Nel corso della propria storia i Bel Canto hanno più volte fatto ricorso all'effetto sorpresa e il loro quarto album, "Magic Box" del 1996 ne è l'esempio migliore e più lampante: si apre e si chiude con una sognante ninnananna accompagnata dal tintinnante suono di un carillon, e i colori notturni e sfumati della sua bella copertina potrebbero far pensare ad un disco sulla falsariga di "Shimmering, Warm And Bright", ma l'apparenza inganna: nella scatola magica non c'è poi molto spazio per atmosfere eteree e contemplative e soprattutto si tratta di un album di netta rottura con il passato. Nils e Anneli avevano probabilmente già intuito che continuare sulla falsariga del pur ottimo SW&B avrebbe portato ad una morte artistica lenta ma sicura (qualcuno ha detto Enya?), era arrivato il momento delle scelte coraggiose e radicali: attraversare il Rubicone, rivoluzionare quasi completamente il proprio sound, aprire un nuovo ciclo. Alla fine il risultato è "Magic Box", un album che sdogana basso e chitarra elettrica, fino a quel momento praticamente mai utilizzati dal duo di Tromso, aprendosi ad infuenze funk e soul; un lavoro gagliardo, il più brillante ed estroverso nonchè il più immediato e di facile assimilazione per un ascoltatore casuale.

Non si tratta comunque di un totale salto nel buio, "Magic Box" è un disco dei Bel Canto al 100% e si sente, le basi folk e l'aura immaginifica da sempre marchio di fabbrica della premiata ditta Drecker & Johansen sono ancora lì, ma l'approccio musicale è decisamente più diretto, più "concreto" rispetto al passato. L'energia funky contaminata da armonie mediorientali di "Freelunch In The Jungle" e "Didn't You Know It?" è forse l'esempio più emblematico di questo nuovo corso, che esprime un dinamismo quasi inedito, una carica positiva che trova una delle sue espressioni migliori anche in un brano di musicalità più folk come "Kiss Of Spring", idilliaca e spensierata, con una sempre splendida Anneli che si diletta in vocalizzi gioiosi e zampillanti. Un'altra caratteristica importante di "Magic Box" è il massiccio ricorso a sonorità orientali, in particolare con l'evocativa "Bombay" e "In Zenith", che parte in sordina per poi esplodere in un maestoso tripudio di archi e raffinati intrecci vocali, rinsaldando il legame con la componente più visionaria e spirituale dei Bel Canto e garantendo così un'ideale tramite con il passato anche in un album di netto cambiamento come questo. Una scelta saggia soprattutto con il senno di poi dato che quando, di lì a due anni, si sceglierà la strada della totale discontinuità saranno veramente dolori per Nils e Anneli.

Non solo il sontuoso cerimoniale di "In Zenith" ma anche tonalità più introspettive e filosofiche come quelle di "Sleepwalker", marcia soffusa e minimalista che fluttua ipnotica su un andamento lento ed indugiante, scandito dal basso ed accompagnato da un sitar, accostabile come approccio e musicalità ad alcuni episodi della prima Joni Mitchell. Anche in fatto di lenti, "Magic Box" viaggia su livelli altissimi ed offre tanti passaggi degni di nota come ad esempio ribadendo l'importanza degli influssi black music con "Rumour", midtempo soul/R'n'B elegantissimo e riflessivo che con qualche piccola modifica di arrangiamento potrebbe sembrare un classico di Sade. Dal punto di vista emotivo, l'apice viene raggiunto in "Paradise" e "Big Belly Butterflies": la prima ha forza ed un grandissimo impatto emotivo; punta tutto sull'elettronica accompagnata da qualche semplice fraseggio chitarristico originando una love song intensa, profonda e struggente, coronata da un'interpretazione ricca di pathos e lirismo, tra le migliori e più evocative della Anneli Dreacker più "pop", mentre la seconda punta su un approccio più candido, quasi fanciullesco; danza su un ritmo cullante e delicato, salendo d'intensità in un crescendo teatrale di vocalizzi e regalando sensazioni in bilico tra l'euforia e la fragilità.

