Minirecensione su uno dei dischi più importanti della mia crescita musicale. [Cavoli, mi sembra di essere il Frusciante!]
Nonostante il Wikipedia italiano definisca questo album di poco cambiato rispetto al precedente, "She Hangs Brightly" del '90, trovo in realtà che la maturità e la creatività siano di molto maggiori in "So Tonight That I Might See", uscito tre anni dopo.
"Fade Into You", che apre le danze, è una di quelle ballate con le quali si va sempre sul sicuro: magica, sospesa in una dimensione altra, un quasi-valzer a velocità ridotta, poche note, precise, allungate attraverso l'effetto slide, che richiamano la California, che evocano l'infanzia e scene da estate americana malinconica.
C'è da considerare che l'LP esce in un periodo in cui il grunge domina il mercato, e quindi un periodo in cui la maggior parte dei giovani si identifica nella rabbia comunicata da artisti come Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam, Alice in Chains, Melvins, Tad, ecc. Nel Regno Unito, invece, si sta facendo avanti un nuovo genere: il trip hop, da Bristol. Gli U2 e i Depeche Mode vivono di strascichi, e abbracciano l'elettronica, - soprattutto i primi - dividendo le proprie fandom. Mentre gli U2 sposano l'elettronica al pop-rock di loro matrice, il gruppo di Gahan e di Lee Gore aggiunge più parti di chitarra elettrica. Si profila, intanto, la nuova tendenza, prettamente british, che non a caso verrà chiamata "britpop", con i Suede, gli Oasis e i Pulp. Sempre di rabbia e di scontento adolescenziale si parla.
Per quanto siano nobili tutte queste ramificazioni, ritengo il contributo dei Mazzy Star alla musica del tempo molto più sostanziale, originale e magico: niente rabbia, o meglio rabbia soffocata da dolcezza e abbandono. La voce della Sandoval è qualcosa di rilassante e conturbante al contempo - seducente e minacciosa. Il compianto David Roback, che, insieme a Hope, costituiva il nucleo compositivo dei Mazzy Star (tutti i brani sono firmati dalla coppia), tesse trame di chitarra mesmeriche, e se la cava egregiamente anche alle tastiere. Poco più di un paio di sessionman (basso, batteria e archi) sono quanto basta all'edificazione delle canzoni che vanno a comporre la tracklist - ognuna dimostrazione della grande capacità di sintesi, senza che manchi la profondità.
Ascoltare "So Tonight That I Might See", per me, è come rifare un tuffo nel passato dei primi anni '90, pur non avendolo vissuto, e approdare a un'altra dimensione. Brano più bello dell'album? "Mary of Silence", terza traccia, che richiama la "The End" doorsiana.
Voto: 9,5/10
Elenco tracce testi e samples
01 Fade Into You (04:55)
I want to hold the hand inside you
I want to take a breath that's true
I look to you and I see nothing
I look to you to see the truth
You live your life
You go in shadows
You'll come apart and you'll go black
Some kind of night into your darkness
Colors your eyes with what's not there
Fade into you
Strange you never knew
Fade into you
I think it's strange you never knew
A stranger's light comes on slowly
A stranger's heart without a home
You put your hands into your head
And then smiles cover your heart
Fade into you
Strange you never knew
Fade into you
I think it's strange you never knew
Fade into you
Strange you never knew
Fade into you
I think it's strange you never knew
I think it's strange you never knew
02 Bells Ring (04:32)
Bells ring into the night
Like a mystery
Sounding at night
Hold your throat
And arm together
And see the light that goes away
Leave my heart down by the water
He spins inside my soul
It isn't true but you follow
Just hold me down by the water
They say you look like
I'm gonna leave her
Look up to see the weakness
In the sky
Nobody's eyes are bright and starry
Nobody wants to know your reason why
Hold your hands out towards the water
In front of me to know I'm with you
Don't put it all into your hero
Look on if you believe
Look on if you believe
Don't want to say that I'm through with it
Just want to be
Right by your side
Right by your side
03 Mary of Silence (06:02)
Oh Mary of Silence
You pick my heart with a smile
Oh sweet Mary
Come inside for a while
Help me get a hold on you
Or I will
I thought of myself beside you
Take me into your skin
Oh, Sweet Mary of Silence
Oh, Sweet Mary of Silence
We have a steady confusion
You're looking at fear
It doesn't seem like the first time
You walked out in a hurry
I look in
In your window
To check my head in your pane
My last thoughts
They come to me
I can't take the pain
Oh, Sweet Mary of Silence
Oh, Sweet Mary of Silence
Help me walk with you
To the sky in ?
Shuddering in myself...myself
Oh where
Oh where
Oh where
Sweet Mary of Silence
Sweet Mary of Silence
Sweet Mary of Silence
04 Five String Serenade (04:24)
This is my five string serenade
Beneath the water we've played
And while I'm playing for you
It could be raining there too
This is my five string serenade
Beneath the water we've played
And while I'm playing for you
It could be raining there too
And on my easel I drew
While I was thinking of you
And on the roof of my head
In came my five string serenade
His is my five string serenade
Beneath the water we've played
And while I'm playing for you
It might be raining there too
And on my easel I drew
While I was thinking of you
And on the roof of my head
In came my five string serenade
This is my five string serenade
Beneath the water we've played
And though I'm playing for you
It might be raining there too
This is my five string serenade
07 Unreflected (03:42)
Once it's life's fortunate
Isn't this so
The unreflected feeling
Of a shortened flattened soul
The life that cuts the cold
Now is in your past
In our memories
We don't have much to say
We don't have much to say
We don't have much
Follow anybody
Is that what you do
Maybe it transfits to
Don something else to do
Now we know what we'll be in the past
Another story
Another life that's left
Another life that's left
08 Wasted (05:31)
After I stuck my hands
Into your ground
And pulled out somebody else's son
I felt a little unfortunate
A little mistake
I felt like I'd been wasted
All day long
All day long
After I bent myself to my knees
And raised my hands up
Right above my head
I felt a little
A little bright patch
I felt like I'd been wasted
All day long
All day long
After I took my eyes
From the west
And brought myself back
To my place
I felt a little light for a while
A little light stone
I felt like I'd been wasted
All day long
All day long
09 Into Dust (05:36)
Still falling
Breathless and on again
Inside today
Beside me today
Around broken in two
Till your eyes shed
Into dust
Like two strangers
Turning into dust
Till my hand shook
With the way I fear
I could possibly be fading
Or have something more to gain
I could feel myself growing colder
I could feel myself under your fate
Under your fate
It was you
Breathless and tall
I could feel my eyes turning into dust
And two strangers
Turning into dust
Turning into dust
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Mario
Hope Sandoval che ti sussurra indolente e dolente tra le trame: "finirai addormentato o innamorato tra le pieghe di questo disco".
Se il Rock and Roll è morto ... questo (disco) è la luna sulla sua tomba, lo correggo io di poco: … è il riflesso della luna sulla sua tomba.
Di Jam
Hope Sandoval ha una voce eterea. Non di questo mondo. Intangibile e sensuale.
Fade Into You è solo il primo brano di un album (quasi) perfetto.
Di CosmicJocker
Sorta di fata Morgana dalla voce spettrale e sensuale insieme, ha il potere di illuderci che le melodie non provengano da un punto ben preciso.
La migliore canzone che i Doors non scrissero mai.