Magari non lo sapete, ma...

..."prima ancora che New York ed L.A. lo scoprissero, Entertainment! era la colonna sonora di tutti i party di Athens".

Non lo dico io, lo dice il cantante di una band... diciamo, ALQUANTO famosa di Athens. La più famosa. Lo dice facendo riferimento a un'epoca in cui aveva ancora i capelli. Orsù, non è così difficile arrivarci...

Se mettete su "Party Out Of Bounds", traccia n.1, col suo fade-in che a poco a poco fa alzare il volume del rullante/proiettile di Keith Strickland e del synth-bass di Kate Pierson, ascolterete (dopo qualche secondo) il compianto Ricky Wilson tirare una schitarrata metallica che clamorosamente vi ricorderà Andy Gill. I Gang Of Four li avevano divorati, ad Athens, in quei mesi. Poco da dire. Ma l'"intrattenimento" dei bi-cinquantadue era intrattenimento nel senso più stretto e ridanciano possibile. Athens non era Leeds, non c'erano fabbriche d'acciaio, c'era lo spirito della città universitaria in cui arrivavano tutti i pazzi deviati del Sud e non solo (a studiare arte, per lo più) e s'indossavano parrucche e vestiti comprati all'usato per il puro gusto di divertirsi e "fare strano" la sera. Athens non era nemmeno New York: quando i B-52's sbarcarono lassù, per loro fu come sbarcare su un altro pianeta - troppo depresso l'ambiente, troppo intellettuale, troppo disposto a prendersi sul serio. E loro non conoscevano il significato della parola "serio".

Se volete capire chi sono i B-52's, andatevi a guardare un video di "Dirty Back Road" - possibilmente, dell'80 o giù di lì. Per uno come me che sempre s'è tenuto a debita distanza dalle piste da ballo, e che la disco-music non l'ha mai vissuta né capita, vedere Cindy Wilson e Kate Pierson MUOVERSI mentre cantavano quel pezzo fu una rivelazione. Erano fichissime, altro che John Travolta e la Newton-John - bleah... Cindy con una porta-aerei in testa, Kate che sembrava Ann Margret in qualche film con Elvis. Abiti sbrilluccicanti da B-movie anni '50, trucco pesantissimo: kitsch allo stato puro, talmente sfacciato da essere sublime. TUTTO era sublime in quei tre minuti, e il testo (trionfo dei doppi sensi) non era un dettaglio: "you RIDE me like a road" (!), su quegli accordi che dire contagiosi è dire niente. E quando alla fine attaccavano il "ballo" sincronizzato sulla mattonella, a quel punto era l'apoteosi.

E ancora più gustoso era ascoltare due voci che si amalgamavano alla perfezione. Perché Cindy e Kate cantavano (e cantano) da dee. Ma lo status di perfetta party-band non l'avrebbero raggiunto, se in mezzo a loro non ci fosse stato... quel non-cantante, animatore, trascinatore (e gran cervello musicale) che è Fred Schneider. Quando uscirono "Rock Lobster" e il primo LP furono la new-thing assoluta, e a distanza di pochi mesi replicarono con questo secondo disco che - in parte - perde un minimo di imprevedibilità, ma che di sorprese ne riserva comunque (già scorrendo i titoli)...

...immaginate che un accanito fan degli Yes vi domandi, per mettervi in crisi, che cos'è un "oceano topografico". Beh, non avete bisogno di riesumare sbiaditi ricordi di scuola per ammutolirlo, vi basterebbe contro-domandare: "E perché, tu lo sai che cos'è, un IDAHO PRIVATO....?". Oh-oh-oh. "Private Idaho" è un pezzo magistrale. Per la musica (il riff di chitarra che rivela la formazione surf di Ricky, il suono dell'organetto di Kate che prelude al refrain), ma anche per le parole. L'Idaho è una metafora dell'isolamento e della sociopatia, una villa lussuosa che si apre su una piscina blu senza fondo, e quella piscina sta a significare il vortice della depressione. Per questo il messaggio della canzone è: "si, divertiti finché puoi nel tuo rifugio dorato fuori dal mondo, ma stai bene attento (YOU BETTER BEWARE, suona minacciosa la voce di Fred), perché dietro la bella facciata c'è una brutta sorpresa...". Quante party-bands potevano scrivere testi di questo livello?

E quante, potevano passare dal post-punk futurista di "Running Around" e "Devil In My Car" agli scenari cupi di "Quiche Lorraine", fino al rockabilly stroboscopico di "Strobe Light", prima di riservarsi un'escursione interstellare a "53 miglia ad Ovest di Venere" per 5 minuti finali di stralunate allucinazioni cosmiche...?

