Basterebbe solo leggere la prima frase del booklet, oppure dar un'occhiata alla foto nella pagina accanto per comprendere di fronte a quale bestia immonda ci troviamo. Il verso in questione è di San Giovanni e recita "Voi siete progenie del diavolo, che è vostro padre, e volete fare i desideri del padre vostro".
Glenn Danzig (indimenticabile voce dei Misfits) ,conclusa l'avventura con i Samhain nel 1986, creò un super-ensemble che avrebbe preso il suo stesso nome. Gli altri membri erano John Christ alla chitarra, Eerie Von (Rosemary's babies) al basso e l'ex DOA, Black Flag e Fear Chuck Biscuits alla batteria. Il corvino del New Jersey alza il tiro, aumentando ancor di più l'aura malefica intorno alla sua figura fondendo vari stereotipi della storia del rock.
L'album in questione è il loro secondo lavoro, e segue di due anni il disco d'esordio "DANZIG" del 1988. Chi scrive ritiene che i due dischi si equivalgano a tutti gli effetti, anche se "LUCIFUGE" annovera ballate come Devil's plaything e Blood and tears, nonchè il blues vecchia maniera di I'm the one che lo rendono ancor più prezioso.
Si comincia in modo fulminante con Long way back from hell. Da subito l'aria è accesa da un riff hard al fulmicotone che in men che non si dica è accelerato da una furia punk. Sembra l'inizio di una track dei Judas Priest, ma basterebbe solo la memorabile entrata di Glenn Danzig a mettere i brividi ad Halford & Co. Un hard-rockabilly trascinante che apre degnamente un album capolavoro. Segue Snake of Christ, e il ritmo si abbassa mentre la ugola si fa più oscura. Molto più pesante e ossessiva rispetto alla precedente, fa uscire allo scoperto l'anima metal del gruppo. Killer wolf è la prima avvisaglia blues. Si inizia a respirare il Delta e la vocazione di Glenn a vestire i panni mojo (come farà anche nella classica I'm the the one, addetrandosi in paludi fangose alla Muddy Waters mentre riecheggia il Boom Boom di Hooker). Chi più ne ha più ne metta, qui si sprecano i rimandi all'hard blues granitico del decennio antecedente (ZZ Top, MC5, Mountain e via dicendo).
In Tired to being alive, Girl e Her black wings Christ ci riporta alla memoria i poderosi riff di chitarra dei vecchi Page e Yommi, mentre un'ombra sciamanica si ammanta su Devil's plaything e Blood and tears, omaggi più che evidenti ai Doors. Glenn si cimenta nella voce baritonale che ricorda il Morrison di Blue sunday, Summer's almost gone e Riders on the storm, per poi esplodere come solo lui sa fare, marcando una netta differenza vocale rispetto al Re Lucertola. Due brani indimenticabili, catartici e commoventi.
777 è uno slide blues capace di trascinare un convoglio merci per tutto il deserto del Nevada. Con una chitarra da fibrillazioni sembra di assistere ad un assalto al treno tipico del cinema western o di risentire le leggendarie musiche dei film di John Carpenter di Grosso guaio a Chinatown ed Essi vivono. Il disco si chiude con Pain in the world, e siamo di nuovo ai Sabbath, stavolta però ad essere rispolverata è la facciata più atmosferica e psichedelica (come Black Sabbath, Planet Caravan o Hand of Doom), che inculca a chi ascolta un tremendo senso di angoscia.
Un album forte e che lascia il segno. Ne sconsiglio l'ascolto prima di andare di andare a dormire, dato il suo orrore sussurrato nelle orecchie. La perfetta reinterpretazione di una decade da parte di gente che nel 1990 puzzava ancora di punk rock, hardcore e trash e si divertiva a rammentare le nenie infantili di una generazione vuota.
