La storia di questo album inizia proprio con la title - track che Peter Gabriel scrive durante la tournèe americana della band alla fine del 1973: "Sono impressionato di New York all'alba, gente insonnolita che esce in strada dopo aver trascorso la notte al cinema. I negozi cominciano ad aprire, i primi taxi che corrono e il nostro eroe, Rael, che sgattaiola fuori dal sottopassaggio della metropolitana. C'è un agnello sul marciapiede di Broadway e molta gente si chiede chi è o cos'è questo agnello, ma è soltanto un agnello, della famiglia delle pecore. Mi è piaciuto vederlo lì, sul marciapiede, tra il vapore degli impianti di riscaldamento che escono da sotto...''.
Il soggetto poetico - musicale di The Lamb Lies On Broadway comincia a formularsi nella mente di Gabriel: melodie, idee, scenografie. Per mesi lavora solitario su questo progetto, ma c'è un problema da risolvere: fare accettare questo "ego trip" agli altri membri della band, specialmente a Banks e Collins che non vogliono assolutamente recitare la parte dei semplici comprimari, anche se sarà quest'ultimo a ritardare l'allontanamento di Peter. Dirà qualche tempo dopo Collins: "Durante le registrazioni la mia partecipazione non fu decisiva come altre volte, avevo altre cose per la mente e passai molto tempo a discutere con Brian Eno che di tanto in tanto veniva a darci una mano. Ma su quel disco c'erano delle cose bellissime e soprattutto quella possibilità di spaziare nell'improvvisazione che allora era la cosa che mi interessava di più". Così, mentre Gabriel continua a descrivere la musica di The Lamb come un formidabile big jump per il gruppo, gli altri vedono il tutto come un cambiamento di rotta troppo rischioso.
I Genesis sono già una band gratificata dal successo di Selling England By The Pound, che li ha imposti definitivamente all'attenzione internazionale, e dalle entusiastiche risposte del loro live act ( il Los Angeles Times lo descrive come il "miglior esempio di teatro mai offerto dal rock, un collage tra favola e fantascienza vissuto in chiave mitica"). E allora perché abbandonare scelte finalmente vincenti, in un momento di così grande popolarità, a favore di un'originalità forse difficile e ingrata? Sono proprio le vendite miracolose di Selling England a fare da collante all'interno del gruppo, perché se è vero che Banks e Rutherford hanno creato i Genesis esprimendone lo stile musicale, è altrettanto vero che la mirabile arte visivo - teatrale di Gabriel ha "salvato" il gruppo dall'oblio nei faticosi anni precedenti l'affermazione commerciale.
Così, ritiratisi nella tranquilla campagna del Galles con lo studio mobile dell'Island, i cinque iniziano a incidere quella che sarà una delle meraviglie del rock; un'opera coraggiosa, completamente diversa dalla loro discografia e anche l'ultima di Gabriel insieme ai vecchi compagni. Per tre settimane, lavorando a volte fino a venti ore al giorno, le divergenze artistiche tra Gabriel e gli altri emergono nettamente: da una parte il frontman che vede la musica come elemento non fine a se stesso, ma in funzione di un ruolo sempre più scenico - spettacolare, quasi come fosse un soundtrack, dall'altra quattro musicisti sempre più protesi verso un affinamento soprattutto stilistico - musicale. Alla fine una specie di golpe quello che Gabriel impone ai compagni, per la prima volta quasi interamente responsabile a livello compositivo di tutto l'album. Particolarmente colpito dal film El Topo, Gabriel dà sfogo al suo egoismo creativo stravolgendo quelle che sono le matrici classiche e folk della band a favore di un nuovo sound più ritmicamente conciso vicini, a volte, al funk - soul, altre volte intriso di forti richiami elettronici con arrangiamenti curatissimi e grande lavoro di sintetizzatori. Una vera e propria avventura sonora dalle ricerche strumentali libere e lontane dal rock "progressivo" che in quel periodo si sta avviando a un lento declino.
