Non ho mai speso la parola "capolavoro" per nessun album degli U2. Questo perché, al di là della cura e della bravura con cui ognuno di essi è stato confezionato, si tratta pur sempre di opere che pescano a piene mani dal passato e offrono ben poco di innovativo. I musicisti che compongono il gruppo, Paul "Bono Vox" Hewson alla voce, Dave "The Edge" Evans alla chitarra, Adam Clayton al basso e Larry Mullen alla batteria, hanno una parte abbastanza marginale nella riuscita dei loro album se confrontata con quella, ben più significativa, giocata dai produttori che, nel corso della loro carriera, hanno partecipato alla lavorazione dei loro album: il mago dell'elettronica ambient Brian Eno, il loro primo produttore Steve Lillywhite, a cui si devono le reminiscenze psichedeliche di "Boy" e "October", i pirotecnici Howie B e Flood, artefici delle sonorità colorate e scoppiettanti del controverso "Pop". In misura diversa, ognuno di loro ha plasmato il sound degli U2 secondo la propria sensibilità mentre il gruppo, in tutti i casi, si è limitato a comporre e suonare il proprio materiale. Si può dedurre, dunque, che ci si trovi davanti ad uno sforzo di produzione, più che di composizione, e ciò trasforma il gruppo in una classica pop band che presta molta attenzione alla confezione senza badare al contenuto che essa protegge, per cui mi sembra davvero eccessivo e fuori luogo etichettare un loro album qualsiasi come "capolavoro", e "Zooropa" non fa eccezione.
Chiedo scusa ai lettori ma ritenevo quest'introduzione un atto doveroso. Volevo semplicemente chiarire la mia posizione al riguardo del gruppo e della sua effettiva validità come gruppo "sforna-capolavori", che come ho già precisato è pressoché nulla. Questo per dire che "Zooropa" ha tutti i difetti che gli vengono imputati, ma al tempo stesso per affermare che, con tutte le polemiche che si è portato dietro, rimane per me uno dei migliori album della band irlandese. Non riconoscendo agli U2 un "periodo d'oro", non mi disgusta fare un confronto fra gli U2 di "The Joshua Tree" e quelli di "Zooropa", per cui riesco ad apprezzare quest'album sulla base di ciò che effettivamente ha da offrire, senza soffrire troppo per ciò che, a detta di molti fans, "è andato perduto".
"Zooropa" è un album dalle molteplici influenze. Il rumore distorto e talvolta quasi industrial che permeava le tracce di "Achtung Baby" è qui quasi del tutto scomparso, al suo posto troviamo le texture ambient-psichedeliche di Brian Eno, capaci di donare all'album un tono notturno e spesso malinconico, colorato di sfumature delicate tra l'azzurro e il nero, giusto per giocare con le associazioni mentali che quest'album porta a sviluppare. La psichedelia dei Pink Floyd più morbidi e leggiadri, la carica ritmica dei Talking Heads, lo stesso passato musicale della band vengono qui frullati per ottenere una miscela decisamente accattivante e ben riuscita di suoni e umori: si passa dunque dall'ambient-pop carico di effetti e suoni bizzarri della title-track (con una lunga e claustrofobica introduzione di pianoforte ed elettronica) alle velleità dance-industrial di "Daddy's Gonna Pay For Your Crashed Car", nelle quali è fortissima l'influenza dei sopracitati Talking Heads, per approdare alla bellezza cupa e sofferta di "Dirty Day" (a mio avviso ingiustamente sottovalutata) e alla ballata elettro-pianistica "The First Time", uno degli apici dell'intero album. Non mi convince, invece, la ballatona sentimentale "Stay (Faraway, So Close!)", a mio avviso troppo ostinata nel suo voler bissare "One". Riuscita anche la disco-funky psichedelica di "Lemon", con la chitarra di The Edge trasformata elettronicamente in un organo, un pò meno ma ugualmente suggestiva la conclusiva "The Wanderer", bizzarro numero di country deviato da suoni elettronici cantato dal compianto Johnny Cash.
