Ma si, ho voglia di piantare un bel casino. Perchè di dietrologia da collezionatori di figurine ne ho sentita a pacchi sui Pistols, e siccome io ho la verità in tasca e mi fa scomodo ne regalo un po'. Partiamo da un presupposto essenziale: chi odia il Nevermind e i Pistols, adducendo motivazioni che di musicale hanno niente, è appena caduto nel giochino sporco dei Pistols, lo stesso della magliettina con la svastica, solo un po' più sottile. I Pistols partono nel bene o nel male da McLaren, fresco fresco da una colossale sputtanata con i New York Dolls. Suo è il negozio, suo lo stile, sue le idee, la base, suoi i contatti per la prima formazione, quella pre-Vicious. Questo qui si era studiato ben bene i New York Dolls, aveva l'idea, s'era guardato i vestiti di Richard Hell, la voce (ascoltare Rotten e confrontare con Hell per cortesia), gli serviva un mezzo per lanciare lo "stile". Prende quindi quattro teppisti, gli da qualche strumento, un nome, dei vestiti. Da qui parte una serie di fandonie imbarazzanti, fosse storia i nazisti sarebbero un gruppo di benpensanti (cit.).

In breve. I discografici i Pistols inizialmente non sanno nemmeno chi sono, iniziano ad avere un seguito (composto anche da tali Ian Curtis o la mia amata nonché "sexual perversion till 1984" Siouxsie) per i concerti, che sono un concentrato di violenza e follia che mai si era visto da quelle parti. Questi quattro iniziano ad assumere atteggiamenti abbastanza preoccupanti, nel senso che il cantante, Rotten, parte regolarmente in sproloqui tra l'assurdo e l'insulto, Vicious, il ragazzino amico di Rotten che si è unito da fan alla band, inizia a mischiare sempre più il personaggio con la sua vita. Roba che non va bene insomma. Questa cosa è solo da immaginare, i Pistols sono immagini da custodire nella mente, sono roba che va fuori dalla musica - ci sono questi quattro straccioni, quasi sempre ubriachi, che si atteggiano da nichilisti in un nonsense continuo, iconoclasti con l'unica finalità di offendere, perché insomma, alla fine il risultato di tutta questa filosofia è che cagano veramente il cazzo. Si, il primo di una serie inoppugnabili di punti è questo, sono oggettivamente ingovernabili.

Ma andiamo piano. Nel '76 esce il primo singolo, quello che fa scoppiare il fenomeno di costume, "Anarchy in the UK". È roba tanto grezza, non sanno davvero reggere gli strumenti, ma dentro c'è qualcosa, non è solo "garage for dummies", è una cosa istintiva che prende la testa ai giovinastri, un moto ribelle disperato che evidentemente non porterà a nulla, roba tipo "fino adesso hai predicato l'amore libero e ora ho l'AIDS, permettimi di dissentire". Rotten, come già specificato, rompe le palle, quindi all'urlo di "lo facciamo solo per soldi" all'inizio del '77 abbiamo un Matlock che se ne va per un Vicious che viene, nonché il primo contratto discografico nel cesso (ottima politica, se vuoi fare soldi sputtana contratti discografici). È quindi il turno di un nuovo singolo, "God Save the Queen", e di un nuovo contratto discografico. I Pistols iniziano a venire boicottati dai media, e non è che ne parlano male, non ne parlano e basta (altra ottima strategia per vendere). E via, altro contratto sputtanato, arriva la Virgin. La band, nel frattempo, non può più fare concerti. Capito? I colletti bianchi si sono cagati in mano, e hanno tentato di farli fuori. A punti a quanto siamo?

E arriva. Il Nevermind fa piazza pulita, è manifesto e nascita, senza andare a scomodoare band pseudo-surf, o tutta l'altra gente che non ha avuto un decimo del carisma e della presenza scenica dell'ultimo dei Pistols; qui comincia davvero tutto. Non è nemmeno propriamente punk, è come ho già detto Garage più veloce e meno raffinato. Grazie al Nevermind nascono migliaia di formazioni, grazie al Nevermind parte lo "stile", i vestiti, la moda, le spille da balia nel culo, soprattutto la non-risposta alla società. I pezzi sono politica da bar, superficiale e consapevole di esserlo, filosofia spicciola e minimalista senza né capo né coda, nichilismo e iconoclastìa. Il disco è la gente del tempo, non protetta e insicura ma con la voglia di vincere comunque: la risposta è "combina quel che vuoi, non mi puoi fare niente a me".

