Phil Collins: Voce e Batteria
Anthony Banks: Tastiere
Mike Rutheford: Basso e Chitarre
Daryl Stuermer: Chitarre
Chester Thompson: Batteria
Disco 1:
1) "Duke's (Intro)";
2) "Turn It To Again";
3) "No Son Of Mine";
4) "Land Of Confusion";
5) "Medley: In The Cage, The Cinema Show, Duke's Travels";
6) "Afterglow";
7) "Hold On My Heart";
8) "Home By The Sea";
9) "Follow You, Follow Me";
10) "Firth Of Fifth";
11) I Know What I Like.
Disco 2:
1) "Mama";
2) "Ripples";
3) "Throwing It All Away";
4) "Domino";
5) "Conversation With 2 Stooles";
6) "Los Endos",
7) "Tonight, Tonight, Tonight";
8) "Invisible Touch";
9) "I Can't Dance);
10) "The Carpet Crawlers".
I Genesis avevano avviato la propria autodistruzione nel 1986 con la pubblicazione di "Invisible Touch", un disco che presentava canzonette pop di bassa lega, delle quali si salvavano solo i singoli "Invisible Touch" e "Land Of Confusion", abbandonando "Domino" al triste e troppo ampio uso della batteria elettronica, con un suono che la avvicinava molto ad un sound da discoteca. Il successivo "We Can't Dance" (1991) confermava i segnali di crisi e decretava la fine dei Genesis sperimentatori, tecnici e veri musicisti, per lasciar posto ad un gruppo pop da quattro soldi, capace di reggersi sulla sola "Jesus He Knows Me", che puntava molto su una melodia orecchiabile per il lancio in radio, assieme alle penose "I Can't Dance" e "Hold On My Heart". Seguirono due inutili live e l'abbandono, nel 1995, di Phil Collins, Daryl Stuermer e Chester Thompson, per lasciare il nome Genesis nelle mani di Anthony Banks e Mike Rutheford, che reclutarono il cantante Ray Wilson e i batteristi Nick Di Virgilio e Nir Zydkyahu. Il risultato è "Calling All Stations" (1997), di gran lunga il peggior disco della storia del gruppo, al punto da essere definito imbarazzante. La monotonia delle musiche, dei testi e della sezione ritmica, priva del talento divino di Phil Collins per la prima volta dopo 26 anni, fanno si che l'album, la campagna pubblicitaria e il seguente tour siano un flop oltre ogni previsione, tanto da portare Banks e Rutheford a sospendere il tour e a dichiarare di mettere fine al tour per non determinare una fine tanto ingloriosa del nome "Genesis".
Da Allora i fan dei Genesis hanno patito un'astinenza forzata in attesa di una reunion, limata dall'uscita di due collezioni e di due cofanetti di inediti: "Genesis Archive 1969 - 75", con la trasposizione live dell'intero "The Lamb Lies Down On Broadway", altri live e qualche inedito, tutto inerente al periofo con Gabriel, e "Genesis Archive 1976 - 1992", che testimonia l'entrata del gruppo prima nel territorio del pop e poi in quello della discoteca. Tutti hanno sempre sperato in una reunion della formazione storica (1971 - 75), comprendente anche Steve Hackett e Peter Gabriel, e dopo parecchie interviste e smentite ufficiali, nel novembre 2006, Collins, Banks e Rutheford annunciano la programmazione per il 2007 del "Turn It To Again Tour", che toccherà Europa e America con una quarantina di show in totale. Il tour è un successo e il punto massimo è al concerto gratuito di Roma, dove, al Circo Massimo, suonano davanti a 500.000 persone in delirio. Il tutto viene documentato in questo disco, che testimonia il ritorno di un gruppo ancora affiatato e capace, in cui il peso dell'età dei componenti non è sentito che in minima parte. La scaletta va da "Selling England By The Pound" a "We Can't Dance", con un ottimo mix tra pezzi progressive per i fan più esigenti e i brani migliori del periodo pop, in alcuni casi opportunamente rivisitati. La scaletta è presentata nel disco esattamente come era proposta nei concerti, con ogni canzone presa dal concerto in cui era stata eseguita meglio, con prevalenza delle tappe di Roma e Manchester.
