Come tutti ben sapete, nel 2011 è caduto il ventennale di "Nevermind" dei Nirvana, forse uno tra i dischi più importanti di sempre per l'impatto culturale che ebbe e che, a quanto pare, continua ad avere. Ma è stato anche il ventennale di un album non dico sottovalutato, ma forse messo in secondo piano rispetto al primo.

Questo disco è "Achtung Baby" degli U2, per molti il loro capolavoro, per altri l'inizio della loro fine. Registrato durante l'autunno 1990 e l'inverno-primavera '91, questa opera volle segnare il cambiamento musicale, ideologico, personale e artistico di una band che negli 80s aveva giocato il ruolo di "salvatrice del rock" dagli attacchi del pop malato e del pseudo-hard rock fatto da barboncini cotonati con album come "War", "The Unforgettable Fire" e il best-seller "The Joshua Tree" e con prestazioni dal vivo impresse nelle menti di tutti, da il Bono con la bandiera bianca al "Fuck the revolution!" durante una "Sunday Bloody Sunday" particolarmente sentita, da quei 12 minuti di "Bad" al Live AID fino a quel concerto tenuto il 30 dicembre al Point Depot di Dublino, in cui lo stesso frontman annunciò l'imminente cambio di stile con le parole "è ora di andarcene e risognare tutto daccapo".

Avevano notato che nei quartieri di Manchester si iniziava a fare musica nuova, fresca, che l'alternative e l'elettronica iniziavano a prendere piede, così decisero di andare da qualche parte, in cerca di ispirazione. Loro cercavano il cambiamento, quale posto migliore di una Berlino appena riunificata? Così, con la leggende bowiane sul luogo, si assemblarono negli stessi studi del Duca e lasciarono correre la mente. Ma non arrivava niente. Solo litigi e litigi. La miglior band degli anni '80 secondo Rolling Stone era sull'orlo dello scioglimento. Poi, improvvisamente, arrivò una canzone che parlava di separazione, incomprensione e amori finiti, una certa "One". Una canzone non propriamente "fresca" musicalmente, come andavano cercando, ma che mise d'accordo tutti. Sull'onda dell'entusiasmo (e grazie all'apporto del maestro Eno) riuscirono- trasferiti a Dublino- a costruire pezzo dopo pezzo quello che volevano realmente. Come scrisse il giornalista americano Bill Flanagan, "Achtung Baby" è un po' come un viaggio nella notte di un uomo che vuole "assaggiare e toccare e sentire il più possibile prima che possa pentirsene", metafora dello stesso Bono e degli U2, in cerca di musica nuova, di un aspetto nuovo, di riscatto dopo dieci anni spesi a fare i "bravi ragazzi".

