Un album che non ha bisogno di grandissime presentazioni poiché fondamentale tanto per la carriera dei “fantastici 4” Plant-Page-Jones-Bonham che costituivano i leggendari Led Zeppelin quanto per tutta la storia del Rock mondiale dagli anni '70 a oggi è senza dubbio il conosciutissimo Led Zeppelin IV, pubblicato per conto della potente casa discografica dell'Atlantic tra la fine del 1971 e l'inizio del 1972.

La genesi di tale album richiede, tuttavia, una trattazione ben più ampia, a partire dal periodo in cui esso fu registrato: le prima fasi iniziano, infatti, nella seconda metà del 1970, quando il quartetto, umiliato dalle pesanti critiche ricevute soprattutto dalla stampa di Oltremanica in occasione del loro Led Zeppelin III di quell'anno, giudicato fin troppo “leggero” e ben lontano dalla furia del famoso “bombardiere marrone” (l'altrettanto conosciuto Led Zeppelin II), decide di mettersi nuovamente al lavoro per un pronto riscatto, registrando le prime tracce dapprima nell'amena località agreste di Bron-Y-Aur in Galles (dove, tra l'altro, fu registrato il III), spostando poi la produzione presso le campagne di Headby Grange ne l'Hampshire ed infine a Los Angeles, considerata a tutti gli effetti la loro “seconda casa” (per motivi riconducibili, soprattutto, alla grande popolarità che lì avevano ottenuto fin dagli esordi differentemente che nella madre patria).

Ma l'album in questione sale agli onori della ribalta per le grandi polemiche che si scatenarono tra il gruppo e la casa discografica circa la realizzazione dello stesso: se da un lato, infatti, il gruppo spingeva per una copertina scarna (costituita di fatto da un quadro in cui è presente un anziano signore intento a trasportare in spalla un carico di fascine), dall'altro ciò scatenò le reazioni inizialmente indignate dell'etichetta che, di contro, vedeva tale operazione come un danno, secondo la prassi ricorrente all'epoca, per le eventuali vendite.

Fatto sta comunque che tale disputa legale fu vinta dagli Zeppelin che così ottennero dall'Atlantic l'autorizzazione di inserire anche all'interno dell'album un'altra immagine evocativa (ritraente il vecchio eremita dei tarocchi, probabilmente posseduti dal celeberrimo occultista inglese Aleister Crowley di cui Page era un fanatico sostenitore) e un foglietto che riproduce, in un lato, i titoli delle canzoni e i famosi “five symbols” identificativi del gruppo: ZoSo per Page, un cerchio con una piuma d'oca al suo intento per Plant, un fiore di loto con un cerchio sullo sfondo per Jones e tre cerchi concentrici intersecati tra loro per Bonham. Nell'altro lato abbiamo, invece, il testo stampato della loro canzone di punta per antonomasia, nonché capolavoro assoluto tanto della loro produzione quanto del Rock anni '70: la già citata Stairway To Heaven.

Ecco dunque che passiamo alla trattazione in senso stretto dell'album che esordisce con l' “aprite il fuoco” della trascinante Black Dog che vede un Page già bello carico a suon di potenti riff e di assolo finale e un Plant alle prese con i soliti gorgheggi al limite dell'isteria. Segue l'altrettanto splendida Rock 'N' Roll, ispirata da un'improvvisazione alla batteria di Bonham della famosa Good Golly Miss Molly di Little Richard dalla quale Plant tirò fuori di getto il testo e Ian Steward (famoso tastierista collaboratore all'epoca per i Rolling Stones) un bel boogie al piano elettrico.

La prima facciata prosegue con l'incantevole folk/rock di The Battle Of Evermore, ispirata ai racconti fantasy di Tolkien e che vede come ospite la voce soprano dei Fairyport Convention Sandy Danny che duetta magistralmente con Plant in un impasto di voci senza dubbio affascinante.

