusioned)

02   Obvious (02:45)

I saw you again
I think you used me again
Should we try this before
we give up and move on
And pretend to restore
what we have and hold on?

At times like this
It's Obvious

I saw you again
I know you fucked him again
Can you comfort yourself
with the sense of revenge?
Are you leaving me here
with the taste of the end?

It times like this
It's Obvious
At times like these
It's obvious

I saw you again and again and again
There's some room to move on to move on to move on
And I saw you again and again and again
How do we fix this if we never had vision? (2x)

(At time like this)
I saw you again and again and again
There's some room to move on to move on to move on
(IT´s obvious)
And I saw you again and again and again
How do we fix this if we never had vision? (2x)

03   I Miss You (03:49)

Hello there
The angel from my nightmare
The shadow in the background of the morgue
The unsuspecting victim
Of darkness in the valley
We can live like Jack and Sally
If we want
Where you can always find me
And we'll have halloween on christmas
And in the night we'll wish this never ends
We'll wish this never ends

(I miss you)
(I miss you)

Where are you?
And I'm so sorry
I cannot sleep
I cannot dream tonight
I need somebody and always
This sick, strange darkness
Comes creeping on so haunting every time
And as I stared I counted
The webs from all the spiders
Catching things and eating their insides
Like indecision to call you
And hear your voice of treason
Will you come home
And stop this pain tonight?
Stop this pain tonight

Don't waste your time on me
You're already the voice inside my head
(I miss you, miss you)
Don't waste your time on me
You're already the voice inside my head
(I miss you, miss you)

Don't waste your time on me
You're already the voice inside my head
(I miss you, miss you)
Don't waste your time on me
You're already the voice inside my head
(I miss you, miss you)

Don't waste your time on me
You're already the voice inside my head
(I miss you, miss you)
Don't waste your time on me
You're already the voice inside my head
(I miss you, miss you)

(I miss you, miss you)
(I miss you, miss you)
(I miss you, miss you)
(I miss you, miss you)

04   Violence (05:22)

6 bottles went down the drain,
one hours a waste of time,
I’d ask if you feel the same,
still pushin that chance to try,
your breath in this cool room chill,
long hair that blows side to side,
you speak and make time stand still,
and each time you walk right on by…

Like violence you have me, forever, and after
Like violence you kill me, forever and after.

Can’t count all the eyes that stare,
can’t count all the things they see,
she kills with no life to spare,
just victims are left to bleed,
one drink and the pain goes down,
soft shadows lay by her feet,
lay soft as you slowly drown,
lay still as you fall asleep.
Fall asleep.

Like violence you have me, forever, and after
Like violence you kill me, forever and after.
(And after…and after…and after)

Like violence you have me, forever, and after
Like violence you kill me…
Like violence you have me, forever, and after
Like violence you kill me…
Like voielnce you kill me
Like violence

Like violence you have me, forever, and after
Like violence you kill me, forever and after.
Like violence you have me, forever, and after
Like violence you kill me, forever and after.

05   Stockholm Syndrome (02:43)

This is the first (thing I remember)
Now it's the last (thing left on my mind)
Afraid of the dark (do you hear me whisper)
An empty heart (replaced with paranoia)
Where do we go (life's temporary)
After we're gone (like new years resolutions)
Why is this hard (do you recognize me)
I know I'm wrong (but I can't help believin')
I'm so lost
I'm barely here
I wish I could explain myself
But words escape me
It's too late
To save me
You're too late
You're too late

You're cold with disappointment
While I'm drowning in the next room
The last contagious victim of this plague between us
I'm sick with apprehension
I'm crippled from exhaustion
And I dread the moment when you finally come to kill me

This is the first (thing I remember)
Now it's the last (thing left on my mind)
Afraid of the dark (do you hear me whisper)
An empty heart (replaced with paranoia)
Where do we go (life's temporary)
After we're gone (like new years resolutions)
Why is this hard (do you recognize me)
I know I'm wrong (but I can't help believin')

