Dopo un disco come “Ok Computer” è difficile migliorarsi; ascoltando “Kid A” appare chiaro che Thom Yorke la pensasse proprio così. Le prime note dei Radiohead nel nuovo millennio sono quelle del piano sintetico che dipinge “Everything In Its Right Place”, qualcosa di formalmente molto distante dai lavori precedenti anche se il mood rimane quello depresso e psicotico di prima.

È difficile valutare un disco come questo, si rischia di elogiare la band per il solo fatto di aver cambiato stile, ma questo non è un fatto positivo in sé, ma solo una semplice decisione, un cambio di rotta che può portare ad esiti positivi come negativi.

A primo impatto l’uso dell’elettronica sembra impoverire il suono del gruppo; si sente la mancanza della voce di Yorke che è sempre stata fondamentale nell’economia dei cinque. Canzoni come l’opening o la successiva title track sono difficili da digerire. Difficili perché assomigliano a corpi mutilati, a sculture deturpate. L’ascolto naufraga, strangolato da un’intensità psicotica quasi insopportabile. Si avverte una certa maniacalità nelle composizioni, un ossessione che aleggia nell’aria e va a scolpire uno stato dell’anima più che un concept sonoro. Ed è proprio per questo che l’opera si eleva molto in alto. “Everything In Its Right Place” è l’incipit; un horror vacui che lacera la mente; la ripetitività del canto, i suoni sintetici che ricamano con violenza il tessuto limpido iniziale ed il climax emotivo confluiscono in un qualcosa di sottile, invasivo e sconfortante. Siamo a livelli espressivi incredibili; ci troviamo di fronte ad una sorta di collage emozionale; una sorta di ricerca affannosa di qualcosa che non esiste. “Everything In Its Right Place”.

La forza di questo lavoro non sta affatto nello sperimentare, nella ricercatezza musicale, bensì nell’intensità struggente e nella comunicatività che i Radiohead sanno creare con suoni elettronici. “Kid A” ne è la prova; un carillon fanciullesco, un fitto intrecciarsi di motivi semplici che danno forma ad un teatrino dell’assurdo, così subliminale da rimanere ancora velata da un’aura di mistero.
Quello che convince ancora di più che il valore dell’album non sta nella semplice elettronica è dimostrato da brani come “The National Anthem”, “How To Disappear Completely” e “Optimistic”, originali ma non così elettronici.
La prima è uno stralunato inno alla follia; un giro di basso poderoso, una ritmica sfinente ed un affollarsi di eco gelide. La struttura atipica del brano non nasconde la sua maggior fruibilità rispetto ai primi due; siamo distanti dalla semplice elettronica, come dal rock. Siamo in una terra di nessuno dominata dal subconscio. In fondo il vero scopo di “Kid A” è dare voce a ciò che non l’ha, di mostrare l’anima nascosta di ognuno di noi. Siamo di fronte all’alter ego dei Radiohead. Il finale rumorista, splendidamente fastidioso, è l’apoteosi di questo movimento. L’antitesi di tutto ciò che la band era stata fino a quel momento.

È chiaro a questo punto che il cambiamento di rotta non è un semplice capriccio, ma una scelta coerente e ben articolata.

A conferma del fatto che il gruppo ci voglia portare “sul lato oscuro della luna” troviamo la splendida ballata “How To Disappear Completely”, doloroso salto al di fuori dello spazio e del tempo. Il manifesto della filosofia dell’opera è “I’m Not Here, This Isn’t Happening”.
Dopo la pausa di “Treefingers”, ci attende la splendida “Optimistic”, molto meno criptica delle altre canzoni, è un affascinante rock scolpito nel vento, una rivisitazione dei Radiohead del passato, visti da un ottica pressoché opposta.
Il momento più estremo è forse rappresentato da “In Limbo”, una sorta di danza stonata, volutamente disorganica, a conferma di come il gruppo cerchi sempre ciò che non è ad esso congeniale. Il trittico finale è quello più prettamente sperimentale; la dance glaciale di “Idioteque”, gradevolissima digressione rispetto al suono dell’album, è una delle canzoni più carismatiche, grazie anche alla prova eccelsa di Yorke con il suo canto sfrenato . “Morning Bell” è un altro episodio di negazione dell’ego, una continua rincorsa al vento; i brani di questo disco prendono forma dal nulla, sono sculture estemporanee, finalizzate a descrivere uno stato d’animo più che a raggiungere una perfezione formale, che manca regolarmente e volutamente.

Il finale malinconico è affidato agli archi ammalianti di “Motion Picture Soundtrack”, splendida conclusione per un album ambizioso, difficile e stupendo.

È chiaro che “Kid A” non è solo uno splendido atto di rinnovo e rivolta; quello a cui assistiamo è una costante ricerca dell’indefinito, la negazione di ogni certezza. Queste dieci canzoni tentano di dare un suono all’anima, a ciò che si nasconde dietro le apparenze.