Gabriel trova il passo giusto anche nelle liriche, eludendo i vecchi stilemi del romanzo epico e della fiaba simbolista legati a quell'avanguardia letteraria inglese che si rifà a scrittori come Eliot, Dylan Thomas e Barker, adottando una poetica visionaria, un surrealismo demistificatore dove un mondo disumanizzato dal progresso e carico di falsi eroi viene esposto in modo dissacratorio e lucido come avviene in Broadway Melody 1974. Il disagio dell'uomo imprigionato in una società consumistica e arida di valori che vaga alla ricerca di se stesso e delle sue illusioni: "Dicono che luci risplendono su Broadway, dicono che ci sia sempre magia nell'aria". Dopo quattro mesi viene fuori un doppio concept - album atipico:quattro facciate, tutte legate fra loro, da una specie di "macchinazione musicale", come disse Rutherford all'epoca, e non una vera suite, come per esempio era la seconda parte di Foxtrot. Le composizioni, pur avendo una storia unitaria, possono ugualmente liberarsi dal contesto originario e assumere una formula autonoma ben definita. In 36 episodi viene narrata la storia di un giovane teppista portoricano di nome Rael che viaggia tra sogni - incubi del suo subconscio nei meandri di una New York inquietante. La musica cammina di pari passo con le immagini evocate dalle liriche che si sviluppano attraverso una serie di contrapposizioni di archetipi carichi di allegorie, di simboli oscuri come nella desolazione di "The Light Dies Down On Broadway" e nelle visioni di "Carpet Crawlers". I Genesis allargano e diversificano in varie sfaccettature l'area di possibilità espressiva del rock in unione a tutto uno sviluppo collaterale di armonie, di soluzioni ritmiche. La forza di The Lamb sta proprio in questa perfezione emotiva ed estetica derivata da un nuovo sound, nella capacità di impadronirsi dell'idioma rock per poi raffinarlo, elaborarlo e trovare nuove suggestioni. Ecco l'importanza di questo album: mutare profondamente matrici musicali che stagnano ormai in retorica sonora fine a se stessa e rinnovarle con eclettismo sorprendente. In un crescendo di chiaroscuri musicali si passano in rassegna il soul, l'avanguardia, la melodia pop e su tutto spicca la voce di Gabriel, con quella stupefacente carica espressiva, quella ricchezza cromatica e quell'estrema duttilità. La critica inglese scrisse: "Il suono ottenuto in questo album rappresenta quanto di meglio la musica ha offerto fino a oggi". Ma non è solo il suono di The Lamb a essere perfetto; è un capolavoro di musicalità che chiude, riassume e stravolge tutti gli apporti sonori da Foxtrot in poi. Il minuzioso lavoro di scelta e selezione produce effetti straordinari. Il rock di "The Lamb Lies Down On Broadway" dal riff chitarristico insistentemente heavy prepara "Fly On A Windshield", dove si descrive la nube distruttrice che scende su Broadway con la ritmica in chiave black e un grande lavoro di Collins e Rutherford. Una vecchia melodia di Hackett, giocata sapientemente su plettri delle chitarre, crea l'atmosfera sospesa di "Cockoo Cocoon", mentre subito dopo l'ARP di Banks è un tappeto sonoro in crescendo per "In The Cage".
In Real ci sono mille cellule di una creatura ipersensibile e ipercomplessata, per questo gli stati d'animo si snodano in mille direzioni, ora sulla strana "marcia" di "The Grand Parade Of Lifeless Packaging" dove troviamo effetti voce particolarissimi curati da Brian Eno, ora nell'aggressività ipnotica dell'incubo urbano "Back In N.Y.C."; è musica imprevedibile che si piega su se stessa, torna al suo principio per scattare verso il futuro come nello splendido strumentale "Hairless Heart" o nelle melodie struggenti che sbocciano come i ricordi e avanzano inesorabili tra le note di "Counting On Time". "Carpet Crawlers" è una ballata commovente che Gabriel descrive come "una canzone di Leonard Cohen arrangiata da Phil Spector" e l'incantatoria "The Lamia" con pianoforte e basso che si impadroniscono di tutto. Tutto è perfetto: il country di "The Chamber Of 32 Doors" e due vecchie canzoni scritte quattro anni prima riunite e riarrangiate completamente in jam session intitolate "Lilywhite Lilith". I ritmi latino - americani di "Here Comes The Supernatural Anaesthetist", "Anyway" sono frammenti di una altro brano datato 1968 e riproposto fedelmente su disco senza alcun ritocco. "Silent Sorrow In Empty Boats" prepara, invece, i lampi di psichedelia che irrompono sulle formidabili strutture pop di "The Colony Of Slippermen". L'angoscia, la ricerca di una via d'uscita, il rimedio del Doktor Dyper e ancora la maledizione del corvo ladro, il salvataggio di John ( fratello di Real ) sono il disegno musicale descrittivo di "Ravine", il pezzo più vicino al vecchio stile Genesis, e di "The Light Lies Down On Broadway" che riprende il tema della title - track. Poi arrivano "Riding the Scree"' e "In The Rapids" dove Real guardando il viso di John vede se stesso. "It" è la fine del viaggio, ma la fine è solamente un altro inizio: "It è spirito dentro ognuno di noi, con tale forza per sopravvivere. Se pensi che It sia pretenzioso sei stato preso in giro: guardati attraverso lo specchio prima che tu decida".
