"Creare delle immagini che sono più grandi della vita stessa è ciò che rende il mondo della musica pop così inaccettabile".

Così parlava Cat Stevens nel 1978 in occasione dell'uscita dell'ultimo disco a suo nome, un nome che sarebbe rimasto tale ancora per poco. Pochi mesi dopo il grande folksinger inglese (o meglio greco-inglese), divenuto pop star quasi contro la sua volontà, avrebbe trovato risposta alle domande "più grandi della vita stessa" in Dio, nella fattispecie Allah, attraverso un'adesione così radicale da portare anche al cambio del nome in Yusuf Islam.

E' naturale il fastidio da parte di un artista ipersensibile per tutto ciò che attiene alla "gloria da stronzi" (citazione gucciniana) dello show business, dai deliri dei fans che l'anno prima ti idolatrano e quello dopo ti snobbano, ai capricci irrazionali delle classifiche e del mercato. Ma il lato inaccettabile del mondo della musica leggera deve essere apparso a Cat Stevens in tutta la sua durezza più che altro dopo le frustranti fatiche compiute dal '74 al '78 per sfornare una serie di album incolori, usciti per obbligo contrattuale nei confronti della casa discografica. Non si trova invece alcuna traccia di questo disagio in dischi come "Teaser And The Firecat" (1971), frutto del periodo più fecondo di questo artista e ideale seguito del capolavoro assoluto "Tea For The Tillerman". Altro che immagini più grandi della vita stessa: qui ad esprimersi è proprio la vita, ed è una profonda gioia di vivere che risplende in ballate acustiche luminose e melodiche alternate a brani più energici e mossi. Un po' meno nelle parole, da cui qua e là traspare quella crescente sete di spiritualità che sarà placata solo dalla futura conversione all'Islam. Squadra che vince non si tocca, quindi il sound ricalca fedelmente quello di "Tea For The Tillerman", imperniato sulla perfetta intesa tra le due chitarre acustiche di Cat Stevens e di Alun Davies, capaci di intrecci sempre più preziosi e delicati.

Un'inventiva melodica rigogliosa e qualche sorprendente innesto "etnico" fanno comunque di questo bellissimo album qualcosa di più di un semplice clone del precedente. Si comincia con un tenero quadro dai colori pastello, la brevissima "The Wind", incantevole nella semplicità dei suoi accordi chitarristici e toccante come può esserlo solo un momento di sincero confronto con sé stessi: "Ascolto il vento, il vento della mia anima, dove andrò a finire, bè, credo che solo Dio lo sappia". Siamo già preparati ad un clima di profonda spiritualità, ma ecco che i colori si fanno luminosi e quasi violenti, tipicamente mediterranei: parte "Rubylove" e ci porta in una terrazza con vista a strapiombo sul mare, Egeo naturalmente. Osserviamo i suoi riflessi da sotto una pergola di viti, cullati dal metallico ma gentile chiaccherìo di una coppia di bouzouki, specie di mandolini panciuti tipici della seconda patria di Cat Stevens. Il ritmo accelera e frena di colpo; non so dire se è quello di un sirtaki, ma in ogni caso è sensuale e trascinante, una vera "botta di vita" e al tempo stesso un anticipo, forse involontario ma compiuto, di ciò che vent'anni dopo sarà chiamato "musica etnica".