Poi è la discesa. Parte il tour americano che non si capisce se va bene o male, Rotten e McLaren sono cane e gatto, Vicious incontra le due donne della sua vita e addio, alla fine dell'anno i Pistols si sono sciolti. Qui, tanto per dare un punto d'appoggio a chi "ha sentito dire", esce il primo documentario di Julien Temple, "The Great Rock'n'roll Swindle", con un gongolante McLaren che afferma di aver pilotato i Pistols pressoché in tutto. Sono puttanate chiaramente. Partiamo dal presupposto che uno che non riesce a rendere con una band come i New York Dolls difficilmente è persona in grado di fare la O con il bicchiere, sostenere che una band divenuta fenomeno di costume e Storia Della Musica Rock lo sia diventato grazie al manager è da idioti (con offesa, chiaramente). Le idee le ha avute, ha contribuito, ma il casino l'hanno fatto i Pistols. Rotten si faceva comandare a bacchetta ma poi impazzisce ed inizia a litigare con chi lo comandava? Dai... E senza il suo mentore mettere su una band assolutamente splendida e seminale come i PIL? Ma dai cazzo, hai corrente tra le orecchie. E poi erano dei montati, erano dei costruiti, non sapevano suonare.

Ecco, intanto che lucidi la tua stratosalcazzo in attesa dell'ennesima cover dei Pearl Jam, ripetiti queste parole: "io ho come fan Siouxsie e Curtis, al mio concerto stasera c'erano i Buzzcocks e i Damned, il mio gruppo spalla sono i Clash", ora raccogli il tuo amor proprio e vai in bagno, tu sai cosa devi fare. Che poi sta cosa del non saper suonare torna sempre buona per i Pistols, con i Beatles nessuno la tira mai fuori, è ben strana sta cosa. Pochi sanno, inoltre, che Temple ha girato un secondo documentario, dove viene data voce ai Pistols, ed in cui la figura di McLaren viene pesantemenre ridimensionata, ma questa è per palati fini. Poi, alla fine, sono solo le manie di grandezza di un de-punk, piace o non piace, ai Pistols va bene uguale, lo giuro.

Elenco tracce testi samples e video

01   Holidays in the Sun (03:19)

A Cheap holiday in other peoples misery!

I don't wanna holiday in the sun
I wanna go to new Belsen
I wanna see some history
'Cause now i got a reasonable economy

Now I got a reason, now I got a reason
Now I got a reason and I'm still waiting
Now I got a reason
Now I got reason to be waiting
The Berlin Wall

Sensurround sound in a two inch wall
Well I was waiting for the communist call
I didn't ask for sunshine and I got World War three
I'm looking over the wall and they're looking at me

Now I got a reason, Now I got a reason
Now I got a reason and I'm still waiting
Now I got a reason,
Now I got a reason to be waiting
The Berlin Wall

They're staring all night and
They're staring all day
I had no reason to be here at all
But now i gotta reason it's no real reason
And I'm waiting at Berlin Wall

I'm gonna go over the Berlin Wall
I don't understand this thing at all
I gonna go over and over the Berlin Wall
I'm gonna go over the Berlin Wall
I'm gonna go over the Berlin Wall

Claustrophobia there's too much paranoia
There's too many closets oh when will we fall?
And now I gotta reason,
It's no real reason to be waiting
The Berlin Wall

I gotta go over the Wall
I don't understand this thing at all
It's third rate
Cheap dialogue,cheap essential scenery
I gotta go over the wall
I wanna go over the Berlin Wall
Before me come over the Berlin Wall
I don't understand this bit at all...
I'm gonna go over the wall
I'm gonna go over the Berlin Wall
I'm gonna go over the Berlin Wall
Before me come over the Berlin Wall
I don't understand this thing at all
Please don't be waiting for me

02   Bodies (03:01)

She was a girl from Birmingham
She just had an abortion
She was a case of obscenity
Her name was Pauline she lived in a tree
She was the one who killed her baby
She sent her letters from the country
She was an animal
She was a bloody disgrace !

Mummy
I'm not an animal !

Dragged on a table in a factory
Illegitimate place to be
In a packet in a lavatory
Die little baby SCREAMING !

Mummy
Screamin fucking bloody mess
It's not an animal
It's an abortion

Body I'm not an animal
Mummy I'm not an abortion !

Throbbing squirm gurgling bloody mess
I'm not a discharge
I'm not a loss in protein
I'm not a throbbing squirm

Fuck this and fuck that
Fuck it all and fuck
The fucking brat
She don't wanna baby that looks like that
I don't wanna baby that looks like that
Mummy
I'm not an animal
Mummy
I'm not an abortion

I'm not an animal Mummy !

