Il mondo del Rock a cavallo tra i Settanta e gli Ottanta sta subendo processi di profonda trasformazione: se da un lato abbiamo, infatti, l'esplosione di generi come il Pop, la Disco e, soprattutto, la New Wave che rivoluzioneranno il modo "chitarristico" di concepire la musica fino a quel momento, dall'altro lato, si assiste, per contro, alla prorompente diffusione del movimento Punk (poi evolutosi negli USA in Punk/Rock).


Con ciò si vengono conseguentemente a creare due effetti importanti: i principali gruppi Rock che fino a quel momento andavano per la maggiore come Led Zeppelin, The Who e The Rolling Stones subiscono un fortissimo declino, perdendo progressivamente d'importanza, e si vengono così a creare nuovi gruppi che lavoveranno sul solco del neonato movimento Punk e del cosiddetto "Heavy Metal" che sempre fin dalla metà dei Settanta stava iniziando a prender sempre più coscienza di se.
Da questa commistione di generi apparentemente diversi, ma che idealmente condividevano una sostanziale riscoperta (in chiave molto più dura) di quei canoni musicali che avevano contraddistinto il glorioso Rock'N'Roll di Chuck Berry, Elvis, Gene Vincent e soci, viene così a crearsi un nuovo tipo di fare Rock che viene principalmente abbracciato dall'ennesimo "Power Trio" destinato a scrivere larga parte della storia dell'Hard Rock mondiale fino al 2015 (anno, cioè, del suo scoglimento), i celeberrimi Motörhead.

Nati nel 1975 grazie alle intuizioni del geniale quanto pittoresco Ian Fraser Kilmister (ribattezzato poi "Lemmy", travestito in modo assai originale da soldato confederato Sudista dei tempi della Guerra di Secessione Americana) con al suo fianco l'ottimo chitarrista Eddie "Fast Eddie" Clarke e il sottovalutato batterista Phil "Philthy Animal" Taylor, tutti quanti (e, aggiungo pure, orgogliosamente) di origine britannica, hanno un inizio discografico in sordina per poi spiccare il volo nell'anno di grazia 1979 con la pubblicazione di due autentiche "pietre miliari" come Overkill e Bomber, entrambi prodotti dall'ex-produttore degli Stones Jimmy Miller.

Ma la vera consacrazione per il trio arriva subito l'anno successivo con la pubblicazione di questo leggendario album prodotto da Vic Maille, che li porterà di fatto al (meritato) successo planetario: sto parlando, come ovvio, di Ace Of Spades. Come un'autentica turbina schiacciasassi i tre (che nella stupenda copertina dell'album sono vestiti a mò di autentici "Gringos" messicani) macinano note su note, a suon di Hard Rock, Blues e un pizzico di Punk, a iniziare dalla trascinante title-track "Ace Of Spades" che in 3 minuti scarsi rivela non soltanto la forte predilezione di Lemmy per il gioco d'azzardo in tutti i sensi (con il doppio senso Ace Of Spades di facile traduzione), ma condensa sonorità a dir poco travolgenti.

Tuttavia, se pensate che dopo un inizio così fulminante il motore infernale del trio possa quantomeno rallentare, vi state soltanto illudendo: la successiva "Love Me Like A Reptile", con un Taylor alla batteria che riproduce magistralmente i suoni di un vero serpente a sonagli, regala, infatti, sempre in quasi 3 minuti di durata emozioni a gogò con un doppio assolo da urlo di un "Fast Eddie" decisamente in tiro.


L'ottima "Shoot You In The Back" rivela, invece, la passione di Lemmy per i cari vecchi film Western di un tempo e la successiva "Live To Win" è un altro bel pugno Hard Rock diretto sullo stomaco dell'ascoltatore che ormai sembra aver finalmente preso confidenza con il sound granitico e diretto della band.


"Fast And Loose" è un altro pezzo veloce e incisivo, cui fa seguito "(We Are) The Road Crew" in cui Lemmy stesso tradisce un'altra delle sue passioni più grandi, quella, cioè, della vita rigorosamente "on the road" e dove il buon Clarke esibisce un altro paio di assoli dalla sua Fender Stratocaster pregevoli quanto taglienti come la lama assai affilata di un rasoio.
"Fire Fire" e "Jailball" sono altri due pezzi devastanti nei quali Hard Rock e Punk si fondono in una commistione davvero molto azzeccata, mentre "Dance" è un bellissimo brano dal sapore Rock'N'Roll che rappresenta senza dubbio uno dei vertici assoluti dell'album.


L'altrettanto veloce "Bite The Bullet" apre poi la strada a quello che è, a mio avviso, il punto più alto dell'album "The Chase Is Better Than The Catch", caratterizzata da sonorità molto prossime agli AC/DC con un Clarke che si conferma nuovamente in stato di grazia, non solo cesellando la canzone di riff spietati, bensì anche mettendo la sua ciliegina sulla torta con un altro paio di assoli di grande fattura, quasi come se al suo posto ci fosse stato un tale Angus Young quasiasi a suonarli.