Non un capolavoro, ripeto. Nel caso degli U2, a mio avviso, tale parola è assolutamente da evitare. Ad ogni modo, un album che non delude, e che offre alcune nuove sfumature interessanti. Non oso chiedere di più alla band, che anche in passato non offriva altro che questo, della buona musica con delle ottime sonorità pennellate da illustri produttori. Sono felice di sapermi accontentare.
Elenco tracce testi e video
01 Zooropa (06:31)
Zooropa... Vorsprung durch Technik
Zooropa... be all that you can be
Be a winner
Eat to get slimmer
Zooropa... a bluer kind of white
Zooropa... it could be yours tonight
We're mild and green
And squeaky clean
Zooropa... better by design
Zooropa... fly the friendly skies
Through appliance of science
We've got that ring of confidence...
And I have no compass
And I have no map
And I have no reasons
No reasons to get back
And I have no religion
And I don't know what's what
And I don't know the limit
The limit of what we've got
Zooropa... Don't worry baby, it'll be alright
Zooropa... You got the right shoes
Zooropa... To get you through the night
Zooropa... It's cold outside, but brightly lit
Zooropa... Skip the subway
Zooropa... Let's go to the overground
Get your head out of the mud baby
Put flowers in the mud baby
Overground
No particular place names
No particular song
I've been hiding
What am I hiding from?
Zooropa... Don't worry baby, it's gonna be alright
Zooropa... Uncertainty... can be a guiding light
Zooropa... I hear voices, ridiculous voices
Zooropa... In the slipstream
Zooropa... Let's go, let's go... overground
Zooropa... Take your head out of the mud baby
She's gonna dream up
The world she wants to live in
She's gonna dream out loud
02 Babyface (04:01)
Catching your bright blue eyes in the freeze frame
I've seen them so many times
I feel like I must be your best friend.
You're looking fine, so fine
Dressed up like a lovely day.
Babyface, Babyface
Slow down child, let me untie your lace.
Babyface, Babyface
Cover girl with natural grace.
How could beauty be so kind
To an ordinary guy?
Comin' home late at night to turn you on
Checkin' out every frame,
I've got slow motion on my side.
Turnin' around and around
With the sound and colour under my control
Round and around, goin' down,
Dressed up like a lovely day.
Babyface, Babyface
Slow down child, let me untie your lace
Babyface, Babyface
Tinfoil hair all tied up in lace
Babyface, Babyface
Bitter-sweet girl, won't you give me a taste
How could beauty be so kind
To an ordinary guy?
Babyface, Babyface
Slow down child, let me untie your lace.
Babyface, Babyface
Open that door, let me unpack my case.
Babyface, Babyface
You're everywhere, child, you're all over the place.
Babyface, Babyface
You're comin' to me from outer space.
How could beauty be so kind
To an ordinary guy?
03 Numb (04:20)
Don't move
Don't talk out of time
Don't think
Don't worry
Everything's just fine
Just fine
Don't grab
Don't clutch
Don't hope for too much
Don't breathe
Don't achieve
Or grieve without leave
Don't check
Just balance on the fence
Don't answer
Don't ask
Don't try and make sense
Don't whisper
Don't talk
Don't run if you can walk
Don't cheat, compete
Don't miss the one beat
Don't travel by train
Don't eat
Don't spill
Don't piss in the drain
Don't make a will
Don't fill out any forms
Don't compensate
Don't cower
Don't crawl
Don't come around late
Don't hover at the gate
Don't take it on board
Don't fall on your sword
Just play another chord
If you feel you're getting bored
I feel numb
I feel numb
Too much is not enough
I feel numb
Don't change your brand Gimme what you got
Don't listen to the band
Don't gape Gimme what I don't get
Don't ape
Don't change your shape Gimme some more
Have another grape
Too much is not enough
I feel numb
I feel numb
Gimme some more
A piece of me, baby
I feel numb
Don't plead
Don't bridle
Don't shackle
Don't grind Gimme some more
Don't curve
Don't swerve I feel numb
Lie, die, serve Gimme some more
Don't theorize, realise, polarise I feel numb
Chance, dance,dismiss, apologise Gimme what you got
Gimme what I don't get
Gimme what you got
Too much is not enough
Don't spy I feel numb
Don't lie
Don't try
Imply
Detain
Explain
Start again I feel numb
I feel numb
Don't triumph
Don't coax
Don't cling
Don't hoax
Don't freak
Peak
Don't leak
Don't speak I feel numb
I feel numb
Don't project
Don't connect
Protect
Don't expect
Suggest
I feel numb
Don't project
Don't connect
Protect
Don't expect
Suggest
I feel numb
Don't struggle
Don't jerk
Don't collar
Don't work
Don't wish
Don't fish
Don't teach
Don't reach
I feel numb
Don't borrow Too much is not enough
Don't break I feel numb
Don't fence
Don't steal
Don't pass
Don't press
try
Don't feel
Gimme some more
Don't touch I feel numb
Don't dive
Don't suffer
Don't rhyme
Don't fantasize
Don't rise
Don't lie
I feel numb
Don't project
Don't connect
Protect I feel numb
Don't expect
Suggest
Don't project
Don't connect
Protect I feel numb
Don't expect
Suggest
04 Lemon (06:58)
Lemon, see-through in the sunlight.