03   No Feelings (02:48)

Seen you in the mirror when the story began and
I fell in love with you I love yer mortal sin
Your brains are locked away but I love your company
I only ever leave you when you got no money
I got no emotions for anybody else you better understand
I'm in love with myself myself
my beautiful self

A no feelings no feelings for anybody else

Hello and goodbye and a runaround Sue
You follow me around like a pretty pot of glue
I kick you in the head you got nothing to say
Get out of the way cos I gotta getaway
You never realise I take the piss out of you
You come up and see me and I'll beat you black and blue
okay I'll send you away

No feelings for anybody else
except for myself my beautiful self dear

Ain't no moonlight after midnight
I see you stupid people out looking for delight
well I'm so happy I'm feeling so fine
I'm watching all the wankers you wasting my time
I look around your house and there's nothing to steal
I kick you in the head when you get down to kneel
and pray you pray to your god

No feelings, No feelings for anybody else

Your daddy's gone away
be back another day
See his picture hanging on your wall.

04   Liar (02:39)

Lie lie lie lie liar you lie
lie lie lie lie tell me why tell me why
Why d'you have to lie
should've realised that
you should've told the truth
should've realised
you know what I'll do

You're in suspension
you're a liar

How I wanna know know know know
I wanna know why you never look me
in the face
Broke a confidence just to please
your ego
Should've realised
you know what I know

You're in suspension
you're a liar

I know where you go everybody you know
I know everything that you do or say
So when you tell lies
I'll always be in your way
I'm nobody's fool
and I know all 'cos I know
what I know

You're in suspension
you're a liar
you're a liar
you're a liar
A lie lie lie lie lie lie lie lie...

Lie lie lie lie
Liar you lie lie lie lie lie
I think you're funny
you're funny
Ha-ha

I don't need it don't need your blah blah
should've realised
I know what you are

you're in suspension
you're in suspension
you're in suspension
you're a liar
you're a liar
you're a lie lie

LIE

05   God Save the Queen (03:17)

God save the queen
The fascist regime
They made you a moron
A potential H bomb
God save the queen
She ain't no human being
And there's no future
In England's dreaming

Don't be told what you want, you want
And don't be told what you need
There's no future, no future
No future for you

God save the queen
We mean it man
We love our queen
God saves

God save the queen
'Cause tourists are money
And our figurehead
Is not what she seems
Oh God save history
God save your mad parade
Oh lord God have mercy
All crimes are paid

When there's no future, how can there be sin
We're the flowers in the dustbin
We're the poison in your human machine
We're the future, your future

God save the queen
We mean it man
We love our queen
God saves

God save the queen
We mean it man
And there's no future
In England's dreaming

No future
No future
No future for you
No future
No future
No future for me
No future
No future
No future for you
No future
No future
No future for you

06   Problems (04:09)

Too many problems oh why I am here
I don't need to be me cos you're all to clear
well and I can see there's something wrong with you
but what do you expect me to do ?

At least I gotta know what I wanna be
don't come to me if you need pity
Are you lonely you got no one
you get your body in suspension that's no

Problem Problems the problem is you

Eat your heart out on a plastic tray
you don't do what you want then you'll fade away
you won't find me working nine to five
it's too much fun a BEING ALIVE
I'm using my feet for my human machine
you won't find me living for the screen
are you lonely all needs catered
you got your brains dehydrated

In a death trip I ain't automatic
you won't find me just staying static
don't you give me any orders
for people like me there is no order
bet you thought you had it all worked out
bet you thought you knew what I was about
bet you thought you solved all your problems
but you are the problem

Problem the problem is YOU
what you gonna do with you
what you gonna do
I'll leave it to you
the problem is you
oh what you gonna do

they know a doctor gonna take you away
they take you away and throw away the key
they don't want you and they don't want me
you got a problem the problem is you
Problem what you gonna do ?

07   Seventeen (02:01)

You're only 29
Got a lot to learn
But when your mummy dies
She will not return

We like noise it's our choice
It's what we wanna do
We don't care about long hair
I don't wear flares

See my face not a trace
No reality
I don't work I just speed
That's all I need

I'm a lazy sod, I'm lazy sod
I'm a lazy sod I'm so lazy
I'm a lazy sod I'm lazy sod
I'm a lazy sod I'm so lazy
I can't even be bothered
Lazy Lazy

08   Anarchy in the U.K. (03:31)

09   Submission (04:10)

I'm on a submarine mission for you baby
I feel the way you were going
I picked you up on my tv screen
I feel your undercurrent flowing

