Il cammino della musica leggera verso la definitiva consacrazione ad arte – meritevole cioè di affiancare con orgoglio e senza imbarazzo la tradizione musicale classica – è stato lento, difficile, irto di ostacoli; la conquista del meritato podio raggiunta con non poco sudore. Il debito dovuto al “king of rock’n’roll” o agli scarafaggioni d’oltremanica difficilmente potrà essere estinto, questo è ovvio. Ma all’interno di questo percorso, un altro – certo maggiormente silenzioso, per quanto più lungo, antico, sofferto – ha assunto nel tempo proporzioni socio-culturali mastodontiche e imprescindibili per la cultura melodica tutta. Oggi, alla luce di innumerevoli revival musicali, abituati come siamo a cibarci di crossover, intrisi di multiculturalismo e distrattamente appagati da tutto ciò che fa ‘ethnos’ – abbiamo solo una vaga idea di quanto aspra e dura possa essere stata la lotta che la musica nera ha combattuto per imporsi sul panorama mondiale. Ancora di più, ci scordiamo spesso di quella delicatissima fase in cui molti artisti black illuminati si sono ritrovati a combattere una lotta intestina – una vera guerra civile con la propria stessa tradizione – al fine di lasciar passare un messaggio lirico-melodico che fosse al contempo innovativo ed universale. Siamo a cavallo tra i Sessanta e i Settanta: il fuoco dell’estate d’amore divampa tanto velocemente quanto si spegne, estinto in parte dagli stessi personaggi che si erano affaccendati ad accenderlo. La speranza e la lotta fanno rapidamente posto alla delusione e ad amare riflessioni. C’è chi, da portavoce malgré lui della rivoluzione, si rifugia in una interminabile ricerca di chiarezza interiore (Mitchell); c’è chi da eroe senza tempo si trasforma in solitario vagabondo alla conquista di un’identità che sia subito nome (Crosby); c’è chi sente troppo intensamente l’inutilità di una vita che non sia urlo, esplosione, contatto con l’estremo (Hendrix, Joplin, Morrison). Sia quel che sia, ognuno batte la strada che i nuovi tempi gli impongono. Ma la musica black aveva ancora un conto da saldare, prima di potersi concedere il “lusso” di tali dolenti consapevolezze: il passo da compiere era quello della liberazione dai vincoli a cui il music business aveva piegato questi artisti, con la promessa di concedere anche a loro il posto di gloria già spettato ai cuginetti bianchi. Senza stare a scomodare il Davis di “Bitches Brew” – opera la cui portata socio-musicale trascende troppo i limiti della ragione umana per poter essere confinata entro una fiaba natalizia di “emancipazione nera” – a rigor di cronaca il primo nume tutelare di questo percorso ha nome Marvin Gaye, che con lo strepitoso  What’ s Going On” (1971) – primo concept album sulla pace – aveva allontanato la musica nera tutta dalle pastoie commerciali della Motown di Berry Gordon Jr. (la casa degli artisti black degli anni Sessanta) Ma la cronaca è anche testimone del breve passo che intercorrerà tra questo evento spartiacque e la definitiva esplosione, l'anno successivo, di un altro figlio della gloriosa Motown - il quale illuminerà il pianeta con un disco meravigliosamente compatto e dal titolo ispirato: “Talking Book” (1972). Il signor Stevie Wonder – il più giovane ma anche il più dotato della premiata ditta di Gordon – la sua rivoluzione culturale l’aveva già in testa, forse da sempre; ed era anche la più semplice che si potesse immaginare. La sua musica della mente sarebbe stata il portavoce dell’unico messaggio universale davvero concepibile, quello che ha inizio e si conclude nel verbo divino. E sempre a Dio/Amore saranno dedicati i suoi splendidi capolavori degli anni Settanta, dal già citato caposaldo di “Talking Book” all’estasi mistica di “Music Of My Mind” (1972), dalle infinite dolcezze di “Fulfillingness’ First Finale” (1974) (la cui sola “Creepin” risusciterebbe un morto) ai più tardi fasti commerciali del capolavoro black & white di “Songs In The Key Of Life” (1976), passando per lo strepitoso omaggio all’ Onnipotente che è “Innervisions” (1973), il capolavoro tutto black. A queste inenarrabili visioni interiori è certo il caso di fermarsi, a meno che non si sia deciso di ignorare il tassello più compiuto e perfetto del puzzle che compone il volto di un artista straordinario. Nove tracce che vivrebbero tranquillamente di vita propria, se non fosse che riunite insieme concorrono a formare una delle più felici e profonde dichiarazioni d’amore che la musica popolare conosca. Infinite le sfaccettature assunte qui dalla parola amore: ora è elevazione a Dio (“Too High”, con il suo memorabile esperimento di vocoder nel bel mezzo di un’orgia funky; “Higher Ground”, blues-funk tirato e durissimo, in cui il messaggio di redenzione si fa sempre più forte; la morbida dolcezza melodica nella conclusiva, paradisiaca “He’s Misstra Know-it-all”); ora è amore per la donna, religiosamente sensuale (l’intrigante crescendo di “Golden Lady”) se non gioiosamente rassicurante (lo splendido gioco latineggiante di “Don’t You Worry ‘Bout A Thing”) o lancinante e universale (la struggente “All In Love Is Fair”); ora è amore per il proprio popolo (l’immortale inno alla sopravvivenza nel ghetto di “Living For The City”); ora profetica estasi mistica (l’incantevole giardino d’Eden in “Visions”) o predica in difesa delle giovani anime (l’incredibile e irripetibile gospel di “Jesus Children Of America”). Se la grandezza di “What’s Going On” è da ricercare nella magia che tiene insieme una lunga suite originata da un singolo, celestiale, motivo, quella di “Innervisions” è – al contrario – tutta nella sbalorditiva eterogeneità stilistica di un disco che di omogeneo ha una sola cosa: il pensiero – che trascende i sensi, pur saziandoli – di un’infinita preghiera di gratitudine a Colui che solo si è posto a fianco di un popolo nel cammino verso la liberazione. Black celebration.