She wore lemon, see-through in the daylight.
She's gonna make you cry, she's gonna make you whisper and moan.
When you're dry she draws water from a stone.
I feel like I'm slowly, slowly, slowly slippin' under.
I feel like I'm holding on to nothing.
She wore lemon to colour in the cold grey night.
She had heaven and she held on so tight.
A man makes a picture, a moving picture
through the light projected, he can see himself up close.
A man captures colour, a man likes to stare.
He turns his money into light to look for her.
And I feel like I'm drifting, drifting, drifting from the shore.
And I feel like I'm swimming out to her.
Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.
Lemon, see-through in the sunlight.
A man builds a city, with banks and cathedrals.
A man melts the sand so he can see the world outside.
A man makes a car, and builds a road to run (them) on.
A man dreams of leaving, but he always stays behind.
You’re gonna meet her there
She’s your destination
You gotta get to her
She’s imagination
And these are the days when our work has come asunder.
And these are the days when we look for something other.
Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.
A man makes a picture, a moving picture;
Through light projected, he can see himself up close.
A man captures colour, a man likes to stare.
He turns his money into light to look for her.
Gotta meet her there
She’s your destination
There’s no sleeping there
She’s imagination
She is the dreamer, she's imagination.
Through the light projected, he can see himself up close.
05 Stay (Faraway, So Close!) (04:58)
Green light, 7-Eleven
You stop in for a pack of cigarettes
You don't smoke, don't even want to
Hey now, check your change
Dressed up like a car crash
The wheels are turning but you're upside down
You say when he hits you you don't mind
Because when he hurts you you feel alive
Oh now, is that what it is
Red light, grey morning
You stumble out of a hole in the ground
A vampire or a victim
It depends on who's around
You used to stay up to watch the adverts
You could lip-synch to the talk shows
And if you look, you look through me
And when you talk it's not to me
And when I touch you, you don't feel a thing
If I could stay, then the night would give you up
Stay, and the day would keep its trust
Stay, and the night would be enough
Faraway, so close up with the static and the radio
With satellite television you can go anywhere
Miami, New Orleans, London, Belfast and Berlin
And if you listen I can't call
And if you jump, you just might fall
And if you shout, I'll only hear you
If I could stay then the night would give you up
Stay then the day would keep its trust
Stay with the demons you drowned
Stay with the spirit I found
Stay and the night would be enough
Three o'clock in the morning
It's quiet and there's no one around
Just the bang and the clatter as an angel runs to ground
Just the bang and the clatter as an angel hits the ground
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Jy
Zooropa segna l'ennnesima mutazione nel sound U2.
Stay (Faraway, So Close!) finirà direttamente tra i classici del gruppo accanto a canzoni quali ONE, BAD, WITH OR WITHOUT YOU.
Di hypnosphere boy
"'Zooropa' suona come una 'Until The End Of The World' in versione di presagio apocalittico."
"Un album che offre un ritratto del mondo sfuggente, onirico e infine poetico, chiudendo un ciclo per gli U2."
Di Rax
"Zooropa è una serie di canzoni di un'idea travestite di elegante elettronica."
"Gli U2 non facevano mai le fanfaronate di cui sono pieni i dischi dei REM."