"Selling England by The Pound": una fiaba dagli spunti arcani, un racconto pittoresco, un dipinto regale; ognuno ama giudicare questo lavoro come vuole, ma resta e resterà per sempre il Capolavoro. Basta solo osservare la copertina per calarci già dentro l'atmosfera, o forse no. Siamo in un giardino, nella quale vi è un uomo sdraiato sulla panchina, circondato più in là da donne e personaggi apparentemente di alto borgo. Quest'immagine può sembrarci abbastanza banale, ma in essa vi sono racchiusi moltissimi significati, come l'ironia verso l'Inghilterra di allora, così diversa da come noi la immaginiamo... e voi mi chiederete: ma cosa ne sai tu? Beh, incominciamo a partire da questo concetto: accendete lo stereo ed ascolterete un versetto che fa: 

"Can you tell me where my country lies?" 

Forse non avete capito a fondo il mio discorso, ma facciamoci cullare dalle delicate armonie dell'album per cominciare il nostro viaggio...

Contesto storico

I Genesis arrivano nel 1973 con già tre album all'attivo, famosi in tutta Europa e per lo più con a capo l'istrionico Peter Gabriel al massimo delle sue capacità: dall'insieme di Foxtrot e Nursery Cryme, nasce quindi questo disco che diverrà uno dei più influenti della storia del progressive. In alcuni passaggi critico verso la società di allora, è sicuramente una pietra miliare. 

L'album

Ritorniamo a dove eravamo rimasti.. il verso che vi ho accennato prima fa parte della prima traccia dell'album, la magnifica e solenne "Dancing With the Moonlit Knight", forse la più bella del disco. Rabbrividente la voce secca di Gabriel all'inizio, che man mano diventa sempre più dura ed acida verso l'Inghilterra, alludendo a personaggi come la Queen of Maybe, il "Vecchio padre Tamigi" e Britannia, personaggio interpretato dallo stesso Peter, che con le sue stravaganti esibizioni metteva in risalto la sua grande dote teatrale. Nel brano poi irrompe un potente assolo "Hackettiano", per poi essere chiuso dalle delicate melodie, che si trasformeranno in uno strano rumore... "I Know What I Like (In Your Guardarobe)" è una buffa e divertente canzone della durata di soli 4 minuti, unico singolo estratto dall'album. Il brano in sé è una specie di ballata con suoni esotici e psichedelici, mentre il testo parla di un ragazzo nullafacente che deve trovare un lavoro. Segue la più complessa "Firth Or Fifth", di cui è notevole l'introduzione per pianoforte molto complessa per armonia, ritmo e melodia. Fantastico anche il lungo intermezzo strumentale, composto da tre assoli: il primo, eseguito da Gabriel al flauto, poi un'assolo di Tony Banks alla tastiera che riprende in parte il tema iniziale ed infine quello di Hackett alla chitarra, impiegata magistralmente in uno degli assoli più belli della storia della musica. Un brano-capolavoro.

Ritroviamo Phil Collins alla voce con la semplice ma intensa "More Fool Me", ballata voce e chitarra; ottimo pezzo, in questo caso la sottile voce del batterista casca proprio a pennello con il resto della canzone, anche se la voce di Peter Gabriel rimane sempre superiore. "The Battle of Epping Forest" è un ritorno alla passato, alle atmosfere fiabesche di "Nursery Cryme". Già dal titolo dichiarata come una esplicita canzone contro la guerra, anche qui le armonie e le melodie sono molto curate (anche se apparentemente più "dirette"), segno della grande maturità acquisita dalla band nel corso degli anni. "After the Ordeal" è invece a tutti gli effetti una composizione nata dalla genialità di Steve Hackett. Secondo Banks, sia lui che che Peter Gabriel furono contrari all'inclusione di questo brano nell'album ed ebbero molte discussioni con il chitarrista, che alla fine la ebbe per vinta. Per questo motivo e per il continuo disprezzo che il gruppo nutriva per le sue composizioni, Steve decise di abbandonare la band quattro anni più tardi. Settima traccia dell'album è "The Cinema Show", il brano per eccellenza. Il testo unisce la vicenda di due novelli (Romeo & Juliet), ansiosi di trascorrere una serata al cinema. La canzone è composta da due sezioni: la prima è dominata da morbidi arpeggi di chitarra e dal flauto, accompagnati dalla voce di PG, mentre la seconda è completamente strumentale ed è dominata da un lungo assolo di Tony Banks che la rende più elettrica e movimentata. Le note man mano sfociano nel tema iniziale del disco (quello di "Dancing With the Moonlit Knight") per introdurre poi "Aisle Of Plenty", che conclude quello che sarà l'album più venduto dell'era Gabriel. 

