Sono trascorsi ben cinque anni dall'ultimo lavoro in studio della band statunitense (il pasticciato e approssimativo "St.Anger") e i "Quattro Cavalieri" (reclutato l'ex bassista di Ozzy Osbourne, Robert Trujillo, al posto dell'improvvisato Bob Rock) decidono di sfornare un nuovo album: "Death Magnetic".

L'artwork, tutto sommato abbastanza originale, si segnala per il ritorno al vecchio logo della band, abbandonato dal lontano 1991.

I Metallica, che dal "Black Album" in poi hanno sempre cercato di rinnovarsi, senza riuscirci praticamente mai con risultati degni del loro nome, decidono qui di fare un vero e proprio "ritorno al passato", costruendo un cd che (almeno sulla carta) dovrebbe rimandare alle sonorità di "...And Justice For All". Il risultato è, però, tutt'altro che convincente.

Il cd si apre con un battito cardiaco seguito da un inquietante arpeggio, preludio al riff convincente e incisivo di "That Was Just Your Life", brano che non stonerebbe in un "...And justice for all" se non peccasse di una certa ripetitività. Coinvolgente il ritornello.

"The End Of The Line" è il primo di una serie di passi di falsi di cui, purtroppo, la recente produzione dei Metallica abbonda. Le continue variazioni ritmiche della batteria di Lars Ulrich rendono il pezzo difficilmente digeribile, per non parlare del riff principale, tanto pomposo quanto scontato.

In "Broken, Beat & Scarred" i Metallica provano a offrire qualcosa di nuovo tirando fuori un pezzo sporco e rabbioso ma, allo stesso tempo, mediocre e privo di una linea melodica tangibile.

Le cose vanno un po' meglio, almeno dal punto di vista della linearità melodica, con la ballad "The Day That Never Comes", collage di idee provenienti da altri brani del gruppo ("Fade To Black" su tutte) e singolo trainante dell'album. Intendiamoci, anche qui non si può assolutamente parlare di una canzone riuscita ma, almeno, risulta piacevole all'ascolto.

La traccia n. 5 è "All Nightmare Long", a mio avviso, il pezzo migliore dell'album. Brano duro e caratterizzato da un ritornello tanto rabbioso quanto orecchiabile rappresenta forse ciò che ci si aspetterebbe dai Metallica del 2000, un gruppo in grado di fornire una musica di qualità pur rimanendo all'interno di percorsi sonori già precedentemente tracciati. Unica pecca della canzone è nella durata, sette minuti abbondanti sono decisamente troppi.

"Cyanide", è una cavalcata metal abbastanza riuscita pur non brillando per originalità. Ricorda vagamente le atmosfere di "Kill ‘Em All".

"The Unforgiven III", terza variazione sul tema della fortunata canzone contenuta nel "Black Album", è caratterizzata da un'inutile introduzione di piano e dal solito riff delle precedenti versioni. Se non altro cambia il ritornello in cui il cantato di Hetfield si fa molto melodico e interessante. Pur con le sue grossolanità (l'intro di piano su tutte) è un buon pezzo.

"The Judas Kiss" annacqua qualche buona idea in otto minuti di durata che sembrano meri esercizi di stile di Lars Ulrich, il quale non mantiene lo stesso ritmo per più di venti secondi. Ne scaturisce un brano troppo frammentato (oltre che troppo lungo) per poter interessare l'ascoltatore.

Con "Suicide & Redemption" i Metallica tornano a comporre un brano strumentale ma mai come negli strumentali si sente la mancanza di Cliff Burton, il quale sapeva dare un tocco di pathos unico ai brani strumentali del gruppo (la monumentale "Orion", tanto per citarne uno). Non che questa "Suicide & Redemption" sia brutta, anzi, però rimane sterilmente sospesa. La sola musica non basta a comunicare qualcosa all'ascoltatore, si sente il bisogno di un cantato di supporto, bisogno che, negli strumentali dei precedenti Metallica, non si sente mai.

