Quello che Cave ha lasciato in passato è cosa da non poco.

Ai molti pare ancora di vederlo arruffato, col fiatone e l'ansia che gli animano la voce, pelle vampiresca, buchi e bruciature di sigaretta ovunque, occhi strabordanti di eroina. Il problema è che oramai quel ragazzaccio non c'è più. Con o senza eroina. Anch'io fatico tutt'ora a riconoscerlo. D'altro canto, cosa vi aspettate di poter immaginare da una persona che passava un'ora e più ad urlare sprazzi di simbolismo depravato in un microfono piezometrico sotto effetto di chissà-quanti ettolitri di dolce droga, per vederlo dopo un ventennio duettare con Kylie Minogue?

Io so che la risposta è ambigua quanto la fine che egli ha deciso di intraprendere, ma questa introduzione vuole solo essere riflessiva, un intro munito di non-phatos appositamente scelto per chi come me ricorda quei live catacombali tra Berlino e Londra (che non ho mai potuto ammirare dal vivo, ma che mi hanno segnato e non poco, anche se visionati in differita atemporale). Come dimenticare Tracy Pew, i suoi occhi tutt'altro che lucidi, le sue guance spente, Mick Harvey, la sua magrezza disarmante e giustificata da feedback spaventosamente lancinanti… come? Io guardo i Birthday Party e i Bad Seeds che furono, e mi spavento all'idea che spiriti del genere non avranno più luogo. Ma questo non per fanatismo sviscerato, anzi, solo per nostalgia. Reminescenze di un attitudine mai più riproposta con così tanta sincerità e sbadataggine che apparentemente potevano far sembrare Cave un povero disperato, ma che nell'oscurità delle sue parafrasi lasciavano ombreggiare una dedizione quasi maniacale, una ricerca di perfezionismo estremo ed estremizzato al punto tale da risuonare a prodotto finito come un sovraccarico nervoso di indubbio fascino, e mai riproposto.

I Birthday Party non ci sono più, e per quanto mi riguarda, i Bad Seeds non diedero grande impeto tale da raggiungerne gli albori. Chiuso un ciclo ne viene riproposto un'altro che aspira ad essere subitaneo quanto destinato ad inabissarsi.

"Grinderman", è un lavoro che mi fa capire diverse cose, per prima cosa, la volontà di creare un netto frazionamento tra I BS e quello che prima veniva espletato; in secondo luogo, e mai luogo può ritenersi più innovativo parlando di Nick Cave, il nostro è maturato, ma non da un punto di vista compositivo, bensì ad un punto che nemmeno in passato gli si sarebbe potuto riconoscere. La voce di Cave nel lavoro che mi appresto a descrivere, è infatti quella di un uomo che "ne ha passate di peripezie", e che ora non fa altro che rifletterle su di uno specchio per contemplarle con le basi che meglio gli si vestivono addosso, specie all'inizio della sua straordinaria carriera di artista e di uomo: quelle del blues. Se nei Seeds l'impropria movenza con cui le note prendevano vita, lasciavano più ampie praterie di giudizio e maggiore difficoltà di catalogazione, con "Grinderman" ci si imbatte di fronte ad un ritratto greyano invecchiato e deciso ad ammetterlo. Riprova della volontà di ritornare con qualche capello bianco in più (o in meno?) al blues dell'inizio, è l'esplicita presenza di Jim Scalvunos dei Cramps alla batteria, Warren Ellis dei Dirty Three alla chitarra, e come se non bastasse, di Martyn Casey dei Triffids al basso. Questi tre elementi supplementari alla calda e profonda voce di Cave, non fanno che dare maggiore solennità verso quello che è un passato che difficilmente potrà riprendere forma, ma che tutto sommato lascia ancora increduli e sgomenti.

Il disco assume sagome discontinue a non finire:

-si parte da "Get It On" e si crede di avere a che fare con un monologo senza fine straziato piacevolmente da una chitarra al limite del groove, qualche tocco di piano e desertici sonagli;

-"No Pussy Blues" è invece una pagana riproduzione di qualche sintomo "stoogesiano" che affibbiata a Cave rende il gioco più divertente e degno di un "Blues senza figa" (?);

-degna di nota è la splendida double track "Electric Alice/Grinderman" che con fare misticheggiante può rilasciare radiazioni epidermiche tali da dare più di una sensazione, e ricordare per le tonalità il santissimo Leonard Cohen, effetto questo, che commuta colore inseminandosi nella siamese "Grinderman" che (lasciatemelo dire) credo sia l'unica vera perla del disco, semplice, comunicativa e pregna di poetica quanto di estetica.

