Parliamoci chiaro. Di qui ad un anno, Van Morrison, avrebbe pubblicato il suo secondo disco, il monumentale "Astral Weeks". Ma qui? Io tuttora non ci posso pensare. Mica brutto, ma è da quella volta che non ci posso pensare.

Entrai nel solito locale. Ordinai le solite due birre e mi godetti il solito concerto di una misconosciuta band locale, tali "Jazzmasters". Quella band però, almeno quella, non era la solita banda di scapestrati che solitamente animava il locale. Eseguirono una manciata di cover e solo qualche brano di loro produzione. Tra le cover, una di "Brown Eyed Girl" proprio del buon vecchio Van the Man. Anzi, a dire il vero, più che di cover, trattavasi di vera e propria rivisitazione in chiave noise. Nulla da eccepire. Un muro di feedback che avrebbe condannato al pallore sia Gesù che Maria Catena; un intermezzo chitarristico solista che avrebbe invece fatto arrossire la buonanima di Bo Diddley (per un motivo o per l'altro, mica cazzi vedere il vecchio Bo arrossire) e poi la suggestiva voce di Laura, così si chiamava la leader del quintetto, la cui timbrica rimandava a quella di un'altra buonanima, Eva Cassidy. Insomma, fatta davvero con maestria e genialità, tanta da mettermi voglia di riscoprire il disco cui originariamente fu rilegata.

Terminato il concerto - che in tutta tranquillità, col senno di poi, potrei definire il picco di una gran bella giornata, se non fosse che trattavasi di tipica giornata di merda, indi il picco di una gran bella giornata di merda -, mi avviai a piedi verso casa, attraversai la città e il suo degrado, imbattendomi prima in un tentato scippo ai danni di un'avvenente biondina e sucessivamente nel lattaio del mio quartiere completamente sbronzo che seppe solo chiedermi se sapessi fra quanto tempo sarebbe sorto il sole. "Non ne ho idea, guarda. Ormai non si capisce più un cazzo", gli risposi proseguendo sulla solita strada. Poi addirittura un amico. Ci intrattenemmo a disquisire dell'evoluzione della sua vita e l'involuzione della mia.

Rincasai alle solite cinque del mattino. Tra una sigaretta e due fesserie, nemmeno a farlo a posta, si era fatto il solito orario. Era tutto così scontato un tempo.

Non avevo sonno. Al solito. Ma mi tornò subito in mente quella versione di "Brown Eyed Girl". Corsi subito a cercare "Blowin' Your Mind!" (Bang Records, 1962) nell'ultima fila di dischi dello scaffale, quella da me ribattezzata "dimenticatoio". Cercai a lungo. La polvere che ricopriva quella sezione dello scaffale quasi in totale abbandono portava di tutto meno che una mano di aiuto. Impiegai senz'altro più di cinque minuti per reperirlo.

Una volta avviatasi l'iniziale celebre hit "Brown Eyed Girl", quasi desideravo che quella polvere fosse stata di più. Ancora di più.
Non vi erano incise esattamente le strazianti grida di un delitto. Voglio dire, nulla da dire. Piacevole e tutto. La sua voce, la sua timbrica, sebbene non ancora del tutto mature, incidevano già la roccia. Il rhythm and blues, nonostante non fosse nulla di estraordinario, era eseguito a regola d'arte, salvo qualche guizzo dissacrante che lasciava intravedere la geniale ambizione compositiva del giovane dalla peculiare imponenza di un'irruente vocalità. Ma non c'era storia. Forse non era serata. Fatto sta che in riproduzione durò una decina di minuti. Più che una riscoperta, fu una delusione. Probabilmente la stessa che me lo fece catalogare nel dimenticatoio. Forse anche per lo stesso Morrison fu una delusione. Certo è che fu pubblicato contro il suo volere scaturendo suo malgrado una serie di problemi non da poco.

Dunque ero di nuovo preda dell'insonnia. Abbandonato e inconcludente. Così realizzai che forse quel disco poteva essere l'unico ad aiutarmi nella lotta all'insonnia. Poteva risanarmi, a patto che mi fossi rassegnato all'idea che per quel giorno avevo perso io.
Lo ripresi fuori dalla custodia e avviai la riproduzione per la seconda volta, ora da vinto. In un giornata che aveva puzzato di marcio, che conoscevo a memoria e in cui tutto era rimasto sempre lo stesso, decisi di crogiolarmi nel già sentito di un disco che suonava analogamente alla mia trascorsa giornata.

Mi sentii veramente a casa. La solita casa, le solite cose. La solita musica. Niente di nuovo. Pensavo che in fondo, se mai fossi diventato un abile recensore e avessi dovuto dare una valutazione a quel disco, per completezza gli avrei dato un bel voto; se mi fossi aspettato di più, lo avrei fatto relativamente martire. Ma se non fossi mai divenuto un recensore, beh, non l'avrei mai votato.

