L'irlandese Rory Gallagher è stato uno dei migliori chitarristi rock-blues di sempre.
La sua arte veniva fuori in tutto il suo splendore soprattutto nelle infuocate performance dal vivo, non a caso il suo disco più famoso, e forse più bello, è il live Irish Tour. Ma a mio avviso sarebbe perlomeno riduttivo liquidarlo semplicemente come un grande live performer perchè di dischi in studio Rory ne ha fatti, ed anche parecchi, molti dei quali ottimi. Fra questi uno dei più riusciti è senza dubbio Calling Card, album del 1976, coprodotto da Rory insieme, all'allora ex, bassista di Deep Purple, Roger Glover. Ad accompagnare il chitarrista vi sono Gerry McAvoy (basso), Lou Martin (tastiere), Rod de'Ath (batteria), stessa band dal 1973.
Calling Card è un disco eccellente, aperto a diversi generi, forse l'album di Rory in cui si può riscontrare la maggior eterogeneità. Si va dall'hard rock, al quale il chitarrista si era pesantemente avvicinato già dal disco precedente, alle ballad, dal folk ad incursioni jazz, ma senza scadere nella banalità e frammentarietà di episodi piuttosto di maniera, e senza mai tradire le radici blues. Chi non conosce questo disco, o in generale non conosce Rory Gallagher, potrebbe pensare che si tratti del classico album con le solite acrobazie chitarristiche, e poco altro, musica bella da suonare, roba da musicisti, ma poco interesante per l'ascoltatore medio. Ed invece no, questi pezzi sono innanzitutto delle belle canzoni, Rory aveva un ottimo songwriting, ed in questo era superiore a tanti altri suoi colleghi. Insomma Calling Card, prima ancora di essere un fulgido esempio di geniale arte chitarristica è un grande disco rock.
Quel che colpisce sin dal primo ascolto è l'ottima produzione, nulla sembra essere lasciato al caso, ed in questo il contributo di Roger Glover è stato fondamentale. Roger e Rory si erano conosciuti anni addietro quando l'irlandese aprì alcuni concerti americani dei Deep Purple. In qualche pezzo infatti, l'influenza del sound Deep Purple è abbastanza evidente, fra questi "Moonchild", nel quale una stuttura ritmica tipicamente hard rock sostiene un cantato ed una linea melodica tendenzialmente malinconici. - Piccola curiosità, quando ho sentito per la prima volta Moonchild mi è subito venuta in mente "Le vent nous portera" famoso singolo dei francesi Noir Desir. Ma non mi va di accusar di plagio i Noir Desir, non penso affatto che ci siano gli estremi per parlar di plagio, mi limito solo ad osservare che in alcuni passaggi gli accordi sono quai identici, poi magari si tratta solo di coincidenze -.
L'album presenta altri episodi duri, come l'iniziale "Do You Read Me" un ottimo mid-tempo hard blues, ma soprattutto "Secret Agent" il pezzo più hard dell'album, che sembra quasi uscito da un disco degli ZZ Top, soprattutto per il riff. Fanno da contraltare pezzi acustici pregevoli come l'ottima ballad "I'll Admit Your Gone" la divertente "Barley And Grape Rag", a metà strada fra l'irish folk ed il Dixieland. La title track è invece una riuscita fusione fra blues e jazz, in cui il piano di Lou Martin duetta splendidamente con la chitarra di Rory, quella Stratocaster consumata dallo sfrenato utilizzo, e con la quale tirava fuori un suono splendido, perfettamente bilanciato, in grado di saltare fra i diversi generi e stili senza mai perdere la propria identità; quel che mi piace di più in questo pezzo è il "tocco" del chitarrista, qualcosa di unico, difficile da spiegare a parole, impossibile da imitare; pochi cazzi, un numero d'alta scuola e di gran classe.