Submission going down down
Dragging me down submission
I can't tell ya what I've found

You've got me pretty deep baby
I can't figure out your watery love
I gotta solve your mystery
Your sitting it out in heaven above

Submission going down down
Dragging me down submission
I can't tell you what I've found
For there's a mystery
Under the sea under a water
Come share it

Submission going down down
Dragging me down submission
I can't tell ya what I've found
'Cos it's a secret
Under the water under the sea
Octopus Rock

Got me pretty deep baby
I can't figure out your watery love
I gotta solve your mystery
Your sitting it out in heaven above

Submission going down down
Dragging me down submission
I can't tell ya what I've found

Submission Submission
Going down down under the sea
I wanna drown drown under the water
Going down down under the sea

10   Pretty Vacant (03:15)

There's no point in asking you'll get no reply
Oh just remember a don't decide
I got no reason it's all too much
you'll always find us
Out to lunch !

Oh we're so pretty oh so pretty VACANT
but now AND WE DON'T CARE

Don't ask us to attend cos we're not all there
Oh don't pretend cos I don't care
I don't believe illusions cos too much is real
so stop your cheap comment
cos we know what we feel

We're pretty pretty vacant
We're pretty pretty vay-CUNT
And we don't care

11   New York (03:03)

An imitation from New York
you're made in Japan from cheese and chalk
you're hippy tarts hero cos you put on a bad show
you put on a bad show oh don't it show

Still... out on those pills
Oh do you remenber...

Think it's swell playing Max's Kansas
you're looking bored and you're acting flash
with nothing in your gut you better keep your month shut
you better keep your month shut you're in a rut

Still... out on those pills
Oh do the sambo...

You're four years on you still look the same
I think it's about time you changed you brain
you're just a pile of SHIT you're coming to this
ya poor little FAGGOT
You're sealed with a kiss

Kiss me... Ha Ha Ha Ha Ha

Think it's swell playing in Japan
when everybody know Japan is a dishpan
you're just a pile of SHIT you're coming to this
You poor little FAGGOT
You're sealed with a kiss...

Pills cheap thrills Anadins Aspros anything
you're condemned to eternal bullshit
you're sealed with a kiss

Kiss me...

A kiss a kiss you're sealed with a kiss
A looking for a kiss you're coming to this
I wanna kiss...

You do just about anything
Oh kiss this
Eh boy

12   EMI (03:09)

It's unlimited supply and there is no reason why
I tell you it was all a frame they only did it cos of fame
Who?

EMI EMI EMI

Too many people had the suss, too many people support us
An unlimited amount too many outlets in and out
Who?

EMI EMI EMI

And sir and friends are crucified
A day they wish that we had died
We are an addition we are ruled by none
Never ever ever ever

And you thought that we were faking
That we were all just money making
You do not believe we're for real
Or you would lose our cheap appeal
Dont' judge a book just by the cover
Unless you cover just another
And blind acceptance is a sign
Of stupid fools who stand in line
Like

EMI EMI EMI

Unlimited edition with an unlimited supply
That was the only reason we all had to say goodbye

Unlimited supply EMI
There is no reason why EMI
I tell you you it was all a frame EMI
They only did it 'cos of fame EMI
I do not need the pressure EMI
I can't stand the useless fools EMI
Unlimited supply EMI
Hello EMI Goodbye A and M

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  2+2=5

 Resta però incredibile l'urgenza espressiva vomitata senza risparmio da questi ragazzi.

 Scardinati, irriverenti, scomodi e fastidiosi... Fondamentali insomma.


Di  sexyajax

 Il punk non è musica ma espressione di se stessi.

 L'energia che trasferiscono 'Anarchy In The U.K.', 'Liar', 'No feelings', 'God Save The Queen' e 'Holiday In The Sun' è come una bomba che sta per scoppiare.


Di  joe strummer

 Non so cosa voglio ma so come ottenerlo, frase capace di riassumere tutto il movimento punk.

 Il punk vero morì prima di nascere, perché troppo estremo per esistere.


Di  carlo cimmino

 Per cinque minuti, forse dieci, nessuno proferì parola né oso muoversi. Avevamo lo sguardo perso nel vuoto ed eravamo altrove.

 Dunque si voltò e ci lasciò soli. Pensai che c'era nulla di più punk di una donna che sorride in quel modo.


Di  vm

 Sex Pistols: quasi dei burattini nelle mani di Malcolm McLaren e Viviane westwood, due geni del marketing.

 Come tutto 'Never Mind the Bollocks' è godibile al massimo solo in dimensione live, alias la sua vera natura.