Dopo "Birds Of Passage" i Bel Canto raggiungono ancora una volta la perfezione con un disco che (volutamente) non raggiunge gli apici inarrivabili del capolavoro datato 1989, ponendosi in un'ottica completamente diversa: immediatezza e facilità d'ascolto ma nessuna rinuncia in fatto di qualità, una combinazione vincente ed ispirata che fa di "Magic Box" un ascolto emozionante, eclettico ed avvincente, livello altissimo ed uniforme in tutti gli episodi ed una freschezza che lo rende superiore al precedente "Shimmering, Warm & Bright". Purtroppo la fase successiva a questo nuovo capolavoro non sarà gestita in maniera saggia ed avveduta come invece accadde nel post-BOP, con effetti destabilizzanti che incrineranno l'armonia tra Nils e Anneli portando dopo qualche anno allo scioglimento del duo, ma questa è un'altra storia, che non ha nulla a che vedere con "Magic Box".

Elenco tracce testi e video

01   The Magic Box I (01:20)

02   In Zenith (05:32)

03   Freelunch in the Jungle (04:15)

I know I'm alive And I do love lovely dos, do you? Oh yeah, I guess you do I love being alive And I hope that love will see me through In all the things I do I like the spice in me, I like the spice in you I've seen it twice in me and I've seen it twice in you I know I'm alive Until all my dreams are all come true And some things are blue I know I'm alive, I know I am 'Cause if I was not, I would be damned And, so I guess, would you Yeah I like the spice in me, I like the spice in you So throw a dice for me and I'll throw a dice for you Oh, we all cling on tight to pine-tree tops Oh, we are the lucky stars, lucky stars Oh, we all cling on tight to pine-tree tops Oh, we're just a little bit too excited Little bit too excited for me X2 Je vis avec baloo l?bas Je vis bien l?bas Oui on mange ... ... Understand? I know I'm alive 'cause I do love lovely dos, do you? Oh yeah, I know you do Bien sur Yo! I'm in love with life, I know I am and I'll try to keep it spick and span To let my love shine through I like the spice in me, I like the spice in you He put the eyes in me, a little bit the eyes in you Oh, there's a crocodile beneath the mud It wants a little snack, a little snack There's a crocodile beneath the mud It is a little bit too excited Little bit too excited for me X2 Je vis avec baloo l?bas Je vis bien l?bas Little bit too excited for me This is too excited for me Oui on mange ... Bien s鹯 pas loin de moi Oh, when you cling on tight to pine-tree tops I'd say shake and bend, shake and bend Oh, when you cling on tight to pine-tree tops You'll feel a little bit too excited Little bit too excited for me X2 Ecoute, j'ai deja dit tout �?� Je vis bien l?bas Little bit too excited for me This is too excited for me Oui on mange ... Pourquoi pas loin de moi ? Little bit too excited for me This is too excited for me Ecoute, j'ai deja dit tout �?� Je vais bien l?bas Little bit too excited for me This is too excited for me Je vis avec baloo l?bas, bas, bas ...

04   Rumour (05:25)

This is the morning
When our feelings rise together with the sun
There are the feelings that are yet to be awoken
How many wishes fade to nothing
Once they face reality?
How many wishes turn to grief?
How many wishes going on and on and on and on.
Yeah, yeah, yeah

Ouh, hey, hey
I bless the sunshine
With my love-disease and all my knees and more
I bless the sunshine and no shadows haunt my walls
Blue is a state of mind
Blue makes you colourblind
Beware of it, beware of it

You talk about a rumour
You talk about dead-end streets
About this rumour
Its not the way to think
Talk about a rumour
Then talk about a higher love
You know it won't
It won't satisfy my needs
It won't satisfy my needs
Say ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne

Talk about a rumour

No one expected this
That I should falter in a maudlin sky
No one expected this
But I misjudged and aimed to high
Blue is a sacred place
Where shattered dreams find shelter, well
Blue is a state of mind
Blue makes you colour-blind

You talk about a rumour
You talk about dead-end streets
About this rumour
It's God in me
So, if you talk about a rumour
Then talk about a higher love
You talk about a rumour
When all it takes is simple love
And love and love and love and love
Simple love
And love and love and love and love
You're too high
Blue makes you colour-blind, yeah
Yeah hehe, love ....

