"Done with Mirrors" è l'ottavo Album degli Aerosmith, uscito nel novembre 1985 per l'Etichetta Geffen Records.

Questo è l'Album della definitiva reunion della band che torna alla line-up storica con Perry e Whitford alle chitarre dopo sei anni.

ANTEFATTO

Entrambi i chitarristi (Perry e Whitford), poco dopo l'uscita di Night In The Ruts del 1979, avevano lasciato il gruppo a causa di continui litigi tra i cinque componenti, ma anche, soprattutto per quel che riguarda Joe Perry, per intraprendere progetti solisti (vedi i tre Album dei The Joe Perry Project, rispettivamente "Let The Music Do The Talking" del 1980, "I've Got the Rock'n'Rolls Again" del 1981 e "Once a Rocker", "Always a Rocker" del 1984). La carriera solista invece di Whitford dura il tempo di un Album in studio "Whitford/St. Holmes" del 1981.

Nel 1982, reclutati i due nuovi chitarristi Jimmy Crespo e Rick Dufay esce il settimo Album in studio della band, il primo e per fortuna anche l'ultimo con questi due chitarristi, il titolo del'album è "Rock In A Hard Place". Album con ottimi ma pochi episodi, ma con tanti e pessimi episodi, album quindi alquanto disomogeneo che da una parte ti gasa al massimo e dall'altra fa proprio cagare per dirla schietta. Chiaramente tale disco non riporta di certo la band ai fasti della metà degli anni settanta, infatti pesano marcatamente le assenze dei due chitarristi fondatori, mancano i due ingredienti fondamentali di quella che era stata la mischela esposiva chiamata Aerosmith. E' chiaro quindi definire questo Album il loro peggiore, anche se c'è l'attenuante di non essere stati i veri Aerosmith che conosciamo tutti.

RECENSIONE

A questo punto per via del momento negativo della band e dei non ottimi risultati dei progetti solisti di Joe Perry e Brad Whitford, avviene un riavvicinamento del nucleo storico della band nel 1984. Era il 14 febbraio quando Perry e Whitford a sorpresa visitarono il resto della band dopo un concerto a Boston, portando a uno storico e magico ricongiungimento.

Nello stesso anno la band lascia la sua etichetta storica la Columbia e passa alla Geffen.

Il disco si presenta secondo il mio punto di vista molto ma molto più carico rispetto all'album precedente. Però c'è ancora qualcuno che sostiene che questo è il loro peggior album, ma si sbaglia di grosso probabilmente perchè non l'ha mai ascoltato e parla con le parole degli altri, pensando che questo disco faccia schifo perchè te l'ha detto tizio o caio, che ignoranza.

 Ci sono alcune tracce di sano hard rock a mio avviso pompatissime che ti fanno saltare dalla sedia durante ogni ascolto vedi:

  • Let the Music Do the Talking

    La canzone che apre l'album, Let the Music Do the Talking, faceva parte del primo album del The Joe Perry Project che si intitolava appunto Let the Music Do the Talking che divento il singolo di maggior successo dell'album raggiungendo il 18º posto nella US Mainstream Rock Tracks.

  • My Fist Your Face
  • Gypsy Boots
  • Hop
  • Shame on
  • e altre tracce più tranquille ma piacevolissime e orecchiabili comunque, questo sono:

  • The Reason a Dog
  • Shela
  • She's on Fire
  • Darkness
  • Ancora secondo il mio punto di vista, l'Album non è molto distante da "Permanent Vacation" del 1987 e Pump del 1989, ma è parte integrante di un ipotetico triangolo formato appunto da questi tre Album, che hanno la caratteristica in comune di essere usciti entrambi negli anni ottanta, di presentare la stessa etichetta discografica cioè la Geffen e di avere la formazione storica ripristinata ai massimi livelli compositivi, cosa che non succedeva dai tempi di Rocks del 1976.

    Il suono degli Aerosmith degli anni 80' è decisamente diverso da quello degli anni 70, che era caratterizzato da una dose non indifferente di Blues mischiato all'Hard Rock, il cui triangolo ipotetico del periodo 70' è qui formato da "Toys in the Attic" del 1975, "Rocks" del 1976 e "Aerosmith" del 1973, tutti usciti per la Columbia Records.

    Con gli anni ottanta infatti si passa ad un Hard Rock che definirei molto più commerciale e proprio questo modo nuovo di suonare, farà ritornare il grande successo mondiale alla Band.

    Quindi concluderei col dire che "Done With The Mirrors" è un ottimo antipasto che sposa benissimo il primo piatto "Permanent Vacation" e il succesivo secondo piatto "Pump". Questa è la cena perfetta servita dagli Aerosmith negli anni 80. Non ti rovini affatto l'appetito ascoltando "Done With The Mirrors" ma anzi ti verrà ancora più fame e divorerai i successivi due Album, provare per credere Al """ Ristorante AEROSMITH, Via HARD ROCK & BLUES n° 1972, BOSTON (U.S.A.)""".

    WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW TALLARICO E GLI AEROSMITH WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

     

    Grazie a tutti per la lettura.

    Elenco tracce testi e samples

    01   Let the Music Do the Talking (03:48)

    Rock-a-bye baby, if you wanna dance
    Grab yourself a body and take a chance
    Said one time around is all you get
    I'm still dancin', so you lost your bet

    I got a hardcore mama with a hot hoochie coo
    Make my wheels start spinnin' like a formula two
    Got one for the money, two for the show
    Three for my honey, and four to let you know that I

    Let the music do the talking
    Let the music do the talking ('Cause I can't wait)
    Let the music do the talking
    Let the music do the talking

    Cheesecake, maybe if I take another bite
    I'm a real fat city, I'm an aero delight
    Threw out my pipe and my alkaline
    Got a squeaky clean body and a dirty mind

    I'm a real fine dancer, I'll be cuttin' the rug
    Got a brand new baby, she's my brand new drug
    I got one for the money, two for the show
    Three for my honey, and four to let you know that I

    Let the music do the talking
    Let the music do the talking ('Cause I can't wait)
    Let the music do the talking (I gotta get it)
    Let the music do the talking

    Yeah yeah yeah yeah
    Yeah yeah yeah yeah yeah yeah yeah

    Yak yak yak
    Yak yak yak yak yak yak yeow!

    Let the music do the talking
    Let the music do the talking
    Let the music do the talking
    Let the music do the talking
    Let the music do the talking
    Let the music do the talking
    Let the music do the talking

    02   My Fist Your Face (04:23)

    Wake up baby, what 'choo in for?
    Start the day upon your knees
    What 'choo pissin' in the wind for?
    You musta snorted too much bleez

    East house pinball wizard
    Full tilt bozo played
    Second floor Trekkie makin' warp speed out the door
    Julio Anpacolucci
    He the only one who stayed
    Countin' up the days, please no more
    My fist your face, that's for sure

    Hey Betty Boop, you got me droolin'
    I'm buzzin' 'round your hive tonight
    You played the hooky 'stead of schoolin'
    Son of a bitch put out the light

    Thirteen year old hookers
    Drag yourself right through the thorns
    You wonder why the man's outside your door
    Junior achievers
    Got the old bull by the horns
    Back in the saddle gets ya sore
    My fist your face, that's for sure

    East house pinball wizard
    Full tilt bozo played
    Second floor Trekkie's makin' warp speed out the door
    Julio Anpacolucci
    He the only one that stayed
    I'm countin' up the days, please no more
    My fist your face, that's for sure

    My fist your face, that's for sure
    My fist your face, that's for sure
    My fist your face, that's for sure

    03   Shame on You (03:22)

    Somebody
    Trying to take my soul
    Nobody
    Gotta hear my rock 'n' roll

    Shame, shame, shame on you babe
    Shame, shame, shame on you babe

    Lolita
    Steady as a ghost
    Tooth sweeter
    Powdering her nose

    Shame, shame, shame on you babe
    Shame, shame, shame on you babe

    A-smith
    Old hank pank
    Pulling down your knickers
    Ah, who you gonna spank?

    Shame, shame, shame on you babe
    Shame, shame, shame on you babe

    Joe Perry
    Ooh Mr. Style
    Some kind of killer bee
    Buzz a while

    Phoned home last night
    P.M.S.
    Bitch bitch bitchin'
    Gotta do this, gotta do that

    Shame, shame, shame on you babe
    Shame, shame, shame, shame, shame on you baby

    Bogus honey
    Square dance close
    Oh, grab your partner
    Bring it home 'n' dosey, dosey

    Shame, shame, shame on you babe
    Shame, shame, shame on you baby

    Seemin' jazzy
    Bein' shipped in
    Why's uncle Stanley
    Tryin' to keep it hid?

    Shame, shame, shame on you babe
    Shame, shame, shame on you baby

    Seven or eleven
    Got to roll the dice
    Am I in heaven
    Or am I in Miami Vice?

    Shame, shame, shame on you babe
    Shame, shame, shame, shame, shame, shame, shame on you baby

    04   The Reason a Dog (04:13)

    05   Shela (04:25)

    Shela Shela she like a hurricane
    Shela Shela she like a ball and chain
    Shela Shela she like a hurricane

    Got myself a lady
    I get down on my knees yeah yeah yeah...
    Hotter than Hades
    Heaven if you please yeah yeah yeah...

    Shela Shela she like a hurricane
    Shela Shela she like a ball and chain
    Shela Shela she like a hurricane

    Some girls put it to ya
    Make you scream in pain yeah yeah yeah...
    Some will say they knew ya
    And then forget your name yeah yeah yeah...