Chiude il cd "My Apocalypse", brano discreto che si inserisce sulla stessa linea di "All Nightmare Long"; consumato professionismo e nulla più. Bello l'assolo di Kirk Hammett a metà canzone.

Tirando le somme di questo "Death Magnetic" si può dire che ancora una volta i Metallica non riescono a tirarsi fuori dal torpore creativo in cui sono immersi dal lontano 1991 e questo "amarcord", pur ben accolto dal pubblico, non deve essere confuso con un ritorno al genere che ha reso i Metallica grandi,  ma come l'ennesimo tentativo di raschiare il fondo di un barile in cui è stato raschiato già tutto.

Elenco tracce testi e video

01   That Was Just Your Life (05:04)

Like A Siren In My Head That Always
Threatens To Repeat
Like A Blind Man That Is Strapped
Into The Speeding Driver’s Seat
Like A Face
That Learns To Speak
When All It Knew Was How To Bite

Like A Misery That Keeps Me Focused
Though I’ve Gone Astray
Like An Endless Nightmare That
I Must Awaken From Each Day
Like Conviction
A Premonition
Not Worthy Of
So I Deny
I Deny

I Blind My Eyes
And Try To Force It All Into Place
I Stitch Them Up
See Not My Fall From Grace
I Blind My Eyes
I Hide And Feel It Passing Me By
I Open Just In Time To Say Goodbye

Almost Like Your Life
Almost Like Your Endless Fight
Curse The Day Is Long
Realize You Don’t Belong
Disconnect Somehow
Never Stop The Bleeding Now
Almost Like Your Fight
And There It Went
Almost Like Your Life

Like A Wound That Keeps On Bleeding
To Remind Me Not To Think
Like A Raging River Drowning When
I Only Need A Drink
Like A Poison
That I Swallow
But I Want The World To Die

Like A Release From Prison
That I Didn’t Know I Was In
Like A Fight To Live The Past I Prayed
To Leave
From Way Back Then
Like A General
Without A Mission
Until The War Will Start Again
Start Again

I Blind My Eyes
And Try To Force It All Into Place
I Stitch Them Up
See Not My Fall From Grace
I Blind My Eyes
I Hide And Feel It Passing Me By
I Open Just In Time To Say Goodbye

[Solo]

Like A Touch From Hell To Feel How Hot
That It Can Get If You Get Caught
Like A Strike From Heaven Turns That Key
And Brings You Straight Down To Your Knees

Like A Touch From Hell To Feel How Hot
That It Can Get If You Get Caught
Like A Strike From Heaven To Reprieve
That Brings You Straight Down To Your Knees

Almost Like Your Life
Almost Like Your Endless Fight
Curse The Day Is Long
Realize You Don’t Belong
Disconnect Somehow
Never Stop The Bleeding Now
Almost Like Your Fight
And There It Went
Almost Like Your Life
That Was Just Your Life.

02   The End of the Line (04:50)

03   Broken, Beat & Scarred (04:02)

You rise.
You fall.
You’re down, then you rise again.
What don’t kill you make you more strong.
You rise.
You fall
You're down, then you rise again.
What don’t kill you make you more strong.
Rise, fall, down, rise again
What don’t kill you make you more strong.
Rise, fall, down, rise again
What don’t kill you make you more strong....

Through black days
Through black nights
Through pitch black insides

Breaking your teeth on the hard life comin’.
Show... your... scars.
Cutting your feet on the hard earth runnin’.
Show... your... scars.
Breaking your life, broken, beat and scarred
But we die hard.

The dawn,
The death,
The fight to the final breath.
What don’t kill you make you more strong.
The dawn,
The death,
The fight to the final breath.
What don’t kill you make you more strong.
Dawn, death, fight, final breath.
What don’t kill you make you more strong.
Dawn, death, fight, final breath.
What don’t kill you make you more strong.

