Mi ci è battuto l'occhio spesso su quei poster verde oliva con la semplice scritta "Jethro Tull", ma pensavo che fosse l'ennesima "tribute band": ce ne sono così tante in giro che a volte pare di essere in pieni anni '70. Poi, quando meno te lo aspetti, un servizio sul Tg regionale, ed eccolo lì, il Pifferaio Magico, quello vero, prossimamente dalle mie parti ad incantare teatri e stadi, alla faccia dei suoi sessant'anni, anzi forse ringalluzzito dopo il Live8, vero trionfo della gerontocrazia musicale.

Ian Anderson e soci dunque non hanno ancora smesso di deliziare gli orecchi dei buongustai con il loro personalissimo progressive-rock, basato sulla straordinaria versatilità di uno strumento più tipico della musica classica che del rock: il flauto. Jethro Tull per molti significa "Aqualung", il loro capolavoro universalmente riconosciuto. Ma non l'unico: già da questo eccellente "Stand Up" (1969) il flauto di Ian Anderson si dimostra capace di regalare le sensazioni più svariate: dallo stupendo idillio pastorale di "Reasons For Waiting" ai toni orientali da incantatore di serpenti in "Fat Man", dai lievi soffi vagamente andini in "A New Day Yesterday" alle reminiscenze medievali della bellissima "Jeffrey Goes To Leicester Square", che ha il solo difetto di essere troppo corta.

Centrare tutta l'attenzione sul flauto però sarebbe un grosso sbaglio: se il Pifferaio Magico può dare sfogo a tutta la sua fantasia lo deve anche ad una robusta base sonora che fa da contrappeso alla naturale leggerezza dello strumento a fiato. Clive Bunker (batteria), Glen Cornick (basso) e Martin Barre (chitarra elettrica) non saranno nomi da urlo, ma messi insieme forniscono ai Jethro Tull quell'inconfondibile suono un po' jazzato, ma ricco di elementi folk, che è il terreno naturale per gli svolazzi di Andreson. Così non deve sorprendere se potenti rock come "A New Day Yesterday", con il suo giro ipnotico di basso, o come "Nothing Is Easy", con le sue brusche accelerazioni e frenate scandite dalla batteria, per non dire della complessa "For A Thousand Mothers", decisamente orientata verso sonorità hard, sono già interessanti di per sé stessi, a prescindere dal tocco di classe del flauto. E così il fascino esotico di "Fat Man" deriva soprattutto dalla vivacità di percussioni e carabattole varie, tra cui perfino una balalaika. Anche "We Used To Know" è già di per sé una stupenda ballata acustica, sulla quale poi Ian Anderson ricama i suoi raffinati disegni.

Insomma, come si suol dire, c'è parecchia ciccia, nel senso di sostanza: un bel suono corposo e non poca fantasia compositiva. E dove non arriva l'inventiva di Anderson & C. si ricorre a quella fonte inesauribile di nome Bach (non a caso "ruscello" in tedesco). Ecco quindi sbucare tra i titoli un nome curioso: "Bourée". Dal primo '700 ai giorni nostri ha perso una erre, ma è proprio lei: la Bourrée dalla Suite per liuto BWV 996 di Johann Sebastian Bach, di regola attualmente suonata per chitarra, visto che il liuto ce l'hanno solo Branduardi e pochi altri menestrelli. Di solito i classicomani come me aborrono la riproposizione della "loro" musica in versione rock, anche se ben fatta tecnicamente come nel caso di Emerson Lake & Palmer, ma qui i Jethro Tull hanno fatto il miracolo, rispettando l'originale senza scopiazzarlo. Per far questo si sono comportati da jazzisti: il bellissimo inciso serve come base da cui lanciarsi in fantasiose e intelligenti variazioni che vedono folleggiare il flauto di Anderson, qui davvero fatato. Il ritorno al tema di Bach avviene quando ormai se n'era persa ogni traccia: è il bello delle variazioni, ed è un ulteriore segno della serietà e della preparazione di questi musicisti. La "Bourée" bachiana è la ciliegina sulla torta di un disco già di suo di grandissima qualità.

Elenco tracce testi e samples

01   A New Day Yesterday (04:09)

My first and last time with you
And we had some fun.
Went walking through the trees, yeah!
And then I kissed you once.
Oh I want to see you soon
But I wonder how.
It was a new day yesterday
But it's an old day now.

Spent a long time looking
For a game to play.
My luck should be so bad now
To turn out this way.
Oh I had to leave today
Just when I thought I'd found you.
It was a new day yesterday
But it's an old day now.