Con "If I Laugh" si torna alla lieve malinconia di una pacata riflessione cantata in punta di voce e suonata sfiorando appena le corde delle chitarre. Una breve magia, spezzata dalla forza di "Changes IV", un rock privo di chitarra elettrica ma non certo del brio adatto a sottolineare un testo che è lo specchio dell'ottimismo di un'epoca ancora piena di utopie intatte o quasi. "How Can I Tell You" si può definire il classico gioiello nascosto, forse in assoluto il momento più ispirato dell'intero album, che per ragioni misteriose non avrà un futuro da "classico". Una melodia di grande impatto sostiene praticamente da sola un brano dai colori torbidi e notturni e dal ritmo quasi inesistente, marcato solo dal rimbombo rarefatto e profondo del basso. I soliti ricami di chitarre e la voce di Cat Stevens, quasi rotta per l'emozione, fanno il resto, insieme alle dolci parole rivolte ad una persona amata più immaginaria che reale. Un altro forte scossone imposto dalle robuste percussioni di "Tuesday's Dead" e di nuovo un'altra immersione nell'estasi più totale con "Morning Has Broken", un vero e proprio classico il cui motivo sublime, ricavato da un inno religioso, è interpretato in modo impeccabile grazie all'introduzione classica del pianoforte di Rick Wakeman (preso in prestito dagli Yes), e al crescendo spirituale delle strofe successive, in cui ad una voce già suadente si affiancano controcanti di cori angelici, fino alla chiusa finale del pianoforte, un suggello di perfetta simmetria per questa poesia in musica che celebra come meglio non si potrebbe il risveglio della natura all'alba.

L'alternanza impone a questo punto una smossa, ed ecco quindi "Bitterblue", altro valido esempio di "rock acustico", e a ruota la fiabesca filastrocca di "Moonshadow", che sembra presa in prestito dal Donovan più ispirato, ma dietro un gaio scintillio di chitarre e fanciulleschi giochi di parole nasconde un'amara riflessione sulla caducità della vita. Cat Stevens chiude in bellezza questo disco pressoché perfetto con un'insolita canzone dai risvolti politici, "Peace Train". Ma la sua presa di posizione, sacrosanta quanto ovvia, contro la guerra, non ha nulla a che vedere con la rabbia dylaniana. Nelle parole più che un'aspra sete di rivalsa sociale si avverte un lirismo sentimentale ("Ultimamente ho pianto pensando al mondo com'è; perché dobbiamo odiarci ? Perché non possiamo vivere in pace ? Perché fuori, al limite dell'oscurità, corre un treno della pace").

Ogni persona di buon senso può condividere queste parole, incastonate in una ballata originale, in cui alle consuete trame delle chitarre si intrecciano cori e controcanti ispirati al gospel, non a caso un genere di musica altamente spirituale.

 

Elenco tracce testi samples e video

01   The Wind (01:42)

I listen to the wind
to the wind of my soul
Where I'll end up well I think,
only God really knows
I've sat upon the setting sun
But never, never never never
I never wanted water once
No, never, never, never

I listen to my words but
they fall far below
I let my music take me where
my heart wants to go
I swam upon the devil's lake
But never, never never never
I'll never make the same mistake
No, never, never, never

02   Rubylove (02:37)

Who'll be my love
You'll be my love
You'll be my sky above
Who'll be my light
You'll be my light
You'll be my day and night
You'll be mine tonight

Roupi Glukeia.
Ela xana konta mou
Ela prwi, Me thn augh
Esu soun san hliou actida
Rouph mou mikrh

Ruby my love
You'll be my love
You'll be my sky above
Ruby my light
You'll be my light
You'll be my day and night
You'll be mine tonight

03   If I Laugh (03:20)

Ooh..
'Cause if I laugh
Just a little bit,
Maybe I can forget the chance
That I didn't have
To know you
And live
In peace.
In peace.

Ooh..
Oh, yeah, 'cause if I laugh
Just a little bit,
Maybe I can forget the plans
That I didn't use
To get you
At home
With me
Alone.

Ooh..
Oh, yeah..
Mmm..

'Cause if I laugh,
Ooh, just a little bit,
Maybe I can recall the way
That I used to be
Before you
And sleep
At night
And dream.

Oh, yeah, 'cause if I laugh,
Baby, if I laugh
Just a little bit.

Oh, yeah..