Elenco tracce e testi

01   Brown Eyed Girl (03:06)

Hey where did we go?
The days when the rains came
Down in the hollow, playing a new game
Laughing and a running hey, hey!
Skipping and a jumping
In the misty morning fog with
Our hearts a thumpin' and you
My brown eyed girl
You, my brown eyed girl

Whatever happened to Tuesday and so slow?
Going down the old mine with a transistor radio
Standing in the sunlight laughing
Hiding behind a rainbow's wall
Slipping and sliding, all along the waterfall, with you
My brown eyed girl
You, my brown eyed girl

Do you remember when we used to sing?
Sha la la la la la la la la la la te da
Just like that
Sha la la la la la la la la la la te da
La te da

So hard to find my way, now that I'm all on my own
I saw you just the other day, my, you have grown!
Cast my memory back there, Lord
Sometimes I'm overcome thinking about
Making love in the green grass, behind the stadium with you
My brown eyed girl
You, my brown eyed girl

Do you remember when we used to sing?
Sha la la la la la la la la la la de da
Sha la la la la la la la la la la de da
Sha la la la la la la la la la la de da

02   He Ain't Give You None (05:16)

03   T.B. Sheets (09:48)

Now listen, Julie baby,
it ain't natural for you to cry in the midnight.
It ain't natural for you to cry way into midnight through,
Until the wee small hours long 'fore the break of dawn,
Oh Lord, huh uh ha. Ha.

Now Julie, an' there ain't nothin' on my mind
More further 'way than what you're lookin' for.
I see the way you jumped at me, Lord, from behind the door
And looked into my eyes.
Your a little star struck innuendos
Inadequacies an' foreign bodies,
And the sunlight shining through the crack in the window pane
Numbs my brain,
And the sunlight shining through the crack in the window pane
Numbs my brain, oh Lord.

Ha, so open up the window and let me breathe.
I said open up the window, shh shh shh shh shh and let me breathe.
I'm looking down to the street below, Lord, I cried for you,
Ha ha, I cried, I cried for you, ha ha. Oh, Lord.

The cool room, Lord is a fool's room.
The cool room, Lord is a fool's room.
And I can almost smell your T.B. sheets
And I can almost smell your T.B. sheets
On your sick bed.

I gotta go, I gotta go
And you said, "Please stay, I wanna, I wanna,
I want a drink of water, I want a drink of water,
Go in the kitchen get me a drink of water."
I said, "I gotta go, I gotta go, baby."
I said, "I'll send, I'll send somebody around here later.
You know we got John comin' around here later
With a bottle of wine for you, baby - but I gotta go."

The cool room, Lord is a fool's room,
The cool room, Lord, Lord is a fool's room, a fool's room.
And I can almost smell your T.B. sheets,
I can almost smell your T.B. sheets, T.B.

I gotta go, I gotta go.
I'll send around, send around one that grumbles later on, babe.
We'll see what I can pick up for you, you know.
Yeah, I got a few things gotta do.
Don't worry about it, don't worry about it, don't worry.
Huh uh, go, go, go, I've gotta go, gotta go, gotta go, gotta go,
Gotta go, gotta go, huh uh, all right, all right, huh huh huh.

I turned on the radio,
If you wanna hear a few tunes, I'll turn on the radio for you.
There you go, there you go, there you go, baby, there you go, huh.

You'll be all right, too, huh huh, ha ha, yeah.
I know it ain't funny, it ain't runny at all, baby,
Always laying in the cool room, man, laying in the cool room,
In the cool room, in the cool room.

04   Spanish Rose (03:09)

The wine beneath the bed
The things we've done and said
And all the mem'ries
That come glancing back to me
In my loneliness

You're standing in the bridge
Beyond that stretch but our love reach
An consciousness has found me sometimes wondering
Where you're at
Umm, take me back again
Take me back one more time, Spanish rose

The way ya pulled the gate
Behind you when you said, "It ain't too late
Come on, let's swing the town and have a
Ball tonight

Yeah, hopin' you'd come through
And many others, too
And all the friends we used to have in days gone by
I'm wondering
If you'll take me back again
Take me back one more time, Spanish rose

And when the lights went out there
No one was about
An all the country in full bloom
In the room we danced

And many hearts were torn
And when the word went 'round
That ev'rything was wrong
And just couldn't be put right, it
Tore me up, it tore me up, Lord

The way you held a note
The trembling in your throat
That just beginning of your
Wondrous smile

The rising of the water
The winter winds of days gone by
I often ask myself and wonder why
It's gone
Uhm, take me back again
Take me back one more time, Spanish Rose

In slumber you did sleep
The window I did creep
And touch your raven hair
And sang that song
Again to you
You did not even wince
You thought I was the Prince
To come and take you from your misery
And lonely castle wall

Uhm, take me back again
A take me back one more time, Spanish Rose

05   Goodbye Baby (Baby Goodbye) (03:00)

06   Ro Ro Rosey (03:06)

Ro ro ro ro ro ro ro rosey,
Ro ro ro ro ro ro ro rosey.
You're the apple of my eye,
Ice cream in my cherry pie, pie.

