Mi sono colpevolmente accorto solo ora che su DeBaser manca la recensione del "miglior disco" (almeno così è definito un po' ovunque) dei Phish, il misconosciuto (in Europa) "Picture of Nectar". A saperlo avrei iniziato la mia carriera di De-recensore con questo. Ma vabbé, ormai è andata.
Il disco in questione esce nel 1992, ed è il terzo della discografia della jam band americana e forse quello che la rappresenta meglio sotto tutti i punti di vista. Prima di arrivare a questo capolavoro i Phish avevano autoprodotto tre album esclusivamente su cassetta (i primi due non rilasciati ufficialmente negl anni di produzione, ma solo successivamente a notorietà acquisita) ed un solo album del tutto ufficiale, "Lawn Boy", da molti quindi considerato l'effettivo esordio.
Se questo "primo" album, come già bene illustrato in una recensione DeBaseriana, rappresenta già un gran disco dalle forti tinte progressive sposate alla tradizione popolare americana il suo successore incarna meglio ed in tutto e per tutto l'anima dei Phish da lì a seguire: l'album infatti è un concentrato di generi e di stili da rendere quasi impossibile una sua semplice catalogazione ed è anche uno dei pochi dischi in studio di questo gruppo che trasmette la stessa forza e attitudine che hanno lo reso uno dei più quotati a livello live di sempre.
La mancanza di un filo conduttore e il coraggio di inserire in un disco di tendenza squisitamente pop registrato in studio brani molto brevi o molto lunghi (si va dai 40 secondi di "Catapult" agli oltre 8 minuti di "Tweezer") sono sicuramente stati premiati da un risultato eccezionale all'ascolto e all'analisi.
Il disco è trascinante, melodico, ascoltabile e leggero e al contempo è colto, elaborato, tecnico ed interessante sotto qualsivoglia punto di vista lo si voglia osservare. Se la matrice emozionale può sembrare un po' "frivola", incentrata quasi completamente a contenuti allegri, umoristici ed ironici (ed in parte autobiografici), quella tecnica non può attirare che applausi e lodi: di criticabile ci sarebbe solo la sensibile disomogeneità del materiale, ma accusare di ciò una "jam band" sarebbe come accusare l'acqua di essere umida.
I brani del disco sono tutti notevoli e allo stesso modo non si nota la presenza di riempitivi: si parte dall'aggressiva "Llama", dalle sonorità hard rock applicate ad un brano fra il bluegrass e il country per proseguire con una serie di pezzi memorabili, molti dei quali a distanza di 18 anni e una decina di album ancora compongono il clou dei concerti dei Phish.
Da segnalare sono assolutamente "Cavern", "Guelah Papyrus", "Stash" e "Chalk Dust Torture", tutti e quattro brani veloci e movimentati che alternano southern rock, country, funk, ritmi sudamericani e divagazioni psichedelico-progressive; allo stesso modo non sono trascurabili "Eliza", bell'esercizio jazzy-pop, "Glide" e "Poor Heart", rivisitazioni ironiche rispettivamente dei gruppi vocali popolari statunitensi (alla "I Re Acuti" di simpsoniana memoria, per intenderci) e del country meno pretenzioso.
Le perle però sono sicuramente "Tweezer" e "Tweezer Reprise", due furibonde rock jam da far impallidire qualsiasi altro gruppo rock degli ultimi 20 anni per ispirazione, capacità tecniche esecutive e compositive e soprattutto per capacità di trascinare e non annoiare per neanche 10 secondi degli oltre 11 minuti di durata totale delle due tracce, base da qui in avanti di praticamente tutti i live del gruppo di Anastasio & C. con esecuzioni spesso superiori ai 20 minuti ad indicare che la durata in studio non è assolutamente fine a se stessa, ma anzi è ben compressa e strutturata.