They scratch me
They scrape me
They cut and rape me

Breaking your teeth on the hard life comin’.
Show... your... scars.
Cutting your feet on the hard earth runnin’.
Show... your... scars.
Breaking your life, broken, beat and scarred
But we die hard

[Solo]

Breaking your teeth on the hard life comin’.
Show... your... scars.
Cutting your feet on the hard earth runnin’.
Show... your... scars.
Bleeding your soul in a hard luck story.
Show... your... scars.
Spilling your blood in the hot sun’s glory.
Show... your... scars.
Breaking your life, broken, beat and scarred
We die hard.

We die hard.
We die hard.

04   The Day That Never Comes (03:56)

05   All Nightmare Long (06:00)

Luck. Runs. Out.

Crawl from the wreckage one more time.
Horrific memory twists the mind.
Dark, rutted, cold and hard to turn.
Path of destruction feel it burn.

Still life… incarnation.
Still life… infamy.

Hallucination. Heresy.
Still you run, what’s to come, what’s to be?

Cause we hunt you down without mercy
Hunt you down all nightmare long
Feel us breathe upon your face
Feel us shift, every move we trace
Hunt you down without mercy
Hunt you down all nightmare long

Yeah!

Luck. Runs. Out.
You crawl back in,
But your luck runs out.

Luck. Runs. Out.

The light that is not light is here
To flush you out with your own fear
You hide, you hide but will be found
Release your cript without a sound

Still life… immolation.
Still life… infamy.

Hallucination. Heresy.
Still you run, what’s to come, what’s to be?

Cause we hunt you down without mercy
Hunt you down all nightmare long
Feel us breathe upon your face
Feel us shift, every move we trace
Hunt you down without mercy
Hunt you down all nightmare long

Yeah!

Luck. Runs. Out.
You crawl back in, but your luck runs out.

1, 2, 3, GO!!!

Then you crawl back in,
Into your obsession.
Never to return.
This is your confession.

Hunt you down without mercy
Hunt you down all nightmare long
Feel us breathe upon your face
Feel us shift, every move we trace
Hunt you down without mercy
Hunt you down all nightmare long

Yeah!

Luck. Runs. Out.
You crawl back in, but your luck runs out.
Your luck runs out.

06   Cyanide (03:42)

Sleep and dream of this
Death angel's kiss
Brings final bliss
Come believe me!

Empty they say
Death, won't you let me stay?
Empty they say
Death, hear me call your name?
Oh, call your name!

Suicide, I've already died
You're just the funeral I've been waiting for
Cyanide, living dead inside
Break this empty shell for ever more

Wait, wait patiently
Your death-black wings
Unfolding sleep
Spreading on me

Empty they say
Death, won't you let me stay?
Empty they say
Death, hear me call your name
Oh, call your name!

Suicide, I've already died
You're just the funeral I've been waiting for
Cyanide, living dead inside
Break this empty shell for ever more

Say, is that rain or are they tears?
That stained your concrete face for years
The crying, weeping, shedding strife
Year after year, life after life

A narrow freshly broken ground
A concrete angel laid right down
Upon the grave which swallows fast
It's peace at last
Oh, peace at last

Empty they say
Death, won't you let me stay?
Empty they say
Death, hear me call your name
Oh, call your name

Suicide, I've already died
You're just the funeral I've been waiting for
Cyanide, living dead inside
Break this empty shell for ever more

Forevermore!
Forevermore!
It's just the funeral I've been waiting for!

07   The Unforgiven III (04:28)

08   The Judas Kiss (05:39)

When the world has turned its back
When the days have turned pitch black
When the fear abducts your tongue
When the fire's dead and gone

So what now?
Where do I head?

When you think it's all said and done

When you are the ostracized
Selfish ridden dead goodbyes
Twisting of the tourniquet
When the pieces never fit

So what now?
Where do I head?

When you think it's all said and done

Bow down
Sell your soul to me
I will set you free
Pacify your demons
Bow down
Surrender unto me
Submit infectiously
Sanctify your demons
Into abyss
You don't exist
Cannot resist
The Judas Kiss

When the storm has blacked your sky
Intuition crucify
When the ego strips your reign
Assassinate the living flame

So what now?
Where do I head?

