"13 Songs" è il primo album della band statunitense Fugazi, nome che proviene da una frase utilizzata spesso dai militari americani: "Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In". La band di Washington è uno dei punti di riferimento della scena musicale dell'est degli Stati Uniti e di tutto il filone punk-rock degli anni 90.

I Fugazi fondati da Ian MacKaye, che faceva parte della band Minor Threat, nascono nel 1987 e accanto al cantante-chitarrista MacKaye presentano Guy Picciotto, chitarra e voce, Joe Lally al basso e Brendan Canty alla batteria. Il gruppo mette insieme l'esperienza e l'intelligenza di MacKaye con la bravura e la fantasia di Lally e Canty e l'estro musicale di Guy Picciotto, formando cosi un suono forte, duro, grezzo e con punte di melodia che lo rendono particolare e diretto. I Fugazi sono una band che esprime al meglio l'hardcore dei Minor Threat , il punk della fine degli anni 80 e l'indie rock, vengono considerati infatti una band posto hardcore punk di cui sono i pionieri. Nel loro primo album troviamo le migliori intenzioni e alcuni capolavori del loro vasto repertorio a cui si rifaranno molti gruppi punk e non solo. "13 Songs" inizia con la strepitosa "Waiting Room" canzone simbolo di questa band e in parte anche del filone musicale di quel periodo; il giro di basso iniziale è uno dei piu belli dell'album, quasi funk: stupendo nella sua orecchiabilità e martellante insieme alla batteria con cui forma un ritmo sincopato che introduce la chitarra stoppata marchio di fabbrica della band. La canzone prosegue con la voce potente e roca di Ian, che esplode nel marasma finale, a cui fa eco Guy Picciotto che fa suo invece il secondo brano "Bulldog Front" in cui si viene a creare un'atmosfera tetra e un muro sonoro notevole grazie a potenti schitarrate fugaziane e dove sempre nel finale viene confermata la potenza hardcore di Ian e compagni.

Il terzo brano "Bad Mouth", molto bello a mio avviso nella sua semplicità, viene condotto dal buon Ian che, dopo un intro prettamente rock, recita quasi una filastrocca nella strofa e avvalendosi di una batteria molto potente e veloce delinea una buona traccia punk. Proseguiamo il nostro percorso musicale con Burning dove troviamo un'atmosfera stavolta caotica e quasi infernale con trovate chitarristiche particolari e un Brendan Canty in formissima; tutto ciò al servizio della voce calda e tagliente di Picciotto. Guy è poi il protagonista della quinta song, dove affiancato dagli urli di Ian porta in crescendo la canzone dalla chitarra pulita dell'intro e nei fraseggi dell'intermezzo; dalla canzone della seconda voce Picciotto "Give me the Cure" passiamo a "Suggestion" nella quale si impone MacKaye sempre coadiuvato dall'estroverso e geniale Guy. In "Suggestion" passiamo ad una durata superiore rispetto ai due minuti di grande potenza e spigolosità di capolavori come "Waiting Room" e "Give me the Cure" ma ciò non toglie l'estrema forza e carica fugaziana. Da evidenziare il notevole lavoro del mitico Joe Lally al basso e la bravura di Ian MacKaye sia alla voce sia alla chitarra, che con estrema velocità e creatività è capace di cambi di ritmo notevoli che vanno poi a delineare un clima come recita appunto il titolo suggestivo, epico l'urlo di Ian "Why can't I walk down a street free of suggestion?" sulla base del riff iniziale di Lally.

