[Ci segnalano che questa recensione compare anche su horrormagazine.it a firma Alessandro Carrara e su ciao.it a firma disu.]
Per il metal, gli anni ’80 sono stati uno dei periodi più profilici del genere: ogni era ha le sue pietre miliari, e Master of puppets dei Metallica è certamente una di queste.
Considerato da molti un capolavoro, basta ascoltare pochi secondi del primo brano per rendersi conto di avere a che fare con qualcosa di molto diverso da un semplice buon album di thrash metal. In quel periodo, subito dopo l’esplosione della new wave of british heavy metal e alla sua esportazione in California da parte di un giovane e promettente tennista danese chiamato Lars Ulrich, tutte le band erano impegnate a portare avanti questo discorso verso strutture armoniche e contrappuntiche sempre più complesse, perdendo però in qualche occasione l’energia e la rabbia del nuovo metal, tutto velocità e violenza. Questo non è certamente uno di quei casi: l’album trasuda, oltre a enorme maestria tecnica e compositiva, uno spirito di ribellione contro tutto e contro tutti, come si intravede subito dalla copertina, in cui è raffigurata la tematica principale delle liriche del disco: il burattinaio, cioè un’ entitità quasi sovraumana che manipola le persone per raggiungere i propri scopi, nelle varie Battery, Master of puppets, Welcome home (sanitarium), Desponsable heroes e Leper messiah, l’antagonista è la famiglia, la società dei “normali”, la droga, il governo e il militarismo e la religione (o meglio, chi sfrutta la religione per fini commerciali). Eccezioni di questo filo conduttore (quasi da concept album) sono The thing that should not be, canzone evidentemente riferita al mito di Cthulhu e Damage inc., manifesto programmatico del suono della band, un po’ come Whiplash dell’album d’esordio.
I motivi di questa scelta sono da ricercare principalmente nell’adolescenza di James Hetfield, autore della maggior parte dei testi, cresciuto in una famiglia appartente a un gruppo religioso molto oscurantista. Dal lato prettamente musicale si possono vedere gli elementi già presenti nel precedente album, "Ride the lightning", portati a maturazione: l’utilizzo delle chitarre acustiche in prologhi o interludi, l’ armonizzazione delle chitarre nelle parti solistiche abbinate a ritmiche thrash estreme sia a livello di velocità d’esecuzione (la velocità metronomica della title track è di 220 semiminime al minuto!) che di complicazione di diteggiatura e a una densità compositiva sorprendente (sempre prendendo la title track come esempio, in una canzone da otto minuti abbiamo più di venti parti ritmiche diverse, battute irregolari, due assoli, una struttura tripartita veloce-lento-veloce tipico dei concerti classici). Tutto questo rende il repertorio di questo album una sfida per ogni chitarrista, batterista o bassista che voglia suonare questo materiale.
Non è possibile tralasciare l’importanza di Cliff Burton, come compositore e musicista, in questo disco: in effetti per molti l’involuzione dei Metallica comincerà proprio da quella sfortunata notte sulle strade ghiacciate della Svezia quando l’autobus della band si ribaltò schiacciando quest’artista oggi pressochè ignorato dal vasto pubblico. In "Master of puppets" il picco di inventiva viene raggiunto nelle strumentali Orion e da The thing that should not be, dove è possibile dimostrare come un basso possa effettivamente suonare come uno strumento solista e guidare le chitarre dal punto di vista armonico, cosa che in questa epoca al confronto barbarica dal punto di vista musicale è considerato impossibile.
Tutto questo, ovviamente, non si trova in qualsiasi album di thrash metal, ed è forse per questo che nel 1986 il terzo album dei Metallica riusci a vendere più di un milione di copie senza avere un singolo né un video che trainasse il 33 giri, scelta allora dettata dalla politica del gruppo di non voler scendere a patti con la parte “commerciale” del mondo della musica, decisione che ahinoi fu revocata dall’album successivo fino a giungere ai livelli che oggi conosciamo.
In definitiva, Master of puppets è un ascolto obbligato per ogni amante del genere, ed è anche un ottimo antidoto per timpani ormai stressati da quello che oggi viene propinato come metal.
