Dopo Physical Graffiti, i Led Zeppelin sembravano aver perso qualcosa nel suono, e infatti era così. I primi quattro album sembravano ormai irraggiungibili, e in parte era così. Durante il tour di Physical Graffiti, nell'agosto del 1975 Plant assieme a moglie e i figli ha un terribile incidente automobilistico: Plant è costretto su una sedia a rotelle e il tour di Physical Graffiti viene prontamente interrotto. Non potendo momentaneamente suonare in pubblico, decidono di pubblicare una nuova fatica, Presence.
Presence, in confronto agli album precedenti, è meno interessante, ma il repertorio non è interamente trascurabile. Prendiamo in esempio il lungo brano d'apertura: "Achilles Last Stand". Il brano non è affatto brutto, anzi io lo considero un capolavoro e francamente lo è. Gli strumenti sono perfettamente bilanciati e Plant ce la mette tutta per rimanere al passo con gli altri, Page sovraincide una fila di chitarre e si lancia in uno splendido assolo, uno dei più memorabili della sua carriera ed è proprio lui ad animare il brano sin dal riff iniziale di chitarra fino al riff di chiusura, Jones sfoggia una tecnica impareggiabile, conferendo alla canzone maggior epicità, ma secondo me la tecnica migliore la sfoggia Bonham. La sua prestazione alla batteria è ineguagliabile e le sue rullate sono mozzafiato. Il brano è decisamente uno dei più hard e belli del loro repertorio. Dopo "Achilles Last Stand" ecco "For Your Life", un'altra canzone che dimostra la durezza del suono zeppeliniano, offrendo buone cose dei quattro. "Royal Orleans" è un irritabile funky dal ritmo trascinante ma un po' ripetitivo, ed è una delle occasioni perse di questo disco. "Nobody's Fault But Mine" è invece un ottimo brano giocato su una frase ipnotica: "nobody's fault but mine". Questo brano è una cover di un blues denominato "It's Nobody's Fault But Mine", ed è senza dubbio uno degli episodi più riusciti del disco. Ora passiamo all'episodio più trascurabile del disco: "Candy Store rock". Mi duole ammetterlo ma questa canzone farebbe vomitare chiunque l'ascolti, e alla fine ci si rende conto che le migliori idee dei Led sono ormai acqua passata. Ma "Hots On For Nowhere" non è nulla di tutto questo: è un brano piacevole, divertente, giocato sulla divertente voce di Plant e sui piacevoli giri di chitarra di Page. Per chiudere il disco i Led sfoggiano uno dei loro esempi più drammatici e dolenti: "Tea For One" è un lungo blues in minore, che forse ricorda un po' troppo "Since I've Been Loving You" (su Led Zeppelin III) ma che non manca assolutamente di passione e di drammaticità, per cui non è da buttare.
Scusate se mi permetto di farlo, ma commento anche la copertina: certamente è una delle migliori cose del disco, con quell'obelisco che compare qua e là, e dà un senso di rabbia e forza. Presence possiamo definirlo come il famoso bicchiere mezzo/pieno mezzo/vuoto: da un lato ci si può accorgere che i Led sono ancora in grado di stupire e di regalare canzoni autentiche, ma da un altro lato capiamo che i tempi di Stairway To Heaven sono definitivamente passati, come dimostrerà il disco successivo In Through The Out Door (1979), il disco più trascurabile del dirigibile.
Elenco tracce testi e samples
01 Achilles Last Stand (10:28)
It was an April morning when they told us we should go.
As I turned to you, you smiled at me; how could we say no?
Whoa, the fun to have! To live the dreams we always had.
Whoa, the songs to sing! When we at last return again.
Sending off a glancing kiss to those who claim they know
Below the streets that steam and hiss, the devil's in his home.
Whoa, to sail away! Sandy lands and other days.
Whoa, to touch the dream! That hides inside and is never seen, yeah.
Into the sun of south and north at last the birds have flown.
The shackles of commitment fell in pieces on the ground.
Whoa, to ride the wind! To tread the air above the din.
Whoa, to laugh aloud! Dancing high above the crowd.
Seek the man whose pointing hand the giant step unfolds.
With guidance from the curving path that churns up into stone!
If one bell should ring, celebration for a king.
So fast the heart should beat, as proud the head with heavy feet, yeah.
[Solo]
Days went by when you and I made an eternal summer's glow
As far away and distant, our mutual time to grow.
Whoa, the sweet refrain! It soothes the soul and calms the pain.
Oh, Albion remains! Sleeping now to rise again.
Wandering the wanderings. What place to rest the search?
Where the mighty arms of Atlas hold the heavens from the earth!
Where the mighty arms of Atlas hold the heavens from the earth!
From the earth!
I know the way, know the way, know the way, know the way.
I know the way, know the way, know the way, know the way.
Where the mighty arms of Atlas hold the heavens from the earth!