Conclusioni

L'album che li consacra a band leggendaria nell'Olimpo del rock. Il suono è molto più curato e riesce ad unire omogeneamente gli equilibri che reggono i brani, il sound musicale e la libertà espressiva dei singoli componenti. Tre parole: immenso, profondo, intenso. 

Elenco tracce testi e video

01   Dancing With the Moonlit Knight (08:04)

02   I Know What I Like (In Your Wardrobe) (04:07)

03   Firth of Fifth (09:37)

The path is clear, though no eyes can see
The course laid down long before
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen
Though many times they've seen the way to leave

He rides majestic, past homes of men
Who care not or gaze with joy
To see reflected there, the trees, the sky, the lily fair
The scene of death is lying just below

The mountains cut off the town from view
Like a cancer growth is removed by skill
Let it be revealed

A waterfall, his madrigal
An inland sea, his symphony

Undinal songs urge the sailors on
'Till lured by the siren's cry...

Now as the river dissolve in sea
So Neptune has claimed another soul
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen
Until the shepherd leads his flock away

The sands of time were eroded by
The river of constant change

04   More Fool Me (03:11)

Here am I
Who while away the mornings
Since you've gone
Too long have I lain alone
Not knowing which way to turn.

And there you are
Quite sure that you were right
Knowing full well
That I'd be the first one
To go down.

And you'd be the one who was laughing
Except when things weren't going your way
And the lady would say that she'd had enough
Wandering around on her own.

The day you left
Well I think you knew you'd not be back
Well at least it would seem that way
Because you never said goodbye.
But when it comes round to you and me
I'm sure it will work out alright.

And you'd be the one who was laughing
And giving me something I don't need
And you know, I'd always hold you and keep you warm
Oh! more fool me.

But when it comes
Round to you and me
I ask myself
Do I really believe
In your love.
And yes, I'm sure it will work out alright.

05   The Battle of Epping Forest (11:48)

(Taken from a news story concerning two rival gangs fighting
over East-End Protection rights)

Along the Forest Road, there's hundreds of cars - luxury cars.
Each has got its load of convertible bars, cutlery cars - superscars!
For today is the day when they sort it out, sort it out,
'cause they disagree on a gangland boundary.
Yes, they disagree on a gangland boundary.

There's Willy Wright and his boys -
one helluva noise, that's Billy's boys!
With fully-fashioned mugs, that's Little John's thugs,
the Barking Slugs - supersmugs!
For today is the day when they sort it out, sort it out,
these Christian soldiers fight to protect the poor.
East end heroes got to score in...

the Battle of Epping Forest,
it's the Battle of Epping Forest,
right outside your door.
You ain't seen nothing like it.
No, you ain't seen nothing like it,
not since the Civil War.

Coming over the hill are the boys of Bill,
and Johnny's lads stand very still.
With the thumpire's shout, they all start to clout
- there's no guns in this gentleman's bout.
Georgie moves in on the outside left
with a chain flying round his head;
and Harold Demure, from Art Literature,
nips up the nearest tree.
(Here come the cavalry!)

Admidst the battle roar,
accountants keep the score: 10-4.
They've never been alone, after getting a radiophone.
The bluebells are ringing for Sweetmeal Sam, real ham,
handing out bread and jam just like any picnic.

It's 5-4 on William Wright; he made his pile on Derby night.
When Billy was a kid, walking the streets,
the other kids hid - so they did!
Now, after working hard in security trade, he's got it made.
The shops that need aid are those that haven't paid.

"I do my double-show quick!" said Mick the Prick, fresh out the nick.
"I sell cheap holiday. The minute they leave,
then a visit I pay - and does it pay!"
And his friend, Liquid Len by name,
of Wine, Women and Wandsworth fame,
said "I'm breaking the legs of the bastard that got me framed!"

They called me the Reverend when I entered the Church unstained;
my employers have changed but the name has remained.
It all began when I went on a tour,
hoping to find some furniture.
I followed a sign - it said "Beautiful Chest".
It led to a lady who showed me her best.
She was taken by surprise when I quickly closed my eyes.
So she rang the bell, and quick as hell
Bob the Nob came out on his job
to see what the trouble was.
"Louise, is the Reverend hard to please?"
"You're telling me!"
"Perhaps, sir, if it's not too late.
we could interest you in our Staffordshire plate?"
"Oh no, not me, I'm a man of repute."
But the Devil caught hold of my soul and a voice called out "Shoot!"