Ma il mio brano preferito resta "Edged In Blue", pura magia. A partire dallo splendido assolo iniziale, è un brivido dietro la schiena che ti prende e non ti lascia più. E qui viene fuori la grande capacità compositiva del musicista, non basta essere un asso della sei-corde per comporre un pezzo così, c'è bisogno di avere la musica nel sangue, nel cuore, non solo nelle dita. Gli altri pezzi non fanno altro che confermare l'ottima forma di Gallagher ed il grande affiatamento fra i membri della band, ed è forse il disco in cui viene più fuori un suono da band, la chitarra resta protagonista, ma gli altri strumenti sono tutt'altro che dei semplici comprimari. Un disco senza punti deboli, persino le due bonus track aggiunte sulla versione cd, "Rue The Day" e "Public Enemy" (qui in nella versione originale, un po' diversa da quella che sarebbe poi comparsa su Top Priority), sono episodi da non sottovalutare.
Concludendo penso si possa affermare senza remore che si tratti di un grandissimo disco nel quale Rory Gallagher è riusito perfettamente nel suo intento di sperimentare nuove strade, senza perdere però contatto col tradizionale rock-blues. Sicuramente il chitarrismo geniale di Rory Gallagher è più evidente ascoltando i suoi live, ma d'altra parte, non si possono ignorare album in studio di così pregevole fattura. A volte parlando di Rory Gallagher si pone l'accento sul fatto che sia sottovalutato. Non so se sia o no sottovalutato, quel che è certo è che è meno conosciuto rispetto a colleghi illustri come Eric Clapton e Stevie Ray Vaughan, e più lo ascolto e più mi chiedo perchè.
Ciao e buon ascolto a tutti, cattivi, buoni, belli e brutti.
Elenco tracce testi samples e video
01 Do You Read Me (05:21)
Do you read me, well won't you tell me?
If you read me, then please believe me, when I say,
Yes I've been waiting, seems like forever.
I've been waiting, my situation ain't got much better,
Well I've been waiting, the situation don't get much better.
You don't do unto others as you do unto me,
Well, why am I the only one that treats you this way?
Well, you got that something and it's hard to specify,
I can't diagnose that look in your eyes.
You don't do unto me, like I know you could,
Why am I the only one who's misunderstood?
Ashes to ashes, and it's dust to dust,
Well, if you won't take me then I guess the devil must.
I've been hurting, my hearts been burning,
I've been hurting, but I've been learning, just the same.
Well, I've been waiting, seems like forever,
While I've been waiting,
My situation ain't got much better,
While I've been waiting,
The situation ain't got much better,
I've been waiting,
The situation don't get much better.
03 Moonchild (04:47)
You are a moonchild and pretty soon child
I've got that feeling
That I'm gonna make you smile forever
If I can.
Just give me a sign and I'll show you my plan
You are a blue child, forever true child
You know I'll try to paint the skies blue forever
If I can.
Just give me a sign and I'll show you my plan.
Tell me why you look so sad,
Time slips by like grains of sand
Just put your future in my hands
You are a moonchild and pretty soon child
I've got the feelin I'm gonna make you smile forever.
If I can.
Just give me a sign and I'll show you my plan,
Just give me a smile and I'll show you my plan,
Just give me a sign and I'll show you my plan
04 Calling Card (05:26)
Well the rain ain't fussy 'bout where it lands
It'll find you hiding no matter where you stand
It's gonna rain brother and it's gonna rain hard
When the blues come calling with his calling card
It ain't too funny when you'd rather die
Ain't no pleasure when that girl don't reply
To your lovesick letter that you wrote in tears
About feeling so bad for a million years
Watch out brother, be alert
Whatever you do, don't show that hurt, don't show that hurt
It ain't so funny when you'd rather die
Ain't no pleasure when that girl don't reply
To your love-sick letter that you wrote in tears
About feeling so bad for a million years
I've been so subjected, I've been so distresses
Come back baby, to clean up this mess, clean up this mess
It ain't too funny when you'd rather die
Ain't no pleasure when that girl don't reply
To your lovesick letter that you wrote in tears
About feeling so bad for a million years
Well the rain ain't fussy 'bout where it falls
It rains on one just like it rains on all
But when it falls brother, it's gonna rain hard
When the blues come calling with his calling card
Watch out brother, be alert
Whatever you do, don't show that hurt, don't show that hurt
06 Secret Agent (05:47)
My baby`s got a secret agent,
To watch me like a hawk,
Well, my baby`s got a secret agent,
To watch me like a hawk.