Elenco tracce testi samples e video
01 Long Way Back From Hell (04:23)
Yea
Sold into slavery down in New Orleans
Goddess
Of the bayou light
Black dog's head on the killing bed
Severed
And left to bleed
There on fire
In the corner of the world
There in misery
There on fire
In the corner of the world
Left for God to see
Do you want to take a life
Do you want to cross that line
'Cause it's a long way back from Hell
And you don't want to go with me
Yea, poison father of the human race
God
Of the tainted blood
Malevolence
Sneaking up the spine of the world
Ready for the bastard son
There on fire
In the veins of man
There in misery
There on fire
In the veins of man
Left for God to see
Do you want to take a life
Do you want to cross that line
'Cause it's a long way back from Hell
And you don't want to go with me
Do you want to take a life
Do you want to take a life, yea
Do you want to cross that line, oh
Do you want to cross that line
Wanna cross that line
Oh
Sold into slavery down in New Orleans
Goddess
Of the bayou light
Black dog's head on the killing bed
Severed
And left to bleed
There on fire
In the corner of the world
There in misery
Lucifer's face
In the mirror when you look
Left for God to see
Do you want to take a life
Do you want to cross that line
'Cause it's a long way back from Hell
And you don't want to go with me
And it's a long way back from Hell
And you don't want to go
02 Snakes of Christ (04:34)
Time to run
Time to hide
Holy war in the land of fire
Never tempt the
Wrath of gods
Gonna dance in the death of life
Take the hand
Enter the world
Just remember you will surely die
Never sell
Evil for lies
Gonna give you the kiss of life
Serpents of the lord
Crawling
To the will of god
Serpents of your lord
Crawling
All evil
Serpent jesus
Snake of christ
Nailed to a cross
Of a holy design
Blood to water
Water to wine
Whip the soul 'til a mother cries
Bring it down
Pierce the side
Start the legend w/a funeral rite
Serpent jesus
Snake of christ
Gonna build you
A world of lies
Serpents of the lord
Crawling
To the will of god
Serpents of your lord
Crawling
All evil
Oh yea
Oh yea
Oh yea
Crawling
Serpent Jesus
Snake of Christ
Nailed to a cross
Of a holy design
Blood to water
Water to wine
Whip the soul 'til a mother cries
Bring it down, baby
Pierce the side
Start the legend with a funeral rite
Serpent Jesus
Snake of Christ
Gonna build you
World of lie
03 Killer Wolf (03:59)
i'm the wolf
i'm the one you want
i'm the killer wolf
i'm 'onna pound you home
howlin' all night
i curl up next to you
when you're alone
when i go inside your little girl
when i go inside your little girl
chorus
just one kiss
from my lips
rake your soul
over burining coals
just one touch from my love
make you howl
'til the sun comes up
i'm the wolf
howlin' all night
i'm the wolf
i put the chill in your bones
i'm the wolf
huntin' you down i ain't no back door wolf
i don't scratch at no doors
04 Tired of Being Alive (04:03)
Don't care
If 'n' you die
Ain't got no reason to cry
Don't feel
Don't need to
Your world ain't nothing to me
I'm fear
I'm your heretic
I'm doom waiting for the number
7 up 7
To the 6 on 6
Bring it on to me
Chorus:
And I'm tired of being alive
Spite of the bleeding
Bleeding light
And I'm tired of their bleeding light
Don't try to feed me
Full of your lies
No regrets
To bring me no tears
Never scared of things men fear
Never easy
Never clean
To be a beast among human sheep
I am fear
I am your heretic
I am your doom
Waiting for the number
7 on 7
To the 6 on 6
Bring it on to me
(Chorus x2)
05 I'm the One (03:21)
I was born in the dirt...
I never had no home..
And the places i've lived,
you don't wanna know..
But if you wanna hear evil,
just come a little bit close...
I was a snake-eyed boy..
And at the age of five,
i made love to the howl of the wolves
with a darkhaired girl..
So if you wanna hear evil,
come a little bit close..
She whispered in my ear,
little boy you're the one..
Set the world to rights,
or make it tremble in fear..
Do it one more time,
'cos you're the one, you're the one...
You're the one, you're the one...
You're the one, you're the one
Yeah, you're the one,
Little boy, you're the one...
Do it one more time..
She said the path you walk,
gonna be hard one to tread..
'Cos the night is your only love,
lots of girls going to be hurt..
Said it's part of your fate,
'cos you're the one, you're the one..
And now i know my place,
in this life i ride...
And i know the things i feel
are burning deep inside..
So if you wanna meet evil,
come a little bit close...
'Cos im the one, i'm the one...
08 777 (05:39)
Comes the light
Comes the flame
Comes the child who is
Come the sword
Come the flame
Come the end of bliss's reign
Come the dawn
Come the day
Wake the softest soul up
Come the fire
Come the change
Lick the rose of Venus' shame
Come the night
Come the death
Down the path out of
Seven
Seven
Seven is my name
Seven come
And seven go
And seven
Still remain, yea
Seven
Seven
Seven is my name
Seven on the grandest scale
And seven
Still remain, yea, remain
And the light
And the flame
Take the path on
And the night
And the day
Fall upon the knees of
And the child
In the flames
Casted out of Eden
Seven
Seven
Seven is my name
Seven come
And seven go
And seven
Still remain, yea
Seven
Seven
Seven is my name
Seven on the grandest scale
And seven
Still remain, yea, yea
Seven on
Seven on
Seven on
Remain, yea
10 Girl (04:12)
Girl
Let's climb too high
Let's climb too high
For the stars
To reach us girl
Girl
I'm gonna take you hard
I'm gonna bring you higher
Than your mind
Can take you
Girl, let's climb too high
Let's climb too high
For the world to reach us girl
Girl, let's flee the light
Diaphanous
Let's slip into the night
Girl
I'm gonna slip inside
I'm gonna slip inside
Fly on fire to your mind
Girl
I'm gonna take you hard
Gonna take you harder
Than your body can take you
Girl, let's climb too high
Let's climb too high
For the stars to reach us girl
Yea
Girl, let's climb too high
Let's climb too high
For the world to reach us girl
Yea
Girl, let's climb too high
Let's climb too high
Yea, let's climb too high
Let's climb too high
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di mementomori
Danzig è Danzig, infine: o lo si ama o lo si odia.
Come resistere, per esempio, ad un'opener come 'Long Way back from Hell': chitarra incalzante, basso pulsante, batteria scoppiettante e poi l'urlo di Danzig, sorta di Elvis infernale.