Il piatto forte viene servito con la già citata Stairway To Heaven con protagonista le vicende di una donna alla continua ricerca della cosiddetta “scala per il Paradiso”, simbolo, a sua volta, di una sostanziale purezza interiore alla quale ella stessa ambisce, ma in realtà tale canzone si compone di due parti: la prima è scandita dalla magica chitarra acustica di Page e da un magistrale John Paul Jones all'organo Hammond con Plant che scandisce questi indimenticabili versi iniziali: “There's a lady who's sure all that glitters is gold / and she's buying a Stairway To Heaven / and when she gets there she knows / if the stores are closed / with a word she can get what she came for”; nella seconda, invece, si assiste ad un incredibile crescendo, condotto dalla batteria come al solito trascinante di Bonham e da un magnifico assolo di chitarra elettrica (non la sua solita Gibson LesPaul, bensì una Fender Telecaster del '62, regalatagli addirittura dal celeberrimo Jeff Beck all'epoca della sua militanza nei The Yardbirds, in luogo del leggendario Eric Clapton poi accasatosi nei Cream), considerato a tutti gli effetti uno dei migliori (se non il migliore) assolo di chitarra della storia del Rock.

La seconda facciata si apre con l'avvolgente Misty Mountain Hop, contraddistinta dal piano elettrico di Jones e dalle rullate come sempre possenti di Bonham, seguita da Four Sticks dall'impatto decisamente funk e dal pezzo folk Going To California, chiaramente dedicata alla mitica folk singer canadese Joni Mitchell e con tema ispirato, come si evince anche dal titolo stesso, alle vicende degli Zeppelin in terra californiana dagli esordi.

L'album si conclude con la possente When The Levee Breaks, ricavata da Page da una registrazione di un classico blues del 1928 e geneticamente trasformata con l'inserimento di chitarre distorte e di un assolo di armonica con l'eco al contrario, quasi a simboleggiare il viscerale attaccamento degli Zeppelin a quel “sentimento blues” che fin da subito ha per loro rappresentato la pietra angolare sulla quale basare la propria fulgida carriera.

In sostanza, abbiamo così a che fare con un album dalle proporzioni storiche che potrebbe già bastare di per sé per descrivere al meglio le meraviglie di questo leggendario “Martello degli Dei” soprattutto nel periodo di loro massimo splendore, iniziato di fatto con questo album e perpetuato con i successivi Houses Of The Holy del 1973 e con il doppio album Physical Graffiti del 1975.

Elenco tracce testi e samples

01   Black Dog (04:57)

Hey, hey, mama, said the way you move
Gonna make you sweat
Gonna make you groove

Ah, ah, child, way you shake that thing
Gonna make you burn
Gonna make you sting

Hey, hey, baby, when you walk that way
Watch your honey drip
Can't keep away

Oh yeah, oh yeah, ah, ah, ah
Oh yeah, oh yeah, ah, ah, ah

I gotta roll, can't stand still
Got a flamin' heart, can't get my fill

Eyes that shine, burnin' red
Dreams of you all through my head

Ah ah, ah ah, ah ah, ah ah, ah ah, ah ah, ahhh

Hey baby, whoa baby, pretty baby
Darlin' makes 'em do me now
Hey baby, oh baby, pretty baby
Move me like you're doin' now

Didn't take too long 'fore I found out
What people mean by down and out

Spent my money, took my car
Started tellin' her friends she gonna be a star

I don't know, but I been told
A big-legged woman ain't got no soul

Oh yeah, oh yeah, ah, ah, ah
Oh yeah, oh yeah, ah, ah, ah

All I ask for, all I pray
A steady rollin' woman gonna come my way

Need a woman gonna hold my hand
Won't tell me no lies, make me a happy man

Ah ah, ah ah, ah ah, ah ah, ah ah, ah ah, ahhh

02   Rock and Roll (03:40)

It's been a long time since I rock and rolled
It's been a long time since I did the stroll
Ooh, let me get it back, let me get it back, let me get it back
Baby, where I come from
It's been a long time, been a long time
Been a long lonely, lonely, lonely, lonely, lonely time, yes it has

