Sulla scia del successo ottenuto con il magnifico album di esordio, i Doors ritornano in studio al fine di registrare nuove canzoni e dar vita a nuova musica. La band aveva acquistato una certa fama nel panorama musicale del rock psichedelico, la gente acclamava i Doors e addirittura hanno fatto da gruppo spalla agli Who. Il movimento hippie è in pieno sviluppo, Jim Morrison, leader della band è un consumatore di LSD e questo lo porta molte volte a stare male sul palco. Il successo acquisito con "The Doors" (1967) piace a Jim, il quale apprezza di essere al centro dell'attenzione, si nutre dell'acclamazione dei fans e gli altri membri della band non soffrono dell'egocentricità del leader e la forte acclamazione dei fans nei suoi confronti.

Il secondo album dei Doors, "Strange Days", pubblicato alla fine del 1967, si mostra differente rispetto al predecessore. L'atmosfera è più struggente, c'è malinconia e si sente, nella voce di Jim e nel suonare degli strumenti dei musicisti. La chitarra con slide di Robby Krieger dà alla musica un effetto magico, crea un alone di mistero, aiutato dalle tastiere psichedeliche di Ray Manzarek. John Densmore rappresenta alla perfezione il batterista ideale, la sua ritmica è fondamentale. Non essendoci il bassista, Ray Manzarek suona un Rhodes Piano Bass, con la mano sinistra, in contemporanea al suonare delle tastiere. Inoltre la tecnica di John Densmore alla batteria è tale che il suono risulti più compatto. Le tastiere allietano l'ascoltatore in pezzi come la title-track, "Strange Days", e "Unhappy girl". La chitarra prevale in "Love me two times" e "People are strange", due brani molto famosi nel repertorio dei Doors.

Particolarmente significativi sono i testi delle canzoni, scritti da Jim, a volte possono sembrare banali ma non lo sono affatto. Jim è un poeta del rock, maledetto, un autore solitario che legge libri di Blake e scrive poesie su poesie, canzoni su canzoni. Nell'album è presente una canzone che risale al 1965, "Moonlight drive", un brano che era stato in precedenza scartato dalla lista per le canzoni da inserire in "The Doors" (1967), ma ripescato: "Moonlight drive" è il primo pezzo che giunge alle orecchie di Ray Manzarek e che fa nascere in lui e in Jim l'idea di formare una band. Notevole, struggente e piena di significato è la meravigliosa serrafila, "When the music's over", dichiarazione d'amore da parte di Jim verso la musica (la musica è l'unica tua amica fino alla fine).

Un album molto originale, inferiore sicuramente a The Doors, ma pieno di sentimento e di senso di estraniamento dalla realtà.

Il 9 ci sta tutto.

Elenco tracce testi samples e video

01   Strange Days (03:09)

02   You're Lost Little Girl (03:04)

03   Love Me Two Times (03:17)

04   Unhappy Girl (02:00)

You're lost little girl
You're lost little girl
You're lost
Tell me who
Are you?

I think that you know what to do
Impossible? Yes, but it's true
I think that you know what to do, yeah
I'm sure that you know what to do

You're lost little girl
You're lost little girl
You're lost
Tell me who
Are you?

I think that you know what to do
Impossible? Yes, but it's true
I think that you know what to do, girl
I'm sure that you know what to do

You're lost little girl
You're lost little girl
You're lost

05   Horse Latitudes (01:35)

When the still sea
Conspires an armor
And her sullen and aborted currents
Breed tiny monsters
True sailing is dead

Awkward instant
And the first animal is jettisoned
Legs furiously pumping
Their stiff green gallop
And heads bob up
Poise
Delicate
Pause
Consent
In mute nostril agony
Carefully refined
And sealed over

06   Moonlight Drive (03:02)

Let's swim to the moon
Let's climb through the tide
Penetrate the evening that the
City sleeps to hide
Let's swim out tonight love
It's our time to try
Park besides the ocean
On our moonlight drive

Let's swim to the moon
Let's climb through the tide
Surrender to the waking world that
Laps against our side
Nothing left open and
No time to decide
We'll stop into a river
On our moonlight drive

Let's swim to the moon
Let's climb through the tide
You'll reach your hand to hold me
But I can't be your guide
It's easy to love you
As I watch you glide
Falling through wet forests
On our moonlight drive, baby
Moonlight drive