Per quello il cantante sembra essersi già messo apposto, con tanto di occhialoni da mosca e un vestito di pelle nero, da vera rockstar avida e ingorda di successo, così si dirige verso il capolinea della U 2, metropolitana di Berlino: la Zoologischer Garten Station. ZOO STATION. Con un intro di elettronica che lascia subito spiazzati chi era rimasto all'overtoure sinfonica di "All I Want Is You", la canzone si sviluppa come una serie di intenzioni del cantante per il futuro prossimo, tanto che si dice "pronto per quel che verrà" e ai suoi fan anni '80 rimasti ancora ai gillet di pelle "che è tutto apposto, il tempo è un treno, rende futuro il passato". Finito il viaggio in metro ha a che fare con una serie di cose che sono "Even Better Than The Real Thing", scivola sulla superficie delle cose, la chitarra di Edge non era stata mai così sporca, celeste, rabbiosa, dopo due canzoni hai già capito dove di porterà e cosa È effetivamente "Achtung Baby". Una fuga, una fuga verso il nuovo, ma nonostante questa ricerca c'è sempre spazio per un classico pezzo U2, la già citata "One", poi si riparte con la fine del mondo, "Until The End Of The World", ipotetica discussione tra Giuda e Cristo, poi ci rifermiamo, con due pezzi messi così per far rifiatare l'ascoltatore, per fargli capire che- comunque- sta ascoltando davvero gli U2 e non una combinazione tra Happy Mondays e NIN. Troviamo così le ballate "Who's Gonna Ride Your Wild Horses" e "So Cruel", a livello di testo strettamente collegate, visto che la prima parla di una ragazza "di troppo", la seconda della fine del matrimonio di Edge. Così, dopo aver rivelato e analizzato il dramma personale del chitarrista, quest'ultimo se ne esce fuori con un suo capolavoro, una risposta alle ultime due tracce, "The Fly". Il suono è grezzo, mai si era sentito da lui. L'assolo nel mezzo è tra i suoi migliori. L'uomo che era partito dalla metro di Berlino è in stato di confusione, sta parlando con il diavolo e probabilmente è vittima di una sbronza colossale. Intrattiene una danza con la Luna spendente ("Mysterious Ways"), cerca di tornarsene a casa ma non trova la via ("Tryin' To Throw Your Arms Around The World") e poi ha una relazione con una donna, ma senza rapporti sessuali. I due decidono di stare a letto e di guardare la notte ("Ultraviolet (Light My Way)"), poi lui inizia a dirle che è un ipocrita, che dev'essere un acrobata per parlare in questo modo e comportarsi in quell'altro. "Acrobat" è probabilmente il testo più intimo del Bono autore. Il pezzo uno dei più belli di sempre nella loro carriera (mai suonato dal vivo, purtroppo). Così come lo è "Love Is Blindness", la perla autentica del brano. L'amore è ciecità e non vuole vedere, come un terrorista che crede così tanto nel suo ideale dal non voler vedere l'altro lato della medaglia. Infatti, la canzone parla dell'attentato a Enniskillen del 1987 (a cui verrà dedicata la "Sunday Bloody Sunday" sul film Rattle and Hum), della pericolosità delle idiologie e di come esse siano sinonimo di una specie di ignoranza, che porta la gente a non voler sapere e capire. 

È finito il viaggio, l'uomo è arrivato a raggiungere il suo scopo. Gli U2 invece lo inizieranno con quest'album, il viaggio durerà fino al 1997, con Pop, ultimo di una trilogia "elettronica" (di mezzo c'è Zooropa del 1993) che consacrò gli U2 come miglior band al mondo, sia in studio sia dal vivo, complice opere come lo Zoo Tv Tour (1992-1993) e il PopMart (1997-1998), da molti considerati i migliori di sempre.

Tornando al discorso iniziale su "Nevermind", "Achtung Baby" non gli è per niente inferiore per una serie di motivi, a parte quelli elencati qui sopra:

1- Ha salvato una delle migliori band mai esistite;

2- Rispetto all'album dei Nirvana, che era un passo indietro musicalmente parlando, questo qui invece è un passo avanti, musica per gli anni nostri;

3- Ha rotto qualsiasi barriera tra dance, elettronica e alternative, portando quest'ultima a un livello superiore favorendo la nascita di band come Coldplay e Radiohead, e di un genere, il Britpop.

Ma non è come "Nevermind", il perchè lo sapete benissimo (aiuto: non ha a che vedere con la qualità delle canzoni). Probabilmente se a morire fosse stato Bono oggi sarebbe "Achtung Baby" il capolavoro degli anni '90.

 

Elenco tracce testi e video

01   Zoo Station (04:36)

I'm ready
I'm ready for laughing gas
I'm ready
Ready for what's next
Ready to duck
Ready to dive
Ready to say
I'm glad to be alive
I'm ready
I'm ready for the push

In the cool of the night
In the warmth of the breeze
I'll be crawling around
On my hands and knees

She's just down the line ... Zoo Station
Got to make it on time ... Zoo Station.