05   Sleepwalker (04:50)

06   Bombay (03:52)

I've been to Bombay
I've seen what a man can do
He climbs up a straight rope
Right up to the clear full-moon

And "boom", he is gone
Yeah, heaven is not that far
And limbs from a body are falling down on the ground

Gee! It must be hard to do
Yes, it is true, yes, it is true
I think the limbs belonged to an orang-outang,
Orang-outang, orang-outang

I've been to Bombay
I've seen what a man can do
He climbs up a straight rope
A monkey is with him too

And "boom", he's gone to heaven
He's mighty daring, mighty,
Right he must be some kind'a guru
He's out of orbit, out of orb...

It seems as if the rope was held by one of the Gods,
One of the Gods
So tight! Not like elephants' trunks
They wobbly-wob, wobbly-wob, wobbly-wob

I've been to Bombay
I've been to Bombay
In my youth
I've been to Bombay
I've been to Bombay
In my youth
YaYaeeaoouth!

And "boom", he's gone to heaven
He's mighty daring, mighty right
He must be some kind'a guru
He's out of orbit, out of orbit
The crowd went hurly-hurly
( No, I would never lie to you )
He never came downn, never came down
(Yes, it is true )
He must have gone to heaven
(yes, it is true )
And out of orbit, out of orbit

07   Paradise (05:13)

Only for this moment, let me be the one to hold you tight
I'll hush the anguish and the fear with a lullaby
If the stormy waters seize you in your restless sleep, I will safely
pull you out of the deep

Don't ask me why, don't ask me if
Can't you see, you're my blood?
Say you'll put your trust in me although it aches
We'll make the demons go without a trace

Mary, don't go
We'll find paradise in the end
Maybe
Hol on to paradise baby

In a whisper I once heard you vaguely: "I'm in a boat alone in the
raging sea"
We could calm those waves, you and I
We could row the other side
Mary

Hold on

Mary, don't go
We'll find paradise in the end
Maybe
Hold on
It will be paradise one day
Mary, my blood
I will be your side till the end
Marry me my blood and I will be your side till the end, till the end
We could row the other side
Mary

08   Didn't You Know It? (04:21)

Hey, sibling souls, are you out there? Children of the earth, where are we going from here? 'Cause it hurts the young to live in the open with so much love to give But too little to spare Yeah, yeah, yeah, the moves we make, the moves we make We stumble and we hesitate Yeah, yeah, yeah, the moves we make, the moves we make She said I was not to worry Hadn't seen her since, but was totally convinced 'Till I heard them say; "Didn't you know it? Mary, poor child, was alone When she died" Yeah, yeah, yeah, the moves we make, the moves we make The promises we disengage Yeah, yeah, yeah, the moves we make, the moves we make Time for the unfree Time to rejuvenate the elderly Time for the unfree Time to lend a hand Time to lend a hand Time to make a stand So many things I don't want to know Told a freind one day but he says I'm o.k 'Cause we're born within the x-geberation Virtually real with a planet to heal Yeah, yeah, yeah, the moves we make, the moves we make We fumble and we hesitate Yeah, yeah, yeah, the moves we make, the moves we make Time for the unseen Time to eliminate tomorrow's fears Time for the unseen Time to make a stand Do you follow me? No? Well, it's time to move on and to set our wills free Fantasy, it's here in me

09   Big Belly Butterflies (04:51)

10   Kiss of Spring (04:23)

11   The Magic Box II (03:54)

Fly, fly fly with the gale to where the four winds blow
Rise and rise until you've found it

If man got no hopes, then man got no love

Please Mr. Sage, keeper of dreams
Is it somewhere beyond the last sea?
Say it is so and bring it to me

Iconized, though slightly slouched he.

12   Kiss of Spring (reprise) (01:18)

Carico i commenti...  con calma