To save my steeple, I visited people;
for this I'd gone when I met Little John.
His name came, I understood,
when the judge said "You're a robbing hood."
He told me of his strange foundation,
conceived on sight of the Woodstock nation;
he'd had to hide his reputation.
When poor, 'twas salvation from door to door.
But now, with a pin-up guru every week,
it's Love, Peace & Truth Incorporated for all who seek.

He employed me as a karmacanic, with overall charms.
His hands were then fit to receive, receive alms.
That's why we're in

the Battle of Epping Forest,
it's the Battle of Epping Forest,
right outside your door.
We guard your souls for peanuts,
and we guard your shops and houses
for just a little more.

In with a left hook is the Bethnal Green Butcher,
but he's countered on the right by Mick's chain-gang fight,
and Liquid Len, with his smashed bottle men,
is lobbing Bob the Nob across the gob.
With his kissar in a mess, Bob seems under stress,
but Jones the Jug hits Len right in the mug;
and Harold Demure, who's still not quite sure,
fires acorns from out of his sling.
(Here come the cavalry!)

Up, up above the crowd,
inside their Silver Cloud, done proud,
the bold and brazen brass, seen darkly through the glass.
The butler's got jam on his Rolls; Roy doles out the lot,
with tea from a silver pot just like any picnic.

Along the Forest Road, it's the end of the day
and the Clouds roll away.
Each has got its load - they'll come out for the count
at the break-in of day.
When the limos return for their final review, it's all thru'
- all they can see is the morning goo.
"There's no-one left alive - must be draw."
So the Blackcap Barons toss a coin to settle the score.

06   After the Ordeal (04:16)

(Instrumental)

07   The Cinema Show (11:05)

Home from work our juliet
Clears her morning meal.
She dabs her skin with pretty smells
Concealing to appeal.
I will make my bed,
She said, but turned to go.
Can she be late for her cinema show?

Romeo locks his basement flat,
And scurries up the stair.
With head held high and floral tie,
A weekend millionaire.
I will make my bed
With her tonight, he cries.
Can he fail armed with his chocolate surprise?

Take a little trip back with father tiresias,
Listen to the old one speak of all he has lived through.
I have crossed between the poles, for me there's no mystery.
Once a man, like the sea I raged,
Once a woman, like the earth I gave.
But there is in fact more earth than sea.

Take a little trip back with father tiresias,
Listen to the old one speak of all he has lived through.
I have crossed between the poles, for me there's no mystery.
Once a man, like the sea I raged,
Once a woman, like the earth I gave.
But there is in fact more earth than sea.

08   Aisle of Plenty (01:32)

"I don't belong here", said old Tessa out loud.
"Easy, love, there's the Safe Way Home."
- thankful for her Fine Fair discount, Tess Co-operates

Still alone in o-hell-o
- see the deadly nightshade grow

ENGLISH RIBS OF BEEF CUT DOWN TO 47p LB
PEEK FREANS FAMILY ASSORTED FROM 17 1/2 to 12
FAIRY LIQUID GIANT - SLASHED FROM 20p TO 17 1/2
TABLE JELLYS AT 4p EACH
ANCHOR BUTTER DOWN TO 11p FOR A 1/2
BIRDS EYE DAIRY CREAM SPONGE ON OFFER THIS WEEK.

It's Scrambled Eggs.

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Dario Pierini

 Ancora una volta i cinque riescono a stupire per l'imprevedibilità delle linee melodiche e l'incredibile ricchezza armonica dei brani.

 Firth of Fifth, forse quanto di meglio i Genesis hanno prodotto nella loro carriera: l'intro di piano vale da solo il prezzo del disco.


Di  rebel1

 La storia della musica non potrà mai fare a meno di ricordare pezzi come "Dancing With The Moonlit Knight" e "Firth Of Fifth".

 "I Know What I Like" rimane straordinaria per la modernità del sound (siamo nel 1973), per la carismatica interpretazione di Gabriel e per l'originalità della base ritmica.


Di  Breus

 ‘‘Selling England’’ fin dal suo inizio tradisce la sua natura, con atmosfere folk e metafore socio-politiche.

 ‘‘The Cinema Show’’ resta il più autentico e spontaneo testamento della carriera originaria dei Genesis.


Di  lukather88

 I cinque maghi del progressive...danno alla luce 'Selling England By The Pound', straordinario disco che rappresenta alla perfezione il progressive rock.

 Molti probabilmente avranno fatto e fanno tuttora con un infinito piacere e con le lacrime agli occhi, per aver appena finito di ascoltare quello che è senz'altro uno dei più grandi capolavori della storia della musica.


Di  XBend

 "53 minuti di vera goduria, di arte pura esposta da chi l'arte la sa fare bene."

 "Molti definiscono 'Selling England By The Pound' come il miglior disco dei Genesis, e io concordo in pieno."