It's been a long time since the book of love
I can't count the tears of a life with no love
Carry me back, carry me back, carry me back
Baby, where I come from, whoa whoa whoa-oh-oh
It's been a long time, been a long time
Been a long lonely, lonely, lonely, lonely, lonely time

Oh, seems so long since we walked in the moonlight
Makin' vows that just can't work right
Ah yeah, open your arms, opens your arms, open your arms
Baby, let my love come running in, let it
It's been a long time, been a long time
Been a long lonely, lonely, lonely, lonely, lonely time

It's been a long time, been a long time
Been a long lonely, lonely, lonely, lonely, lonely time

03   The Battle of Evermore (05:52)

The queen of light took her bow
And then she turned to go
The prince of peace embraced the gloom
And walked the night alone

Ooh, dance in the dark of night
Sing to the morning light

The dark lord rides in force tonight
And time will tell us all

Oh, throw down your plow and hoe
Rest not to lock your homes

Side by side we wait the might
Of the darkest of them all

I hear the horses' thunder
Down in the valley below
I'm waiting for the angels of Avalon
Waiting for the eastern glow

The apples of the valley hold
The seeds of happiness
The ground is rich from tender care
Repay, do not forget, no, no

Oh, dance in the dark of night
Sing to the morning light

The apples turn to brown and black
The tyrant's face is red

Oh the war is common cry
Pick up your swords and fly

The sky is filled with good and bad
That mortals never know, oh, now

Oh well, the night is long
The beads of time pass slow
Tired eyes on the sunrise
Waiting for the eastern glow

The pain of war cannot exceed
The woe of aftermath
The drums will shake the castle wall
The ringwraiths ride in black, ride on

Sing as you raise your bow
Shoot straighter than before

No comfort has the fire at night
That lights the face so cold

Oh, dance in the dark of night
Sing to the morning light

The magic runes are writ in gold
To bring the balance back, bring it back

At last the sun is shining
The clouds of blue roll by
With flames from the dragon of darkness
The sunlight blinds his eyes

Bring it back, bring it back
Bring it back, bring it back
Bring it back, bring it back
Bring it back, bring it back

Oh now, oh now, oh now, ahh
Oh now, oh now, oh now
Bring it back, bring it back
Bring it back, bring it back

Whoa now, oh now, oh now, qhoa
Whoa now, oh now, oh now
Bring it, bring it, bring it, bring it
Bring it, bring it, bring it
Bring it, bring it, bring it
Bring it, bring ahhh

04   Stairway to Heaven (08:03)

There's a lady who's sure all that glitters is gold
And she's buying a stairway to heaven
When she gets there she knows, if the stores are all closed
With a word she can get what she came for
Ooh ooh, and she's buying a stairway to heaven

There's a sign on the wall, but she wants to be sure
'Cause you know sometimes words have two meanings
In a tree by the brook, there's a songbird who sings
Sometimes all of our thoughts are misgiven
Ooh, it makes me wonder
Ooh, it makes me wonder

There's a feeling I get when I look to the west
And my spirit is crying for leaving
In my thoughts I have seen rings of smoke through the trees
And the voices of those who stand looking
Ooh, it makes me wonder
Ooh, it really makes me wonder

And it's whispered that soon if we all call the tune
Then the piper will lead us to reason
And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

If there's a bustle in your hedgerow, don't be alarmed now
It's just a spring clean for the May queen
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run
There's still time to change the road you're on
And it makes me wonder

Your head is humming and it won't go, in case you don't know
The piper's calling you to join him
Dear lady, can you hear the wind blow, and did you know
Your stairway lies on the whispering wind

And as we wind on down the road
Our shadows taller than our soul
There walks a lady we all know
Who shines white light and wants to show
How everything still turns to gold
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll

