La vita è articolata di momenti vivi e morti, capaci di segnare l'esistenza di tutti noi come una ferita impossibile da lenire completamente. Esperienze dure da sopportare, amare da masticare, ma allo stesso tempo delle lezioni di vita che servono ad ognuno di noi per crescere. E allora si capisce che sono queste le lezioni di vita che ti aiutano con il tempo, a raggiungere consapevolmente una certa maturità.
Per inciso, Donald Fagen, mente, voce e tastierista degli Steely Dan è uno dei tanti a tenere in mente questo concetto: l'uomo nasce, si sviluppa su tutti i fronti affrontando i pericoli che lo circondano, giunge alla maturità vera e propria, finchè, un giorno, si trova affrontare l'altra parte del suo io. Un concetto che sta alla base anche in questo "Kamakiriad", un concept album che si pone perfettamente al centro della trilogia, tra "The Nightfly" (nascita, anni '80) e "Morph The Cat" (il confronto con noi stessi, 2006), e con la produzione del fido amico Walter Becker.
Lo sviluppo, il progresso, uno sguardo verso il futuro. Sì, il futuro. Questo album è un viaggio nel tempo, dentro un'automobile speciale, si chiami pure Kamakiri ("Trans-Island Skyway"). La continuazione del volo iniziato proprio 11 anni fa, ma non più un Volo Notturno. Un volo verso il cielo, tra pianeti lontani ("Countermoon"), alberi fioriti di fronte ad un qualunque Lago della Nostalgia ("Springtime"), colline innevate ("Snowbound"), una mai troppo velata speranza di trovare prima o poi l'amore ("Tomorrow's Girls"), mentre si continua a fluttuare nel nulla, oltrepassando la Florida ("Florida Room") e addirittura il deserto ("On The Dunes"), per poi decidersi addirittura di fermarsi a prendere un tè da qualche parte del quartiere ("Teahouse On The Tracks"), e nello stesso tempo decidere se continuare o meno il viaggio verso l'ignoto.
Il suono funky-jazz-pop-rock è leggermente distaccato da quello di "The Nightfly", ma mai noioso. Effetti tastieristici che rimangono impressi nella testa senza annoiare (la stessa "Trans-Island Skyway"), delle trombe che fanno capolino qua e là ("Springtime", "Tomorrow's Girls"), fantomatiche influenze simil-blues ("Snowbound") e sassofoni che sanno essere trascinanti nella loro semplicità ("Florida Room").
Tutta quell'attesa di 11 anni, nel 1993, aveva riservato molte sorprese, fino a portare ad un risultato che aveva stupito sia in positivo che in negativo. Molti a parlare di ciofeca, pochi ad apprezzare il lavoro di Fagen come nell'82. Ma, in generale, quasi tutti dubbiosi sulle capacità presenti e future di questo. Nemmeno lui aveva capito del tutto il senso di questo album (si vocifera di una conferenza a cui abbia preso parte coprendosi il volto con un passamontagna e falsificandosi la voce dalla vergogna). Eppure il senso c'era, e c'è tuttora.
"Kamakiriad" è un album ingiustamente dimenticato, incompreso, da riascoltare e rivalutare. La stessa minestra di prima? Chi lo sa, e chi se ne frega. Se è fatta bene e non è insipida, ci può stare. Anche Springsteen forse è un po' uno che offre lo stesso rock che lo caratterizza, ma è capace comunque di sparare delle cartucce mica da poco.
Si sa, gli umani sono umani, e anche loro sbagliano. Ma l'arte è arte, quando lo è davvero. E questo disco è arte, non uno sbaglio. Non sarà incisivo come "The Nightfly", ma è pur sempre la prova che se un grande musicista non ha perso il suo carisma e la sua fantasia, è ancora capace di scrivere belle canzoni, come anche nel successivo "Morph The Cat".
Il viaggiatore è arrivato a destinazione. Missione compiuta, Kamakiri.
Elenco tracce testi e video
02 Countermoon (05:05)
On a night like this
You look up at your lover
It's like you're in some old cartoon
Then you detect
The scent of faded roses
Up in the sky
There's that cruel countermoon
Could that be murder you see in her eyes
You try a long and desperate kiss
You can't escape it
That beam is sure to find you
[Chorus:]
On a night like this
The story is told
How the women get restless
And the men grow cold
Gotham shudders
There's a chill in the air
There's a countermoon
Lovers all beware
Hand in hand
You walk along the river
You stop to clutch and caress
A countermoonbeam
Comes sweeping off the water
She says "You're not my Jackie.
My Jackie was the best."
Spitewaves are threatening
The seaside hotels
It's nasty weather for July
Last night you loved her
Tonight you wonder why
[Chorus]
At every pay phone
There's somebody cryin'
All the streets are slick with tears
When you see that blue ray
There's a heartquake on the way
[Chorus]
03 Springtime (05:06)
Here at Laughing Pines
Where the party never ends
There's a spicy new attraction
On the Funway
You can scan yourself
For traces of old heartaches
The details of desire
Shimmering - shimmering
Yowie! - It's Connie Lee
At the wheel of her Shark-de-Ville
We're cruisin' at about a thousand miles an hour
But the car is standin' still
So good to hear that crazy laugh
To hear her whisper hold me tight
To learn to love all over again
On that warm wet April night
[Chorus:]
Swing out
To Lake Nostalgia
Route 5 to Laughing Pines
Get off at Funway West
Drive into Springtime
Drive into Springtime
Easter Break - '66
A shack on Cape Sincere
Mad Mona bakin' gospel candy
It was a radical year
We get a little silly
And fall into microspace
It's even better this time around
With Coltrane on the K.L.H.