Come on baby, gonna take a little ride
Come on, down by the oceanside
Gonna get real close, get real tight
Baby, gonna drown tonight
Gonna drown, drown, drown

07   People Are Strange (02:12)

People are strange when you're a stranger
Faces look ugly when you're alone
Women seem wicked when you're unwanted
Streets are uneven when you're down

When you're strange
Faces come out of the rain
When you're strange
No one remembers your name
When you're strange
When you're strange
When you're strange

People are strange when you're a stranger
Faces look ugly when you're alone
Women seem wicked when you're unwanted
Streets are uneven when you're down

When you're strange
Faces come out of the rain
When you're strange
No one remembers your name
When you're strange
When you're strange
When you're strange
Alright, yeah

When you're strange
Faces come out of the rain
When you're strange
No one remembers your name
When you're strange
When you're strange
When you're strange

08   My Eyes Have Seen You (02:29)

My eyes have seen you
My eyes have seen you
My eyes have seen you
Stand in your door
Meet inside
Show me some more
Show me some more
Show me some more

My eyes have seen you
My eyes have seen you
My eyes have seen you
Turn and stare
Fix your hair
Move upstairs
Move upstairs
Move upstairs

My eyes have seen you
My eyes have seen you
My eyes have seen you
Free from disguise
Gazing on a city
Under television skies
Television skies
Television skies

My eyes have seen you
My eyes have seen you
Eyes have seen you
Let them photograph your soul
Memorize your alleys
On an endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll
Endless roll

09   I Can't See Your Face in My Mind (03:26)

I can't see your face in my mind
I can't see your face in my mind
Carnival dogs consume the lines
Can't see your face in my mind

Don't you cry
Baby, please don't cry
And don't look at me with your eyes

I can't seem to find the right lie
I can't seem to find the right lie
Insanity's horse adorns the sky
Can't seem to find the right lie

Carnival dogs consume the lines
Can't see your face in my mind

Don't you cry
Baby, please don't cry
I won't need your picture until we say goodbye

10   When the Music's Over (10:56)

When the music's over
When the music's over, yeah
When the music's over
Turn out the lights
Turn out the lights
Turn out the lights

When the music's over
When the music's over
When the music's over
Turn out the lights
Turn out the lights
Turn out the lights

For the music is your special friend
Dance on fire as it intends
Music is your only friend
Until the end
Until the end
Until the end

Cancel my subscription to the resurrection
Send my credentials to the house of detention
I got some friends inside
The face in the mirror won't stop
The girl in the window won't drop
A feast of friends, alive she cried
Waiting for me
Outside

Before I sink into the big sleep
I want to hear
I want to hear
The scream of the butterfly

Come back, baby
Back into my arms
We're getting tired of hangin' around
Waitin' around with our heads to the ground
I hear a very gentle sound
Very near yet very far
Very soft yet very clear
Come today
Come today

What have they done to the earth?
What have they done to our fair sister?
Ravaged and plundered and ripped her and bit her
Stuck her with knives in the side of the dawn
And tied her with fences and dragged her down

I hear a very gentle sound
With your ear down to the ground
We want the world and we want it
We want the world and we want it
Now
Now?
Now!

Persian night, babe
See the light, babe
Save us, Jesus
Save us

So when the music's over
When the music's over, yeah
When the music's over
Turn out the lights
Turn out the lights
Turn out the lights

Well the music is your special friend
Dance on fire as it intends
Music is your only friend
Until the end
Until the end
Until the end

Eh? Okay, let's do one more.

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Grasshopper

 "Strange Days riesce a non far rimpiangere troppo il predecessore."

 "Alla disperazione assoluta e senza fiato di 'The End' è subentrata una dura e concreta rabbia."


Di  expresuntuoso

 "Strange days... have found us..." Inizio di un viaggio che non permette ritorni.

 "Questa era 'People Are Strange'... voglio urlare!"


Di  joe strummer

 Il sole si è spento.

 Cancel my subscription to the resurrection: Morrison ci porta ad esplorare i meandri del subconscio.


Di  nikko89

 È un disco senza uscita come un labirinto di solitudine, che affronta l'alienazione senza retorica e senza ricami patetici.

 Jim scruta nell'abisso, così come lascia che l'abisso scruti in lui, e tutto questo fino alla fine.


Di  Alevox

 Jim Morrison non è più un cantante: è un angelo dell'apocalisse.

 'When the Music's Over' lascia spazio a una pura e solitaria recitazione teatrale.