"Glue Man" chiude la prima parte del album che originariamente era diviso in due ep "Fugazi" il primo e "Margin Walker" il secondo; questa è una buona canzone punk dove Picciotto sbraita e si agita dando un tono molto agressivo. "Margin Walker" è l'ottava traccia: puro punk-rock, violento, veloce fatto con semplici accordi, batteria veloce, un altro riff di basso straordinaria bellezza e tutta la rabbia del duetto MacKaye-Picciotto, capolavoro. Con "And the Same" vi è un momento di calma condito da uscite di chitarra particolari e un buon cantato e una influenza derivata dai Sonic Youth. "Burning Too" esprime la la rabbia e la violenza dell'individuo nella società odierna, "We are consumed by society", grazie agli urli e alla voce possente di Ian e ad una buona chitarra con molto palm muting come in quasi tutte le song del cd. Sia Provisonal che Lockdown sono cantate dal solo Picciotto, la prima più riflessiva e melodica, la seconda veloce con un suono più grezzo, entrambe comunque rappresentano un discreto lavoro post hardcore. L'album "13 Songs" termina con un capolavoro finale, la bellissima "Promises" che ci mostra un'altra stupenda atmosferica surreale e creativa. Spettacolare la voce e la chitarra di Ian MacKaye in questa traccia cosi come il basso di Lally e la drum di Canty che scandiscono un'iniziale drammaticità che sfocia poi in buone strofe con intermezzi allucinogeni. "Promises are shit" all'inizio e "Promises Promises Promises words" urlato alla fine riassumono la rabbia, la cultura e la potenza di questo band americana.

"13 Songs" è in definitiva un album notevole per essere un album di debutto, rappresenta inoltre un importante opera di ciò che è che è stato l'hardcore e la cultura indie punk/rock in generale. La band è stata sempre coerente e in linea con i propri principi e mentalità: elemento importante è infatti l'assoluto "DIY" (Do It Yourself), espresso in una totale indipendenza da ogni circuito commerciale. La politica del gruppo è stata infatti sempre quella di non fare merchandise, auto-prodursi, suonare in luoghi come spazi liberi, pubblici e rendere i prezzi dei live e degli album molto bassi e accessibili a tutti. Che dire un album eccezionale, veramente forte, originale e carico come una bomba ad orologeria... quindi procuratevelo cosi come quelli successivi perché ne vale propriomaproprioassaiassaiallucinantemente la pena.

Elenco tracce testi e video

01   Waiting Room (02:54)

i am a patient boy, i wait, i wait, i wait,
my time is like water down a drain, everybody's moving, everything is moving
please don't leave me to remain- in the waiting room
i dont want the news, im not a part of it, i dont want the news, i have no use for it
sitting outside of town, everybody's always down, because...they cant get up
but i don't sit idly by, im planning a big suprise, im gonna fight for what i want to be
i wont make the same mistakes because i know how much time that wastes
function is the key- in the wating room

02   Bulldog Front (02:53)

Ahistorical - you think this shit just dropped right out of the sky
My analysis: it's time to harvest the crust from your eyes
To surge and refine, to rage and define ourselves against your line
So sorry friend but you must resign
You want to figure it out we'll throw down, we'll throw down
Wou want to figure it out well throw down your bulldog front
Bold bold mouthtalking not so bold now that you've eaten your own
Lips flecked, mouthspecked you strip the skin right off of the bone
And I would never say you act without precision or care,
But it's all attention to armor, to the armor you wear so well
Let's knock and check to see if there's somebody home

03   Bad Mouth (02:36)

You can't be what you were
So you better start being just what you are
You can't be what you were
Time is now and it's running out
You can't be what you were
So you better start living the life
That you're talking about
You can't be what you were
No movement, no movement, no movement
In a bad mouth
It betrays a bad mind

04   Burning (02:39)

05   Give Me the Cure (02:59)

I never thought too hard on dying before
I never sucked on the dying
I never licked the side of dying before
And now I'm feeling the dying

You've got your hands over your ears
You've got your mouth running on
You've got your eyes looking for something
That can never be found - like a reason
Good god I don't need a reason

I never thought too hard on dying before
I never thought on the dying
I never held the hand of dying before
And now I'm feeling the dying
And you've got to....

Give me the shot
Give me the pill
Give me the cure

Now what you've done to my world

I never thought too hard on dying before
I never thought on the dying
I never walked this side of dying before
And now feeling like I'm...
Under your skin...
Over your eyes...
I'm at the tip of your fingers...
It's a good reason

Give me the shot
Give me the pill
Give me the cure
Now what you've done to my world

Comin' around, comin' around
Comin' around, comin' down...

Give me the shot
Give me the pill
Give me the cure
Now what you've done to my world (x2)

Give me the shot!