Le rimanenti canzoni sanno invece di improvviso singulto dedito alla terapia Bad Seeds (mi riferisco in particolare a "Decoration Day", "Love Bomb" e "Man On The Moon".

In definitiva, il grinder-uomo presenta un encefalogramma dagli sviluppi interessanti, sonorità semplici ma ricercate, e cosa per me molto importante, in grado di far ricordare l'artista che è Nick Cave, reo di saper fondersi senza problemi con personalità di spessore musicale, tutt'altro che a lui similari. Un' "operetta" che riesce tuttavia a far capire cosa si debba essere per avere ancora la capacità, e la voglia, di voler affrontare se stessi senza risultare ipocriti, patetici, o ancora peggio, scaduti (e conseguentemente scadenti).

La sincerità che popola questo disco è disarmante, molto più incisiva di altri passati lavori e delle pesanti critiche a cui è gia stata sottoposta. Prego di vederne il contenuto con un fare distaccato, perchè questo secondo me è un altro Nick Cave, e non sta bene essere scortesi con chi è morto e poi risorto.

Con sincerità (mia, questa volta), è davvero un piacere vederla ancora in piedi, continui così signor Cave, continui così..

Elenco tracce testi samples e video

01   Get It On (03:07)

02   No Pussy Blues (04:20)

My face is finished, my body's gone.
And I can't help but think standin' up here in all this applause and gazin' down at all the young and the beautiful,
With their questioning eyes,
That I must above all things love myself,
That I must above all things love myself,
That I must above all things love myself,

I saw a girl in the crowd,
I ran over I shouted out,
I asked if I could take her out,
But she said that she didn't want to.

I changed the sheets on my bed,
I combed the hairs across my head,
I sucked in my gut and still she said
That she just didn't want to.

I read her Eliot, read her Yeats,
I tried my best to stay up late,
I fixed the hinges on her gate,
But still she just never wanted to.

I bought her a dozen snow-white doves,
I did her dishes in rubber gloves,
I called her Honeybee, I called her Love,
But she just still didn't want to. She just never wants to.

Damn!

I sent her every type of flower,
I played her guitar by the hour,
I patted her revolting little chihuahua,
But still she just didn't want to.

I wrote a song with a hundred lines,
I picked a bunch of dandelions,
I walked her through the trembling pines,
But she just even then didn't want to. She just never wants to.

I thought I'd try another tack,
I drank a litre of cognac,
I threw her down upon her back,
But she just laughed and said that she just didn't want to.

I thought I'd have another go,
I called her mah little ho,
I felt like Marcel Marceau
must feel when she said that she just never wanted to. She just didn't want to.

I got the no pussy blues.
I got the no pussy blues.
I got the no pussy blues.
Damn! Damn!
No pussy blues.
I got the no pussy blues
I got the no pussy blues.
I got the no pussy blues.
Yeah! Yeah!

03   Electric Alice (03:15)

Don’t the stars look good tonight
Thought Electric Alice
In the pale moonlight

Don’t the moon look big and bright
Thought Electric Alice
In the pale moonlight

I think I hear a baby cry
Thought Electric Alice as she passed by
Makes me feel like I’m a little child again
Thought Electric Alice in the silver rain

04   Grinderman (04:33)

05   Depth Charge Ethel (03:47)

I entered the room and the canned laughter
Ethel was angled across some dude’s knee
I offered to clothe her to feed and to bath her
If she’d just give me a little exclusivity
Depth Charge Ethel is something special
Yeah Depth Charge Ethel is special to me

Ethel is a woman that a river runs through
She is famous throughout the land
People come and bathe in her, yeah, you know, I do
But lately its been getting right out of hand
Yeah Depth Charge Ethel is something special
Yeah Depth Charge Ethel is something special to me

To kiss Ethel is like drinking the stars
To not kiss her can make you come unglued
So if you want a piece of her you better get in there fast
Right now there is a ticket box and a queue
Depth Charge Ethel is something special
Depth Charge Ethel is something special to me

Depth Charge Ethel thinks we should all just take a chance
We should all love one another, it could be special
I’m in the back of a taxicab with ants in my pants
(I can’t sit still) I know there gonna send me
Depth Charge Ethel is something special
She’s something special she’s heavy metal

06   Go Tell the Women (03:24)

We done our thing
We have evolved
We’re up on our hind legs
The problems solved
We are artists
We are mathematicians
Some of us hold extremely high positions
But we are tired
We hardly breathing
And we’re free
Go tell the women that we’re leaving
We’re sick and tired
Of all this self-serving grieving
All we wanted was a little consensual rape in the afternoon
And maybe a bit more in the evening
We are scientists
We do genetics
We leave religion
To the psychos and fanatics
But we are tired
We got nothing to believe in
We are lost
Go tell the women that we’re leaving
We done our thing
We’re hip to the sound
Of six billion people
Going down
We are magicians
We are deceiving
We’re free and we’re lost
Go tell the women that we’re leaving
Hey hey come on back now to the fray
Hey hey come on back now to the fray