She's just sixteen and she's not yet grown,
She never goes out on her own.
She lives way up on the Avenue of Trees,
Where I chanced to walk in the cool night breeze.
And I, I see her face, her smile, her hair,
I cry, "Oh, uh uh uh uh, uh uh uh uh."

Ro ro ro ro ro ro ro rosey,
Ro ro ro ro ro ro ro rosey.
You're the apple of my eye,
Ice cream in my cherry pie, pie,
Huh uh, huh uh, huh uh.

She came on walking down the avenue and I said,
"Baby, can I come in, baby, can I come in
And love you one more time ?"
She said, "I love you, babe."
I said, "D-d-d-do you, whoa woman, do you,
Do you love me ?"

Ro ro ro ro ro ro ro rosey,
Ro ro ro ro ro ro ro rosey.
You're the apple of my eye,
Ice cream in my cherry pie.

07   Who Drove the Red Sports Car (05:37)

Who drove the red sports car from the mansion
And laid upon the grass in summer time?
And who done me out high time fashion
And made me read between the lines?
And who said, "Follow the mind, it's your only chance,
Sit on your throne, you got to make it on your own, on your own"?

And who said, "Ha, ha, look at you, look at you,
You got jam on your face."
And who did your homework and read your Bible
And signed your name every place ?
And who said, "Fortunes untold lie, don't go by gold,
You're much better known, you got to make it on your own,
On your own." Ah, ah, uh-huh.

And do you remember, do you remember this time,
I said a long time ago when I came walkin' down,
I came walkin' down, ha, by Maggie's place, ha ha ha,
It started comin' on rain, huh, it started comin' on rain,



'Cause I had nothing on but a shirt and a pair of pants
And I was getting wet, I was getting wet, saturated, saturated, baby
And Maggie opened up the window and Jane swung out her right arm,
She said, "Hi!" I said. "Hi, how're you doing, baby?"
She said, "Come on in out the rain, come on in out the rain,
Lord, come on in out the rain, sit down by the fireside,
And dry yourself." Achoo, do it, do it, a-ha ha ha, I got caught,
I got caught An I got, got a bag, got a bag, baby, oh Lord,
I said, "I don't mind if I do, I don't mind if I do." Ha, aah...

Haa, it's a bag
I mean, huh, you know you gotta
You know, you sort-a turn it upside down
Somethin' like, put it on a rack
Fold it n', press it 'n

[Fades]
Call it a record or somethin' like that goin'
You guys have got a sure thing...

08   Midnight Special (03:02)

Well you wake up in the mornin'
When the ding-dong ring (ding 'em man, ding 'em)
Go over to the table
Ya see the same old (damn) thing

Knife n' fork upon the table
And nothin' in my pan
Say anything about it
A-get in trouble with the man

Let the midnight special
Shine a light on me
Let the midnight special
Shine an ever lovin' light on me

If you ever go to Houston
Boy, ya better walk right
You better not stagger
And you better not fight

Or the sheriff gon' arrest you
Lord, and carry you down
And if the jury find your guilty
You're penitentiary bound

But let the midnight special
Shine a light on me
Let the midnight special
Shine an ever lovin' light on me
Let the midnight special (hoo)
Shine a light on me
Let the midnight special
Shine an ever lovin' light on me

Yonder comes Miss Rosie (yeah) (oh yeah)
How in the world do you know? (how do ya know?)
Well, I know her by her apron (oh yeah)
And the dress she wore

Umbrella on her shoulder
Piece a-paper in her hand (yeah)
She's a-gonna tell the (my) Captain
To let loose (release) her man

Let the midnight special
Shine a light on me
Let the midnight special
Shine an ever lovin' light on me
(Me, me, me)

Let the midnight special
Shine a light on me
Well let the midnight special
Shine an ever lovin' light on me

Well I done my time, boy (well, yeah)
Hoot n' holler n' cryin'
Well the man are call me
An I'll be ridin' down the line

But let the midnight special (Lord)
Shine a light on me (yeah)
A-let the midnight special
Shine it's ever lovin' light on me.

09   Spanish Rose (alternate take) (03:40)

10   Ro Ro Rosey (alternate take) (03:13)

11   Goodbye Baby (Baby Goodbye) (alternate take) (02:42)

12   Who Drove the Red Sports Car (alternate take) (03:52)

13   Midnight Special (alternate take) (02:46)

Carico i commenti...  con calma