Con questo trattato visual-musicale che attraversa la storia dei Genesis come un fulmine, si chiude il ciclo del rock romantico-impressionista aperto dai King Crimson. Al termine di un megatour di 102 date in soli quattro mesi, nel maggio del 1975, l'Arcangelo lascia la band dopo un memorabile concerto a St.Etienne. Gabriel spiegherà le ragioni del suo addio in una lunga lettera aperta: "Ho fatto un sogno, un sogno a occhi aperti. Poi ho fatto un altro sogno, con corpo e anima da rockstar. Quando s'è fatto sgradevole l'ho impacchettato e buttato via. Esaminandone i motivi, musicali e non, queste sono le conclusioni. Il veicolo che avevamo costruito come cooperativa per servire la nostra musica era diventato il nostro padrone, ci aveva intrappolati nel successo che avevamo voluto, influenzato l'atteggiamento e lo spirito dell'intero gruppo. La musica ancora non s'era inaridita e io rispetto gli altri musicisti, ma i nostri ruoli si erano irrigiditi. Credo che l'uso del suono e dell'immagine visiva possa essere sviluppato fino a realizzare molto più di quanto noi abbiamo fatto".
Il tempo confermerà una verità indiscutibile che ai contemporanei sfuggì: Gabriel era i Genesis e i Genesis erano Gabriel.
Elenco tracce testi samples e video
01 The Lamb Lies Down on Broadway (04:45)
The lamb lies down on Broadway
And the lamb lies down on Broadway.
Early morning Manhattan,
Ocean winds blow on the land.
The Movie-Palace is now undone,
The all-night watchmen have had their fun.
Sleeping cheaply on the midnight show,
It's the same old ending-time to go.
Get out!
It seems they cannot leave their dream.
There's something moving in the sidewalk steam,
And the lamb lies down on Broadway.
Nightime's flyers feel their pains.
Drugstore takes down the chains.
Metal motion comes in bursts,
But the gas station can quench that thirst.
Suspension cracked on unmade road
The trucker's eyes read 'Overload'
And out on the subway,
Rael Imperial Aerosol Kid
Exits into daylight, spraygun hid,
And the lamb lies down on Broadway.
The lamb seems right out of place,
Yet the Broadway street scene finds a focus in its face.
Somehow it's lying there,
Brings a stillness to the air.
Though man-made light, at night is very bright,
There's no whitewash victim,
As the neons dim, to the coat of white.
Rael Imperial Aerosol Kid,
Wipes his gun-he's forgotten what he did,
And the lamb lies down on Broadway.
Suzanne tired her work all done,
Thinks money-honey-be on-neon.
Cabman's velvet glove sounds the horn
And the sawdust king spits out his scorn.
Wonder women draw your blind!
Don't look at me! I'm not your kind.
I'm Rael!
Something inside me has just begun,
Lord knows what I have done,
And the lamb lies down on Broadway.
On Broadway-
They say the lights are always bright on Broadway.
They say there's always magic in the air.
02 Fly on a Windshield (02:45)
There's something solid forming in the air,
and the wall of death is lowered in Times Square.
No one seems to care,
they carry on as if nothing's there.
The wind is blowing harder now,
blowing dust into my eyes.
The dust settles on my skin,
making a crust I cannot move in.
And I'm hovering like a fly,
waiting for the windshield on the freeway.
04 Cuckoo Cocoon (02:11)
Rael regains consciousness in some musky half-light. He is warmly wrapped in some sort of cocoon. The only sound he can hear is dripping water which appears to be the source of a pale flickering light. He guesses he must be in some sort of cave - or kooky tomb, or catacomb, or eggshell waiting to drop from the bone of the womb.
Wrapped up in some powdered wool - I guess I'm losing touch.
Don't tell me this is dying, 'cos I ain't changed that much.
The only sound is water drops, I wonder where the hell I am,
Some kind of jam?
Cuckoo Cocoon have I come to, too soon for you?
There's nothing I can recognise; this is nowhere that I've known.
With no sign of life at all, I guess that I'm alone,
And I feel so secure that I know this can't be real
but I feel good.
