Ho sempre considerato i Coldplay come gli unici veri successori dei Beatles. O meglio, per essere più preciso, i più talentuosi diretti discendenti della linea McCartneyana dei gloriosi Fab Four. Quindi, secondo la scienza tutt'altro che esatta della genetica artistico-musicale, questa parentela si è tradotta ed esplicitata in:

? Innato senso della melodia.

? Attitudine inguaribilmente ottimistica.

? Stile di vita sobrio e tendenzialmente pantofolaio.

"Viva la vida or Death and all his friends" non è il "Kid-A" dei Coldplay. La sperimentazione tanto preannunciata non ha trovato conferma nelle 10 canzoni (13, considerando le ghost tracks) che compongono il quarto album della band inglese; e forse anche questo è retaggio dell'illustre padre musicale Sir Paul.

Ma va bene così. Anzi, va benissimo.

I Coldplay non abbandonano il tracciato melodico che li ha da sempre caratterizzati, ma si concedono qualche scarto improvviso, quel tanto che basta a rinnovare una formula che già nel precedente "X&Y" puzzava di stantio.

Nessuna rivoluzione, dicevo, se non per quel che concerne la struttura dei brani, che spesso rifiutano la tradizionale forma-canzone e il ritornello a tutti i costi. "42" è l'esempio più riuscito di questa nuova tendenza, un brano tripartito che parte sommesso con un piano alla "Imagine" (addirittura citata direttamente in una frase pianistica), salvo poi esplodere in una seconda parte strumentale decisamente heavy (per i loro standard, ovvio) che si riversa a sua volta in un energico pop'n'roll che urla Beatles a pieni polmoni, prima di concludersi esattamente come è iniziata. Struttura simile per la conclusiva semi-titletrack "Death and all his friends", una ninna nanna al pianoforte che diventa improvvisamente funky e termina in un tripudio di chitarre effettate e cori epici.

Il principio cardine è la varietà di stili: l'album è vitale ed eterogeneo, grazie anche all'apporto del blasonato produttore Brian Eno. Martin & soci spaziano dal pop più raffinato ("Lovers in Japan", "Viva la vida") allo shoegaze ("Chinese Sleep Chant"), dal rock del primo singolo "Violet Hill", che strizza l'occhio agli Oasis, ad influenze annacquate di world music ("Strawberry Swing", beatlesiana nel testo, che ricorda "Good Day Sunshine" da Revolver) e, perché no, alle sferzate blues e ai nervosi violini mediorientali di "Yes!". Da non dimenticare "Cemeteries of London", una vera e propria ghost-story che mescola folk e ritmo simil-flamenco, e soprattutto la geniale "Lost!", esempio di come una perfetta ballata al saccarosio possa essere decostruita e riassemblata in un brano insolito che unisce percussioni quasi tribali ad organo e pianoforte.

Le liriche continuano ad essere il punto debole dei Coldplay, ma è innegabile l'enorme passo avanti rispetto ai testi triti e dolciastri del predecessore "X&Y". Anche in questo frangente, è d'obbligo rinnovare il già citato paragone con McCartney, quanto mai calzante: non è forse vero che anche Sir Paul aveva (e ha tutt'ora) un rapporto conflittuale con i testi delle proprie canzoni? Rapporto che si è aggravato durante la carriera solistica, quando venne a mancare un Lennon che gli facesse da grillo parlante. Le liriche dei Coldplay sono funzionali alla loro musica, e modificarne lo stile comporterebbe anche una inevitabie metamorfosi della parte musicale; e non ci servono altri Radiohead, grazie.

I Coldplay sono cambiati, gente, ma non tradiscono la loro natura e continuano a perpetrare la loro poetica con la solita, disarmante onestà. E un tocco di dinamismo in più che sicuramente potrà incrementare le file della già folta schiera di ammiratori.

Elenco tracce testi e video

01   Life in Technicolor (02:31)

Instrumental

02   Cemeteries of London (03:20)

At night they would go walking ‘till the breaking of the day,
The morning is for sleeping…
Through the dark streets they go searching to see God in their own way,
Save the nighttime for your weeping…
Your weeping…

Singing la lalalalala la lé…
And the night over London, hey…

So we rode down to the river where the toiling ghosts spring,
For their curses to be broken…
We’d go underneath the arches where the witches are in the saying,
There are ghost towns in the ocean…
The ocean…
Singing la lalalalala la lé…
And the night over London, ey…

God is in the houses and God is in my head… and all the cemeteries in London…
I see God come in my garden, but I don’t know what he said,
For my heart it wasn’t open….
Not open…

Singing la lalalalala la lé…
And the night over London, ey…

Singing la lalalalala la lé…
There’s no light over London today…

03   Lost! (03:54)

04   42 (03:57)

Those who are dead are not dead
They're just living in my head
And since I fell for that spell
I am living there as well, oh

Time is so short
And I'm sure
There must be something more

Those who are dead are not dead
They're just living in my head, oh
And since I fell for that spell
I am living there as well

Time is so short
And I'm sure
There must be something more

You thought you might be a ghost
You thought you might be a ghost
You didn't get to heaven but you made it close
You didn't get to heaven but you made it close

You thought you might be a ghost
You thought you might be a ghost
You didn't get to heaven but you made it close
You didn't get to heaven but you, oh, oh

Those who are dead are not dead
They're just living in my head

05   Lovers in Japan / Reign of Love (06:50)

06   Yes / Chinese Sleep Chant (07:06)

When it started, we had high hopes
Now my back's on the line, my back's on the ropes
When it started, we were alright
But night makes a fool of us in the daylight