Elenco tracce testi samples e video
01 Battery (05:11)
Lashing out the action, returning the reaction
Weak are ripped and torn away
Hypnotizing power, crushing all that cower
Battery is here to stay
Smashing through the boundries
lunacy has found me
cannot stop the Battery
Pounding out aggression
turns into obsession
cannot kill the Battery
Cannot kill the family
Battery is found in me
Battery
Crushing all deceivers, mashing non-believers
never ending potency
Hungry violence seeker, feeding off the weaker
Breeding on insanity
Smashing through the boundries
lunacy has found me
cannot stop the Battery
Pounding out aggression
turns into obsession
cannot kill the Battery
Cannot kill the family
Battery is found in me
Battery
Circle of Destruction, Hammer comes crushing
Powerhouse of energy
Whipping up a fury, Dominating flurry
We create the Battery
Smashing through the boundries
lunacy has found me
cannot stop the Battery
Pounding out aggression
turns into obsession
cannot kill the Battery
Cannot kill the family
Battery is found in me
Battery
02 Master of Puppets (08:38)
End of passion play, crumbling away
I'm your source of self-destruction
Veins that pump with fear
Sucking darkest clear
Feeding on your death's construction
Taste me and you will see
More is all you need
You're dedicated to
How I'm killing you
Come crawling faster
Obey your master
Your life burns faster
Obey your master
Master
Master of puppets I'm pulling your strings
Twisting your mind and smashing your dreams
Blinded by me, you can't see a thing
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Needlework the way, never you betray
Life of death becoming clearer
Pain monopoly, ritual misery
Chop your breakfast on a mirror
Taste me and you will see
More is all you need
You're dedicated to
How I'm killing you
Come crawling faster
Obey your master
Your life burns faster
Obey your master
Master
Master of puppets I'm pulling your strings
Twisting your mind and smashing your dreams
Blinded by me, you can't see a thing
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Master, master
Where's the dreams that I've been after?
Master, master
You promised only lies
Laughter, laughter
All I hear and see is laughter
Laughter, laughter
Laughing at my cries
Fix me
Hell is worth all that
Natural habitat
Just a rhyme without a reason
Neverending maze
Drift on numbered days
Now your life is out of season
I will occupy
I will help you die
I will run though you
Now I rule you too
Come crawling faster
Obey your Master
Your life burns faster
Obey your Master
Master
Master of Puppets I'm pulling your strings
Twisting your mind and smashing your dreams
Blinded by me, you can't see a thing
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Ha, ha, ha
Ha, ha, ha
03 The Thing That Should Not Be (06:39)
Messenger of Fear in sight
Dark deception kills the light
Hybrid children watch the sea
Pray for Father, roaming free
fearless Wretch
insanity
He watches
lurking beneath the sea
great Old One
forbidden site
He searches
Hunter of the Shadows is rising
immortal
in madness You dwell
Crawling Chaos, underground
cult has summoned, twisted sound
Out from ruins once possessed
fallen city, living death
fearless Wretch
insanity
He watches
lurking beneath the sea
timeless sleep
has been upset
He awakens
Hunter of the Shadows is rising
immortal
in madness You dwell
Not dead which eternal lie
stranger eons Death may die
drain you of your sanity
face The Thing That Should Not Be
fearless Wretch
insanity
He watches
lurking beneath the sea
great Old One
forbidden site
He searches
Hunter of the Shadows is rising
immortal
in madness You dwell
04 Welcome Home (Sanitarium) (06:27)
Welcome to where time stands still
no one leaves and no one will
Moon is full, never seems to change
just labeled mentally deranged
Dream the same thing every night
I see our freedom in my sight
No locked doors, No windows barred
No things to make my brain seem scarred
Sleep my friend and you will see
that dream is my reality
They keep me locked up in this cage
can't they see it's why my brain says Rage
Sanitarium, leave me be
Sanitarium, just leave me alone
Build my fear of what's out there
and cannot breathe the open air
Whisper things into my brain
assuring me that I'm insane
They think our heads are in their hands
but violent use brings violent plans
Keep him tied, it makes him well
he's getting better, can't you tell?
No more can they keep us in
Listen, damn it, we will win
They see it right, they see it well
but they think this saves us from our Hell
Sanitarium, leave me be
Sanitarium, just leave me alone
Sanitarium, just leave me alone
Fear of living on
natives getting restless now
Mutiny in the air
got some death to do
Mirror stares back hard
Kill, it's such a friendly word
seems the only way
for reaching out again.