Si apre con un pezzo che unisce alla perfezione melodie pop accattivanti e passaggi strumentali degni dell'era progressive del gruppo, e cioè "Dukes (Intro)", che sarebbe "Behind The Lines", prima traccia dell'album "Duke", del 1980, qui resa alla perfezione, se non migliorata nella miglior resa sonora delle tastiere e con una sezione ritmica dalle sonorità più incisive, per poi proseguire senza un secondo d'intervallo con "Turn It To Again", adornata di nuova linfa vitale, costituita dalla vitalità di un gruppo in cui l'età media è sui 50, anche se ciò che viene proposto qui incanta il pubblico, letteralmente in delirio. Sulla terza piazza disponibile è collocata "No Son Of Mine", più intrisa di rock rispetto all'originale, con una sezione ritmica tenuta maggiormente in considerazione, per proseguire con un'altro brano dell'era pop, e cioè "Land Of Confusion", suonata con più aggressività rispetto all'originale, con un Chester Thompson che dimostra di non avvertire affatto l'avanzare dell'età, e che mantiene intatta la propria musicalità, come fosse un metronomo umano, non perdendo un colpo. Al quinto posto del primo disco prende posizione un medley che comprende "In The Cage", dall'album "The Lamb Lies Down On Broadway", meno incisiva rispetto all'originale, con Collins che non riesce a toccare le vette della voce di Gabriel, ma che si rifà ampiamente nell'aggancio a "The Cinema Show", uno dei brani più amati dai fan d'ogni tempo, per passare a qualcosa che metta d'accordo tutte le generazioni presenti all'evento, con "Duke's Travels", che conclude degnamente il medley.
Arrivano poi la pastorale "Afterglow" (1977), la melensa "Hold On My Heart" (1991), "Home By The Sea" (1983) e la prima "canzoncina" dei Genesis, e cioè "Follow You Follow Me" (1978), per poi passare a quello che è probabilmente il pezzo più amato della loro storia: dopo "Follow You Follow Me" la batteria di Chester non interrompe il proprio ritmo e introduce l'intensissima "Firth Of Fifth", mozzata come sempre della parte cantata e privata dei suoni originali delle tastiere di Banks, ,a non per questo indegna dell'ascolto ma, anzi, sempre straordinaria e imperdibile, con Stuermer che ci regala un bellissimo e intenso assolo, mantenendosi, a grandi linee, sull'originale di Hackett, di cui comunque non riesce a catturare la magia. Quando termina questo grandissimo pezzo, Collins attacca con il suo tamburello e da il via ad una buonissima "I Know What I Like", resa magnificamente e posta in chiusura del primo disco. Al secondo disco da il via l'intro elettronico di "Mama" (1983), uno dei migliori brani dell'era pop, che apportò non poche novità al genere, con la risatina di Phil ad incorniciarla al meglio in questo prestigioso palcoscenico, per proseguire con la suadente e appassionante "Ripples", in cui Phil Collins offre una buonissima prova vocale, commuovendo il pubblico, evocando le sue prime esperienze da vocalist ("Ripples" era la seconda traccia dell'album "A Trick Of The Tail", del 1976, primo con Collins alla voce). Segue un duo preso di peso dagli anni 80, e cioè "Throwing It All Away" (1983) e "Domino" (1986) che, privata dell'eccessivo uso di batteria elettronica, riesce a piacere in questa sorprendente versione.