...ma se volete il mio personale Capolavoro, quello è "Give Me Back My Man": un ritmo in cui c'è tutta la New Wave del 1980, una struttura sonora tiratissima arricchita da spietate elettro-percussioni, e... un testo in cui ci sono tutti i B-52's - "ti darò PESCE, ti darò CARAMELLE, ti darò tutto quello che vuoi, ma tu ridammi indietro il mio uomo...". E non è tutto: è una prova clamorosa di estensione e tenuta vocale di Cindy - ascoltate bene i versi "if she don't get her man back she's gonna drown", e sentite per quanti attimi viene prolungata la "O" di "drown"... E nella parte finale - divertendosi con la sovraincisione - si costruisce un personale concerto di voci e contro-voci da far paura.

Voto reale: 4 e qualcosa. Voto personale: non meno di 5...

...ma in questo caso faccio prevalere la soggettività. 

 

Elenco tracce e testi

01   Party Out Of Bounds (03:21)

Party Out of Bounds

Music & Lyrics by the B-52’s

SUPRIIIIIIZE! PAAAAAARTY!
Yeah, we just thought we'd drop in!
Where's your icebox?
Where's the punch?
Ew, house-a-tosis!

Who's to blame when parties really get out of hand?
Who's to blame when they get poorly planned?
Hoo-hoo-hoo-hoo-hoo-hoo-hoooo-ooooooooo.

Crashers get bombed, slobs make a mess.
Ya know sometimes they'll even ruin your wife's dress.
Crashers getttin' bombed. (Who's to blame?)
Can you pull it back in line?
Can you salvage it in time?

What can you do to save a party?
Parcheesi? Charades? A spur-of-the-moment
Scavenger hunt, or Queen of the Nile? (WOOOOOOOOOOH!)
Who turned out the lights! (WOOOOOOOOOOH!)

Bombed, crashers gettin' bombed
crashers gettin' bombed, bombed, bombed, bombed, well who's to blame?

Who's to blame when situations degenerate?
Disgusting things you'd never anticipate?
Hoo-hoo-hoo-hoo-hoo-hoo-hoooo-ooooooooo.

People get sick, they play the wrong games.
Ya know, it can ruin your name!
Crashers gettin' bombed. (Who's to blame?)
Can you pull it back in line?
Can you salvage it in time?

WOOOOOOOOOOOH!
It shouldn't be difficult!
Try not to condemn!
O.K. Who ordered pizza?
I'll be tactful when making the rounds
Be tactful when making the rounds
and maybeee you can save a parteeee.

Party gone out of bounds!
Gone out of bounds!
Party gone out of bounds!
Gone out of bounds!

02   Dirty Back Road (03:21)

03   Runnin' Around (03:09)

04   Give Me Back My Man (04:00)

She cuts her hair
and calls his name.
Wishin' everything could be the same,
like when she had him.

I'll give you fish,
I'll give you candy,
I'll give you everthing I have in my hand.

Walking out of Korvettes,
Package in her hand.
Motions to all the seabirds,
throws divinity on the sand.

I'll give you fish,
I'll give you candy,
I'll give you everthing I have in my hand.

Give me, give back my man.
Give me, give back my man.

Her head's in a whirlpool,
spinnin' round and round.
If she don't get her man back
she's gonna drown.

I'll give you fish,
I'll give you candy,
I'll give you everything I have in my hand.


Give her, give back her man,
Give her, give back her man. (repeat)

05   Private Idaho (03:35)

Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo
You're living in your own Private Idaho
Living in your own Private Idaho
Underground like a wild potato.
Don't go on the patio.
Beware of the pool,
blue bottomless pool.
It leads you straight
right throught the gate
that opens on the pool.

You're living in your own Private Idaho.
You're living in your own Private Idaho.

Keep off the path, beware of the gate,
watch out for signs that say "hidden driveways".
Don't let the chlorine in your eyes
blind you to the awful surprise
that's waitin' for you at
the bottom of the bottomless blue blue blue pool.

You're livin in your own Private Idaho. Idaho.
You're out of control, the rivers that roll,
you fell into the water and down to Idaho.
Get out of that state,
get out of that state you're in.
You better beware.

You're living in your own Private Idaho.
You're living in your own Private Idaho.

Keep off the patio,
keep off the path.
The lawn may be green
but you better not be seen
walkin' through the gate that leads you down,
down to a pool fraught with danger
is a pool full of strangers.

You're living in your own Private Idaho,
where do I go from here to a better state than this.
Well, don't be blind to the big surprise
swimming round and round like the deadly hand
of a radium clock, at the bottom of the pool.

I-I-I-daho
I-I-I-daho
Woah oh oh woah oh oh woah oh oh
Ah ah ah ah ah ah ah ah
Get out of that state
Get out of that state
You're living in your own Private Idaho,
livin in your own Private.... Idaho

06   Devil In My Car (04:28)

HELP! The devil's in my car.
HELP! The devil's in my car.
HELP! The devil's in my car.
Ho, devil's in my car, whoa please
PLEASE! Leave me alone!