He knows each time I leave my house,
He knows each time I move around.
Ow....
Secret agent, won`t you please take my advice?
Secret agent, secret agent,
Won`t you please heed my advice?
You crossed me once, don`t cross me twice,
I`m gonna cut you down to size.
I`ll make that man,
Turn in his badge in the morning,
I slip around,
But I`m too quick to catch in the morning,
I`ll make that man turn in his badge,
I`ll slip around him, I`m too quick to catch,
No jealous woman is gonna keep tabs on me.
Well, she`s got that secret agent,
And he`s breathing down my spine,
Yea, she`s got that secret agent,
And he`s breathing down my spine,
He must like working overtime,
I think I`m always hard to find.
Oh, secret agent, secret agent,
Gonna have a showdown before long,
Won`t you listen, secret agent,
We`re gonna have a showdown before long.
I know you pack a forty-four,
I hope you know just what it`s for,
I know you pack a forty-four,
I hope you know just what it`s for,
Just keep your shadow from my door.
Oww..........
07 Jackknife Beat (07:06)
Shake it baby, before it shakes you
Get it baby and let it take you
Where you want it to
Don't you maybe
That just won't do
You say I'm crazy
But this music's got me feelin' good
I know it's fever
I don't need a cure
You're the doctor
I'm your patient that's for sure
I'm your patient that's for sure
Hear it baby
Sneaking on through
You'll know it baby
When that music gets inside your shoes
It's too late baby, what do you do
Hear it baby
Hear it baby
Sneaking on through
You'll know it baby
When that music gets inside your shoes
You know it's creeping up on you
Scat
We got that Jackknife beat
A killer of a back beat
Sounds like an ice truck
Rolling down a back street
Yeah, we got the whole thing going like a pneumatic drill
The guitar man's playing like he's fit to kill, oh yeah
We got that Jackknife beat
A killer of a back beat
Siphon off the syrup
Let it take a back seat
What's cooking in the kitchen has boiled to the brim
What's brewing in the basement
Is bound to over spill, oh yeah
Shake it baby, before it shakes you
Get it baby and let it take you
Where you want it to
Don't you maybe
That just won't do
You say I'm crazy
But this music's got me feelin' good
Got a fever
I don't need a cure
You're the doctor
I'm your patient that's for sure
I'm your patient that's for sure
09 Barley and Grape Rag (03:36)
Well don't care if I get arrested
'Cos tonight they'll need more than a ball and chain
I don't care whose interested,
I'm coming into town just the same
I've been alone, I've been feeling blue,
I think I need a little drink or two,
Be my friend, tell me where the place is
Where the whiskey flows and the dices roll till dawn?
My baby's done me wrong you must have guessed it,
My heart's slow I think it must be told
That I don't want ot know where East or West is
'Cos pretty soon I won't feel the cold.
When I'm walking down mainstreet, feeling no pain
Along comes a cop, he can take my name
And explain to me what a federal case is,
I'm mixing the barley with the grape again
Bright city lights, make me feel alright,
I'm right or wrong and tomorrow never comes.
I don't care if i get investigated
And the city fathers they all black my name.
I'm pretty sure you can smell the traces,
For tomorrow morning, I'll take all the blame.
I've been feeling bad and feeling blue
I think I need a little whiskey or two,
God, brother, you look like you could do with it too
(That's true)
Tonight I'll sleep on a walking-cane
I don't care if I get arrested
Cause tonight they'll need more than a ball and chain.
I don't care whose interested,
I'm coming into town just the same
I've been feeling alone and I've been feeling blue.
I think I need a little drink or two.
Be my friend, tell me where the place is
Where the whiskey flows and the dices roll till dawn
Carico i commenti... con calma