When you think it's all said and done

Venom of a life insane
Bites into your fragile vein
Internalize and decimate
Patronize and complicate

So what now?
Where do I head?

When you think it's all said and done

Bow down
Sell your soul to me
I will set you free
Pacify your demons
Bow down
Surrender unto me
Submit infectiously
Sanctify your demons
Into abyss
You don't exist
Cannot resist
The Judas Kiss

Judas lives, recite this vow
I've become your new God now

Followed you from dawn of time
Whispered thoughts into your mind
Watched your towers hit the ground
Lured your children never found
Helped your kings abuse their crown
In the heart of feeble man
Plant the seed of my own plan
The strong and powerful will fall
Find a piece of me in all.....

Inside you all,

So, bow down
Sell your soul to me
I will set you free
Pacify your demons
Bow down
Surrender unto me
Submit infectiously
Sanctify your demons
Into abyss
You don't exist
Cannot resist
The Judas Kiss

09   Suicide & Redemption (06:27)

[Instrumental]

10   My Apocalypse (04:09)

Claustrophobic
Crawl out of this skin
Heart explosive
Reach in, pull that pin

Fear thy name: extermination
Desecrating hail of fire

So we cross that line
Into the grips
Total eclipse
Suffer unto my apocalypse

Deadly vision
Prophecy reveal
Death magnetic
Pulling closer still

Fear thy name: annihilation
Desolating hail of fire

So we cross that line
Into the grips
Total eclipse
Suffer unto my apocalypse

My apocalypse

Go

Crushing metal, ripping skin.
Tossing body, mannequin.
Spilling blood, bleeding gas.

Mangled flesh, snapping spine.
Dripping bloody valentine.
Shatter face, spitting glass.

Split apart
Split apart
Split apart
Spit
Spit it out.

What makes me drift a little bit closer?
Dead man takes the steering wheel.
What makes me know it’s time to cross over?
Born to repeat until I feel.

See through the skin, bones they all rattle.
Future and past, they disagree.
Flesh falls away, bones they all shatter.
I start to see the end. In. Me.

See the end in me.

Claustrophobic
Crawl out of this skin
Heart explosive
Reach in, pull that pin

Violate, annihilate
All wounds unto my eyes
Obliterate, exterminate
As life itself denied

Fear thy name as hell awakens
Destiny inhale the fire

But we’ve crossed that line
Into the grips
Total eclipse
Suffer unto my apocalypse

Tyrant awaken my apocalypse.
Demon awaken my apocalypse.
Heaven awaken my apocalypse.
Suffer forever my apocalypse.

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  farmit

 Death Magnetic vincerebbe a pieno titolo il grammy per l’album più chiaccherato di sempre.

 Bentornati Metallica!


Di  Anatas

 Avrebbero dovuto intitolare il disco "Jamescantameglio" altro che "Death Magnetic".

 Un album concludo, di merda. Un’autentica presa per il culo, l’ennesima di casa Metallica.


Di  Psycroptic

 Con questo album i ritrovati Four Horseman ritornano a cavalcare a testa alta sulle impervie vie del Thrash Metal.

 Death Magnetic è meglio del famigerato Black Album e dimostra che ciò che non li ha uccisi li ha resi più forti.


Di  progandrea

 L’album risente di influenze provenienti da altri generi, dimostrando come un nuovo periodo d’oro sia impossibile.

 All Nightmare Long è la canzone che dimostra come i Metallica possano ancora dare molto.


Di  Descanting

 "Robert Trujillo rappresenta uno dei due principali punti di forza del lavoro; per inciso, l'altro è la chitarra ritmica."

 "Se l'intero CD fosse stato di questo livello, ci si sarebbe potuti addirittura commuovere di fronte a del metal così ben fatto in questi anni bui per il genere."