La velocissima quanto divertentissima "The Hammer", dallo stile smaccatamente Punk/Rock, chiude di fatto il cerchio su questo capolavoro di album che rappresenta, senza timore di smentita, l'apice creativo assoluto di questo gruppo che, per restando fedele a se stesso nei decenni a venire (e nonostante diversi cambiamenti a livello di "line-up" ma con sempre dal centro l'iconico Lemmy), non verrà mai pressoché eguagliato da nessun'altro lavoro successivo a questo.

Elenco tracce testi e samples

01   Ace of Spades (02:48)

If you like to gamble, I tell you I'm your man
You win some, lose some, it's all the same to me
The pleasure is to play, it makes no difference what you say
I don't share your greed, the only card I need is
The Ace Of Spades
The Ace Of Spades

Playing for the high one, dancing with the devil,
Going with the flow, it's all a game to me,
Seven or Eleven, snake eyes watching you,
Double up or quit, double stake or split,
The Ace Of Spades
The Ace Of Spades

You know I'm born to lose, and gambling's for fools,
But that's the way I like it baby,
I don't wanna live for ever!
And don't forget the joker!

Pushing up the ante, I know you've got to see me,
Read 'em and weep, the dead man's hand again,
I see it in your eyes, take one look and die,
The only thing you see, you know it's gonna be,
The Ace Of Spades

02   Love Me Like a Reptile (03:21)

Knew I had to bite you baby when I first laid eyes on you,
That moment turned me on, I can't believe it's true,
And I like to watch your body sway,
I got no choice, I'm gonna twist your tail,
Love Me Like A Reptile, I'm gonna sink my fangs in you
Thunder lizard, stony eye, you got me hypnotised,
Hot tongue breaks in and out and I can't believe my eyes,
And your soft white belly, next to mine,
Scaly baby, see you shine,
Love Me Like A Reptile, you're murder in disguise,
Black mamba, murderer disguised

Baby you're a rattlesnake, you know the way I feel,
Feel you crawling up my back, you've got no love to steal,
You know I've got my eyes on you,
You're petrified, gonna stick like glue,
Love Me Like A Reptile, shock you like an electric eel

03   Shoot You in the Back (02:38)

Western movies!
The riders ride, into the night,
Into the West, to see who's gun's the best,
They're all fools, to live by rules,
The rider wearing black,
He's gonna Shoot You In The Back

The horseman turns, the wound that burns,
The awful pain, the crimson rain,
Got realise, before he dies,
The rider wearing black,
You know he's gonna Shoot You In The Back

It's suicide, to live on pride,
You claim you own, your skin your bone,
Your own life, cuts you like a knife,
The rider wearing black,
He's gonna Shoot You In The Back

In the Western movies!

04   Live to Win (03:35)

You know you can't be hurt,
You gotta believe in your star,
They'll always treat you like dirt,
They can only push you so far,
They can't take it away,
If you've got something to say,
They might try and fence you in,
But you've only gotta Live To Win
I know it's hard, a natural drag,
It's a hassle to fight,
If you don't wanna be a slag,
If you believe you're right,
They've got the power now,
But soon it's our hour now,
We all know where we been,
We all been Living to Win

You mustn't shout it out loud,
Don't create a scene,
Don't indulge in being proud
It only feeds their scheme,
Break down the wall,
Live it up it's their time to fall,
Anarchy is coming in,
If you know we Live To Win

05   Fast and Loose (03:21)

Two o'clock in the morinin', baby
I know it's late, I know it's late
I'm young and I like the night
and I can make you feel all right
I've been around for quite a while
and I've learned how to make you smile

I know you won't refuse
You know I'm fast and loose

Two o'clock in the morinin', sugar
I know you're sleepin', you must be sleepin'
Why don't you invite me in
get yourself some original sin
I'll wake you up and stay in bed
don't get up, get down instead

I don't need no excuse
you like it fast and loose

no remorse

Two o'clock in the morinin', honey
let me in, baby let me in
you know me, you know I'm wired
I'm gonna stop you from feeling tired
I'm coming over and I won't be long
just let me finish writing this song

I'm gonna light your fuse
I know you like it fast and loose

fast and loose.....

06   (We Are) The Road Crew (03:10)

Another town another place,
Another girl, another face,
Another truck, another race,
I'm eating junk, feeling bad,
Another night, I'm going mad,
My woman's leaving, I feel sad,
But I just love the life I lead,
Another beer is what I need,
Another gig my ears bleed,
We Are The Road Crew
Another town I've left behind,
Another drink completely blind,
Another hotel I can't find,
Another backstage pass for you,
Another tube of super glue,
Another border to get through,
I'm driving like a maniac,
Driving way to hell and back,
Another room a case to pack,
We Are The Road Crew

Another hotel we can burn,
Another screw, another turn,
Another Europe map to learn,
Another truckstop on the way,
Another game that I can play,
Another word I learn to say,
Another blasted customs post,
Another bloody foreign coast,
Another set of scars to boast,
We Are The Road Crew

07   Fire, Fire (02:42)

Foxy do you have a light?
Can you light me up tonight?
I'd like to see you burn me down.