07   (I Don't Need You to) Set Me Free (04:06)

I saw you walking down on the street
I called out from my window but you didn’t hear me
I lay down and I tried to sleep
I waited for you to walk on by again
I don’t need you to set me free
I don’t want you to set me free
Well every time I see you I get sick
And every time I think of you I get sick
And every time I dream of you I get sick
And every time I cry for you I get sick
I don’t want you to set me free
I don’t need you to set me free
I don’t want you to set me free
I don’t just need you to set me free
I don’t want you to set me free
I just need you to set me free
Alright!! Set me free!

08   Honey Bee (Let's Fly to Mars) (03:18)

1234

Mad mullahs and dirty bombs
Alert the coasal command
Ack-ack positions everyone
She’s my honey bee and here she comes
Cancer rabies sars
Hairy beards and hurtling stars
Won’t somebody touch me?
Won’t somebody touch me?
Honey bee lets fly to Mars
Buzz buszz buzz

There’s a kid laying on the lawn
His neighbours on the telephone
The dispatcher asks “What’s going on?”
“Please Sir, what’s going on?”
The kid is laying on the lawn
He’s been giving me shit for years
He rides his bike across my lawn
Now he’s laying on the lawn
Won’t somebody touch me?
O someone please touch me!
Honey bee lets fly to Mars
Buzz buzz buzz Ba baba ba ba ba Wo!

Ba ba ba ba ba ba ba!

Scud missiles Asian flu
The easily offended
We are the undefended
We are the undefended
Won’t somebody touch us
There’s a virus come to town
Won’t somebody give me a kiss
He’s been giving me shit for years
Honey bee lets fly to Mars
Buzz Buzz buzz buzz buzz
Honey bee Honey bee!

09   Man in the Moon (02:10)

My daddy was an astronaut
That’s what I was often taught
My daddy went away to soon
Now he’s living on the moon
Hang on to me people we’re going down
Down among the fishes in an absence of sound
It’s the presence of distance and it’s floating in time
It’s lack and it’s longing and it’s not very kind
Sitting here scratching in this rented room
Scratching and atapping to the man in the moon
About all the things that l’ve been taught
My daddy was an astronaut

10   When My Love Comes Down (03:32)

11   Love Bomb (04:26)

C’mon
I read the book from back to front
It made a deep impression
Twenty thousand pages baby
I hoped for some direction
I stood before the mirror
I stared at my reflection
I’d almost disappeared
And I made no impression
I went down to my baby’s house
And I sat down on the step
Said 2000 yrs of Christian history baby
And you aint learned to love me yet
My baby looked me in the eye
My nails were bitten to the quick
She said you used to love me all night long
But you’ve gotten so thin and sick
I’m gonna send you a love bomb
I’m gonna send you a love bomb
I read that book from back to front
Looking for some inspiration
I’d been listening to the radio
Trying to find some self expression
I been listening to the woman’s hour
I been listening to Gardeners Question Time
But every thing I try to grow
I can’t even grow a dandilion
I’ve been watching the MTV
I’ve been watching the BBC
And I’ve been searching on the Internet
And I’m getting so thin and sick
I’m gonna send you a love bomb
I’m gonna send you a love bomb
I went to my baby’s house
And I sat down on the step
Yeah I went down to my baby’s house
And I lay down on the step
She said what are you doing here
I said I been trying to make some sense
But every action that I take
Is of absolutely no consequence
My baby said you can sit there
She reached down with her fingers
Her fingers went right through me
(I screamed my head off)
I was so thin and sick
I’m gonna send you a love bomb
I’m gonna send you a love bomb

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Lesto BANG

 "Ho i peli del culo che si rizzano... e sono solo alle prime note."

 "La chitarra è il quarto di bue arpionato al gancio e la mannaia è il suo plettro."


Di  Elfatossica

 Il ritorno di un personaggio unico e inimitabile.

 Grinderman è una ventata di freschezza, di una nuova energia che riesce ad esprimersi in ogni traccia.


Di  RitaLeen

 "Mi sono sentito tradito da Nick Cave, e tuttora penso che un po' di rincoglionimento senile se lo sia beccato."

 "Avete mai sentito un suono più sterile nelle produzioni di Cave? Una inconsistenza così fatta di nulla?"