05 Disposable Heroes (08:21)
Bodies fill the fields I see, hungry heroes end
No one to play soldier now, no one to pretend
running blind through killing fields, bred to kill them all
Victim of what said should be
a servant `til I fall
Soldier boy, made of clay
now an empty shell
twenty one, only son
but he served us well
Bred to kill, not to care
do just as we say
finished here, Greeting Death
he's yours to take away
Back to the front
you will do what I say, when I say
Back to the front
you will die when I say, you must die
Back to the front
you coward
you servant
you blindman
Barking of machinegun fire, does nothing to me now
sounding of the clock that ticks, get used to it somehow
More a man, more stripes you wear, glory seeker trends
bodies fill the fields I see
the slaughter never ends
Soldier boy, made of clay
now an empty shell
twenty one, only son
but he served us well
Bred to kill, not to care
do just as we say
finished here, Greeting Death
he's yours to take away
Back to the front
you will do what I say, when I say
Back to the front
you will die when I say, you must die
Back to the front
you coward
you servant
you blindman
Why, Am I dying?
Kill, have no fear
Lie, live off lying
Hell, Hell is here
I was born for dying
Life planned out before my birth, nothing could I say
had no chance to see myself, moulded day by day
Looking back I realize, nothing have I done
left to die with only friend
Alone I clench my gun
Soldier boy, made of clay
now an empty shell
twenty one, only son
but he served us well
Bred to kill, not to care
do just as we say
finished here, Greeting Death
he's yours to take away
Back to the front
you will do what I say, when I say
Back to the front
you will die when I say, you must die
Back to the front
you coward
you servant
you blindman
Back to the front.
06 Leper Messiah (05:42)
Spineless from the start, sucked into the part
circus comes to town, you play the lead clown
Please, please
spreading his disease, living by his story
Knees, knees
falling to your knees, suffer for his glory
You will
Time for lust, time for lie
time to kiss your life goodbye
Send me money, send me green
Heaven you will meet
Make a contribution
and you'll get a better seat
Bow to Leper Messiah
Marvel at his tricks, need your Sunday fix
blind devotion came, rotting your brain
Chain, chain
Join the endless chain, taken by his glamour
Fame, Fame
Infection is the game, stinking drunk with power
We see
Time for lust, time for lie
time to kiss your life goodbye
Send me money, send me green
Heaven you will meet
Make a contribution
and you'll get a better seat
Bow to Leper Messiah
Witchery, weakening
Sees the sheep are gathering
set the trap, hypnotize
now you follow
Time for lust, time for lie
time to kiss your life goodbye
Send me money, send me green
Heaven you will meet
Make a contribution
and you'll get a better seat
Lie.
08 Damage, Inc. (05:31)
Dealing out the agony within
charging hard and no one's gonna give in
Living on your knees, conformity
or dying on your feet for honesty
Inbred, our bodies work as one
bloody, but never cry submission
Following our instinct not a trend
go against the grain until the end
[Chorus:]
Blood will follow blood
Dying time is here
Damage Incorporated
[End Chorus]
Slamming through, don't fuck with razorback
stepping out? You'll feel our hell on your back
Blood follows blood and we make sure
life ain't for you and we're the cure
Honesty is my only excuse
Try to rob us of it, but it's no use
Steamroller action crushing all
Victim is your name and you shall fall
[Chorus]
We chew and spit you out
we laugh, you scream and shout
All flee, with fear you run
You'll know just where we come from
Damage Incorporated
Damage jackals ripping right through you
sight and smell of this, it gets me goin'
Know just how to get just what we want
tear it from your soul in nightly hunt
Fuck it all and fucking no regrets
Never happy ending on these dark sets
All's fair for Damage Inc. you see
step a little closer if you please
[Chorus].
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di cliffburton86
Otto minuti indimenticabili, che hanno fatto la storia del metal, la fanno e la faranno.
Semplicemente il più grande capolavoro dei Metallica.
Di Nowitzky
Questo album è una perla nel panorama musicale degli ultimi anni, un disco da collezione.
La title-track, Master Of Puppets, è esplosiva: tralasciando il testo, che va dall'autorità tirannica del 'Maestro Burattinaio' alla malinconia delle promesse fatte da quest'ultimo.
Di joe strummer
Master Of Puppets è un capolavoro, pur essendo di un genere non gradito a tutti, il fascino di queste canzoni è innegabile.
Disposable Heroes è forse il miglior episodio dell'intera carriera dei Metallica, musica spigolosa, ostica, ma orchestrata perfettamente e perfettamente suonata.
Di metallara1
Il capolavoro di quattro grandi uomini che con questo hanno fatto LA STORIA DEL METAL!!!!
Eè impossibile trovare dei termini che possano semplificare a parole la magia della loro musica.
Di andreus90
Un album che spaccava il culo.
Damage Inc., una song che veramente spacca il culo e schianta i timpani, da sentire al massimo volume.