"Speak & Spell" è il primo album dei Depeche Mode e l'unico con la presenza del co-fondatore e primo leader della band, Vince Clark. Dire che l'album è praticamente opera di quest'ultimo, può sembrare un esagerazione, ma non è un affermazione del tutto sbagliata.

Clark si occupa della stesura dei testi, delle drum machine ed anche dei cori. Il ruolo di voce principale è affidato al nuovo entrato Dave Gahan, mentre l'uso delle tastiere viene diviso tra tre membri della band, lo stesso Clark, Martin Gore (che sarà anche la voce principale di due brani) ed infine Andrew Fletcher.

L'album sarà la perfetta rampa di lancio per la band Inglese e la prima traccia dimostra subito il perché. "New Life" è un brano davvero ben fatto. Le tastiere svolgono il loro ruolo alla perfezione, accompagnate dalla drum machine che dà alla canzone quel ritmo incalzante che difficilmente dimenticherete. Il testo di questa canzone, come anche quello di altre dell'album, non è da sottovalutare; perché se ad una prima lettura possono risultare banali in realtà contengono una loro complessità.
Buona la seconda traccia "I Sometimes Wish I Was Dead", anche se però non stupisce particolarmente. Di maggior livello "Puppets"; brano orecchiabile ma non per questo mediocre. Anzi, la perfetta conformità tra testo e strumenti la rendono una delle più convincenti dell'album. Sufficiente la quinta traccia "Nodisco", anche se la sua durata eccessiva (4 min e 15) la penalizza, facendola diventare alla lunga noiosa.
Se in precedenza avevo difeso i testi di "Speak & Spell", in questo caso devo fare l'esatto contrario. Tutta colpa di "What's Your Name". Brano abbastanza banale, semplicemente divertente e per l'appunto dal testo per nulla brillante. Difatti gli stessi Martin Gore e Andrew Fletcher in un'intervista del 2005 hanno ammesso che è la peggior canzone di sempre dei Depeche Mode.
Ed ecco che arriviamo a "Photographic", la prima canzone dei Depeche Mode scritta da Vince Clarke e inserita nella compilation "Some Bizarre", un album contenente brani di band emergenti. La canzone è discreta anche se pecca di ripetitività.

Cambio di penna, Martin Gore prende il posto di Vince Clarke nei due brani successivi: scrive e compone "Tora! Tora! Tora!" ed è anche l'artefice di "Big Muff". La prima è una canzone particolare, che evoca atmosfere tenebrose, risultando molto convincente; la seconda invece, è un sufficiente brano strumentale.
La decima traccia, "Any Second Now (Voices)", mostra forse il testo più maturo dell' intero album, essendo la canzone a sua volta una delle migliori di "Speak & Spell"; se non la migliore. Unica pecca la scarsa durata. Da segnalare inoltre che il brano è cantato interamente da Martin Gore. Discreto il quarto brano, "Boys Say Go!", pur non essendo un capolavoro della musica. L'album si conclude con una delle canzoni più famose del gruppo, "Just Can't Get Enough". E difatti l'ultima traccia è quella che rispecchia meglio l'album. Perchè a mio avviso "Speak & Spell" è un ottimo album d'esordio, caratterizzato da alcune hit come l'ultima citata, e da brani davvero eccellenti come "New Life" e "Any Second Now (Voices)"; canzoni necessarie per far acquisire al gruppo quella notorietà che negli anni successivi gli permetterà di sperimentare e di essere una delle più influenti band degli ultimi trent'anni.

Elenco tracce testi samples e video

01   New Life (remix) (03:59)

02   Puppets (03:59)

Get that feeling, head is reeling
You think you're in control, but you don't know me baby
I can move you, I can soothe you
I can take your places in a different way
And I don't think you understand what I'm trying to say
I'll be your operator baby, I'm in control

Watch your action, close reaction
And everything you're thinking babe inside your head
Conversation, my creation
Nothing that you do unless I said
And you don't know the consequences of the things you say
I'll be your operator baby, I'm in control

All the things you try to prove, babe
All the words we said before
I'm only part of what I started, babe
You can't stop me anymore

Get that feeling, head is reeling
You think you're in control, but you don't know me baby
I can move you, I can soothe you
I can take your places in a different way
And I don't think you understand what I'm trying to say
I'll be your operator baby, I'm in control

