"Pick up the phone and answer me at last. Today I will step out of your past"

I Notwist sono Markus Acher, Micha Acher, Martin Messerschmid e Martin Gretschmann, e sono di Weilheim, una cittadina di 20mila abitanti a 45 chilometri da Monaco.
Dalla stessa Weilheim provengono anche i Tied and Tickled Trio, Village of Savoonga, Potawatomi e i Lali Puna.
Troppe band per una cittadina così piccola? La spiegazione è semplice; sono tutte side projects o band nelle quali sono coinvolti i Notwist stessi o i loro più stretti collaboratori.

Il percorso dei Notwist è iniziato alla fine degli anni ’80 quando suonavano metal è si è evoluto, passando per la cover di "Johnny and Mary" di Robert Palmer del 1993 alla forma attuale. I Notwist producono canzoni per addizione successiva di parti e frammenti cercati con cura, fra campionamenti e chitarre vere riuscendo a sintetizzare una forma totalmente originale.

"Pick up The Phone": un clarinetto, poi un fruscio o stridio di una manopola del volume coi contatti ossidati, campionata che diventa base ritmica, poi una percussione delicata da drum machine analogica. Entra la chitarra; una sola nota su di una sola corda, lenta e inesorabile, poi la voce malinconica e disincantata, rassegnata e ipnotica di Markus Acher. Poi un basso distorto. E il bello è che tutti questi elementi vengono introdotti uno alla volta. Poi risento il clarinetto sprofondato nel mix, ad ogni ascolto si scopre un altro degli innumerevoli strumenti che usano in sottofondo.
Non nascondono fruscii portati dai microfoni, un errore tecnico in teoria, serve invece a dare profondità e atmosfera, trattato come un campionamento. La cura per il dettaglio è maniacale; l’effetto complessivo è minimalista.

Le altre cose bisogna scoprirle e cercarle. "Out With The Freaks" è puro pop per come lo intendo io, e una volta tanto alzano anche il volume; "have you ever been all messed up?".

Un disco intimista, delicato, raccolto in se stesso, che gira su se stesso, che parla di stanze dalle quali non si uscirà più.
E ieri ho passato tutta la giornata a cercare di capire cosa voglia dire "oggi uscirò dal tuo passato". Forse nulla, ma il verso lo ho fatto mio. "You're the colour, you're the movement and the spin..." di "Consequence", anche.

Elenco tracce testi samples e video

01   One Step Inside Doesn't Mean You Understand (03:17)

02   Pilot (04:30)

He's living next the rails.
He can tell you things of different cars and trains.
Now he's trying the whole day
to SWITCH off time by causing train-delay.

Could be enough
if only he's the pilot
once a day.

Could be enough
if only he's the pilot
once a day.

Not a word to compensate.
Not a sentence to describe this
desperate state. Not a picture to
compare. We step into a room of
opaque air.

Could be enough
if only we are pilots
once a day.

03   Pick Up the Phone (03:58)

You know this place,
you know this gloom?
We've been here before.
When life is a loop,
you're in a room without a door.

Pick up the phone and answer me at last.
Today I will step out of your past.

""Trouble that we've come to know will stay with us"",
with every step it slowly grows.
Rub off the rust.

Pick up the phone and answer me at last.
Today I will step out of your past.

04   Trashing Days (03:26)

Then i come in,
they go mad, hit my nose and
hit my back, break me every
single bone, throw me out just
like a stone. It's the corner. it's
the dress, small the town and
big the mess, that I cause with
every step, but still I walk,
nonetheless. They're skipping
backwards, they're thrashing
days, is that all they're
believing in? Smash my head
to make it spin. It won't change
so come with me, just with your
eyes I will see. just with your
arms I can hold, and keep
away them dump and cold.

05   This Room (04:47)

06   Solitaire (03:31)

We're more than
overwhelmed
by hundreds of hugs and
a million good words.

We are
satisfied
from monday til friday
and on sunday we cry.

But we like it
from that point of view,
so we stay here and bare until dawn everyday.
And we stay here and bare everyday.

We never ever lie.
From ten in the morning
we are honest til nine.
We are overcute.
We never will manage to be rude only twice.

But we like it from
that point of view.
So we stay here and bare until dawn
everyday. And we stay
here and bare everyday.

07   One With the Freaks (03:40)

You'll no longer be kissed and kind
as you long for intuition
as you have to learn the lesson twice
You'll no longer be kissed and kind
as you long for intuition
as you have to say the password twice
have you ever?
have you ever been all messed up?
have you ever?

Have you ever?
Have you ever been all messed up?
Have You ever?
You're the pincard
You're the lifeguard
You're the information guide
Things look much bigger on your knees
on your knees

Miss the signal
Miss the signpost
Miss the exits to it all
And all of a sudden
you were one with the freaks

Have you ever?
Have you ever been all messed up?
Have You ever?

Have you ever?
Have you ever been all messed up?
Have You ever?

08   Neon Golden (05:56)

Neon golden like all the lights.
Neon Golden. Don't leave me
here for I glow. Neon golden.

09   Off the Rails (03:30)

We're off the rails. Now we are
trains ourselves. No wait and see
We're off this place doesn't mean
we're somewhere else. This is all
I know: keeping still to watch the
engines cone and go.

10   Consequence (05:13)

You're the colour,
you're the movement and the spin.
Never could it stay with me
the whole day long.
Fail with consequence, lose with eloquence and smile.
I'm not in this movie
I'm not in this song.
Never leave me paralyzed, love,
leave me hypnotized, love.

You're the colour,
you're the movement and the spin.
Never could it stay with me
the whole day long.
Fail with consequence, lose with eloquence and smile.
You're not in this movie
You're not in this song.
Never leave me paralyzed, love,
leave me hypnotized, love.

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Mellon

 Il modo in cui in queste dieci tracce vengono fusi tra loro generi del tutto opposti, è semplicemente stupefacente.

 Poetica come la pioggia in estate, 'Pick up the phone' vi farà perdere letteralmente la testa con la sua introduzione da brivido.


Di  RinaldiACHTUNG

 La loro formula del “meglio togliere che appesantire” continua a rendere il suono intimo ed accessibile.

 Il finale Consequence riassume ed amplifica questa sensazione, con la malinconia che chiude i battenti e consegna ai Notwist la giusta ricompensa.