Mozzafiato. L’inizio, almeno. Perchè l’opening track di "Appeal To Reason" definisce nella maniera più esauriente il concetto di hardcore melodico, assurgendo a vero e proprio paradigma del genere: "Collapse" si snoda attraverso stacchi brucianti e repentini, stop 'n' go, oozin-aahs alla Graffin e cenni di assolo alla "Modern Man". L’incipit a cappella della seconda strofa rende, se possibile, il suo ricordo ancora più indelebile.

Ma, come si legge, è solo l’inizio.

La terza fatica dei Rise Against su major (che segue il forse troppo ruffiano "Siren Song Of The Counter Culture" e il più che buono "The Sufferer And The Witness"), infatti, non è scevra da ombre ed offre facilmente il fianco a critiche. Ma andiamo con ordine.

L’ “appello alla ragione” è stato proferito e si sente: il combo di Chicago relega le sfuriate hardcore dei primi lavori ad una manciata di episodi (la sopraccitata "Collapse" e "Kotov Syndrome", davvero un buon pezzo, quasi un sentito epitaffio in onore dei Good Riddance, i cui dettami stilistici sono per i Rise Against più di una fonte d’ispirazione) per dedicarsi alla composizione di brani mid-tempo più (?) meditati (anche se non necessariamente più meditativi), che ci regalano alcuni buoni spunti: ne sono un valido esempio il singolo "Re-Education Through Labor", di ampio respiro melodico benché non banale e ammiccante al mainstream, in cui viene messa in luce la personalità del nuovo chitarrista Zach Blair (nulla di trascendentale, ma il nostro è autore di numerosi riff accattivanti che ben si prestano a spezzare il ritmo della canzone e si legano ottimamente alle soluzioni della sezione ritmica) e la traccia "From Heads Unworthy" che, per l’arrangiamento e il testo, è sicuramente la migliore del disco, con un McIlrath particolarmente ispirato nella scelta delle linee vocali.

Le note dolenti, però, non passano in sordina, anzi: in più parti del brano si registra una mancanza di ispirazione a livello musicale, esplicitata dalla quasi costante presenza di linee vocali prevedibili e di ritornelli di facile presa che sembrano quasi jingle pubblicitari, votati al sing along più becero ("Savior" e "The Strength To Go On" su tutti). Anche l’arrangiamento non è esente da pecche: la progressione di ottave che apre "Hairline Fracture" non sembra il preludio ad una kattiva invettiva socio-politica, ma il main riff del singolone del più sciatto dei gruppi pop-punk.

Per non parlare dell’ultima traccia. Solitamente vertice stilistico-espressivo degli album dei Rise (la mente corre, ovviamente, ai ritmi serrati e ai toni epici e badreligioniani di "Survive"), questa volta l'ultimo episodio è l’incolore "Whereabouts Unknown", ballata dal sapore insipido e dal giro di accordi trito e ritrito. "Hero Of War", infine, è l’immancabile inserto acustico. Il sospetto che la sua presenza dipenda da una clausola contrattuale prende sempre più corpo (il brano acustico c’è in tutte le uscite targate Geffen), anche perché si tratta di un melenso pappone senza capo nè coda, con McIlrath nelle vesti di uno strimpellatore poco convinto.

Menzion d’onore, invece, ai testi. McIlrath si riconferma songwriter di talento, capace di cristallizzare frammenti disperati di realtà in versi crudi e veri, dal sapore quasi ermetico, e riuscendo ad affrontare temi affatto inflazionati cogliendone sfumature sincere e mai banali (basta dare un’occhiata a "Savior").

Tirando le somme, "Appeal To Reason" non convince appieno, pur presentando alcune soluzioni pregevoli; un “ni” che, comunque, non toglie valore e meriti ad un gruppo onesto come i Rise Against, eredi annunciati (insieme ad AWS e Strung Out) di quegli alfieri dell’hardcore melodico che ancora oggi calcano le scene. Forza, ragazzi. Ricordate che i vostri numi tutelari sono i Black Flag.

Elenco tracce testi e video

01   Collapse (Post-Amerika) (03:19)

02   Long Forgotten Sons (04:01)

03   Re-Education (Through Labor) (03:42)

04   The Dirt Whispered (03:09)

She got down on hands and knees,
One ear against the ground,
Holding her breath to hear something,
But the dirt made not a sound tonight

Echoes of songs still lurk on distant foreign shores,
Where we danced just to please the gods that only ask for more,
So it goes

But still we give ourselves to this
We can't spend our lives waiting to live

On cold nights
In a prayer for dawn
But the daylight
Isn’t what she wants

The concrete
Calls my name again
I'm falling
Through the cracks I slip

The postcard says wish you were here
But I’d rather I was there,
Holding on to the simple things before they disappear,
That’s what I meant

But that was then, and this is now
I'll make it up to you somehow

On cold nights
In a prayer for dawn
But the daylight
Isn’t what she wants

The concrete
Calls my name again
I'm falling
Through the cracks I slip

A destination, a fading smile.
Another station, another mile.
Another day gone, I swore that I will.
Be there before dawn.
So be there, I will.