04   Changes IV (03:32)

Don't you feel a change a coming
from another side of time
breaking down the walls of silence
lifting shadows from your mind
Placing back the missing mirrors
that before you couldn't find
filling mysteries of emptiness
that yesterday left behind

And we all know it's better
Yesterday has past
now let's all start the living
for the one that's going to last
Yes we all know it's better
Yesterday has past
now let's all start the living
for the one that's going to last

Don't you feel the day is coming
that will stay and remain
when your children see the answers
that you saw the same
when the clouds have all gone
there will be no more rain
and the beauty of all things
is uncovered again

Don't you feel the day is coming
and it won't be too soon
when the people of the world
can all live in one room
when we shake off the ancient
shake off the ancient chains of our tomb
we will all be born again
of the eternal womb

05   How Can I Tell You (04:24)

How can I tell you that I love you... I love you
But I can't think of right words to say
and I long to tell you that I'm always thinking of you
I'm always thinking of you
but my words just blow away
just blow away

always ends up to one thing honey
and I can't think of right words to say

Wherever I am, girl, I'm always walking with you
I'm always walking with you
but I look and you're not there
whomever I'm with, I'm always, always talking to you
I'm always talking to you
and I'm sad that you can't hear
sad that you can't hear

it always ends up to one thing honey
when I look and you're not there

I need to know you
Need to feel my arms around you
Feel my arms surround you
like the sea around the shore
each night and day I pray
and hope that I might find you
and hope that I might find you
because hearts can do no more

it always ends up to one thing honey
still I kneal upon your floor

how can I tell you that I love you... I love you
but I can't think of what's right to say
I long to tell you that I'm always thinking of you
I'm always thinking of you

it always ends up to one thing honey
and I can't think of right words to say

06   Tuesday's Dead (03:36)

If I make a mark in time
I can't say the mark is mine
I'm only the underline of the word
Yes, I'm like him, just like you
I can't tell you what to do
Like everybody else I'm searching through
what I've heard
Whoa - where do you go when you don't
want no one to know
Who told tomorrow - Tuesday's dead
Oh preacher won't you paint my dream
won't you show me where you've been,
show me what I haven't seen
to ease my mind
'Cause I will learn to understand
If I have a helping hand
I wouldn't make another demand, all my life
Whoa - where do you go when you don't
want no one to know
Who told tomorrow - Tuesday's dead
What's my sex, what's my name,
all in all it's all the same
everybody plays a different game - that is all
Now man my live, man may die
searching for the question why,
but if he tries to rule the sky, he must fall
Whoa - where do you go when you don't
want no one to know
who told tomorrow - Tuesday's dead
Now every second on the nose
The humdrum of the city grows
reaching out beyond the throes
of our time
We must try to shake it down
Do our best to break the ground
try to turn the world around - one more time
Yes - we must try to shake it down
do our best to break the ground
try to turn the world around
one more time
Whoa - where do you go when you don't
want no one to know
Who told tomorrow - Tuesday's dead.

07   Morning Has Broken (03:20)

Morning has broken, like the first morning
Blackbird has spoken, like the first bird
Praise for the singing, praise for the morning
Praise for the springing fresh from the world

Sweet the rain's new fall, sunlit from heaven
Like the first dewfall, on the first grass
Praise for the sweetness of the wet garden
Sprung in completeness where his feet pass

Mine is the sunlight, mine is the morning
Born of the one light, eden saw play
Praise with elation, praise every morning
God's recreation of the new day

08   Bitterblue (03:12)

Oh, I gave my last chance to you.
Don't hand it back to me, Bitterblue.
No, Bitterblue.

'Cause I've done all one man can do.
Don't pass me up, oh, Bitterblue.
Ah, Bitterblue.

'Cause I've been runnin' a long time
On this travellin' ground
Wishin' hard to be free
Of going round and round.
Yeah, yeah I've been movin' a long time,
But only up and down.

I gave my last hope to you.
Don't hand it back to me, Bitterblue.
My Bitterblue.