Prima di terminare un accenno alla produzione: la registrazione è buona, i suoni sono tutti ben riconoscibili e dinamici, con sonorità molto sature a richiamare gli anni '70, soprattutto nel suono della chitarra, a volte un po' troppo preponderante sul resto della strumentazione, che meriterebbe di più per il livello eccelso dei componenti del gruppo. Soprattutto la sezione ritmica potrebbe essere più "pompata" a volte, almeno per i miei gusti. Per quanto riguarda la copertina la raffigurazione è quella di un'arancia (o comunque una buccia d'agrume che molto gli simoglia) con i colori estremamente saturati. Perfettamente abbinata alla musica "fresca", "lisergica" e "solare", ma non dolce e melliflua, del gruppo.
Elenco tracce testi e samples
01 Llama (03:32)
Sunrise over the turquoise mountains
Messenger birds in sight
They came up through the valley
Both sides at a time
Through the cold steady rain
Raid!
I bend down
Poke a double decker on a llama
Taboot
Llama, Taboot Taboot
Trigger a blastoplast, ramshackle laker recedes
I start to run
It was the loudest thing I'd ever heard
And I knew my time had come
To enter the delta
Leave it on press [2x]
Depress, Depress
Llama, Taboot Taboot
Leave it on press
Depress, Depress
Llama, Taboot Taboot
Llama, Taboot Taboot
Llama, Taboot Taboot
Taboot Taboot
Taboot Taboot
Taboot
03 Cavern (04:24)
Your time is near, the mission's clear
It's later than we think
Before you slip into the night
You'll want something to drink
Steal away before the dawn, and
Bring us back good news
But if you've tread in primal soup
Please wipe it from your shoes
Just then a porthole pirate
Scouraged the evening with his cry
And sanctuary bigs deprived
A monkey of its thigh
A dust arose and clogged my nose
Before I could blink twice
Despite the scut that bubbled up
I gave some last advice:
The flesh from Satan's dogs
Will make the rudiments of gruel
Deduct the carrots from your pay
You worthless swampy fool
Exploding then through fields and few
And swimming in the mire
The septic maiden's gargoyle tooth
Demented me with fire
I drifted where the current chose
Afloat upon my back
And if perchance a newt slimed by
I'd stuff it in my sack
Soon I felt a bubble form,
Somewhere below my skin
But with the handy spine of hedgehog
I removed the force within
Suzie then removed her mask
And caused a mighty stir
The angry crowd responded
Taking turns at grabbing her
The foggy cavern's musty grime
Appeared within my palm
I snatched Rick's fork to scrape it off
With deadly icy calm
The crowd meanwhile had taken Sue
And used her like a rag
To mop the slime from where the slug
Had slithered with the bag
In summing up, the moral seems
A little bit obscure...
Give the director a serpent deflector
A mudrat detector, a ribbon reflector
A cushion convector, a picture of nectar
A virile disector, a hormone collector
Whatever you do take care of your shoes
04 Poor Heart (02:44)
You won't steal my poor heart again
You won't steal my poor heart again
You won't steal my tape recorder
I'll call the Lord and he'll put you in the pen
You won't steal that thing again
I didn't even know your name or what was your game
But stealin' things has sure brought you to fame
I wanna know if you stole mine
It was one of a kind and I'm sayin' if you're to blame
Your life will never be the same
I can't track you anymore
Detective work has sure become a bore
So tell me what you did with it
And stop this shit, give up yourself
Before they come knockin' at your door
You won't steal my poor heart again
You won't steal my poor heart again
When I feel the blade of that Cupid sword
I'll call the Lord and he'll put you in the pen
You won't steal that thing again
You won't steal my poor heart again
05 Stash (07:11)
I'm pulling the pavement from under my nails
I brush past a garden, dependent on whales
The sloping companion I cast down the ash
Yanked on my tunic and dangled my stash
Zipping through the forest with the curdling fleas
To grow with them spindles, the mutant I seize
I capture the dread beast who falls to his knees
And cries to his cohorts, asleep in the trees
Smegma, dogmatagram, fishmarket stew
Police in a corner, gunnin' for you
Appletoast, bedheated, furblanket rat
Laugh when they shoot you, say "Please don't do that"
Control for smilers can't be bought
The solar garlic starts to rot
Was it for this my life I sought?
