"Non c'è un lato oscuro della luna, in realtà. Di fatto è tutto oscuro"
1973, dopo il breve periodo con Diamante Pazzo Syd Barrett, i Pink Floyd forgiano degli album sperimentali che saranno per molto tempo delle vere e proprie Bibbie della musica, è un periodo infatti in cui il Fluido Rosa non ha eguali su questo fronte (verrano "sorpassati" anni dopo solo dai Kraftwerk) e l'album che accingono a creare, contemporaneamente all'eccellente "Live At Pompeii", cambierà in modo drastico la visione della musica, sia loro che del mondo intero.
Nessuno avrebbe scommesso su un successo enorme di questo disco (pensate che Clare Torry, la vocalist di The Great Gig In The Sky, fu pagata solamente 30 sterline, per poi avere contratti milionari), eppure i numeri parlano chiaro: 3° album più venduto al mondo, per oltre 700 settimane in classifica e fatto uscire da questa per la norma che mise la rivista Billboard affermando che gli album vecchi di oltre dieci anni dovevano essere esclusi dalle classifiche. Ma cosa rende speciale questo album?
Una cosa è certa, i Pink Floyd hanno fatto lavori migliori rispetto a questo, ma l'impatto scenico (il famoso prisma in copertina) e il tessuto musicale rendono questo disco un monumento e una pietra miliare per qualsiasi fan della psichedelia e della musica in generale. Il tema di fondo è la pazzia, da collegare in parte alla memoria di Barrett, e quale inizio migliore se non il "I've been mad for fucking years" di Speak To Me e il suo battito cardiaco, che si conclude con le grida e la risata maniacale che aprono i battenti a Breathe, vero e proprio inno alla paura di vivere, ma allo stesso tempo di continuare per il raggiungimento di una morte "Tenendoti in equilibrio sull'onda più grossa", segue On The Run che introduce una delle canzoni più belle di sempre, sia a livello musicale che di testo: Time, riflessione sul tempo che passa e sullo spreco di esso (a me ricorda molto Seneca, a voi?) "Sei giovane e la vita è lunga, c'è tempo per ammazzare l'oggi, poi un giorno scopri che ti sei lasciato dietro dieci anni" e dopo tutto questo tempo, si inizia a pensare al Grande Concerto Nel Cielo, che si apre con un pianoforte e la voce di Gerry Driscoll che risponde alla domanda di Mason "Are you frightened of dying?", "E io non ho paura di morire, in qualsiasi momento succederà non m'importa" poi la voce della Torry la fa da padrone sul pianoforte di Rick Wright, in un vero e proprio "orgasmo musicale in Terra" per celebrare un concerto in cielo.
Money, una delle più conosciute in assoluto dei Pink Floyd alla massa, interrompe per pochi minuti questo pathos di pazzia/morte che pervade la prima parte dell'album, il resto sarà follia pura, quindi è inutile parlare delle canzoni singolarmente: Us And Them, Any Color You Like, Brain Damage e infine Eclipse determinano insieme alle canzone precedenti l'avvento a Dei del Rock dei Pink Floyd, ma anche dello stato mentale che dopo il successo di 'Dark Side Of The Moon' verrà sempre meno a Rog Waters, capace poi creare un isolamento forzato, un enorme Muro, in quella notte di Montreal del 1977, un grande Muro capace di influenzare grandi della musica degli anni '90 (Trent Reznor dei NIN con The Fragile ne è un esempio), ma questa è un'altra storia.
P.S. : Da quest'album in poi inizierà, fino a 'The Wall', la struttura ciclica degli album, cioè di introdurre all'inizio della prima e alla fine dell'ultima canzone un qualcosa che produrrà un effetto ciclico all'album, come una storia senza fine, in 'Dark Side Of The Moon' è il battito cardiaco, in 'Wish You Were Here' è la canzone Shine On You Crazy Diamond divisa in due parti, lo stesso per 'Animals (Pigs On The Wing)', per 'The Wall' invece sarà il finale continuato di Outside The Wall nella canzone In The Flesh? Seguita da una frase staccata in due. Non so a cosa serva, ma lo volevo mettere.
Elenco tracce testi samples e video
01 Speak to Me (01:08)
''{spoken} I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks, been working me buns off for bands...
I've always been mad, I know I've been mad, like the
most of us...very hard to explain why you're mad, even if you're not mad...
{the rest of this song is an instrumental}''
02 Breathe (02:48)
Breathe, breathe in the air.
Don't be afraid to care.
Leave but don't leave me.
Look around and choose your own ground.
Long you live and high you fly
And smiles you'll give and tears you'll cry
And all you touch and all you see
Is all your life will ever be.
Run, rabbit run.
Dig that hole, forget the sun,
And when at last the work is done
Don't sit down it's time to dig another one.
For long you live and high you fly
But only if you ride the tide
And balanced on the biggest wave
You race towards an early grave.
03 On the Run (03:50)
''{spoken} [female announcer, announcing flight departures at an airport, including 'Rome', 'Cairo', 'Naples']
Live for today, gone tomorrow, that's me (laughter)!
{the rest of this song is an instrumental}''
04 Time (06:49)
Ticking away the moments that make up a dull day
You fritter and waste the hours in an offhand way.
Kicking around on a piece of ground in your home town
Waiting for someone or something to show you the way.
Tired of lying in the sunshine staying home to watch the rain.
You are young and life is long and there is time to kill today.
And then one day you find ten years have got behind you.
No one told you when to run, you missed the starting gun.