06   Suggestion (04:44)

Why can't I walk down a street free of suggestion? (repeat)
Is my body my only trait in the eyes of men? (in the eyes of men)

I've got some skin
You want to look in

There lays no reward in what you discover
You spent yourself watching me suffer
Suffer your words, suffer you eyes, suffer your hands
Suffer your interpretation of what it is to be a man

I've got some skin
You want to look in

She does nothing to deserve it
He only wants to observe it
We sit back like they taught us
We keep quiet like they taught us

He just wants to prove it
She does nothing to remove it
We don't want anyone to mind us
So we play the roles that they assigned us

She does nothing to conceal it
He touches her 'cause he wants to feel it
We blame her for being there
But we are all guilty

07   Glue Man (04:21)

I spent it all
On the bag
On the drag
The sun comes up, the tide rolls out
The trucks roll by the park still a park
Where children play and pick up stones
Anything to make them feel less alone - he's alone
His mind is his own town where all his thoughts run aground
They fall all over and down
I spent it all
On the bag
On the drag
The sun comes down, the tide rolls back
We crawl our way back to the house we call home
He holds his home in the palm of his hand
And he says, and he says
You are my everyone, you are my anyone
You are my anytime, you are my every time y
You are my everywhere...anywhere...

08   Margin Walker (02:30)

You make yourself so beautiful,
You make yourself so, so beautiful
And now i feel like i'm going,
I'm going to set myself on fire.
I'm going to set myself up at a window,
This margin walker wants a clear view,
This margin walker wants a clear shot,
and now i'm shooting it right on you.
Untraceable, untranslatable,
I can't explain all i ever wanted to do
Trajectory passing right through me
Threads my needle sends it right through you.
You make yourself so visible,
You make yourself so, so visible,
And now i feel like i'm in the tread of
some bastard jealousy.
Up here, above the avenue, up here, where
the things you do,
They lend me a problem with the language,
split my seams and then they drop in a fuse.

09   And the Same (03:27)

10   Burning Too (02:41)

Anytime but now
Anywhere but here
Anyone but me
I've got to think about my own life
We are consumed by society
We are obsessed with variety
We are all filled with anxiety that this world would not survive
We gotta put it out the sky is burning
We gotta put it out the water's burning
We gotta put it out the earth is burning
Outrage but then they say...
Anytime but now
Anywhere but here
Anyone but me
I've got to think about my own life
The world is not our facility
We have a responsibility
To use our abilities to keep this place alive
Right here right now
Do it. Now. Do it.

11   Provisional (02:17)

Somewhere in these private minds,
The last one comes just in time to clear out
The chambers and sew up the lips,
'Cause that's the price to pay for hoping every slips not a slide.
In other words not to get it wrong,
It's pointless to walk when it's past time to run.
Secured under the weight of watchful eyes,
Lulled to sleep under clear expansive skies.
Somewhere in these prying hearts
Conflicting histories tear us apart
And we hope we don't get what we deserve,
Hide behind the targets in front of all the people we serve.

12   Lockdown (02:10)

Blood on the pedals, blood on the grips
Steel leveled, chest level smear
My lips let them slip into a
Smile because now after
awhile it's all we're seen to do.
'Cause the business is as business does
Trash is trash until it's sealed from above
and left on to the corner of your mind to disappear.
Lockdown the remains.
Machine works best when the machine's not shy,
Trash is trash but trash from cash must divide.
Body bent body doubled, dismissed by time
A 5 to 9 will serve the 9 to 5.
Lockdown the remains.

13   Promises (04:01)

words
words and expressions
all these confessions
of where we stand
how I see you
and you see me
dedications of symmetry
together we will be
forever

promises are shit
we speak the way we breathe
present air will have to do
rearrange and see it through

stupid fucking words
they tangle us in our desires
free me from this give and take
free me from this great debate

there were no truer words than when spoken
let that stand as it should
there was nothing left when broken
we grab anything when we fall

promises are shit
we speak the way we breathe
present air will have to do
rearrange and see it through

stupid fucking words
they tangle us in our desires
free me from this give and take
free me from this great debate

you will do what you do
I will do what I do
we will do what we do
rearrange and see it through

go where you think you want to go
do everything you were sent here for
fire at will if you hear that call
touch your hand to the wall at night

promises
words

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Festwca

 Wowowowow WOW!!! Non posso resistere dall'assegnare sei stelle su cinque solo ascoltando i primi secondi della prima traccia!

 La stupendamente cupa "Promises" riassume in sé tutta l'arte "fugaziana", musica in continua metamorfosi.