Arriva poi l'atteso duetto di batteria tra Phil e Chester, che dimostra lo straordinario talento dei due, con, fin dall'introduzione sullo sgabello alla batteria, Phil più tecnico e Chester più votato alla musicalità dei propri colpi, per un duetto che conferma i due tra i migliori batteristi al mondo. Si arriva così a "Los Endos", commovente quanto "Ripples", dello stesso album, e suonata con lo stesso impegno e la stessa nostalgia, cioè esattamente quanto richiesto dal pubblico. Segue il terzetto pop introdotto dalla lenta "Tonight, Tonight, Tonight", che si aggancia ad una caricatissima "Invisible Touch", in cui Collins, da gran frotman, incita il pubblico, che segue a ruota il proprio idolo sulle note di uno dei successi più amati del gruppo nell'era pop, seguito da "I Can't Dance", che riesce ad esere accettabile per l'entusiasmo di ognuno dei musicisti e perchè a questo punto del concerto ogni canzone sembrerebbe straordinaria... Arriva la commovente chiusura con il classico "The Carpet Crawlers", tratto dal concept "The Lamb Lies Down On Broadway", che tocca livelli di intensità, di nostalgia, di tecnica e di professionalità da parte dei cinque che la rendono degna di essere posta in chiusura di questa straordinaria esperienza, di cui nessuno, volente o nolente, potrà negare la bellezza.
I Genesis erano ormai considerati musicisti allo sbaraglio senza più arte nè parte, e io direi che con questo disco sono riusciti a smentire per l'ennesima volta i loro detrattori. Si sarebbe potuto inserire anche qualche pezzo da "Nursery Crime" e "Foxtrot", ma ci possiamo più che accontentare di questo bellissimo doppio che coinvolge fan di ogni epoca e, in fin dei conti, restituisce alla storia della musica un grandissimo gruppo, sempre sperando che un giorno anche Gabriel e Hackett vogliano tornare a farne parte, e magari darci un nuovo capolavoro...
Elenco tracce testi e video
02 Turn It On Again (04:26)
All I need is a TV show
That, and the radio
Down on my luck again
Down on my luck again
I can show you, I can show you
Some of the people in my life
I can show you, I can show you
Some of the people in my life
It's driving me mad
Just another way of passing the day
I, I get so lonely when she's not there
I, I, I, I
You're just another face
That I know from the TV show
I have known you for so very long
I feel you're like a friend
Can't you do anything for me
Can I touch you for a while
Can I meet you on another day
When we will fly away
I can show you, I can show you
Some of the people in my life
I can show you, I can show you
Some of the people in my life
It's driving me mad
It's just another way of passing the day
I, I get so lonely when she's not there
I, I, I, I
Turn it on
Turn it on, turn it on again
Turn it on
Turn it on, turn it on again
(I can see another face) Turn it on
(I can see another face) Turn it on, turn it on again
(I can see another face) Turn it on
(I can see another face) Turn it on, turn it on again
(I can see another face) Turn it on
(I can see another face) Turn it on, turn it on again
(I can see another face) Turn it on
(I can see another face) Turn it on, turn it on again
(I can see another face) Turn it on
(I can see another face) Turn it on, turn it on again
(I can see another face) Turn it on
(I can see another face) Turn it on, turn it on again
(I can see another face) Turn it on
(I can see another face) Turn it on, turn it on again
03 No Son of Mine (06:57)
Well the key to my survival
Was never in much doubt
The question was how I could keep sane
Trying to find the way out
Things were never easy for me
Peace of mind was hard to find
And I needed a place where I could hide
Somewhere I could call mine
I didn't think much about it
'Til it started happening all the time
Soon I was living with the fear every day
Of what might happen that night
I couldn't stand to hear the crying
Of my mother, and I remember when
I swore that, that would be the last they'd see of me
And I never went home again
They say that time is a healer
And now my wounds are not the same
I rang the bell with my heart in my mouth
I had to hear what he'd say
Well, he sat me down to talk to me
He looked me straight in the eyes
He said, you're no son, you're no son of mine
You're no son, you're no son of mine
You walked out, you left us behind