I'm ready
Ready for the gridlock
I'm ready
To take it to the street
Ready for the shuffle
Ready for the deal
Ready to let go
Of the steering wheel
I'm ready
Ready for the crush

Alright, alright, alright, alright, alright
It's alright ... it's alright ... it's alright ... it's alright
Hey baby ... hey baby ... hey baby ... hey baby ...
It's alright
It's alright

Time is a train
Makes the future the past
Leaves you standing in the station
Your face pressed up against the glass

I'm just down the line from your love ... Zoo Station
I'm under the sign of your love ... Zoo Station
I'm gonna be there ... Zoo Station
Tracing the line ... Zoo Station
I'm gonna make it on time ... make it on time ... Zoo Station

Just two stops down the line ... Zoo Station
Just a stop down the line ... Zoo Station

02   Even Better Than the Real Thing (03:41)

Give me one more chance, and you'll be satisfied.
Give me two more chances, you won't be denied.
Well my heart is where it's always been
My head is somewhere in between
Give me one more chance, let me be your lover tonight.

(Check it out)
You're the real thing
Yeah the real thing
You're the real thing
Even better than the real thing.

Give me one last chance, and I'm gonna make you sing
Give me half a chance to ride on the waves that you bring
You're honey child to a swarm of bees
Gonna blow right through ya like a breeze
Give me one last dance, we'll slide down the surface of things

You're the real thing
Yeah the real thing
You're the real thing
Even better than the real thing.

We're free to fly the crimson sky
The sun won't melt our wings tonight.
Oh now, oh yeah, here she comes
Take me higher, take me higher
You take me higher, you take me higher.

You're the real thing
Yeah, you're the real thing.
You're the real thing
Even better than the real thing.
Even better than the real thing.
Even better than the real thing.

03   One (04:36)

Is it getting better?
Or do you feel the same?
Will it make it easier on you, now
You got someone to blame
You say one love, one life
When it's one need, in the night
One love, we get to share it
It leaves you, baby, if you don't care for it

Did I disappoint you?
Or leave a bad taste in your mouth?
You act like you never had love
And you want me to go without
Well, it's too late, tonight
To drag the past out into the light
We're one, but we're not the same
We get to carry each other, carry each other
One...

Have you come here for forgiveness
Have you come to raise the dead
Have you come here to play Jesus
To the lepers in your head
Did I ask too much, more than a lot
You gave me nothing, now it's all I got
We're one, but we're not the same
Well, we hurt each other
Then we do it again.

You say love is a temple, love a higher law
Love is a temple, love the higher law
You ask me to enter, but then you make me crawl
And I can't be holding on, to what you got
When all you got is hurt

One love, one blood
One life, you got to do what you should
One life with each other: sisters, brothers
One life, but we're not the same
We get to carry each other, carry each other.
One (lone)
One...

Make in it, make in it, higher...

04   Until the End of the World (04:38)

Haven't seen you in quite a while
I was down the hold just passing time
Last time we met was a low-lit room
We were as close together as a bride and groom
We ate the food, we drank the wine
Everybody having a good time
Except you
You were talking about the end of the world

I took the money
I spiked your drink
You miss too much these days if you stop to think
You lead me on with those innocent eyes
You know I love the element of surprise
In the garden I was playing the tart
I kissed your lips and broke your heart
You...you were acting like it was
The end of the world

(Love...love...)

In my dream I was drowning my sorrows
But my sorrows, they learned to swim
Surrounding me, going down on me
Spilling over the brim
Waves of regret and waves of joy
I reached out for the one I tried to destroy
You...you said you'd wait
'til the end of the world

05   Who's Gonna Ride Your Wild Horses (05:16)

You're dangerous, 'cos you're honest.
You're dangerous, you don't know what you want.
Well you left my heart empty as a vacant lot
For any spirit to haunt.

You're an accident waiting to happen
You're a piece of glass left there on a beach.
Well you tell me things
I know you're not supposed to
Then you leave me just out of reach.

