Nel 1989 i Simple Minds si (ri)presentavano sulla scena musicale con questo disco che già nel titolo esprimeva tutte le sue intenzioni "battagliere": "Street Figting Years", ossia anni di lotte, di soprusi, di disuguaglianze e di guerre. Al di là del tema del disco, prodotto niente popòdimeno che da Trevor Horn, ciò che colpisce di più è la straordinaria forza comunicativa che possiedono tutte le canzoni grazie alla voce più sommessa che mai di Jim Kerr e al sound epico di brani come la title-track e "Belfast Child".

È incredibile come i Simple Minds siano riusciti in questo disco a discostarsi ancor di più dal sound che aveva caratterizzato dischi come "Life in a Day" e "New Gold Dream" o ancora "Once Upon a Time": era molto difficile in quegli anni fare dischi senza essere banali perchè conosciamo un po' tutti la merda che ci ha regalato gli anni '80.

Veniamo ai brani: si comincia con la splendida "Street Fighting Years", vero capolavoro sospeso fra post-rock e new wave e si prosegue con la delicata "Soul Crying Out". Wall of Love fa un pò eccezione nell'album riprendendo il rock da stadio di "Don't You Forget About Me", mentre la splendida "This is Your Land" che vede la partecipazione di Lou Reed è senz'altro uno dei punti di forza del disco. Si va avanti con il ritmo incalzante di "Take a Step Back" e la "prepotenza" di "Kick It In". "Let It All Come Down" lascia impietriti e "Mandela Day" ha quella marcia in più di cui molti dischi sono privi. Dedicata a Nelson Mandela, è uno dei pezzi più conosciuti dei Simple Minds con degli arrangiamenti che riportano alla serenità e all'ottimismo. Sembra un inno alla redenzione non di un uomo, ma di un intero popolo (quello Sud Africano nello specifico).
"Belfast Child"
(che è una ballata tradizionale irlandese) è un vero e proprio gioiello e "Biko" è il brano che più di ogni altro fa discutere. Può sembrare strano, ma il pezzo non perde quel pathos e quel senso di rivincità propria della versione originale di Peter Gabriel. Anzi acquista ancora più forza grazie alla straordinaria alchimia che c'è fra la voce di Kerr e il muro del suono eretto da Katchè e John Giblin. "When Spirits Rise" è invece un gradevole strumentale che rievoca suoni tradizionali irlandesi.
Da segnalare anche la partecipazione di Stewart Copeland, ex Police.

Insomma, seppur "Street Fighting Years" non sia il disco più venduto e più conosciuto dei Simple Minds, è senz'altro il mio pereferito e probabilmente il più completo, che segna il ritorno all'impegno civile della band scozzese troppo spesso accostata agli U2. Grandi canzoni e grande coraggio.

Elenco tracce testi samples e video

01   Street Fighting Years (06:26)

02   Soul Crying Out (06:07)

03   Wall of Love (05:20)

04   This Is Your Land (06:22)

05   Take a Step Back (04:23)

Go tell it on the mountain
Like it burst forth like a fountain
Try to shake the deep foundations of this land
High up on lover's land
They got hotel rooms so grand
And no one here knows what goes behind closed doors

Take a step back to the middle of the track
Don't you know it's rumoured all around
Says you know it's come to town
Come on and take a step back to the middle of the track
'Cos the rumours are around said you're coming back to town

And with every little lie
You come and never blink an eye
You know you've got yourself all tied up
When you're around
I've got the modern world behind me
Like a needle in a haystack find me
They build you up and then they're going to burn you down

So take a step back to the middle of the track
The rumours all around
Said you're coming back to me
Come on and take a step back to the middle of the track
Says you know it's going upside, you know what's going down

I'm haunted by the wanderer deep inside
Wanted by
Haunted by
I'm haunted by the wanderer that's deep in my soul

Gonna look back to the middle of the track
And you know it's going upside
Le, le, da, le
Telling me
Ah ha, uh hu

Ooh look back to the middle of the track
And you know it's going upside
Telling me...