We're really tearin' tar.
We're goin' 90 miles an hour.
Ho! He's drivin' me crazy.
He's drivin' me to Hell now.

He's pointing his pitchfork at me.
He's in the front seat of my car!
He's taking over!
Oo, he ripped my upholstry.
He's at the wheel,
HELP! The devil's in my car.
HELP! He's drivin' too far.

(scream!) Ooooooh!

Whoooa!

I can't lock the door,
I can't put on my safety belt.
There's nothing for me to do but yell HELP!
Devil's in my car!
I'm goin' to Hell in my old Chevrolet,
I don't know which way.
Oh, HELP! Devil's in my car!
Yeah, yeah. He's gone too far.
I won't see ya tomorrow.
I won't see ya anymore.
He's got his cloven hoof on the clutch.
Oh! Ow! I'm sitting on his tail.

Oh-Ohh, I don't wanna go to Hell.
(I don't wanna go to the devil.)
He's in my car, in my car, in my car.

Ohhhh-waaaaahhh!

The radio gives me static,
there's nothing on my CB.
Oh, HELP! the devil's in my car.
Oh, he's in my car. He's in my car.
The devil's in my car.
We're turning off the road.
Oh! Where ya taking me devil?
Oh! He's grinning door to door.
He's got his cloven hoof on the clutch.
HELP ME!
Oh, I don't wanna go to Hell.
(I don't wanna go to the devil.)
He's in my car.

Freeway to Hell.
We're burning up the road.
Freeway to Hell. (Right through the tollbooth)
We're burning up the road.
Freeway to Hell. (Right through the guardrail)
We're burning up the road.
Freeway to Hell. (Across the median)
We're burning up the road.
Freeway to Hell. (Would you slow down?)
We're burning up the road.

I've got the devil juice in my CARburater!
I've got the devil in my cigarette lighter.
I don't need no battery (I got the devil in my car).
In my car. In my car-oh!
In my car
In my car
In my car
In my car
In my car

07   Quiche Lorraine (03:58)

The skies are charcoal grey,
It's a dreary downtown day,
But at the end of my 40 foot leash,
Is my little friend Quiche.
Quiche La Poodle is her name
And having a good time on a crummy day is our game.

Quiche Quiche Lorraine
Quiche Quiche Lorraine

Everyday I take her out. Yea!
She runs around, she shouts out and barks, Yea!
Cause she's a good doggie
She's a sweet, sweet, sweet PUPPY! Arf Arf
And I know she'll stick by me, Yea! Arf Arf

Oh no! Here comes a Great Dane
Drivin' down the lane
Quiche, Quiche, Quiche come back here;
Don't leave me.
I'll go insane.
I'll go insane.

How do you like that?
Has anybody seen a dog dyed dark green.
About two inches tall, with a strawberry blonde fall;
Sunglasses and a bonnet
and designer jeans with appliques on it?
The dog that brought me so much joy
Left me wallowing in pain.
Quiche Lorraine.

I'll show her!
Do you see the key in my hand?
I'm gonna throw it in the lake.
Yea, you've been so rotten to me,
You take the cake.
I'm just gonna lock the door to your kennel,
and just you try and come back to me.
Yea, you'll see.

Quiche Quiche Lorraine You mangey mutt.
Quiche Quiche Lorraine I'm talking about Quiche!
Quiche Quiche Lorraine Quiche Lorraine!

08   Strobe Light (03:59)

Where's my telephone?
Is that you baby? Yeah!
Got something to tell ya. Oh, what?
I wanna see ya tonight.
I want you to walk in the door.
I want you to lay on the floor.
Cause tonight's the night.
We make love under a strobe light.
Underneath the strobe light.

Wanna make love to you under the strobe light.
Wanna make love to you under the strobe light.
Strobe light, wooooooah, strobe light, wooooooah, yeah!

Pulsin' light goes to my head!
Everything I see is red!
Baby, when I kiss your hair,
I feel electricity in the air.

I'm gonna kiss your eyes. (gasp)
Then I'm gonna kiss your neck. (groan)
Then I'm gonna kiss your tummy. (oooh!)
Then I'm gonna kiss your PINEAPPLE! (shriek!)

Tonight's the night for love under the light.
Strobe light, strobe light.
Underneath the strobe light.

Wanna make love to you under the strobe light.
Wanna make love to you under the strobe light.
Strobe light, wooooooah, strobe light, wooooooah, yeah!

I just wanna make love to you.
I just wanna make love to you.
Underneath the strobe light.
Strobe light! Strobe light! Strobe light!
Strobe light! Strobe light!
Strobe strobe strobe strobe strobe light.

09   53 Miles West Of Venus (04:53)

Carico i commenti...  con calma