And you run and you run to catch up with the sun but it's sinking
Racing around to come up behind you again.
The sun is the same in a relative way but you're older,
Shorter of breath and one day closer to death.
Every year is getting shorter never seem to find the time.
Plans that either come to naught or half a page of scribbled lines
Hanging on in quiet desperation is the English way
The time is gone, the song is over,
Thought I'd something more to say.
Home, home again.
I like to be here when I can.
When I come home cold and tired
It's good to warm my bones beside the fire.
Far away across the field
The tolling of the iron bell
Calls the faithful to their knees
To hear the softly spoken magic spells.
05 The Great Gig in the Sky (04:44)
''{spoken} And I am not frightened of dying, any time will do, I don't mind. Why should I be frightened of dying? There's no reason for it, you've gotta go sometime.
I never said I was frightened of dying.
{the rest of this song is an instrumental}''
06 Money (06:22)
Money, get away.
Get a good job with more pay and you're okay.
Money, it's a gas.
Grab that cash with both hands and make a stash.
New car, caviar, four star daydream,
Think I'll buy me a football team.
Money, get back.
I'm all right Jack keep your hands off of my stack.
Money, it's a hit.
But Don't give me that do goody good bullshit.
I'm in the high-fidelity first class traveling set
And I think I need a Lear jet.
Money, it's a crime.
Share it fairly but don't take a slice of my pie.
Money, so they say
Is the root of all evil today.
But if you ask for a raise it's no surprise that they're giving none away.
''{spoken} HuHuh! I was in the right!
Yes, absolutely in the right!
I certainly was in the right!
You was definitely in the right. That geezer was cruising for a bruising!
Yeah!
Why does anyone do anything?
I don't know, I was really drunk at the time!
I was just telling him, he couldn't get into number 2. He was asking why he wasn't coming up on freely, after I was yelling and screaming and telling him why he wasn't coming up on freely.
It came as a heavy blow, but we sorted the matter out.''
07 Us and Them (07:49)
Us, and them
and after all we're only ordinary men.
me, and you.
God only knows it's not what we would choose to do.
Forward he cried from the rear
and the front rank died.
and the general sat and the lines on the map
moved from side to side.
Black and blue
and who knows which is which and who is who.
up and down.
And in the end it's only round and round, and round.
Haven't you heard it's a battle of words
the poster bearer cried.
Listen son, said the man with the gun
there's room for you inside.
''{spoken} I mean, they're gunna kill ya, so like, if you give 'em a quick short, sharp, shock, they won't do it again. Dig it? I mean he got off light, 'cos I would've given him a thrashing - I only hit him once! It was only a difference of right and wrong, innit?...I mean good manners
don't cost nothing do they, eh?''
Down and out
It can't be helped but there's a lot of it about.
With, without.
And who'll deny it's what the fighting's all about?
Out of the way, it's a busy day
I've got things on my mind.
For the want of the price of tea and a slice
The old man died.
09 Brain Damage (03:46)
The lunatic is on the grass
The lunatic is on the grass.
Remembering games and daisy chains and laughs
Got to keep the loonies on the path
The lunatic is in the hall
The lunatics are in my hall
The paper holds their folded faces to the floor
And every day the paper boy brings more
And if the dam breaks open many years too soon
And if there is no room upon the hill
And if your head explodes with dark forebodings too
I'll see you on the dark side of the moon
The lunatic is in my head
The lunatic is in my head
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me 'til I'm sane
You lock the door
And throw away the key
There's someone in my head but it's not me
And if the cloud bursts, thunder in your ear
You shout but no one seems to hear
And if the band you're in starts playing different tunes
I'll see you on the dark side of the moon
I cannot think of anything to say except, ha, ha, ha, I think it's marvelous!
Ha, ha, ha!
10 Eclipse (02:11)
All that you touch
And all that you see
All that you taste
All you feel.
And all that you love
And all that you hate
All you distrust
All you save.
And all that you give
And all that you deal
And all that you buy,
Beg, borrow or steal.
And all you create
And all you destroy
And all that you do
And all that you say.
And all that you eat
And everyone you meet
And all that you slight
And everyone you fight.
And all that is now
And all that is gone
And all that's to come
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
''{spoken} There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark.''
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di claudio12
Un album che più che un album è sicuramente un'opera d'arte del rock.
Chi ama il rock non può essere amante di esso se non ha mai ascoltato THE DARK SIDE OF THE MOON.
Di AngeloLecce87
Pazzia, soffocamento, eccitazione, paura, relax, adrenalina e piacere si fondono in maniera quasi impercettibile in questa cosa chiamata “album”.
Ho dato 0 a questo disco perché 5 è troppo poco.
Di UcCaBaRuCcA
The Dark Side Of The Moon ha segnato il riconoscimento internazionale dei Pink Floyd, è stato innanzitutto un enorme successo commerciale.
Come ogni arte, la musica richiede concessioni e devozione, non si ascolta The Dark Side Of The Moon come si mangia un panino in fretta alla pausa pranzo.
Di Pepperism
Prendi un prisma, portalo con te sul lato oscuro della luna e aspetta che un raggio di luce senza meta lo attraversi.
Non ditemi più che sono sano, il lato oscuro della luna cambia chiunque.
Di AR (Anonima Recensori)
"Un album è bello quando appartiene ai Led Zeppelin o ai Pink Floyd, o ai Doors"
"The Dark Side of the Moon è ancora in classifica tra gli album più venduti, a distanza di questi 33 anni"