Cuckoo cocoon have I come to, too soon for you?
I wonder if I'm a prisoner locked in some Brooklyn jail
- or some sort of Jonah shut up inside the whale.
No - I'm still Rael and I'm stuck in some kind of cave.
what could've saved me?
Cuckoo cocoon have I come to, too soon for you?
Resigning himself to the unknown he drifts off into sleep.
05 In the Cage (08:14)
I got sunshine in my stomach
Like I just rocked my baby to sleep.
I got sunshine in my stomach
But I can't keep me from creeping sleep,
Sleep, deep in the deep.
Rockface moves to press my skin
White liquids turn sour within
Turn fast - turn sour
Turn sweat - turn sour.
Must tell myself that I'm not here.
I'm drowning in a liquid fear.
Bottled in a strong compression,
My distortion shows obsession
In the cave.
Get me out of this cave !
If I keep self-control,
I'll be safe in my soul.
And the childhood belief
Brings a moment's relief,
But my cynic soon returns
And the lifeboat burns.
My spirit just never learns.
Stalactites, stalagmites
Shut me in, lock me tight.
Lips are dry, throat is dry.
Feel like burning, stomach churning,
I'm dressed up in a white costume
Padding out left-over room.
Body stretching, feel the wretching
In the cage
Get me out of the cage!
In the glare of a light
I see a strange kind of sight;
O cages joined to from a star
Each person can't go very far;
All tied to their things
They are netted by their strings,
Free to flutter in memories of their wasted wings.
Outside the cage I see my brother John,
He turn his head so slowly round.
I cry out "Help!" before he can be gone,
And he looks at me without a sound.
And I shout out "John please help me !"
But he does not even want to try to speak.
I'm helpless in my violent rage
And a silent tear of blood dribbles down his cheek.
My little runaway.
In a trap, feel a starp
Holding still, Pinned for kill.
Chances narrow that I'll make it,
In the cushioned straitjacket.
Just like 22nd St,
And they got me by my neck and feet.
Pressure's building, can't take more.
My headache's charged. Earaches roar.
In this pain
Get me out of this pain.
If I could change to liquid,
I could fill the cracks up in the rock,
But I know that I am solid
And I am my own bad luck.
Outside John disappears and my cage dissolves,
And without any reason my body revolvess.
Keep on turning
Keep on turning
Keep on turning
Keep on turning
Keep on turning
Turning around
Just spinning around.
Down, down, down..........
06 The Grand Parade of Lifeless Packaging (02:45)
When all this revolution is over, he sits down on a highly polished floor while his dizziness fades away. It is an empty modern hallway and the dreamdoll saleslady sits at the reception desk. Without prompting she goes into her rap: "This is the Grand Parade of Lifeless Packaging, those you are about to see are all in for servicing, except for a small quantity of our new product, in the second gallery. It is all the stock required to cover the existing arrangements of the enterprise. Different batches are distributed to area operators, and there are plenty of opportunities for the large investor. They stretch from the costly care-conditioned to the most reasonable mal-nutritioned. We find here that everyone's looks become them. Except for the low market mal-nutritioned, each is provided with a guarantee for a successful birth and trouble free infancy. There is however only a small amount of variable choice potential - not too far from the mean differential. You see, the roof has predetermined the limits of ac
tion of any group of packages, but individuals may move off the path if their diversions are counter-balanced by others."
"It's the last great adventure left to mankind"
- Screams a drooping lady
offering her dreamdolls at less than extortionate prices,
and as the notes and coins are taken out
I'm taken in, to the factory floor.
for the Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
Got people stocked in every shade,
Must be doing well with trade.
Stamped, addressed, in odd fatality.
That evens out their personality.
With profit potential marked by a sign,
I can recognise some of the production line,
No bite at all in labour bondage,
Just wrinkled wrappers or human bandage.
Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
As he wanders along the line of packages, Rael notices a familiarity in some of their faces. He finally comes upon some of the members of his old gang and worries about his own safety. Running out through the factory floor, he catches sight of his brother John with a number 9 stamped on his forehead.
The hall runs like clockwork
Their hands mark out the time;
Empty in their fullness
Like a frozen pantomime.
Everyone's a sales representative
Wearing slogans in their shrine.
Dishing out failsafe superlative,
Brother John is No. 9.
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
The decor on the ceiling
has planned out their future day
I see no sign of free will,
so I guess I have to pay,
pay my way,
for the Grand Parade...