Oh, I've done all one man can do.
Please help me lose this, Bitterblue.
My Bitterblue.

Cause I've been waitin' a long time.
Aeons been and gone.
Looking at the horizon
For my light to dawn.
Yeah, yeah, yes I've been livin' a long time
Looking on and on.

I've been runnin' a long time.
Summers come and gone.
Whoa, oh, drifting under the dream clouds
Past the broken sun.
Oh, yes, yes I've been livin' a long time
To be back beyond.

I gave my last chance to you.
Don't hand it back to me, Bitterblue.
Oh, my Bitterblue.

I've done all one man can do.
Don't pass me up, oh, Bitterblue.
My Bitterblue.
Oh, oh my Bitterblue.
Yeah, my Bitterblue.
My Bitterblue.
Oh, Bitterblue.

I gave my last chance to you.
Don't hand it back to me, Bitterblue.

09   Moonshadow (02:52)

Oh, I'm bein' followed by a moonshadow, moonshadow, moonshadow
Leapin and hoppin' on a moonshadow, moonshadow, moonshadow

And if I ever lose my hands, lose my plough, lose my land,
Oh if I ever lose my hands, Oh if.... I won't have to work no more.
And if I ever lose my eyes, if my colours all run dry,
Yes if I ever lose my eyes, Oh if.... I won't have to cry no more.

Oh, I'm bein' followed by a moonshadow, moonshadow, moonshadow
Leapin and hoppin' on a moonshadow, moonshadow, moonshadow

And if I ever lose my legs, I won't moan, and I won't beg,
Yes if I ever lose my legs, Oh if.... I won't have to walk no more.
And if I ever lose my mouth, all my teeth, north and south,
Yes if I ever lose my mouth, Oh if.... I won't have to talk...

Did it take long to find me? I asked the faithful light.
Did it take long to find me? And are you gonna stay the night?

Oh, I'm bein' followed by a moonshadow, moonshadow, moonshadow
Leapin and hoppin' on a moonshadow, moonshadow, moonshadow

10   Peace Train (04:04)

Now, I've been happy lately,
Thinkin' about the good things to come
And I believe it could be;
Something good has begun.

Oh, I've been smilin' lately,
Dreamin' about the world as one
And I believe it could be;
Some day it's going to come

'Cause out on the edge of darkness,
There rides a peace train.
Oh, peace train take this country.
Come take me home again.

Now, I've been smiling lately,
Thinkin' about the good things to come
And I believe it could be;
Something good has begun.

Oh, peace train soundin' louder.
Glide on the peace train.
Ooh, ah, ee, ah, ooh, ah.
Come on, now peace train.

Yes, peace train holy roller.
Everyone jump on the peace train.
Ooh, ah, ee, ah, ooh, ah.
Come on, now peace train.

Get your bags together.
Go bring your good friends too
Because it's gettin' nearer;
It soon will be with you.

Now, come and join the livin'.
It's not so far from you
And it's gettin' nearer;
Soon it will all be true.

Oh, peace train soundin' louder.
Glide on the peace train.
Ooh, ah, ee, ah, ooh, ah.
Come on, now peace train.
Peace train.

Now, I've been cryin' lately,
Thinkin' about the world as it is.
Why must we go on hating?
Why can't we live in bliss?

'Cause out on the edge of darkness,
There rides a peace train.
Oh, peace train take this country.
Come take me home again.

Oh, peace train soundin' louder.
Glide on the peace train.
Ooh, ah, ee, ah, ooh, ah.
Come on, now peace train.

Yes, peace train holy roller.
Everyone jump on the peace train.
Ooh, ah, ee, ah, ooh, ah.
Come on, come on, come on.
Yeah, come on, peace train.
Yes, it's the peace train.
Ooh, ah, ee, ah, ooh, ah.
Come on, now peace train.
Peace train.
Ooh, ah, ee, ah, ooh, ah.

Carico i commenti...  con calma