Siamo nel 1992 e gli U2 stavano percorrendo in lungo e in largo l'America e l'Europa con il loro mastodontico (e riuscito) ZOOTV Tour. Siamo al tempo di Bono in versione The Fly o Mephisto, degli schermi giganti e delle Tarbant appese sopra il palco. Nelle pause tra una leg e l'altra gli U2 registrarono un disco nuovo di zecca.
Il cd fu chiamato ZOOROPA e uscì in tutto il mondo il 5 Giugno 1993. Zooropa segna l'ennnesima mutazione nel sound U2. Qui infatti viene dato grande spolvero all'elettronica e alla produzione di Brian Eno. E' un disco controverso, che ha diviso in due fronti i fan dei quattro irlandesi.

Il disco inizia con la maestosa intro della title-track nel quale si confondono voci elettroniche (What Do You Want?) e delle semplici note al piano. L'arrivo di Edge segna il vero inizio del brano che si sviluppa in una ritmica lenta ed evocativa, con una buona prova di Bono. Verso metà canzone la ritmica cambia completamente, trascinata da un ritmo molto potente del batterista Larry Mullen Jr. E qui Bono offre una grande prestazione vocale, accompagnato da un ottimo lavoro di basso. Il testo riflette un po' tutti i contenuti del disco e la nuova visione del mondo degli U2; un mondo dominato dalla pubblicità e dall'elettronica. Alla seconda traccia troviamo BABYFACE, una ballata elettronica basata su un ritmo molto sincopato, con un Bono molto sensuale ed in forma. La canzone però non lascia particolari tracce nell'ascoltatore. Dopo BABYFACE segue NUMB, la canzone che è stata promossa dalla band come singolo di lancio dell'album. La scelta, giudicata con il senno di poi, è risultata azzeccata. NUMB infatti è il manifesto sonoro della nuova strada intrapresa dalla band. Sviluppata su una ritmica molto ipnotica, la canzone è incentrata sul tono totalmente inespessivo (Numb=Stordita) del cantato di Edge. Da sottofondo troviamo una buona prova in falsetto di Bono (che interviene solo sul ritornello) e i suoni confusi di Eno. Subito dopo troviamo LEMON brano che ha stupito un po' tutti per la sua ritmica elettronica e quasi dance. Qui trova spazio una grande prestazione vocale di Bono che con il suo falsetto trascina e caratterizza tutto il brano. La canzone ha stupito molto anche gli stessi componenti della band, come disse Edge:"Mi ha sempre fatto ridere sapere che ci fosse una canzone del genere in uno dei nostri album". Il brano scorre via in tutta la sua vivacità e spensieratezza, con un cambio da brividi. La batteria di Larry apre il capolavoro dell'album, ovvero STAY (FARAWAY, SO CLOSE!). Scritta dagli U2 per il regista tedesco W.Wenders "Stay" è la canzone in cui per una volta l'elettronica passa in secondo piano, a favore di una prestazione superlativa di tutta la band. Il brano finirà direttamente tra i classici del gruppo accanto a canzoni quali ONE, BAD , WITH OR WITHOUT YOU. Sicuramente l'episodio più riuscito dell'album.
Ad aprire la seconda parte del disco tocca all'intro di DADDY'S GONNA PAY FOR YOUR CRASHED CAR, un blues elettronico che inizialmente ha scioccato molti fan di vecchia data. Il brano comunque è molto piacevole, sorretto dal solito ottimo lavoro di basso. Stessa cosa si può dire di SOME DAYS ARE BETTER THAN OTHERS una canzone elettronica al massimo, molto rilassata e divertente. L'unico neo è rappresentato dalla sovrapposizione di un suono di sintetizzatore sopra l'assolo di Edge, scelta che lascia molto perplessi. THE FIRST TIME è la classica ballata alla U2, condotta dal piano di Eno. Bravissimo Bono qui veramente in grande forma. Alla numero nove toviamo DIRTY DAY, pura energia negativa che si snoda in un ritmo molto complesso di batteria, segiuto da un buon lavoro di basso. Il testo, scritto a quattro mani da Bono e The Edge, è molto profondo e, nella parte finale cita anche C. Bukowsky (Days Run Away Like Horses Over The Hills). La traccia conclusiva è THE WANDERER cantata da J. Cash. Il testo e' molto evocativo (molte immagini post-atomiche) interpetato magistralmente dalla voce profonda di Cash, accompagnata da un sound elettronico di sottofondo.

