Di quale materia sono fatti i ricordi? Sono immagini? Sono sensazioni? Sono suoni? Sono un coacervo di queste tre cose? Me lo chiedo spesso, soprattutto quando sento questo disco.
Seppur intangibili i ricordi hanno un peso, un peso quasi fisico. Possono essere leggeri come piume e pesanti come macigni, fragili come il cristallo e duri come la pietra. Ma la cosa strana è che in modi sempre differenti e nuovi, e quando meno ce lo aspettiamo, un agente esterno li fa riaffiorare dal subconscio, spesso casualmente. E allora da elementi immateriali diventano parte fisica di ognuno. Fanno battere il cuore, accelerano l’adrenalina, provocano brividi lungo la schiena, abbattendo gli steccati culturali fra la mente il corpo, creando una comunione vera e profonda.
E proprio di ricordi e di questa comunione inscindibile è fatto Deserter’s Songs.
Esiste materialmente nella mia collezione da pochi giorni, ma le sue melodie dal potere lenitivo mi accompagnano da sei anni. Riportano a galla tramonti ad Arezzo, pianti notturni veneziani, l’odore della pelle di una donna, una mattina di luglio dopo la street parade, un’alba in spiaggia sotto il Monte Conero e tanti altri.
Tali ricordi sono figli diretti della musica che li accompagna, una musica discesa direttamente da mondi altri e migliori del nostro. Un perfetto equilibrio di melodie struggenti (l’iniziale Holes, pervasa da un’aria di pianto imminente, grazie ai suoi arrangiamenti di archi, e conclusa da un sax maestoso), canti celestiali (anche il più ateo di voi penserà a qualche liturgia cristiana sentendo il theremin e le voci angeliche di Endlessly), perentori intermezzi fatti di grammofoni gracchianti (I Collect Coins) e dissonanze pianistiche (The Happy End). Senza contare brani quasi da dancefloor (Delta Sun Bottleneck Stomp) e perle di pop a tutto tondo quali Opus 40 e Goddess on a Hiway.
Su tutto si erge la voce gnomesca di Jonathan Donahue, vero elemento straniante della musica dei Mercury Rev, la quale riesce a rendere anche “i buchi scavati da piccole talpe” la cosa più importante al mondo.
In ultima analisi un disco dalle innate capacità catartiche (almeno per il sottoscritto), assolutamente privo di tempo e avulso dal suo tempo, che si erge come una vetta irraggiungibile nel panorama pop di metà anni novanta (e nella stessa discografia dei nostri, sia precedente che successiva).
A mio avviso il “Forever Changes” del decennio trascorso.
Elenco tracce testi e samples
01 Holes (05:55)
Time, all the long red lines, that take
Control, of all th smokelike streams that flow into yr
Dreams, that big blue open sea, that can't be
Crossed, that can't be climbed, just born
Between, oh th' two white lines, distant gods an' faded
Signs, of all those blinking lites, you had t' pick the one tonite...
Holes, dug by little moles, angry jealous
Spies, got telephones for eyes, come t' you as
Friends, all those endless ends, that can't be
Tied, oh they make me laugh, an' always make me
Cry, til they drop like flies, an' sink like polished
Stones, of all th' stones i throw, how does that ol' song go
how does that ol' song go...
Bands, those funny little plans, that never work quite right.
02 Tonite It Shows (03:40)
Into a dream, i took a turn, an' promised t' return
Th' way we were, th' way we met, th' way i lit yr cigarette
Th' way it trailed, into a stream, an' lay down between...
You had t' choose, a side t' love, an' divide yerself in two
Th' way you were, long before, you were a walkin' civil war
But you forget, where th' road goes, an' tonite it shows...
Into yr soul, i tried t' climb, but found th' hole t' high
For me t' leave, th' way i'd learned, an' found i couldn't turn
Th' way th' trees, an' fallin' rain, remind me in a way...
Th' way you were, th' day we met, th' way i lit your cigarette
Th' way it changed, into a strange, cole porter phrase
But you forget, how th' song goes, an' tonite it shows...
03 Endlessly (04:25)
Standing in a dream, weaving thru' the crowded streets leaving you again endlessly
The choir disappears, an' voices in yr heard appear leading you again endlessly
If th' armies of her soul, take you by surprise an' flee leaving you again endlessly
An th' darkships of her eyes surrender t' you suddenly leading you again endlessly
Standing in a street, th' line beneath th' fallin' leaves leading her again endlessly
An' of all th' stars above, only one reminds her of leaving you again endlessly
05 Opus 40 (05:10)
Well she tossed all night like a ragin' sea
woke up an' climbed from th' suicide machine
with her spanish candles an' her persian poems
stuck on th' rocks insude opus 40 stoned
an' scratchin' he wrists in the pourin' rain
she collapses down upon th' ocean floor again
Tears in waves minds on fire
Nights alone by yr side
Catskill mansions buried screams
i'm alive she cried but i don't know what it means
somewhere out there across th' moonlit sands
there's a line drawn like th' lines on her own shand
an' slammin' her eyes lockin' th' door
she collapses down upon th' ocean floor again
Tears in waves minds on fire
Nights alone by yr side
06 Hudson Line (02:54)
Y'don't need much money t' ride th' silver train
Just enough t' keep yerself from sleepin' in th' rain
Satellites 'r chasin' silver clouds away an'
Technicolor raindrops wash gumballs down th' drain
Gonna leave th' city, gonna hop a train tonite
Gotta one-way ticket an' th' moon is shinin' brite
Gonna leave th' city, gonna catch th' hudson line
Cos y'know i love th' city, but i haven't got th' time
Satellites 'r chasin' th' silver clouds away
Mercury's a' fallin' yeah who forgot t' pray
Silver trains will whistle an' glisten by th' moon
Molly's got her kite and joe has his balloons
Satellites 'r chasin' silver clouds away
I'm stuck on th' tracks t' sleep away th' day
08 Goddess on a Hiway (03:45)
Well i got us on a hiway an' i got us in a car
Got us goin' faster than we've ever gone before
An' i know it ain't gonna last
An' i know it ain't gonna last
When i see yr eyes arive
they explode like two bugs on glass
Far above th' ocean, depp under th' sea
There's a river runnin' dry because of you an' me
She's a goddess on a hiway, a goddess in a car
A goddess goin' faster than she's ever gone before
11 Delta Sun Bottleneck Stomp (06:17)
Sea t' corporal sea atlantic's too specific
haven't time t'settle sharks infest th' water
kickin' up th' dust constructin' new ideals
old ones laid t' rust nothin' seems so real
Slidin' away in a washed out delta sun
Missionaries flood my favorite AM stations
flowing in their futures washed out in this delta rag
look th' other way pocket all th' pieces
tripping up th' strawhat tumble inta th' wind
Slidin' away in washed out delta sun
Slidin' away in washed out delta sun
Wavin' goodbye i'm not sayin' hello
Carico i commenti... con calma