Non posso dire se ci siano riuscite o meno, ma il semplice tentativo merita l’eternità.

Elenco tracce testi samples e video

01   Everything in Its Right Place (06:04)

Kid A, Kid A
Kid A, Kid A
Everything
Everything
Everything
Everything in its right place
In its right place
In its right place
In its right place

Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon

Everything
Everything
Everything
Everything in its right place
In its right place
In its right place
Right place

There are two colours in my head
There are two colours in my head
What, what is that you tried to say?
What, what was that you tried to say?
Tried to say
Tried to say
Tried to say
Tried to say

Everything in its right place ... (to end)

02   How to Disappear Completely (06:37)

That there
That's not me
I go
Where I please
I walk through walls
I float down the Liffey
I'm not here
This isn't happening
I'm not here
I'm not here

In a little while
I'll be gone
The moment's already passed
Yeah it's gone
And I'm not here
This isn't happening
I'm not here
I'm not here

Strobe lights and blown speakers
Fireworks and hurricanes
I'm not here
This isn't happening
I'm not here
I'm not here

03   Idioteque (04:12)

Who's in a bunker?
Who's in a bunker?
Women and children first
And the children first
And the children
I'll laugh until my head comes off
I'll swallow till I burst
Until I burst
Until I
Who's in a bunker?
Who's in a bunker?

I have seen too much
I haven't seen enough
You haven't seen enough
I'll laugh until my head comes off
Women and children first
And children first
And children

Here I'm alive
Everything all of the time
Here I'm allowed
Everything all of the time

Ice age comin'
Ice age comin'
Let me hear both sides
Let me hear both sides
Let me hear both
Ice age comin'
Ice age comin'
Throw it on the fire
Throw it on the fire
Throw it on the

We're not scaremongering
This is really happening
Happening
We're not scaremongering
This is really happening
Happening
Mobiles skwrking
Mobiles chirping
Take the money and run
Take the money and run
Take the money

(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
Here I'm alive
Everything all of the time
Here I'm alive
Everything all of the time

(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)

Here I'm allowed
Everything all of the time
Here I'm allowed
Everything all of the time

The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children

04   The National Anthem (04:43)

Everyone
Everyone around here
Everyone is so near
It's holding on
It's holding on

Everyone
Everyone is so near
Everyone has got the fear
It's holding on
It's holding on

It's holding on
It's holding on
It's holding on

05   Optimistic (04:39)

Flies are buzzing round my head
Vultures circling the dead
Picking up every last crumb
The big fish eat the little ones
The big fish eat the little ones
Not my problem, give me some

You can try the best you can
If you try the best you can
The best you can is good enough
If you try the best you can
If you try the best you can
The best you can is good enough

This one's optimistic
This one went to market
This one just came out of the swamp
This one dropped a payload
Fodder for the animals
Living on animal farm

If you try the best you can
If you try the best you can
The best you can is good enough
If you try the best you can
If you try the best you can
The best you can is good enough

I'd really like to help you, man
I'd really like to help you, man
Nervous messed up marionettes
Floating around on a prison ship

If you try the best you can
If you try the best you can
The best you can is good enough
If you can try the best you can
If you try the best you can
Dinosaurs roaming the Earth
Dinosaurs roaming the Earth
Dinosaurs roaming the Earth

06   Morning Bell (04:25)

The morning bell
The morning bell
Light another candle and
Release me
Release me

You can keep the furniture
A bump on the head
Howling down the chimney
Release me
Release me
Please
Release me
Release me

Where'd you park the car?
Where'd you park the car?
Clothes are on the lawn with the furniture
Now I might as well
I might as well

Sleepy jack the fire drill
Round and round and round

Cut the kids in half
Cut the kids in half
Cut the kids in half

I wanted to tell you but you never listened
You never understand
I wanted to tell you but you never listened
You never understand
Cos I'm walking walking walking ...

The lights are on but nobody's home
Everybody wants to be a
The lights are on but nobody's home
Everybody wants to be a slave
Walking walking walking ...

The lights are on but nobody's at home
Everybody wants to be a
Everyone wants to be a friend
Nobody wants to be a slave
Walking walking walking ...