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- All ready to use
it's the Grand Parade of Lifeless Packaging
- I just need a fuse.
07 Back in N.Y.C. (05:34)
No-one seems to take up the chase, and with the familiar faces fresh in his mind he moves into a reconstruction of his old life, above ground - Too much time was one thing he didn't need, so he used to cut through it with a little speed. He was better off dead, than slow in the head. His momma and poppa had taken a ride on his back, so he left very quickly to join The Pack.
I see faces and traces of home back in New York City -
So you think I'm a tough kid? Is that what you heard?
Well I like to see some action and it gets into my blood.
The call me the trail blazer - Rael - electric razor
I'm the pitcher in the chain gang, we don't believe in pain
'cos we're only as strong, yes we're only as strong,
as the weakest link in the chain.
Only after a spell in Pontiac reformatory was he given any respect in the gang.
Let me out of Pontiac when I was just seventeen,
I had to get it out of me, if you know what I mean, what I mean.
You say I must be crazy, 'cos I don't care who I hit, who I hit.
But I know it's me that's hitting out and I'm, I'm not full of shit.
I don't care who I hurt, I don't care who I do wrong.
This is your mess I'm stuck in, I really don't belong.
When I take out my bottle, filled up high with gasoline,
You can tell by the night fires where Rael has been, has been.
Now, walking back home after a raid, he was cuddling a sleeping porcupine.
That night he pictured the removal of his hairy heart and to the accompaniment of very romantic music he watched it being shaved smooth by an anonymous stainless steel razor.
As I cuddled the porcupine
He said I had none to blame, but me.
Held my heart, deep in hair,
Time to shave, shave it off, it off.
No time for romantic escape,
When your fluffy heart is ready for rape. No!
Off we go...
Your sitting in your comfort you don't believe I'm real,
You cannot buy protection from the way that I feel.
Your progressive hypocrites hand out their trash,
But it was mine in the first place, so I'll burn it to ash.
And I've tasted all the strongest meats,
And laid them down in coloured sheets (laid them down in coloured
sheets).
Who needs illusion of love and affection
When you're out walking the streets with your mainline connection?
connection.
As I cuddled the porcupine
He said I had none to blame, but me.
Held my heart, deep in hair.
Time to shave, shave it off, it off.
No time for romantic escape,
When your fluffy heart is ready for rape. No!
09 Counting Out Time (03:41)
The palpitating cherry-red organ was returned to its rightful place and began to beat faster as it led our hero, counting out time, through his first romantic encounter.
I'm counting out time,
Got the whole thing down by numbers.
All those numbers!
Give me guidance!
O Lord I need that now.
The day of judgement's come,
And you can bet that I've been resting,
for this testing,
Digesting every word the experts say.
Erogenous zones I love you.
Without you, what would a poor boy do?
Found a girl I wanted to date,
Thought I'd better get it straight.
Went to buy a book before it's too late.
Don't leave nothing to fate.
I studied every line, every page in the book,
Now, I've got the real thing here, I'm gonna take a look, take a look.
This is Rael!
I'm counting out time, hoping it goes like I planned it,
'cos I understand it. Look! I've found the hotspots, Figs 1-9.
- still counting out time, got my finger on the button,
"Don't say nuttin - just lie there still
And I'll get you turned on just fine."
Erogenous zones I love you.
Without you, what would a poor boy do?
Touch and go with 1-6.
Bit of trouble in zone No. 7.
Gotta remember all of my tricks.
There's heaven ahead in No. 11!
Getting crucial responses, dilation of the pupils.
"Honey get hip! It's time to unzip, to unzip, zip, zip-a-zip-a-zip.
Whipee!"
(Take it away Mr. Guitar)
- Move over Casanova -
I'm counting out time, reaction none to happy,
Please don't slap me,
I'm a red blooded male and the book said I could not fail.
I'm counting out time, I got unexpected distress from my mistress,
I'll get my money back from the bookstore right away.
Erongenous zones I question you -
Without you, what would a poor boy do?
Without you, what would a poor boy do?
Without you, mankind handkinds thru' the blues.
10 Carpet Crawlers (05:14)
There is lambswool under my naked feet.
The wool is soft and warm,
-gives off some kind of heat.
A salamander scurries into flame to be destroyed.
Imaginary creatures are trapped in birth on celluloid.
The fleas cling to the golden fleece,
Hoping they'll find peace.
Each thought and gesture are caught in celluloid.
There's no hiding in my memory.
There's no room to void.
The crawlers cover the floor in the red ochre corridor.