And you're no son, you're no son of mine
Oh, his words how they hurt, I'll never forget it
And as the time, it went by, I lived to regret it
You're no son, you're no son of mine
But where should I go, and what should I do
You're no son, you're no son of mine
But I came here for help, oh I came here for you
Well the years, they passed so slowly
I thought about him every day
What would I do if we passed on the street
Would I keep running away
In and out of hiding places
Soon I'd have to face the facts
We'd have to sit down and talk it over
And that would mean going back
They say that time is a healer
And now my wounds are not the same
But I rang the bell with my heart in my mouth
I had to hear what he'd say
He sat me down to talk to me
And he looked me straight in the eyes
He said, you're no son, you're no son of mine
You're no son, you're no son of mine
When you walked out, you left us behind
And you're no son, you're no son of mine
Oh, his words how they hurt, I'll never forget it
And as the time, it went by, I lived to regret it
You're no son, you're no son of mine
But where should I go, and what should I do
You're no son, you're no son of mine
But I came here for help, oh I was looking for you
You're no son, you're no son of mine, no
04 Land of Confusion (05:11)
I must've dreamed a thousand dreams,
Been haunted by a million screams.
But I can hear the marching feet,
They're moving into the street.
Now did you read the news today?
They say the danger's gone away.
But I can see the fire's still alight,
Burning into the night.
There's too many men, too many people,
Making too many problems,
And not much love to go round,
Can't you see this is the land of confusion.
This is the world we live in,
And these are the hands we're given.
Use them and let's start trying,
To make it a place worth living in.
Oh Superman where are you now?
Everything's gone wrong somehow.
The men of steel, men of power,
Are losing, control by the hour.
This is the time, this is the place,
So we look for the future,
But there's not much love to go round.
Tell me why this is the land of confusion?
This is the world we live in,
And these are the hands we're given.
Use them and let's start trying,
To make it a place worth living in.
I remember long ago,
Oh when the sun was shining,
And the stars were bright, all through the night,
And the sound of your laughter, as I held you tight.
So long ago.
I won't be coming home tonight,
My generation, will put it right.
We're not just making promises,
That we know, we'll never keep
There's too many men, there's too many people,
Making too many problems,
And not much love to go round.
Can't you see this is the land of confusion?
This is the world we live in,
And these are the hands we're given.
Use them and let's start trying,
To make it a place worth fighting for.
This is the world we live in,
And these are the names we're given.
Stand up and let's start showing,
Just where our lives are going to.
05 In the Cage (13:30)
I got sunshine in my stomach
Like I just rocked my baby to sleep.
I got sunshine in my stomach
But I can't keep me from creeping sleep,
Sleep, deep in the deep.
Rockface moves to press my skin
White liquids turn sour within
Turn fast - turn sour
Turn sweat - turn sour.
Must tell myself that I'm not here.
I'm drowning in a liquid fear.
Bottled in a strong compression,
My distortion shows obsession
In the cave.
Get me out of this cave !
If I keep self-control,
I'll be safe in my soul.
And the childhood belief
Brings a moment's relief,
But my cynic soon returns
And the lifeboat burns.
My spirit just never learns.
Stalactites, stalagmites
Shut me in, lock me tight.
Lips are dry, throat is dry.
Feel like burning, stomach churning,
I'm dressed up in a white costume
Padding out left-over room.
Body stretching, feel the wretching
In the cage
Get me out of the cage!
In the glare of a light
I see a strange kind of sight;
O cages joined to from a star
Each person can't go very far;
All tied to their things
They are netted by their strings,
Free to flutter in memories of their wasted wings.
Outside the cage I see my brother John,
He turn his head so slowly round.
I cry out "Help!" before he can be gone,
And he looks at me without a sound.
And I shout out "John please help me !"
But he does not even want to try to speak.