02 For Your Life (06:24)
Well, well, oh, hoh, hoh
You said I was the only, with my lemon in your hand
Uh-oh, uh-oh-hoh
Exhibition is your habit, emotion second-hand
Uh-oh, uh-oh
Had to pull away to save me
Well, maybe next time around-a, oh
And she said
"Don'tcha want, a-don'tcha want cocaine, cocaine, cocaine"
Hadn't planned to, could not stand'a try it, fry it, ow
Now, now, now, now, yeah
Wooo-oooh-oooh-oooh-ooh-ooh
Heard a cry for mercy, uh, in the city of the damned-a
Uh-oh, baby, damn...
In the pits you go no lower, the next stop's underground
A-ho, how low underground
You wanna know, is it quite over
To fame it deals a losin' hand
And I said, "Didn't mean to, did not a-mean to fluff it
You didn't plan it, you overran it, aah-ha-ha-how, yeah"
Do you wanna, do you want, do ya, d-do
Do you, would you wanna
Do you wanna, do you wanna, do you, d-do
Do you, would you wanna
When you blow it, babe, you got to blow it right
Baby, if you fake it, mama, baby, fake with all your might
When you fake it, mama
please-a, a-fake it right for yourself, babe
When ya fa-fa-fa-fake it, baby
You're fakin' it for your life, for your life
for your life, for your life
Do you, do you, do you, do you, do you
Do you, would you wanna
Do you, do you, do you, do you, do you
Do you, would you wanna
Oh, like to help ya, baby
but I don't know what to do-ooh-ooh, yeah
Sometime, baby
Nothin' I can do-ooh-ooh, yeah
With the fine lines of the crystal payin' through your nose
And when they couldn't resist ya
I said, "Just go with the flow"
And now your stage is empty
Pull down the curtain, baby, please
Fold up your show
Hadn't planned to, could not stand to fry in it
I hadn't planned it, I overran it
Fry it for your life, for your life
03 Royal Orleans (02:59)
One time love, take care how you use it
Try to make it last all night, And if you take your pick
Be careful how you choose it, Sometimes its hard to feel it bite
Feel it bite.
A man I know, went down to Louisiana,
had himself a bad, bad fight
And when the sun peeked through
John Cameron with Suzanna,
He kissed the whiskers, left & right
Whiskers!
Now, now, now, fright subsides
Out at a hotel in the quarter, our friends check in to pass the night
Now love gets hot, but fire preceded water
Poor whiskers set the room alight.
Whiskers!
Down on Bourbon street, You know it's right
You can see my friend, they run around all through the night
Most everywhere, Until the closet's bare
Run for the razor, Doin' up my hair
New Orleans queens, Sure know how to schmooze it
Maybe for some that seems alright
When I step out, strut down with my sugar
She'd best not talk like Barry White!
One time love, take care how you use it
Try to make it last all night, And if you take your pick
Be careful how you choose it, Sometimes its hard to feel it bite
Feel it bite.
07 Tea for One (09:23)
How come twenty four hours, Baby sometimes seem to slip into days?
Oh twenty-four hours, Baby sometimes seem to slip into days
A minute seems like a lifetime, baby when I feel this way
Sittin, lookin at the clock, time moves so slow
I've been watchin for the hands to move
Until I just can't look no more
How come twenty four hours, Baby sometimes seems to slip into days?
A minute seems like a lifetime, Baby when I feel this way.
To sing a song for you, I recall you used to say
"Oh baby this one's for we two", Which in the end is you anyway
How come twenty four hours, Baby sometimes slip into days?
A minute seems like a lifetime, baby when I feel this way.
There was a time that I stood tall, In the eyes of other men
But by my own choice I left you woman, And now I can't get back again
How come twenty-four hours, sometimes slip into days?
A minute seems like a lifetime, Baby when I feel this way
A minute seems like a lifetime
When I feel this way...I feel this way
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Miki Page
"Achilles Last Stand è un fenomenale hard-rock che colpisce per intensità e potenza."
"Tea For One è stata l'unica volta in cui i Led ripeterono sé stessi."
Di Cimbarello132
"Achilles Last Stand", l’epica ed unica, nei suoi maestosi dieci minuti e venticinque secondi di esistenza.
Uno dei tanti motivi per cui i Led sono il mio gruppo preferito in assoluto.
Di vellutogrigio
"Presence è l'autentico testamento sonoro del gruppo, una riflessione finale sul blues, l'hard rock e le influenze etniche."
"Mai un brano degli Zeppelin era stato negli anni '70 così schietto, diretto e urticante come 'Nobody's Fault But Mine'."
Di claudio carpentieri
"Achilles Last Stand è un brano che ci scaraventa con la potenza di un tornado all’interno di questo monumento sonoro."
"I sette brani di 'Presence' rispecchiano un periodo tutt’altro che felice per la band, non riuscendo a trasfigurare con continuità gli sforzi fatti."
Di Rax
Non ci sarà mai un altro album come questo. Qui ci sono io che guardo in faccia la disperazione e gli dico: sono più forte di te.
Se "Presence" è il funerale dello Zeppelin, il terribile disco successivo sarà la sua tomba.