06   Down (03:05)

The drops of rain they fall all over
This awkward silence makes me crazy
The glow inside burns light upon her
I'll try to kiss you if you let me
(this can't be the end)

Tidal waves they rip right through me
Tears from eyes worn cold and sad
Pick me up now, I need you so bad

Down down down down
Down down down down
Down down down down
Down down down down
It gets me so
Down down down down
Down down down down
Down down down down
Down down down down
It gets me so

Your vows of silence fall all over
The look in your eyes makes me crazy
I feel the darkness break upon her
I'll take you over if you let me
(You did this)

Tidal waves they rip right through me
Tears from eyes worn cold and sad
Pick me up now, I need you so bad.

Down down down down
Down down down down
Down down down down
Down down down down
It gets me so
Down down down down
Down down down down
Down down down down
Down down down down
It gets me so

07   The Fallen Interlude (02:14)

(Instrumental)
Down, down, down
Pick me up i'm falling
down, down, down
Pick me up i'm falling
down, down, down
Pick me up i'm falling
down, down, down
Pick me up i'm falling

09   Asthenia (04:21)

Last night it came as a picture
With a good reason, a warning sign
This place is void of all passion
If you can imagine it's easy if you try
Believe me I failed this effort
I wrote a reminder this wasn't a vision
This time where are you Houston
Is somebody out there will somebody listen

Should I go back should I go back should I
...I feel alone and tired
Should I go back should I go back should I
...I hope I won't forget you

My head is made up of memories
Most of them useless delusions
This room is bored of rehearsal
And sick of the boundaries
I miss you so much

Should I go back should I go back should I
...I feel alone and tired
Should I go back should I go back should I
...This time I don't want to
Should I go back should I go back should I
...I feel alone and tired
Should I go back should I go back should I
...I hope I won't forget you

Should I go back should I go back should I
...I feel alone and tired
Should I go back should I go back should I
...This time I don't want to
Should I go back should I go back should I
...I feel alone and tired
Should I go back should I go back should I
...I hope I won't forget you

10   Always (04:13)

I've been here before a few times
And I'm quite aware we're dying
And your hands, they shake with goodbyes
And I'll take you back if you'd have me

So here I am, I'm trying
So here I am, are you ready?

Come on let me hold you, touch you, feel you
Always
Kiss you, taste you, all night
Always

And I'll miss your laugh, your smile
I'll admit I'm wrong if you'd tell me
I'm so sick of fights, I hate them
Let's start this again, for real

So here I am, I'm trying
So here I am, are you ready?
So here I am, I'm trying
So here I am, are you ready?

Come on let me hold you, touch you, feel you
Always
Kiss you, taste you, all night
Always
Come on let me hold you, touch you, feel you
Always
Kiss you, taste you, all night
Always

I've been here before a few times
And I'm quite aware we're dying

Come on let me hold you, touch you, feel you
Always
Kiss you, taste you, all night
Always
Come on let me hold you, touch you, feel you
Always
Kiss you, taste you, all night
Always
Always
Always

11   Easy Target (02:22)

All her signals are getting lost in the ether (That's what she wanted)
She's a landslide with a city beneath her (That's what she wanted)
So take a good look, so you'll never forget it (That's what she wanted)
Take a deep breath, I know I'm gonna regret it (That's what she wanted)

Holly's looking dry looking for an easy target
Let her slit my throat give her ammo if she'll use it
Caution on the road lies, lies unhidden danger.
Southern California's breeding mommy's little monster.

She's got a mission, and I'm collateral damage. (That's what she wanted)
She's the flower that you place on my casket. (That's what she wanted)
Savor the moment cause the memory's fleeting.
Take a photograph, as the last train is leaving.

Holly's looking dry looking for an easy target
Let her slit my throat give her ammo if she'll use it
Caution on the road lies, lies unhidden danger.
Southern California's breeding mommy's little monster.