    Shela real tight
    Shela that's right
    Shela

    She said she could do it
    Love she could fulfill yeah yeah yeah...
    There ain't noting to it
    Backbone gets a chill yeah yeah yeah... yeoa

    06   Gypsy Boots (04:16)

    Gypsy gypsy dancing feet
    Gypsy gypsy bittersweet
    Screamer dreamer disarray
    Gypsy gypsy why did you fly away

    No good papa's no good
    Sister's no good and that's a drag
    Sometimes you're feelin'
    Like your head's on the ceiling
    When you scream hey mama... rag
    Oooh... when your daddy come home
    Wit an old soup bone
    'Cause he drank all the money away
    And your mama's in the kitchen
    On the phone she be bitchin'
    And your girlfriend who called to say

    Gypsy gypsy dancing feet
    Gypsy gypsy bittersweet
    Screamer dreamer disarray
    Gypsy gypsy why did you fly away

    High school lover with ya corpse undercover
    Gettin high jack... Lebanese
    Hey mama choosed it y'all all been through it
    Or be fallin' off you right to your knees
    Pair a shades shotgun rock on
    Chewing gum take it to the dance tonight
    Your a love hate child with wild child smile
    And you don't care wrong from right

    Gypsy gypsy dancing feet
    Gypsy gypsy bittersweet
    Screamer dreamer disarray
    Gypsy gypsy why did you fly away

    Nobody but nobody baby
    Knockin' my socks off
    Rock rock rockin'
    I'll be gotten I'll be gettin' my rocks off
    Nobody but nobody shootin'
    never gets a shot off

    Yeah yeah yeah

    07   She's on Fire (03:47)

    Oooh she's on fire
    Oooh she's on fire

    Hot to trot she's a bit insane
    Little bit a pleasure
    With a little bit a pain
    I got to be smokin'
    So I know without a doubt
    Where there's smoke there's fire
    So I gotta boot it out

    Say oooh she's on fire
    Oooh she's on fire

    Homely child with a hang down lip
    Starved for love and companionship
    Little by little catchin' up to me
    She's more of a woman
    Then I thought she'd be to me... yeah

    Hungry girl she's the skinniest thing
    She's sayin' the word I'm losin' sting ?

    She's on fire
    She hung my head in a guillotine
    She's my flame she's a wettin' my dream
    She's on fire

    Oooh she's on fire (4x)

    08   The Hop (03:45)

    Thinkin' 'bout the night life
    In the ladies powder room
    Brother's like a howlin' wolf
    By the light of the silvery moon
    Joey's like a Pavlovs dog
    When he starts to salivate
    A Harley Man gets off his hog
    to shake his rattlesnake
    Me I got a brand new babe
    You know that something just ain't right
    I say yeah yeah
    Can't stop rockin' tonight

    Hangin' at the shopping mall
    With a watchman full of sass
    Leave your smile outside the door
    'Cause the kids be kickin' ass
    My old boot heels be smokin'
    You really got to understand
    We're burning down the town tonight
    A when the new shit hits the fan

    And me I got a brand new baby
    You know something just ain't right
    I say yeah yeah
    Can't stop rockin' tonight
    Yeah yeah
    Can't stop rockin' tonight

    Layin' on her back tonight
    To watch the moon eclipse
    Baby eatin' out tonight
    But I just ain't leavin' tips

    So y'all best watch out what you do
    And who you do it with
    'Cause you'll be kickin' ass tonight
    With the boys in Aerosmith... yeah

    09   Darkness (03:43)

    Darkness Darkness hungry to the bone
    Darkness Darkness take my body home
    God I'm in love I'm in love
    I'm in love I'm in love

    She like a boo-k
    She holy roller love me like a song
    She like a lightnin'
    She roller coaster 'til the break of dawn
    She like a shadow
    She all around me nasty hearted dream
    She got the sexy
    She do it to me wake me when I scream

    God I'm in love I'm in love I'm in love
    I'm in love I'm in love I'm in love
    Yak ak ak ak yaw

    Now I lay me down to sleep
    Goodnight
    Pray the Lord my soul will keep
    Tonight
    If I die before I wake
    In your arms my love can't break away

    Darkness (she like a shadow)
    Darkness (she all around me)
    Nasty hearted dream
    Darkness (she got the sexy)
    Darkness (she do it to me)
    Wake me when I scream
    God I'm in love I'm in love I'm in love
    I'm in love I'm in love I'm in love... oow

    Carico i commenti...  con calma

    Altre recensioni

    Di  woodstock

     L'album "dimenticato" per eccellenza degli Aerosmith.

     L’unico baluginio di un disco per il resto malriuscito è la splendida gemma Darkness.