Maybe so and maybe not (Maybe so and maybe not) (4x)
Was it for this my life I sought? (Maybe so and maybe not)
Control for smilers can't be bought (Maybe so and maybe not)
The solar garlic starts to rot (Maybe so and maybe not)
Was it for this my life I sought? (Maybe so and maybe not) (4x)
06 Manteca (00:29)
Crab in my shoemouth
Crab in my shoemouth
Crab in my shoemouth
Crab in my, Crab in my, Crab in my shoemouth
Crab in my shoemouth
Crab in my shoemouth
Crab in my shoemouth
Crab in my, Crab in my, Crab in my shoemouth
07 Guelah Papyrus (05:22)
Aboard a craft bereft of oar I rowed upstream to find Lenore
Abducted by a bandit, or a king from some forgotten war
And mindful of his larval craze, the rhinotropic micro-gaze
Ignored it, and to my amazement, rode to Paris in twelve days
This is the work of the Guelah Papyrus
Stranded for a moment on the ocean of Osyrus
Absorbing all she can for every member of her clan
Expanding exponentially like some recursive virus
She take me on, I never fail to ride on the redundant rail
'Cause when I know she's switched a track, there's always one to take me back
And through the bedroom door intrude, a fretful frown and spoil the mood
'Cause though I never really stand that tall, she tilt my frame, she watch me fall
This is the work of the Guelah Papyrus
Stranded for a moment on the ocean of Osyrus
Absorbing all she can for every member of her clan
Expanding exponentially like some recursive virus
...So maybe I could be a fly, and feed arachnid as I die,
And view the ritual from within the silken tunnel that they spin
10 Glide (04:13)
And we're glad glad glad that you're alive
And we're glad glad glad that you'll arrive
And we're glad glad glad glad glad glad glad
And we're glad glad glad that you're a glide
11 Tweezer (08:42)
Won't you step into the freezer
Seize her with a tweezer
Won't you step into the freezer
Tease her with a tweezer
It's gonna be cold cold cold cold cold (4x)
Won't you step into the freezer
Please her with a tweezer
Won't you step into the freezer
Please her with a tweezer
It's gonna be cold cold cold cold cold (4x)
Look who's in the freezer
Uncle Ebenezer
13 Chalk Dust Torture (04:36)
Come stumble my mirth beaten worker
I'm Jezmund the family berzerker
I'm bought for the price of a flagon of rice
The wind buffs the cabin
You speak of your life
Or more willingly Locust the Lurker
Confuse what you can of the ending
And revise your despise so impending
'Cause I soak on the wrath
That you didn't quite mask
I'm getting it clearly through alternate paths
Or mixed in with the signal you're sending
But who can unlearn all the facts that I've learned
As I sat in their chairs and my synapses burned
And the torture of chalk dust collects on my tongue
Thoughts follow my vision and dance in the sun
All my vasoconstrictors they come slowly undone
Can't this wait till im old?
Can't I live while I'm young?
But no peace for Jezmund tonight
I plug the distress tube up tight
And watch what I say as it flutters away
And all this emotion is kept harmless at bay
Not to educate somebody's fright
But who can unlearn all the facts that I've learned
As I sat in their chairs and my synapses burned
And the torture of chalk dust collects on my tongue
Thoughts follow my vision and dance in the sun
All my vasoconstrictors they come slowly undone
Can't this wait till im old?
Can't I live while I'm young?
15 Catapult (00:32)
(Doctor Davis, telephone please...Doctor Davis, telephone please)
I'd catapult downtown
To see the galleries
And my favorite fiancee
In a lavender gown
But I'm hooked up to a machine
It performs my daily functions
Through a tube in my wien
And today that thing malfunctioned
Like a forest fire
It burnt a hole in me and I perspired
So there ain't gonna be a wedding
No love affair
No art to which none compares
Carico i commenti... con calma