Don't tell me it's a bad dream
Don't tell me it's not what it seems
Don't tell me pretty soon you know

Gotta stop the roller coaster
Gotta make the most of it
Gonna pull you down

Gotta make the most of it
Better cool it down

Words And Music : Simple Minds Reproduced without permission

06   Kick It In (06:11)

07   Let It All Come Down (04:56)

08   Mandela Day (05:45)

It was 25 years they take that man away
Now the freedom moves in closer every day
Wipe the tears down from your saddened eyes
They say Mandela's free so step outside
Oh oh oh oh Mandela day
Oh oh oh oh Mandela's free

It was 25 years ago this very day
Held behind four walls all through night and day
Still the children know the story of that man
And I know what's going on right through your land

25 years ago
Na na na na Mandela day
Oh oh oh Mandela's free

If the tears are flowing wipe them from your face
I can feel his heartbeat moving deep inside
It was 25 years they took that man away
And now the world come down say Nelson Mandela's free

Oh oh oh oh Mandela's free

The rising suns sets Mandela on his way
Its been 25 years around this very day
From the one outside to the ones inside we say
Oh oh oh oh Mandela's free
Oh oh oh set Mandela free

Na na na na Mandela day
Na na na na Mandela's free

25 years ago
What's going on
And we know what's going on
Cos we know what's going on

09   Belfast Child (06:41)

When my love said to me,
Meet me down by the gallow tree.
For it's sad news I bring,
About this old town and all that it's offering.
Some say troubles abound,
Some day soon they're gonna pull the old town down.
One day we'll return here,
When the Belfast Child sings again.

Brothers, sisters, where are you now?
As I look for you right through the crowd.
All my life here I've spent,
With my faith in God the Church and the Government.
But there's sadness abound,
Some day soon they're gonna pull the old town down.

One day we'll return here,
When the Belfast Child sings again,
When the Belfast Child sings again.

So come back Billy, won't you come on home?
Come back Mary, you've been away so long.
The streets are empty, and your mother's gone.
The girls are crying, it's been oh so long.
And your father's calling, come on home.
Won't you come on home, won't you come on home?

Come back people, you've been gone a while,
And the war is raging, through the Emerald Isle.
That's flesh and blood man, that's flesh and blood,
All the girls are crying but all's not lost.

The streets are empty, the streets are cold.
Won't you come on home, won't you come on home?

The streets are empty,
Life goes on.

One day we'll return here,
When the Belfast Child sings again,
When the Belfast Child sings again.

10   Biko (07:34)

September '77
Port Elizabeth weather fine
It was business as usual
In police room 619
Oh Biko, Biko, because Biko
Oh Biko, Biko, because Biko
Hiromija, Hiromija
The man is dead, the man is dead
When I try to sleep at night
I can only dream in red
The outside world is black and white
With only one colour dead
Oh Biko, Biko, because Biko
Oh Biko, Biko, because Biko
Hiromija, Hiromija
The man is dead, the man is dead

You can blow out a candle
But you can never blow out a fire
Once the flames begin to catch
The wind will blow it higher
Oh Biko, Biko, because Biko
Oh Biko, Biko, because Biko
Hiromija, Hiromija
The man is dead, the man is dead

And the eyes of the world are watching you now
They're watching you now, watching you now
Watching you now, watching you now
They're watching you now
You gotta waken up, you gotta face up
I think you gotta open up

The eyes of the world are watching you now
You gotta waken up, you gotta face up
You know you can never turn away
Never turn away

Words And Music : Peter Gabriel Reproduced Without Permission

11   When Spirits Rise (02:01)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  rosharris

 "'Street Fighting Years' è un capolavoro!"

 "L’atmosfera che fa inalare questo disco è raffinata, forbita, inebriante tutto contornato dalla voce di Kerr che è fantastica."


Di  claudio carpentieri

 Il suono riesce ad essere sempre viscerale ed a non tradire mai confluendo nella prevedibilità, generando nel contempo sentimenti di protesta e di condivisione.

 La rabbia eloquente che esce dalla title-track è il perfetto equilibrio all'eleganza di This Is Your Land.