Better run run run run run (Holly let me out)
Better run run run run run (Holly let me out)
Better run run run run run (Holly let me out)
Better run run run run run run run run (Holly let me out)

12   All of This (04:42)

13   Here's Your Letter (02:56)

Cut the skin to the bone
Fall asleep all alone
Hear your voice in the dark
Lose myself in your eyes
Choke my voice Say goodnight
as the world falls apart
Fuck I can't let this kill me, let go
I need some more time to fix this

Here's a letter for you
But the words get confused
And the conversation dies
Apologize for the past
Talk some shit take it back
Are we cursed to this life

Fuck I can't let this kill me, let go
I need some more time to fix this problem
I need some more time to fix this problem
I need some more time to fix this

I'm talking to the ceiling
My life just lost all meaning
Do one thing for me tonight
I'm dying in this silence

The last star left in heaven
Is falling down to earth and
Do you still feel the same way
Do you still feel the same way

Fuck I can't let this kill me, let go
I need some more time to fix this problem
I need some more time to fix this problem
I need some more time to fix this

14   I'm Lost Without You (06:23)

I swear that I can go on forever again
Please let me know that my one bad day will end
I will go down as your lover, your friend
Give me your lips and with one kiss we begin

Are you afraid of being alone
Cause I am, I'm lost without you
Are you afraid of leaving tonight
Cause I am, I'm lost without you

I'll leave my room open till sunrise for you
I'll keep my eyes patiently focused on you
Where are you now I can hear footsteps I'm dreaming
And if you will, keep me from waking to believe this

Are you afraid of being alone
Cause I am, I'm lost without you
Are you afraid of leaving tonight
Cause I am, I'm lost without you

Are you afraid of being alone
Cause I am, I'm lost without you
Are you afraid of leaving tonight
Cause I am, I'm lost without you
Are you afraid of being alone
Cause I am, I'm lost without you
Are you afraid of leaving tonight
Cause I am, I'm lost without you

I'm lost without you
I'm lost without you
I'm lost without you
I'm lost without you
I'm lost without you

15   Not Now (04:10)

Come here, please hold my hand, Lord, now
Help me, I'm scared please show me how
To fight this, God has a master plan
And I guess, I am in his demand

Please save me, this time I cannot run
And I'll see, you when this is done
And now I, have come to realize
That you are, the one who's left behind

Please stay until I'm gone
I'm here hold on to me
I'm right here waiting

I see, the light it feels good
And I'll come, back soon just like you would
It's use less, my name has made the list
And I wish, I gave you one last kiss

Please stay until I'm gone
I'm here hold on to me
I'm right here waiting
And take my one last breath
And don't forget
That I will be right here waiting

Please stay until I'm gone
I'm here hold on to me
I'm right here waiting
And take my one last breath
And don't forget
That I will be right here waiting

Please stay until I'm gone
I'm here hold on to me
I'm right here waiting
And take my one last breath
And don't forget
That I will be right here waiting

16   Anthem, Part Two (live in Chicago) (03:46)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  ste84

 La mia prima recensione! Ho scelto questo cd perché mi ha stupito.

 Il batterista picchia così bene (e si sente!), con assoli e ritornelli trascinanti, un vero marchio.


Di  sexyajax

 "'I Miss You' è una delle più belle canzoni che ho mai ascoltato, un’atmosfera dark che chiude in un gioco pericoloso il basso e la voce triste del cantante."

 "La forza dei blink sta nel basso esplosivo e nella batteria punkizzata."


Di  albi6

 "I blink lo considerano il loro primo album perché mai sono stati così liberi di dare sfogo alla loro creatività."

 "'I Miss You' è semplicemente fantastica... è il simbolo del cambiamento dei blink."


Di  The_dull_flame

 Il vero capolavoro è “All Of This”, in duetto con il grande Robert Smith: una canzone che mette i brividi.

 I Blink con questo album ci avevano salutato, cercando di dare il meglio di loro e ci sono riusciti.


Di  d3vid 182

 "Appena l'ho visto è stato amore a prima vista!"

 "Il ritornello di 'Feeling This' ti fa impazzire... e ti vien voglia di ascoltarla 1000 e più volte!"