[Chorus]
It's you and me honey, in a crowded booth
At the Smokehouse in the Sand
I'm dragging out some bad old gag
When you touch my hand
At 4 a.m. we go out of this place
You look absurdly sweet
We hike downtown to Avenue A
Like we own the street
[Chorus]
04 Snowbound (07:08)
Chorus:
Snowbound
Let's sleep in today
Wake me up
When the wolves come out to play
Heat up
These white nights
We're gonna turn this town
Into a city of lights
At Nervous Time
We roll downtown
We've got scenes to crash
We're gonna trick and trash
We're gonna find some fun
We hit the street
With visors down
With our thermasuits
Sealed up tight
We can beat the freeze
And get saved tonight
Let's stop off at the Metroplex
That little dancer's got some style
Yes she's the one I'll be waiting for
At the stage door
Chorus
We take the tube
To Club Hi Ho
It's about deadspace
It's a marketplace
And a party house too
Something new
From Charlie Tokyo
It's a kind of pyramid
With a human heart
Beating in an ion grid
A critic grabs us
And says without a smile
The work seduces us with light
Eviva laughs and we step out
Into the blue-white night
Chorus
We sail our icecats on the frozen river
Some loser fires off a flare, amen
For seven seconds it's like Christmas day
And then it's dark again
And then it's dark again
Chorus (2x)
05 Tomorrow's Girls (06:17)
Our town is just like any other
Good citizens at work and play
Normal folks doin' business in the normal way
This morning was like any other
Mommies kissing daddies goodbye
Then the milkman screamed
And pointed up at the sky
Chorus:
From Sheilus to the reefs of Kizmar
From Stargate and the Outer Worlds
They're speeding towards our sun
They're on a party run
Here come Tomorrow's Girls
Tomorrow's Girls
You see them on the grass at lunch hour
Soaking up the vertical rays
In their summer dresses
A little smile can really make your day
Their kisses feel like real kisses
And when they cry they cry real tears
But what's left in your arms
When the static clears
[Chorus:]
They're landing on the Jersey beaches
Their engines make the white sand swirl
The heat is so intense
Earth men have no defense
Against Tomorrow's Girls
In the cool of the evening
In the last light of the triple sun
I wait by the go-tree
When the day's busy work is done
Soon the warm night breezes
Start rolling in off the sea
Yes, at lantern time
That's when you come to me
Come to me
Our home is just like any other
We're grillin' burgers on the back lawn
Some time goes by
We fall asleep with the TV on
I dream about a laughing angel
Then the laugh becomes a furious whine
Look out fellas
It's shredding time
[Chorus:]
They're mixing with the population
A virus wearing pumps and pearls
Lord help the lonely guys
Hooked by those hungry eyes
Here come Tomorrow's Girls
Tomorrow's Girls
[Chorus:]
From Sheilus to the reefs of Kizmar
From Stargate and the Outer Worlds
They're speeding towards our sun
They're on a party run
Here come Tomorrow's Girls
Tomorrow's Girls
06 Florida Room (06:02)
Start on Key Plantain
Walk a tropical mile
You'll see a house
In the Spanish style
There's a room in back
With a view of the sea
Where she sits and dreams
Does she dream of me
When summer's gone
I get ready
To make that Carribee run
I've got to have
Some time in the sun
[Chorus:]
When the cold wind comes
I go where the dahlias bloom
I keep drifting back
To your Florida room
She's dressed too warm
For this latitude
We go out to lunch
With some Jamaican dude
Then the sunshower breaks
We come in out of the rain
But in her Florida room
There's a hurricane
While the city freezes over
We'll be strollin' down the shore
Can she bring me back
To life once more
[Chorus]
When summer's gone
I get ready
To make that Carribee run
I've got to have
Some time in the sun
[Chorus]
07 On the Dunes (08:07)
Drive along the sea
Far from the city's twitch and smoke
To a misty beach
That's where my life became a joke
On the dunes
On the dunes
(Became a joke on the dunes)
Where rents are high
And seabirds cry
On the dunes
As you spoke you must have known
It was a kind of homicide
I stood and watched my happiness
Drift outwards with the tide
On the dunes
On the dunes
(Homicide on the dunes)
It wasn't fair
It's brutal there
On the dunes
Pretty boats
Sweeping along the shore
In the faltering light
Pretty women
With their lovers by their side
It's like an awful dream
I have most every night
In the summer all the swells
Join in the search for sun and sand
For me it's just a joyless place
Where this loneliness began
On the dunes
On the dunes
(Loneliness on the dunes)
I'm pretty tough
But the wind is rough
On the dunes
Carico i commenti... con calma