Who's gonna ride your wild horses?
Who's gonna drown in your blue sea?
Who's gonna ride your wild horses?
Who's gonna fall at the foot of thee?

Well you stole it 'cos I needed the cash
And you killed it 'cos I needed revenge.
Well you lied to me 'cos I asked you to.
Baby, can we still be friends?

Who's gonna ride your wild horses?
Who's gonna drown in your blue sea?
Who's gonna ride your wild horses?
Who's gonna fall at the foot of thee?

Ah, the deeper I spin
Ah, the hunter will sin for your ivory skin.
Took a drive in the dirty rain
To a place where the wind calls your name
Under the trees, the river laughing at you and me.
Hallelujah! Heaven's white rose
The doors you open I just can't close.

Don't turn around, don't turn around again.
Don't turn around your gypsy heart.
Don't turn around, don't turn around again.
Don't turn around, and don't look back.
Come on now love, don't you look back.

Who's gonna ride your wild horses?
Who's gonna drown in your blue sea?
Who's gonna taste your saltwater kisses?
Who's gonna take the place of me?
Who's gonna ride your wild horses?
Who's gonna tame the heart of thee?

06   So Cruel (05:49)

We crossed the line
Who pushed who over?
It doesn't matter to you
It matters to me

We're cut adrift
But still floating
I'm only hanging on
To watch you go down ... my love

I disappeared in you
You disappeared from me
I gave you everything you ever wanted
It wasn't what you wanted

The men who love you, you hate the most
They pass right through you like a ghost
They look for you, but your spirit is in the air
Baby, you're nowhere

Oh love
You say in love there are no rules
Oh love
Sweet-heart
You're so cruel

Desperation is a tender trap
It gets you every time
You put your lips to her lips
To stop the lie

Her skin is pale like God's only dove
Screams like an angel for your love
Then she makes you watch her from above
And you need her like a drug

Oh love
You say in love there are no rules
Oh love
Sweet-heart
You're so cruel

She wears my love like a see-through dress
Her lips say one thing
Her movements something else
Oh love, like a screaming flower
Love
Dying every hour

And you don't know if it's fear or desire
Danger the drug that takes you higher?
Head of heaven
Fingers in the mire

Her heart is racing, you can't keep up
The night is bleeding like a cut
Between the horses of love and lust we are trampled
Underfoot

Oh love
You say in love there are no rules
Oh love
Sweet-heart
You're so cruel

Oh love
To stay with you I'd be a fool
Oh... sweetheart
You're so cruel

07   The Fly (04:29)

It's no secret that the stars are falling from the sky
It's no secret that our world is in darkness tonight
They say the sun is sometimes
Eclipsed by a moon
You know I don't see you
When she walks in the room

It's no secret that a friend is someone who lets you help
It's no secret that a liar won't believe anyone else
They say a secret is something
You tell one other person
So I'm telling you
Child

That, love, we shine like a burning star
Love, love, love, love, love, love, love, love
We're falling from the sky tonight
Love, love, love, love, love, love, love, love
A man will beg
A man will crawl
Love, love, love, love, love, love, love, love
On the sheer face of love
Like a fly from a wall
Love, love, love, love, love, love, love, love
It's no secret at all

No secret that a conscience can sometimes be a pest
No secret ambition bites the nails of success
Every artist is a cannibal
Every poet is a thief
All kill their inspiration
And sing about their grief
Oh love

Love, we shine like a burning star
Love, love, love, love, love, love, love, love

We're falling from the sky tonight
Love, love, love, love, love, love, love, love
A man will beg
A man will crawl
Love, love, love, love, love, love, love, love
On the sheer face of love
Like a fly from a wall
Love, love, love, love, love, love, love, love
It's no secret at all

Love, we shine like a burning star
We’re falling from the sky tonight
A man will beg
A man will crawl
On the sheer face of love
Like a fly from a wall
It's no secret at all

It's no secret that the stars are falling from the sky
The universe exploded 'cause of one man's lie
Check, I gotta go
Yeah, I'm running outta change
There's a lot of things
If I could, I'd rearrange

08   Mysterious Ways (04:03)

Johnny, take a walk with your sister the moon
Let her pale light in, to fill up your room.
You've been living underground, eating from a can
You've been running away from what you don't understand.