07   The National Anthem (05:01)

Everyone
Everyone around here
Everyone is so near
It's holding on
It's holding on

Everyone
Everyone is so near
Everyone has got the fear
It's holding on
It's holding on

It's holding on
It's holding on
It's holding on

08   How to Disappear Completely (05:56)

That there
That's not me
I go
Where I please
I walk through walls
I float down the Liffey
I'm not here
This isn't happening
I'm not here
I'm not here

In a little while
I'll be gone
The moment's already passed
Yeah it's gone
And I'm not here
This isn't happening
I'm not here
I'm not here

Strobe lights and blown speakers
Fireworks and hurricanes
I'm not here
This isn't happening
I'm not here
I'm not here

09   In Limbo (04:42)

Lundy, Fastnet, Irish Sea
I got a message I can't read
Another message I can't read

Being the first in the Irish Sea
I got a message I can't read
Another message I can't read

I'm on your side
Nowhere to hide
Trapdoors that open
I spiral down

You're living in a fantasy world
You're living in a fantasy world
I'm lost at sea
Don't bother me
I've lost my way
I've lost my way

You're living in a fantasy world
You're living in a fantasy world
You're living in a fantasy world
This beautiful world

Lundy, Fastnet, Irish Sea
I got a message I can't read
Another message I can't read

10   Idioteque (04:12)

Who's in a bunker?
Who's in a bunker?
Women and children first
And the children first
And the children
I'll laugh until my head comes off
I'll swallow till I burst
Until I burst
Until I
Who's in a bunker?
Who's in a bunker?

I have seen too much
I haven't seen enough
You haven't seen enough
I'll laugh until my head comes off
Women and children first
And children first
And children

Here I'm alive
Everything all of the time
Here I'm allowed
Everything all of the time

Ice age comin'
Ice age comin'
Let me hear both sides
Let me hear both sides
Let me hear both
Ice age comin'
Ice age comin'
Throw it on the fire
Throw it on the fire
Throw it on the

We're not scaremongering
This is really happening
Happening
We're not scaremongering
This is really happening
Happening
Mobiles skwrking
Mobiles chirping
Take the money and run
Take the money and run
Take the money

(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
Here I'm alive
Everything all of the time
Here I'm alive
Everything all of the time

(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)
(The first of the children)

Here I'm allowed
Everything all of the time
Here I'm allowed
Everything all of the time

The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children
The first of the children

11   Everything in Its Right Place (06:42)

Kid A, Kid A
Kid A, Kid A
Everything
Everything
Everything
Everything in its right place
In its right place
In its right place
In its right place

Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon
Yesterday I woke up sucking a lemon

Everything
Everything
Everything
Everything in its right place
In its right place
In its right place
Right place

There are two colours in my head
There are two colours in my head
What, what is that you tried to say?
What, what was that you tried to say?
Tried to say
Tried to say
Tried to say
Tried to say

Everything in its right place ... (to end)

12   Motion Picture Soundtrack (03:55)

Red wine and sleeping pills
Help me get back to your arms
Cheap sex and sad films
Help me get where I belong

I think you're crazy, maybe
I think you're crazy, maybe

Stop sending letters
Letters always get burned
It's not like the movies
They fed us on little white lies

I think you're crazy, maybe
I think you're crazy, maybe

I will see you in the next life

'''Original last verse not included on Kid A:'''

Beautiful angel
Pulled apart at birth
Limbless and helpless
I can't even recognize you

I think you're crazy, maybe
I think you're crazy, maybe
I think you're crazy, maybe
I think you're crazy, maybe
I think you're crazy, maybe
I think you're crazy, maybe

I will see you in the next life

13   True Love Waits (05:04)

I'll drown my beliefs
To have you be in peace
I'll dress like your niece
And wash your swollen feet

Just don't leave
Don't leave

I'm not living
I'm just killing time
Your tiny hands
Your crazy kitten smile

Just, don't leave
Don't leave

And true love waits
In haunted attics
And true love lives
On lollipops and crisps

Just lonely, lonely..
Don't leave..

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  serestoppone

 Kid A suona come un cervello appannato che prova a ricordare un'abduzione straniera.

 Lo si amerà o lo si odierà. Io continuo ad amarlo.


Di  Mellon

 Kid A è verità, Thom Yorke è il messaggero giunto da terre lontane a rivelarcela.

 Per questi quasi perfetti 50 minuti chiudete gli occhi e aprite il cuore... dall’altra parte qualcuno vi sta cercando per portarvi via da questo inferno.


Di  wheredowegofromhere

 La musica che trascende ogni retorica, che si libera dal suo essere musica per diventare uno stato del cuore...

 Grazie RADIOHEAD, la mia vita grazie a voi è un susseguirsi di avvenimenti fantastici.


Di  Mr_Iko

 Radiohead, ossia trasmissione di onde fortemente reattive, che producono il fenomeno della combustione degli stati psicologici dell'organismo ospite.

 L'effetto dell'esposizione prolungata ai resoconti analitici dei Radiohead determina perdita di conoscenza, aerofagia, dolori mestruali, gengivite e nevralgie.


Di  TheBlackAngelsDeath

 Viviamo all’interno d’un grande cubo di ghiaccio.

 La follia trova un’armonia nella serenità della coscienza dell’uomo.