I'm helpless in my violent rage
And a silent tear of blood dribbles down his cheek.
My little runaway.
In a trap, feel a starp
Holding still, Pinned for kill.
Chances narrow that I'll make it,
In the cushioned straitjacket.
Just like 22nd St,
And they got me by my neck and feet.
Pressure's building, can't take more.
My headache's charged. Earaches roar.
In this pain
Get me out of this pain.
If I could change to liquid,
I could fill the cracks up in the rock,
But I know that I am solid
And I am my own bad luck.
Outside John disappears and my cage dissolves,
And without any reason my body revolvess.
Keep on turning
Keep on turning
Keep on turning
Keep on turning
Keep on turning
Turning around
Just spinning around.
Down, down, down..........
06 Afterglow (04:28)
Like the dust that settles all around me
I must find a new home
The ways and holes that used to give me shelter
Are all as one to me now
But I, I would search everywhere
Just to hear your call
And walk upon stranger roads than this one
In a world I used to know before
I miss you more
Than the sun reflecting off my pillow
Bringing the warmth of new life
And the sound that echoes all around me
I caught a glimpse of in the night
But now, now I've lost everything
I give to you my soul
The meaning of all that I believed before
Escapes me in this world of none
No thing, no-one
And I would search everywhere
Just to hear your call
And walk upon stranger roads than this one
In a world I used to know before
For now I've lost everything
I give to you my soul
The meaning of all that I believed before
Escapes me in this world of none
I miss you more
07 Hold on My Heart (05:58)
Hold on my heart
Just hold on to that feeling
We both know we've been here before
We both know what can happen
Hold on my heart
'Cause I'm looking over your shoulder
Ooh please don't rush in this time
Don't show her how you feel
Hold on my heart
Throw me a lifeline
I'll keep a place for you
Somewhere deep inside
So hold on my heart
Please tell her to be patient
'Cause there has never been a time
That I wanted something more
If I can recall this feeling
And I know there's a chance
Oh I will be there
Yes I will be there
Be there for you
Whenever you want me to
Whenever you call
Oh I will be there
Yes I will be there
Hold on my heart
Don't let her see you crying
No matter where I go
She'll always be with me
So hold on my heart
Just hold on to that feeling
We both know we've been here before
We both know what can happen
So hold on my heart
Just hold on my heart
Hold on my heart...
08 Home by the Sea (11:59)
Creeping up the blind side, shinning up the wall
stealing through the dark of night
Climbing through a window, stepping to the floor
checking to the left and the right
Picking up the pieces, putting them away
something doesn't feel quite right
Help me someone, let me out of here
then out of the dark was suddenly heard
"Welcome to the Home by the Sea"
Coming out the woodwork, through the open door
pushing from above and below
Shadows with no substance, in the shape of men
round and down and sideways they go
Adrift without direction, eyes that hold despair
then as one they sigh and they moan
Help us someone, let us out of here
Living here so long undisturbed
dreaming of the time we were free
so many years ago
before the time when we first heard
"Welcome to the Home by the Sea"
Sit down...Sit down
As we relive our lives in what we tell you
Images of sorrow, pictures of delight
things that go to make up a life
Endless days of summer, longer nights of gloom
waiting for the morning light
Scenes of unimportance, photos in a frame
things that go to make up a life
Help us someone, let us out of here
Living here so long undisturbed
dreaming of the time we were free
so many years ago
before the time when we first heard
"Welcome to the Home by the Sea"
Sit down...Sit down
as we relive our lives in what we tell you
let us relive our lives in what we tell you
Sit down...Sit down
Cause you won't get away
no with us you will stay
for the rest of your days. So sit down
As we relive our lives in what we tell you
Let us relive our lives in what we tell you
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di marco'86
"Questo disco è il più bel testamento che questa band poteva lasciare ai fan."
"Il finale con 'Carpet Crawlers' è il più emozionante e significativo che abbia mai sentito nella storia del rock!"