She got down on hands and knees,
One ear against the ground,
Holding her breath to hear something,
Anything at all

The dirt whispered, "Child, I'm coming home"

On cold nights
In a prayer for dawn
But the daylight
Isn’t what she wants

The concrete
Calls my name again
I'm falling
Through the cracks I slip

05   Kotov Syndrome (03:05)

There, high on the watchtower
Keeping the peace
Whatever that means
cause you see the world through
Crosshairs and TVs, don't you?

Ten foot walls built around us
White picket death
So quiet, so safe
But if we fall there will be nothing and no one to catch
So sit back and watch as we

Spin out of control
Spin out of control
Try to recover, but collide with each other
We spin out of control

Something I cannot change
I was born in a place
That lives by the sword
And thus to it's blade we're condemned
Don't you understand why we scream "no more"?

My dreams are of children
Orphaned by blood
Spilled at these hands
Here on the graves of the innocent
We raise our flag

Spin out of control
Spin out of control
Try to recover, but collide with each other
We spin out of control
Somethings you don't forgive, somethings you don't forget
Sometimes the fate you suffer is so much worse than death
We're way off course now and we're drifting out to sea
So cut the anchor on your heart to be set free
Set free
Set free

Spin out of control
Spin out of control
Spin out of control
Spin out of control
Try to recover, we have to recover
We fall and crash, one after the other
Spin out of control

06   From Heads Unworthy (03:42)

07   The Strength to Go On (03:27)

08   Audience of One (04:05)

09   Entertainment (03:34)

All we are is entertainment
Caught up in our own derangement
Tell us what to say and what to do
All we are are pretty faces
Picture perfect bottled rage
Packaged synthesized versions of you

We've all made petty fortunes, but we can't afford a life
Confined to pull-out quotes and hotel rooms (hey, hey, hey, hey)
They all scream California and its toppling empire
But can't you see the end is coming soon

Hey!

Come one, come all, the new sensation
Guarantees then obligations
Spotlights follow every single move (move, move, move)
Basking here on ten foot stages
Pouty lips and oh so jaded
All as if we have something to prove

Despite these petty fortunes we still can't afford a life
Confined to pull-out quotes and hotel rooms (hey, hey, hey, hey)
They all scream California and its toppling empire
But can't you see the end is here

And if we cared at all
about this unknown plight
then we'd do something more
to finally make this right

Is this only entertainment
Pull the curtains, places please
We've learned to sing and dance and cry on cue
But this is more than entertainment
In a world so sick with pain
This is the only thing that's real or true

We've all made petty fortunes, but we can't afford a life
Confined to pull-out quotes and hotel rooms (hey, hey, hey, hey)
They all scream bloody murder over graves already dug
But can't you see the end...

10   Hero of War (04:13)

11   Savior (04:02)

It kills me not to know this but I've all but just forgotten
What the color of her eyes were and her scars or how she got them
As the telling signs of age rain down, a single tear is dropping
Through the valleys of an aging face that this world has forgotten

There is no reconciliation that will put me in my place
And there is no time like the present to drink these draining seconds
But seldom do these words ring true when I'm constantly failing you
Like walls that we just can't break through until we disappear

So tell me now if this ain't love then how do we get out?
'Cause I don't know

That's when she said I don't hate you but
I just want to save you while there's still something left to save
That's when I told her I love you girl
But I'm not the answer for the questions that you still have, whoa oh, whoa oh

And the day pressed on like crushing weights
For no man does it ever wait
Like memories of dying days that deafen us like hurricanes
Bathed in flames we held the brand, uncurled the fingers in your hand
Pressed into the flesh like sand, now do you understand?

So tell me now if this ain't love then how do we get out?
'Cause I don't know

That's when she said I don't hate you but
I just want to save you while there's still something left to save
That's when I told her I love you girl
But I'm not the answer for the questions that you still have, whoa oh, whoa oh

One thousand miles away, there's nothing left to say
But so much left that I don't know
We never had a choice, this world is too much noise
It takes me under, it takes me under once again

I don't hate you
I don't hate you, no

So tell me now if this ain't love then how do we get out?
'Cause I don't know

That's when she said I don't hate you but
I just want to save you while there's still something left to save
That's when I told her I love you girl
But I'm not the answer for the questions that you still have, whoa oh whoa oh

I don't hate you
I don't hate you, whoa oh, whoa oh
I don't hate you
I don't hate you, no, whoa oh, whoa oh

12   Hairline Fracture (04:02)

13   Whereabouts Unknown (04:02)

14   Elective Amnesia (03:54)

15   Prayer of the Refugee (live) (04:12)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Taurus

 La proposta del quartetto è sempre rimasta avvincente anche se qualcosa comincia a cambiare e 'Appeal To Reason' ne costituisce la prova.

 Un disco che riesce comunque ad adempiere al suo scopo primario, quello di regalare mezz'ora di intrattenimento, facendoci per un po' allontanare dalle preoccupazioni della vita quotidiana.


Di  RiseAgainst

 L'unico problema è che Tim non urla più come una volta, e questo è il maggior problema del disco.

 Ci sono momenti in cui sanno farti emozionare 'Hero of War' anche se siamo lontani da altre di questo genere come 'Swing Life Away'.