Un suono di un allame chiude definitivamente il disco. Se esistesse una nazione tecnologica e computerizzata come Zooropa, questo suono sarebbe il suo Inno Nazionale.

Elenco tracce testi e video

01   Zooropa (06:31)

Zooropa... Vorsprung durch Technik
Zooropa... be all that you can be
Be a winner
Eat to get slimmer

Zooropa... a bluer kind of white
Zooropa... it could be yours tonight
We're mild and green
And squeaky clean

Zooropa... better by design
Zooropa... fly the friendly skies
Through appliance of science
We've got that ring of confidence...

And I have no compass
And I have no map
And I have no reasons
No reasons to get back

And I have no religion
And I don't know what's what
And I don't know the limit
The limit of what we've got

Zooropa... Don't worry baby, it'll be alright
Zooropa... You got the right shoes
Zooropa... To get you through the night
Zooropa... It's cold outside, but brightly lit
Zooropa... Skip the subway
Zooropa... Let's go to the overground
Get your head out of the mud baby
Put flowers in the mud baby
Overground

No particular place names
No particular song
I've been hiding
What am I hiding from?

Zooropa... Don't worry baby, it's gonna be alright
Zooropa... Uncertainty... can be a guiding light
Zooropa... I hear voices, ridiculous voices
Zooropa... In the slipstream
Zooropa... Let's go, let's go... overground
Zooropa... Take your head out of the mud baby

She's gonna dream up
The world she wants to live in
She's gonna dream out loud

02   Babyface (04:01)

Catching your bright blue eyes in the freeze frame
I've seen them so many times
I feel like I must be your best friend.
You're looking fine, so fine
Dressed up like a lovely day.

Babyface, Babyface
Slow down child, let me untie your lace.
Babyface, Babyface
Cover girl with natural grace.
How could beauty be so kind
To an ordinary guy?

Comin' home late at night to turn you on
Checkin' out every frame,
I've got slow motion on my side.
Turnin' around and around
With the sound and colour under my control
Round and around, goin' down,
Dressed up like a lovely day.

Babyface, Babyface
Slow down child, let me untie your lace
Babyface, Babyface
Tinfoil hair all tied up in lace
Babyface, Babyface
Bitter-sweet girl, won't you give me a taste
How could beauty be so kind
To an ordinary guy?

Babyface, Babyface
Slow down child, let me untie your lace.
Babyface, Babyface
Open that door, let me unpack my case.
Babyface, Babyface
You're everywhere, child, you're all over the place.
Babyface, Babyface
You're comin' to me from outer space.
How could beauty be so kind
To an ordinary guy?

03   Numb (04:20)

Don't move
Don't talk out of time
Don't think
Don't worry
Everything's just fine
Just fine

Don't grab
Don't clutch
Don't hope for too much
Don't breathe
Don't achieve
Or grieve without leave

Don't check
Just balance on the fence
Don't answer
Don't ask
Don't try and make sense

Don't whisper
Don't talk
Don't run if you can walk
Don't cheat, compete
Don't miss the one beat

Don't travel by train
Don't eat
Don't spill
Don't piss in the drain
Don't make a will

Don't fill out any forms
Don't compensate
Don't cower
Don't crawl
Don't come around late
Don't hover at the gate

Don't take it on board
Don't fall on your sword
Just play another chord
If you feel you're getting bored
I feel numb
I feel numb
Too much is not enough
I feel numb
Don't change your brand Gimme what you got
Don't listen to the band
Don't gape Gimme what I don't get
Don't ape
Don't change your shape Gimme some more
Have another grape
Too much is not enough
I feel numb
I feel numb
Gimme some more
A piece of me, baby
I feel numb
Don't plead
Don't bridle
Don't shackle
Don't grind Gimme some more
Don't curve
Don't swerve I feel numb
Lie, die, serve Gimme some more
Don't theorize, realise, polarise I feel numb
Chance, dance,dismiss, apologise Gimme what you got
Gimme what I don't get
Gimme what you got
Too much is not enough
Don't spy I feel numb
Don't lie
Don't try
Imply
Detain
Explain
Start again I feel numb
I feel numb
Don't triumph
Don't coax
Don't cling
Don't hoax
Don't freak
Peak
Don't leak
Don't speak I feel numb
I feel numb
Don't project
Don't connect
Protect
Don't expect
Suggest
I feel numb
Don't project
Don't connect
Protect
Don't expect
Suggest
I feel numb
Don't struggle
Don't jerk
Don't collar
Don't work
Don't wish
Don't fish
Don't teach
Don't reach
I feel numb
Don't borrow Too much is not enough
Don't break I feel numb
Don't fence
Don't steal
Don't pass
Don't press
try
Don't feel
Gimme some more
Don't touch I feel numb
Don't dive
Don't suffer
Don't rhyme
Don't fantasize
Don't rise
Don't lie
I feel numb
Don't project
Don't connect
Protect I feel numb
Don't expect
Suggest