Elenco tracce testi e samples

01   Too High (04:36)

Doo Doo Doo...

I'm too high
I'm too high
But I ain't touched the sky

I'm too high
I'm too high
But I ain't touched the sky

She's a girl in a dream
She sees a four eyed cartoon monster on the TV screen
She takes another puff and says it's a crazy scene
That red is green
She's a tangerine

I'm too high
I'm too high
But I ain't left the ground

I'm too high
I'm too high
I hope I never ever come down

She's the girl in her life
But her world's a superficial paradise
She had a chance to make it big more than once or twice
But no dice
She wasn't very nice

[Harmonica Solo]

Doo Doo Doo...

I'm too high
I'm too high
I can't ever touch the sky

I'm too high
I'm so high
I feel like I'm about to die

She's a girl of the past
I guess that I got to her at last
Did you hear the news about the girl today?
She passed away
What did her friend say?

They said she's too high
Too high
Can't hang around anyway

Doo Doo Doo...

02   Visions (05:23)

People hand in hand
Have I lived to see the milk and honey land?
Where hate's a dream and love forever stands
Or is this a vision in my mind?

The law was never passed
But somehow all men feel they're truly free at last
Have we really gone this far through space and time
Or is this a vision in my mind?

I'm not one who make believes
I know that leaves are green
They only turn to brown when autumn comes around
I know just what I say
Today's not yesterday
And all things have an ending

But what I'd like to know
Is, could a place like this exist so beautiful
Or do we have to find our wings and fly away
To the vision in our mind?

[Guitar Solo]

I'm not one who make believes
I know that leaves are green
They only change to brown when autumn comes around
I know just what I say
Today's not yesterday
And all things have an ending

But what I'd like to know
Is could a place like this exist so beautiful
Or do we have to take our wings and fly away
To the visions in our mind?

03   Living for the City (07:22)

A boy is born in hard time Mississippi
Surrounded by four walls that ain't so pretty
His parents give him love and affection
To keep him strong, moving in the right direction
Living just enough, just enough for the city

His father works some days for fourteen hours
And you can bet he barely makes a dollar
His mother goes to scrub the floors for many
And you'd best believe she hardly gets a penny
Living just enough, just enough for the city

Da da da...

His sister's black but she is sho'nuff pretty
Her skirt is short but Lord her legs are sturdy
To walk to school she's got to get up early
Her clothes are old but never are they dirty
Living just enough, just enough for the city

Her brother's smart he's got more sense than many
His patience's long but soon he won't have any
To find a job is like a haystack needle
Cause where he lives they don't use coloured people
Living just enough, just enough for the city

Da da da...

Living just enough, for the city, woah [Repeat]

Da da da...

[Interlude]

His hair is long, his feet are hard and gritty
He spends his life walking the streets of New York City
He's almost dead from breathing in air pollution
He tried to vote but to him there's no solution
Living just enough, just enough for the city
Yeah, yeah, yeah

I hope you hear inside my voice of sorrow
And that it motivates you to make a better tomorrow
This place is cruel no where could be much colder
If we don't change the world will soon be over
Living just enough, stop giving just enough for the city

Da da da...