For my second sight of people, they've more lifeblood than before.
They're moving. They're moving in time to a heavy wooden door,
Where the needle's eye is winking, closing in on the poor.
The carpet crawlers heed their callers:
"You've got to get in to get out
You've got to get in to get out."
There's only one direction in the faces that I see;
It's upward to the ceiling, where the chambers said to be.
Like the forest fight for sunlight, that takes root in every tree.
They are pulled up by the magnet, believing that they're free.
The carpet crawlers heed their callers:
"You've got to get in to get out
You've got to get in to get out."
Mild mannered supermen are held in kryptonite,
And the wise and foolish virgins giggle with their bodies glowing bright.
Through a door a harvest feast is lit by candlight;
It's the bottom of a staircase that spirals out of sight.
The carpet crawlers heed their callers:
"You've got to get in to get out
You've got to get in to get out."
The porcelain mannikin with shattered skin fears attack.
The eager pack lift up their pitchers- the carry all they lack.
The liquid has congealed, which has seeped out through the crack,
And the tickler takes his stickleback.
The carpet crawlers heed their callers:
"You've got to get in to get out
You've got to get in to get out."
11 The Chamber of 32 Doors (05:40)
At the top of the stairs he finds a chamber. It is almost a hemisphere with a great many doors all the way round its circumference. There is a large crowd, huddled in various groups. From the shouting, Rael learns that there are 32 doors, but only one that leads out. Their voices get louder and louder until Rael screams "Shut up!" There is a momentary silence and then Rael finds himself the focus as they direct their advice and commands to their new found recruit. Bred on trash, fed on ash the jigsaw master has got to move faster. Rael sees a quiet corner and rushes to it.
At the top of the stairs, there's hundreds of people,
running around to all the doors.
They try to find, find themselves an audience;
their deductions need applause.
The rich man stands in front of me,
The poor man behind my back.
They believe they can control the game,
but the juggler holds another pack.
I need someone to believe in, someone to trust.
I need someone to believe in, someone to trust.
I'd rather trust a countryman than a townman,
You can judge by his eyes, take a look if you can,
He'll smile through his guard,
Survival trains hard.
I'd rather trust a man who works with his hands,
He looks at you once, you know he understands,
Don't need any shield,
When you're out in the field.
But down here,
I'm so alone with my fear,
With everything that I hear.
And every single door, that I've walked through
Brings me back here again,
I've got to find my own way.
The priest and the magician,
Singing all the chants that they have ever heard;
and they're all calling out my name,
Even academics, searching printed word.
My father to the left of me,
My mother to the right,
Like everyone else they're pointing
But nowhere feels quite right.
And I need someone to believe in, someone to trust.
I need someone to believe in, someone to trust.
I'd rather trust a man who doesn't shout what he's found,
There's no need to sell if you're homeward bound.
If I choose a side,
He won't take me for a ride.
Back inside
This chamber of so many doors;
I've nowhere, nowhere to hide.
I'd give you all of my dreams, if you'd help me,
Find a door
That doesn't lead me back again
- take me away.
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Mr_Iko
Amo definirlo “Music-All”: uno spartiacque tra opera rock e il musical da rappresentazione su un palcoscenico di Broadway.
Nel caso non vi piacesse questo disco vi consiglio di rivolgervi ad un buon medico per una otoscopia.
Di Mariaelena
"Non copritemi gli occhi, mentre scrivo voglio poter dare un’occhiata alle farfalle di vetro che si sono posate sulle pareti".
È categoricamente impossibile tenere in gabbia un animale da palcoscenico con un’anima ribelle che grida libertà.
Di Old King Cole
"Oggi c'è chi parla di The Lamb come un classico del Prog: per me questa definizione è errata. The Lamb è qualcosa di più."
"Quel geniaccio di Peter Gabriel? Lo strumento principale di ‘The Lamb’ è la sua voce, che raggiunge finalmente il suo apice di tecnica e, soprattutto, di espressività."
Di paolofreddie
"Peter Gabriel sfoggia tutta la sua cultura e tutto il suo sapere per comporre le liriche."
"The Lamb è uno degli album più complessi e difficilmente analizzabili nella storia del prog ed è questo che accresce la sua natura interessante."
Di EverardBereguad
«Il risultato fu un tappeto di “pura ansia” su cui vennero costruite tutte le canzoni.»
«Ho proposto di pensare a The Lamb come a un quadro in cui la rappresentazione del soggetto avviene attraverso il gioco dei colori.»