Don't project
Don't connect
Protect I feel numb
Don't expect
Suggest

04   Lemon (06:58)

Lemon, see-through in the sunlight.
She wore lemon, see-through in the daylight.
She's gonna make you cry, she's gonna make you whisper and moan.
When you're dry she draws water from a stone.
I feel like I'm slowly, slowly, slowly slippin' under.
I feel like I'm holding on to nothing.

She wore lemon to colour in the cold grey night.
She had heaven and she held on so tight.

A man makes a picture, a moving picture
through the light projected, he can see himself up close.
A man captures colour, a man likes to stare.
He turns his money into light to look for her.
And I feel like I'm drifting, drifting, drifting from the shore.
And I feel like I'm swimming out to her.

Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.
Lemon, see-through in the sunlight.

A man builds a city, with banks and cathedrals.
A man melts the sand so he can see the world outside.
A man makes a car, and builds a road to run (them) on.
A man dreams of leaving, but he always stays behind.

You’re gonna meet her there
She’s your destination
You gotta get to her
She’s imagination

And these are the days when our work has come asunder.
And these are the days when we look for something other.

Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.
Midnight is where the day begins.

A man makes a picture, a moving picture;
Through light projected, he can see himself up close.
A man captures colour, a man likes to stare.
He turns his money into light to look for her.

Gotta meet her there
She’s your destination
There’s no sleeping there
She’s imagination

She is the dreamer, she's imagination.
Through the light projected, he can see himself up close.

05   Stay (Faraway, So Close!) (04:58)

Green light, 7-Eleven
You stop in for a pack of cigarettes
You don't smoke, don't even want to
Hey now, check your change
Dressed up like a car crash
The wheels are turning but you're upside down
You say when he hits you you don't mind
Because when he hurts you you feel alive
Oh now, is that what it is

Red light, grey morning
You stumble out of a hole in the ground
A vampire or a victim
It depends on who's around
You used to stay up to watch the adverts
You could lip-synch to the talk shows
And if you look, you look through me
And when you talk it's not to me
And when I touch you, you don't feel a thing

If I could stay, then the night would give you up
Stay, and the day would keep its trust
Stay, and the night would be enough

Faraway, so close up with the static and the radio
With satellite television you can go anywhere
Miami, New Orleans, London, Belfast and Berlin

And if you listen I can't call
And if you jump, you just might fall
And if you shout, I'll only hear you
If I could stay then the night would give you up
Stay then the day would keep its trust
Stay with the demons you drowned
Stay with the spirit I found
Stay and the night would be enough

Three o'clock in the morning
It's quiet and there's no one around
Just the bang and the clatter as an angel runs to ground
Just the bang and the clatter as an angel hits the ground

06   Daddy's Gonna Pay for Your Crashed Car (05:20)

07   Some Days Are Better Than Others (04:17)

08   The First Time (03:45)

09   Dirty Day (05:24)

10   The Wanderer (feat. Johnny Cash) / [untitled] (05:41)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Bleak

 Non ho mai speso la parola "capolavoro" per nessun album degli U2.

 "Zooropa" ha tutti i difetti che gli vengono imputati, ma rimane per me uno dei migliori album della band irlandese.


Di  hypnosphere boy

 "'Zooropa' suona come una 'Until The End Of The World' in versione di presagio apocalittico."

 "Un album che offre un ritratto del mondo sfuggente, onirico e infine poetico, chiudendo un ciclo per gli U2."


Di  Rax

 "Zooropa è una serie di canzoni di un'idea travestite di elegante elettronica."

 "Gli U2 non facevano mai le fanfaronate di cui sono pieni i dischi dei REM."