04   Golden Lady (04:58)

Looking in your eyes
Kind of heaven eyes
Closing both my eyes
Waiting for surprise

To see the heaven in your eyes is not so far
Cause I'm not afraid to try and go it
To know the love and the beauty never known before
I'll leave it up to you to show it

And golden lady, golden lady
I'd like to go there
Golden lady, golden lady
I'd like to go there
Take me right away

Looking at your hands
Hands can understand
Waiting for the chance
Just to hold your hand

A touch of rain and sunshine made the flower grow
Into a lovely smile that's blooming
And it's so clear to me that you're a dream come true
There's no way that I'll be losing

And golden lady, golden lady
I'd like to go there
Golden lady, golden lady
I'd like to go there
Take me right away

A touch of rain and sunshine made the flower grow
Into a lovely smile that's blooming
And it's so clear to me that your my dream come true
There is no way that I'll be losing

Golden lady, golden lady
I'd like to go there [Repeat to fade]

05   Higher Ground (03:42)

People keep on learnin'
Soldiers keep on warrin'
World keep on turnin'
Cause it won't be too long

Powers keep on lyin'
While your people keep on dyin'
World keep on turnin'
Cause it won't be too long

I'm so darn glad he let me try it again
Cause my last time on earth I lived a whole world of sin
I'm so glad that I know more than I knew then
Gonna keep on tryin'
'Til I reach the highest ground

Teachers keep on teachin'
Preachers keep on preachin'
World keep on turnin'
Cause it won't be too long
Oh no

Lovers keep on lovin'
Believers keep on believin'
Sleepers just stop sleepin'
Cause it won't be too long
Oh no

I'm so glad that he let me try it again
Cause my last time on earth I lived a whole world of sin
I'm so glad that I know more than I knew then
Gonna keep on tryin'
'Til I reach my highest ground

'Til I reach my highest ground
Oh no
No one's gonna bring me down
Oh no
'Til I reach my highest ground
Don't you let nobody bring you down
God is gonna show you higher ground
He's the only friend you have around

06   Jesus Children of America (04:10)

Hello Jesus, Jesus children
Jesus loves you, Jesus children
Hello children Jesus loves you of America

Are you hearing, what he's saying?
Are you feeling, what you're praying?
Are you hearing, praying, feeling what you say inside?

You'd better tell
Your story fast
And if you lie
It will come to pass

(Tell me) Tell me holy
(Holy roller) Holy roller
(Are you standing) Are you standing
(Like a soldier) Like a soldier?
(Well) Are you standing for everything you talk about?
(Holy roller)

Say
(Trans -) Transcendental
(- tal meditation) Meditation
(Speaks of) Speaks of inner
(Inner preservation) Preservation
(Well) Transcendental meditation gives you peace of mind
(Peace of mind)

You'd better tell
Your story fast
And if you lie
It will come to pass

Dum le dum
Don't tell lies
Dum le dum...

(Tell me) Tell me junkie
(If you're able) If you're able
(Playing) Are you playing your cards
(On the table) On the table?
(Yeah) Are you happy when you stick a needle in your vein?

Dum le dum

(Jesus) Jesus died on
(Cross for you) Cross for you
(Mary) Mary is just
(Looking at you) Looking at you
(Yeah) Mother Mary feels so much pain
(Looking at you)

So you'd better tell (Tell your story)
Your story fast (Yeah, tell your story, story)
And if you lie (Dum le dum)
It will come to pass (Yeah, tell your story, story)

You'd better tell (Tell your story)
Your story fast (Tell, tell your story, story)
And if you lie (Dum le dum)
It's gonna come to pass (Yeah hey hey hey)

07   All in Love Is Fair (03:41)

08   Don't You Worry 'Bout a Thing (04:44)

''[Gibberish]

See dig, mama, uh, do ya understand that?
(No)
Well uh, like, I can understand how you can't, because I've been uh,
You know, Paris, Beirut, you know, I mean Iraq, Iran, Eurasia, you know
I speak very very um, fluent Spanish
Ah, todo 'sta bien, chévere, you understand that?
(Chévere?)
Chevere, bien chevere, is that right mama?
'Cause I've got my shaky [Unintelligible]''

Everybody's got a thing
But some don't know how to handle it
Always reachin' out in vain
Just taking the things not worth having

But don't you worry 'bout a thing
Don't you worry 'bout a thing, mama
'Cause I'll be standing on the side
When you check it out

They say your style of life's a drag
And that you must go other places
But just don't you feel too bad
When you get fooled by smiling faces but

Don't you worry 'bout a thing
Don't you worry 'bout a thing, mama
Cause I'll be standing on the side
When you check it out
When you get off ... your trip
Don't you worry 'bout a thing
Don't you worry 'bout a thing

Don't you worry 'bout a thing
Don't you worry 'bout a thing, mama
'Cause I'll be standing in the side
When you check it out
When you get off ... your trip

Everybody needs a change
A chance to check out the new
But you're the only one to see
The changes you take yourself through

But don't you worry 'bout a thing
Don't you worry 'bout a thing, pretty mama
'Cause I'll be standing in the wings
When you check it out

Don't you worry 'bout a thing
(To do 'sta bien chévere) [Repeat to fade]

09   He's Misstra Know-It-All (05:35)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Vince84

 "Innervisions è e resterà uno degli album più belli non solo della discografia di Stevie Wonder, ma dell’intera storia della musica."

 "Living for the city è più che una canzone, un’opera teatrale che emoziona e denuncia il razzismo e l’emarginazione."