She's slippy, you're sliding down.
She'll be there when you hit the ground.

It's alright, it's alright, it's alright.
She moves in mysterious ways.
It's alright, it's alright, it's alright.
She moves in mysterious ways, oh.

Johnny, take a dive with your sister in the rain
Let her talk about the things you can't explain.
To touch is to heal, to hurt is to steal.
If you want to kiss the sky, better learn how to kneel
On your knees, boy!

She's the wave, she turns the tide
She sees the man inside the child.

It's alright, it's alright, it's alright.
She moves in mysterious ways.
It's alright, it's alright, it's alright.
She moves in mysterious ways, yeah, oh, ah.

Lift my days, light up my nights, oh.

One day you'll look back, and you'll see
Where you were held now by this love.
While you could stand there,
You could move on this moment
Follow this feeling.

It's alright, it's alright, it's alright.
She moves in mysterious ways.
It's alright, it's alright, it's alright.
She moves in mysterious ways.

Move you, spirits move you
Move, spirits 'its move you, oh yeah.
Does it move you?
She moves with it.
Lift my days, and light up my nights, oh.

09   Tryin' to Throw Your Arms Around the World (03:52)

10   Ultra Violet (Light My Way) (05:30)

11   Acrobat (04:30)

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy

When I first met you girl
You had fire in your soul
What happened your face
Of melting in snow?
Now it looks like this!

And you can swallow
Or you can spit
You can throw it up
Or choke on it
And you can dream
So dream out loud
You know that your time is coming 'round ...
So don't let the bastards grind you down

No, nothing makes sense
Nothing seems to fit
I know you'd hit out
If you only knew who to hit

And I'd join the movement
If there was one I could believe in
Yeah I'd break bread and wine
If there was a church I could receive in
'Cos I need it now

To take a cup
To fill it up
To drink it slow
I can't let you go

I must be an acrobat
To talk like this
And act like that
And you can dream
So dream out loud
And don't let the bastards grind you down

Oh, it hurts baby
(What are we going to do now it's all been said)
(No new ideas in the house and every book has been read)

And I must be
An acrobat
To talk like this
And act like that
And you can dream
So dream out loud
And you can find
Your own way out
You can build
And I can will
And you can call
I can't wait until
You can stash
And you can seize
In dreams begin
Responsibilities
And I can love
And I can love
And I know that the tide is turning 'round ...
So don't let the bastards grind you down

12   Love Is Blindness (04:23)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  giov

 Appuntamento con la storia.

 Rock fatto con i controca**i; ecco solo questo si può dire.


Di  pinkoSpallino

 Uno dei dischi più belli di sempre.

 Gli U2 rimangono sempre la band rock più importante al mondo, e lo dimostrano in "One", la più bella ballata di tutti i tempi.


Di  Alevox

 Gli U2 si scrollano dal pesante ruolo di profeti del rock per proiettarsi in una dimensione più fredda e disillusa.

 Achtung Baby è un mosaico dei sentimenti e della condizione dell’uomo nel mondo moderno e metropolitano.


Di  iuppiter2

 Il disco è un caleidoscopio dal quale vengono proiettate stupefacenti immagini.

 Una ventata inattesa d’aria “fredda” che lascia un segno indelebile nei fan degli U2.


Di  deckard2019

 Bono Vox: "Per un po' non ci vedremo, dobbiamo andare a sognare tutto quanto da capo".

 L'album richiede diversi ascolti prima di essere assimilato e viene dichiarato un capolavoro assoluto.