02   Jeffrey Goes to Leicester Square (02:11)

03   Bourée (03:47)

Instrumental

04   Back to the Family (03:49)

My telephone wakes me in the morning --
Have to get up to answer the call.
So I think I'll go back to the family
Where no one can ring me at all.
Living this life has its problems
So I think that I'll give it a break.
Oh, I'm going back to the family
'cos I've had about all I can take.

Master's in the counting house
Counting all his money.
Sister's sitting by the mirror --
She thinks her hair looks funny.
And here am I thinking to myself
Just wond'ring what things to do.

I think I enjoyed all my problems
Where I did not get nothing for free.
Oh, I'm going back to the family --
Doing nothing is bothering me.
I'll get a train back to the city
That soft life is getting me down.
There's more fun away from the family
Get some action when I pull into town.

Everything I do is wrong,
What the hell was I thinking?
Phone keeps ringing all day long
I got no time for thinking.
And every day has the same old way
Of giving me too much to do.

05   Look Into the Sun (04:21)

Took a sad song of one sweet evening
I smiled and quickly turned away.
It's not easy singing sad songs
But still the easiest way I have to say.
So when you look into the sun
And see the things we haven't done --
Oh was it better then to run
Than to spend the summer crying.
Now summer cannot come anyway.

I had waited for time to change her.
The only change that came was over me.
She pretended not to want love --
I hope she was only fooling me.
So when you look into the sun
Look for the pleasures nearly won.
Or was it better then to run
Than to spend the summer singing.
And summer could have come in a day.

So if you hear my sad song singing
Remember who and what you nearly had.
It's not easy singing sad songs
When you can sing the song to make me glad.
So when you look into the sun
And see the words you could have sung:
It's not too late, only begun,
We can still make summer.
Yes, summer always comes anyway.

So when you look into the sun
And see the words you could have sung:
It's not too late, only begun.
Look into the sun.

06   Nothing Is Easy (04:24)

Nothing is easy.
Though time gets you worrying
My friend, it's OK.
Just take your life easy
And stop all that hurrying,
Be happy my way.

When tension starts mounting
And you've lost count
Of the pennies you've missed,
Just try hard and see why they're not worrying me,
They're last on my list.
Nothing's easy.

Nothing is easy, you'll find
That the squeeze won't turn out so bad.
Your fingers may freeze, worse things happen at sea,
There's good times to be had.
So if you're alone and you're down to the bone,
Just give us a play.
You'll smile in a while and discover
That I'll get you happy my way
Nothing's easy.

07   Fat Man (02:52)

Don't want to be a fat man
People would think that I was just good fun, man
Would rather be a thin man
I am so glad to go on being one, man

Too much to carry around with you
No chance of finding a woman, who
Will love you in the morning and all the nighttime too

Don't want to be a fat man
Have not the patience to ignore all that
Hate to admit to myself
I thought my problems came from being fat

Won't waste my time feeling sorry for him
I've seen the other side to being thin
Roll us both down a mountain and I'm sure the fat man would win

08   We Used to Know (03:59)

Whenever I get to feel this way,
Try to find new words to say,
I think about the bad old days
We used to know.

Nights of winter turn me cold
Fears of dying, getting old.
We ran the race and the race was won
By running slowly.

Could be soon we'll cease to sound,
Slowly upstairs, faster down.
Then to revisit stony grounds,
We used to know.

Remembering mornings, shillings spent,
Made no sense to leave the bed.
The bad old days they came and went
Giving way to fruitful years.

Saving up the birds in hand
While in the bush the others land.
Take what we can before the man
Says it's time to go.

Each to his own way I'll go mine.
Best of luck in what you find.
But for your own sake remember times
We used to know.

09   Reasons for Waiting (04:06)

What a sight for my eyes
To see you in sleep.
Could it stop the sun rise
Hearing you weep?
You're not seen, you're not heard
But I stand by my word.
Came a thousand miles
Just to catch you while you're smiling.

What a day for laughter
And walking at night.
Me following after, your hand holding tight.
And the memory stays clear with the song that you hear.
If I can but make
The words awake the feeling.

What a reason for waiting
And dreaming of dreams.
So here's hoping you've faith in impossible schemes,
That are born in the sigh of the wind blowing by
While the dimming light brings the end to a night of loving.

10   For a Thousand Mothers (04:13)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  fedecure

 "Stand Up rimane un piccolo gioiello, indimenticabile la cover di bach bouree."

 "Ad ogni modo stand up rimane un piccolo gioiello, indimenticabile la cover di bach bouree."