And she's buying a stairway to heaven

05   Misty Mountain Hop (04:38)

Walking in the park just the other day, baby
What do you, what do you think I saw?
Crowds of people sittin' on the grass with flowers in their hair said
"Hey, boy, do you wanna score?"
And you know how it is
I really don't know what time it was, whoa-oh-oh
So I asked them if I could stay awhile

I didn't notice but it had got very dark and I was really
Really out of my mind
Just then a policeman stepped up to me asked us if "please, hey, would we care
To all get in line, get in line"
Well you know
They asked us to stay for tea and have some fun, whoa-oh-oh
He said that his friends would all drop by, ooh

Why don't you take a good look at yourself and describe what you see
And baby, baby, baby, do you like it?
There you sit, sittin' spare like a book on a shelf rustin'
Ah, not tryin' to fight it
You really don't care if they're comin', whoa-oh-oh
I know that it's all a state of mind, ooh

If you go down in the streets today, baby, you better
You better open your eyes, whoa-oh yeah
Folk down there really don't care, really don't care, don't care, really don't
Which, which way the pressure lies
So I've decided what I'm gonna do now
So I'm packin' my bags for the misty mountains, where the spirits go now
Over the hills where the spirits fly, ooh, ooh
Ooh, ooh
Ooh, ooh
Ooh, ooh
I really don't know
I really don't know

06   Four Sticks (04:45)

Oh, baby, it's cryin' time
Oh, baby, I've got to fly
Got to try to find a way
Got to try to get away
'Cause you know I gotta get away from you, babe

Oh, baby, the river's red
Ah, baby, in my head
There's a funny feelin' goin' on
I don't think I can hold out long

And when the owls cry in the night
Oh, baby, baby, when the pines begin to cry
Baby, baby, baby, how do you feel?
If the river runs dry, baby, how do you feel?

Crazy baby, the rainbow's end
Mmm baby, it's just a den for those who hide
Who hide their love to depths of life
And ruin dreams that we all knew so, babe

And when the owls cry in the night
Oh, baby, when the pines begin to cry
Oh, baby, baby, how do you feel?
If the river runs dry, baby, how do you feel?

Ooh ooh yeah, brave I endure
Woo yeah, strong shields and lore
They can't hold the wrath of those who walk
An' the boots of those who march
Baby, through the roads of time so long ago

07   Going to California (03:31)

Spent my days with a woman unkind
Smoked my stuff and drank all my wine
Made up my mind to make a new start
Goin' to California with an achin' in my heart
Someone told me there's a girl out there
With love in her eyes and flowers in her hair

Took my chances on a big jet plane
Never let them tell you that they're all the same
Oh, the sea was red and the sky was grey
Wondered how tomorrow could ever follow today
The mountains and the canyons started to tremble and shake
As the children of the sun began to awake
Watch out

Seems that the wrath of the Gods got a punch on the nose
And it started to flow, I think I might be sinkin'
Throw me a line, if I reach it in time
I'll meet you up there where the path runs straight and high

To find a queen without a king
They say she plays guitar and cries and sings, la la la la la
Ride a white mare in the footsteps of dawn
Tryin' to find a woman who's never, never, never been born
Standin' on a hill in my mountain of dreams
Telling myself it's not as hard, hard, hard as it seems

08   When the Levee Breaks (07:08)

sdfsfsdf

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  bibiane

 "Un disco perfetto come questo non ha bisogno di essere chiamato, deve essere ascoltato."

 "Chi li preferiva da duri, si ferma, ammira, e crede di essere sulla scala per il paradiso."


Di  Cimbarello132

 Quando i musicisti si fondono perfettamente assieme, si ha questo risultato.

 Il chitarrista si permette di parlare con Dio.


Di  Il Tarantiniano

 Mai inizio fu migliore di questo. Una sorprendente ed elegante canzone hard rock con spunti blues e metal.

 Stairway To Heaven, una delle canzoni più belle della storia del rock, un capolavoro che avvolge di magia.