Why don't you let me light your fire?
Why don't you let me stoke you higher?

Fire, Fire! Holocaust!
Fire, Fire! Given up for lost,
Fire, Fire! Strike one, strike two,
Fire, Fire! I'm a match for you!

You're quick to learn,
I love to watch you burn,
Come any time I'll torch you out,
Only you can create the flame,
Only you can scorch my brain.

Fire, Fire! Conflagration!
Fire, Fire! Hellfire, damnation,
Fire, Fire! Strike six strike eight,
Fire, Fire! I think you're great.

You can't put me out,
But there ain't no doubt,
You ain't nowhere near safe with me,
You ain't the first to turn me down,
You ain't the first to turn me round.

Fire, Fire! Big black smoke,
Fire, Fire! Ain't no joke,
Fire, Fire! Strike nine strike ten,
Fire, Fire! Strike out again!

08   Jailbait (03:31)

Teenage baby you're a sweet young thing
Still tied to mommas apron strings
I don't even dare to ask your age
It's enough to know you're here back stage

You're jailbait
And I just can't wait
Jailbait, baby come on

One taste baby all I need
My decision made at lightning speed
I don't even want to know your name
It's enough to know you feel the same

Jailbait
And I just can't wait
Jailbait baby, get down
Hey

Love that young stuff

Tell you baby you know you look so fine
Send quivers up and down my spine
I don't care about our different ages
I'm an open book with well-thumbed pages

Jailbait
And I ain't too late
Jailbait baby, get down

09   Dance (02:36)

10   Bite the Bullet (01:38)

Stepping out, I'm leaving here,
No use crying, crying in my beer,
Enough's enough, believe it's true,
Bite The Bullet, I'm leaving you
Said goodbye, I left a note,
But I don't remember, just what I wrote,
The same old words, to say we're through,
Bite The Bullet, I'm leaving you

So that's the way it always ends,
Get sympathy from all your friends,
Seems there's nothing, nothing else to do,
Bite The Bullet, I'm leaving you

11   The Chase Is Better Than the Catch (04:18)

You know I'm bad, the times I've had,
I've got a bad reputation,
I don't care, I get my share,
Don't feel no deprivation,
The more I get the better it is,
I like it fine, I like a little whizz,
Treat 'em like ladies, that's a fact,
You know The Chase Is Better Than The Catch

The silver tongued devil, demon lynch,
You know just what I'm doing,
I like a little innocent bitch,
You know I ain't just screwing,
I ain't.

I love you baby, know you're too much,
I like it fine, I feel your touch,
But your appearance don't hold no class,
You know The Chase Is Better Than The Catch

A little beauty, I love you madly,
Come on home with me,
I know you're hot, I know what you've got,
You know I want to shake your tree,
Come on honey, touch me right there,
Come on honey, don't you get scared,
Come on honey, let me get you in the sack,
You know The Chase Is Better Than The Catch

All right! Let me hear ya!
I can't hear ya!

12   The Hammer (02:44)

Let the killer go, don't let your mother know,
Don't go out tonight, don't even try to fight,
'Cos I can see, I've got the thing you need,
And I'm here to stay, it's gonna be that way,
Don't try to run, don't try to scream,
Believe me, The Hammer's gonna smash your dream
I'm in your life, just might be in your wife,
Could be behind your back, I might be on your track,
And it might be true, I might be onto you,
I'll scare you half to death, I'll take away your breath,
Don't try to see, don't try to hide,
Believe me, The Hammer's gonna make you die

There ain't no way, you'll see another day,
I'm shooting out your lights, bring you eternal night,
And your eternal tricks, begin to make me sick,
The only thing I know, is that you've gotta go,
Don't try to hide, don't look around,
Believe me, The Hammer's gonna bring you down

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  cliffburton86

 Lemmy Kilminster è un gran puttaniere, un lurido razzista e uno sfacciato maschilista.

 Il suo Rickenbaker viaggia selvaggio e istintivo, come una bestia allo stato brado in cerca di libertà.


Di  autopilot

 "Ace Of Spades è probabilmente l'album più famoso e conosciuto di quella macchina infernale che risponde al nome di Motörhead."

 "The dirtiest, meanest, toughest and leanest Motoralbum ever."


Di  Mammuth

 Appena ho sentito questo disco, mi è piaciuto moltissimo: i riff sono molto duri, e molto NWOBHM.

 The Ace Of Spades... You know I’m born to lose, and gambling’s for fools, But that’s the way I like it baby.