There we were dying of frustration
Singing, "Lord lead me not into temptation"
But it's not easy when she turns you on
Sin, stay gone

If you'd only, if you'd only say yes
Whether you will's anybody's guess
God, only God knows I'm trying my best
But I'm just so tired of this loneliness

So, up they picked me by the big toe
I was held from the rooftop, then they let go
Dizzily screaming, "Let the windows down"
As I crawl to the ground

If you'd only, if you'd only say yes
Whether you will's anybody's guess
God, only God knows she won't let me rest
But I'm just so tired of this loneliness
I've become so tired of this loneliness

07   Viva la Vida (04:04)

I used to rule the world
Seas would rise when I gave the word
Now in the morning I sleep alone
Sweep the streets I used to own

I used to roll the dice
Feel the fear in my enemy's eyes
Listen as the crowd would sing
"Now the old king is dead! Long live the king!"

One minute I held the key
Next the walls were closed on me
And I discovered that my castles stand
Upon pillars of salt and pillars of sand

I hear Jerusalem bells a ringing
Roman Cavalry choirs are singing
Be my mirror, my sword and shield
My missionaries in a foreign field

For some reason I can't explain
Once you go there was never
Never an honest word
And that was when I ruled the world

It was the wicked and wild wind
Blew down the doors to let me in
Shattered windows and the sound of drums
People couldn't believe what I'd become

Revolutionaries wait
For my head on a silver plate
Just a puppet on a lonely string
Oh who would ever want to be king?

I hear Jerusalem bells a ringing
Roman Cavalry choirs are singing
Be my mirror, my sword and shield
My missionaries in a foreign field

For some reason I can't explain
I know Saint Peter won't call my name
Never an honest word
But that was when I ruled the world

I hear Jerusalem bells a ringing
Roman Cavalry choirs are singing
Be my mirror, my sword and shield
My missionaries in a foreign field

For some reason I can't explain
I know Saint Peter won't call my name
Never an honest word
But that was when I ruled the world

08   Violet Hill (03:49)

Was a long and dark December
From the rooftops I remember
There was snow
White snow

Clearly I remember
From the windows they were watching
While we froze
Down below

When the future's architectures
By a carnival of idiots on show
You'd better lie low

If you love me
Won't you let me know?

Was a long and dark December
When the banks became cathedrals
And the fog
Became God

Priests clutched onto bibles
Hollowed out to fit their rifles
And the cross was held aloft

Bury me in armor
When I'm dead and hit the ground
A love back home unfolds

If you love me
Won't you let me know?

I don't want to be a soldier
Who the captain of some sinking ship
Would stow, far below

So if you love me
Why did you let me go?

I took my love down to Violet Hill
There we sat in snow
All that time she was silent still

So if you love me
Won't you let me know?

If you love me,
Won't you let me know?

09   Strawberry Swing (04:09)

They were sitting
They were sitting
In the strawberry swing
Every moment was so precious

They were sitting
They were talking
In the strawberry swing
Everybody was for fighting
Wouldn't wanna waste a thing

Cold, cold water
Bring me round
Now my feet
Won't touch the ground
Cold, cold water
What ya say?
It's such
It's such a perfect day
It's such a perfect day

I remember
We were walking up
To strawberry swing
I can't wait 'til the morning
Wouldn't wanna change a thing

People leaving all the time
Inside
A perfectly straight line
Don't you wanna curve away
It's such
It's such a perfect day
It's such a perfect day

Now the sky could be blue
I don't mind
Without you
It's a waste of time

Could be blue
I don't mind
Without you
It's a waste of time

Could be blue
Could be grey
Without you
I'm just miles away

Could be blue
I don't mind
Without you
It's a waste of time

10   Death and All His Friends / The Escapist (06:18)

All winter
We got carried
Or way over on the rooftops just get merry
All summer we just hurry
So come over just be patient and don't worry
So come over just be patient and don't worry

So come over just be patient and don't worry
So come over just be patient and don't worry

So come over just be patient and don't worry

And don't worry…

Try
Try
Try

No I don't want to battle from the year to end
I don't want to cycle and recycle revenge
I don't want to follow death and all of his friends...

11   Lost? (03:39)

12   Lovers in Japan (acoustic version) (03:43)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  GrantNicholas

 Non siamo neppure davanti ad un album scarso, sembrerebbe il classico disco di transizione da una dimensione all’altra.

 Martin abbandona l'impostazione iper zuccherosa tipica dei precedenti lavori per un utilizzo più particolare della sua voce.


Di  Doherty

 Una galoppata di 2min abbondanti che rasenta la perfezione strumentale.

 Questo album aprirà un secondo capitolo nella fin qui strabiliante carriera di questa band amata da tutti.


Di  nss_gabriele

 "Che sia un bene oppure no, abbiamo di sicuro cominciato a usare più colori."

 "Un album fresco, luminoso, dinamico, dal respiro universale, che coniuga melodia e ricchezza sonora."


Di  davoz

 Il trattamento elettronico di Eno si rivela palesemente invalidante e incongruo rispetto alla cifra stilistica del quartetto londinese.

 La vocalità trasognata e malinconica del leader cantante è quasi sempre soffocata dalla densità armonica e dalla pesantezza delle basi.


Di  temi

 "Questo è il loro 'Ok Computer', un'evoluzione e un passo avanti nella loro musica."

 "Quante stelline dare? 5 non bastano... questo è il classico album leggenda per il quale ci vorrebbe qualcosa di più: 5 stelline d’oro almeno..."