03   Dreaming of Me (03:44)

Light switch
Man switch
Film was broken only then
All the night
Fused tomorrow
Dancing with a distant friend

Filming and screening
I picture the scene
Filming and dreaming
Dreaming of me

So we left
Understanding
Cleancut so we're sounding fast
Talked of sad
I talked of war
I laughed and climbed the rising cast

Quickly I remembered
Fused and saw a face before
Timing reason
Understanding
Like association whore

04   Boys Say Go! (03:08)

You don't understand, this is in demand
And I think that I have to show you
Try to look inside, take me for a ride
In a day and the night get to know you

Boys meet, boys get together
Boys meet boys it's forever
Don't say no, boys say go!

I can run away never stay
And the rain and the pain and the sorrow
I'm not very sure when you close the door
In the end it's the same as tomorrow

Boys meet, boys get together
Boys meet boys it's forever
Don't say no, boys say go!

05   Nodisco (04:15)

I saw you in the picture, I saw you play the part
This ain't nodisco
There's thousand watching you
You take this too far
This ain't nodisco
Sometimes when I wonder if you're taking a chance
This ain't nodisco and you know how to dance

Move me disco
Baby don't you let go
This ain't nodisco

Part one, act one
Everyone pretend
This ain't nodisco
This more a story
And we're reaching the end (the end)
This ain't nodisco
Always makes me happy when you're taking a chance
This ain't nodisco and you know how to dance

Move me disco
Baby don't you let go
This ain't nodisco

I saw you in the picture, I saw you play the part
This ain't nodisco
There's thousand watching you
You take this too far
This ain't nodisco
Sometimes when I wonder if you're taking a chance
This ain't nodisco and you know how to dance

Move me disco
Baby don't you let go (3x)
This ain't nodisco

06   What's Your Name? (02:44)

Sometimes watch you walk the street at midnight
Sometimes I can feel you in the air
Looking good knew you would
All the time I understood

Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
You're so pretty

Everybody seems to look your way now
(Everybody seems to look your way)
Everybody wants to know your name
(Hey, hey, what's your name)
Feeling bright just tonight
Hear them say you're out of sight

Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
You're so pretty

Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
You're so pretty

All the boys we got to get together
All the boys together we can stand
We can go never know
All the things we need to show

Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
You're so pretty

Hey you're such a pretty boy (you're so pretty)
Hey you're such a pretty boy (you're so pretty)
Hey you're such a pretty boy
You're so pretty (P-R-E, double-T-Y)

Hey you're such a pretty boy
Hey you're such a pretty boy
You're so pretty

07   Photographic (04:57)

A white house, a white room - the programme of today
Lights on, switch on your eyes are far away
The map represents you and at the tape is your voice
Follow all along you till you recognize the choice

I take pictures, photographic pictures
Bright light, dark room
Bright light, dark room

I said I'd write a letter, but I never got the time
And I'm looking to the day I mesmerize the light
The years I spent just thinking of a moment we both knew
A second passed like an empty room, it seems it can't be true

I take pictures, photographic pictures
Bright light, dark room
Bright light, dark room

I take pictures, photographic pictures
Bright light, dark room
Bright light, dark room

Bright light, dark room (repeat until fade)

08   Tora! Tora! Tora! (04:28)

They were raining from the sky
Exploding in my heart
Is this the love in disguise
Or just a form of modern art?

From the skies you could almost hear the cry
Tora! Tora! Tora!
In the town they were going down
Tora! Tora! Tora!

I had the nightmare only yesterday
You played the skeleton
You took my love the dark dark day
I played an American

From the skies you could almost hear the cry
Tora! Tora! Tora!
In the town they were going down
Tora! Tora! Tora!

I played an American (repeat until fade)

09   Big Muff (04:24)

Instrumental

10   Any Second Now (Voices) (02:33)

11   Just Can't Get Enough (Schizo mix) (06:44)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  biaspoint

 La prima sensazione fu quella di puro delirio elettronico, mi sembrava di volare dentro una camera di gomma.

 Un grande gruppo riesce a fare dischi che non centrano niente l’uno con l’altro e capolavori di puro tecno pop come Just Can’t Get Enough!