Sono qua con un microfono di fortuna.

Ho sbagliato strada anche questa volta.

Stavo tranquillamente tornando verso casa, strada di campagna, all’imbrunire.

All’improvviso mi sono distratto, un segnale ha attratto la mia attenzione, non ho visto l’uscita che dovevo prendere.

Provo a tornare indietro prendendo la complanare

Non lo avessi mai fatto, non mi ritrovo più.

Fermo la macchina nei pressi di quello che in mezzo ad una radura sembra un casale, anzi no, è proprio un castello.

Sembra disabitato, entro dalla prima porta che trovo, non c’è nessuno dentro, ma io sento della musica.

Alle pareti immagini di gruppi anni 60/70, dei Beatles in particolare, anzi no, quasi solo dei Beatles.

Spunta all’improvviso di fronte a me uno con la faccia di John Lennon vestito da tricheco, anzi, no, è proprio John Lennon, con una faccia un po’ triste, sembra un fantasma, non dice una parola.

Intanto le immagini sulle pareti continuano a suonare qualcosa che ricorda molto i loro pezzi dell’ultimo periodo, è da lì che viene la musica.

C’è anche Paul McCartney, attorniato un po’ come sulla copertina di Sergeant Pepper da vari cantanti e gruppi di quegli anni, lo riconosco.

Mi trovo davanti anche lui, lo trovo molto invecchiato, mi mette una mano sulla spalla e mi invita a fare un giro nel castello.

Un poco in disparte, vedo anche Ringo Star.

Sento la presenza di George Harrison, ma non lo vedo.

Inizio il mio giro nel castello.

Inclusa la prima che funge da ingresso, conto, alla fine, ventisette stanze, attaccate una all’altra senza soluzione di continuità, come in un racconto di Borges o un quadro di Escher.

In ognuna di esse personaggi con la faccia dei Beatles fine anni sessanta dipinti sulle pareti continuano a suonare attorniati dall’entusiasmo della gente.

La musica nelle prime stanze è estremamente briosa, accattivante, ti entra immediatamente in testa.

In ogni stanza che attraverso mi metto al centro e registro quello che ascolto con il mio microfono di fortuna.

In quasi tutte c’è un forte odore di suoni e colori psichedelici.

La diciannovesima è la più strana di tutte, non c’è praticamente musica, è affacciata su una strada trafficata, c’è un rubinetto che gocciola, o qualcosa del genere, auto che passano con il rombo dei loro motori.

Dopo dieci minuti circa mi faccio coraggio e decido di procedere oltre.

La musica nelle ultime stanze si fa più rarefatta, riflessiva, intervallata da momenti sporadici di ritrovata briosità.

Sempre caoticamente melodica.

A volte le stanze sono davvero minuscole e la musica quasi inesistente, del tutto sfuggevole.

Dopo aver visitato la ventisettesima, una delle più normali, quando ormai è sera, scendo le scale fino al piano terra, non sento più musica provenire dalle stanze.

Mi incuriosisco, torno di nuovo su, visito di nuovo le stanze.

Non suona più nessuno sulle pareti, gli strumenti sono a terra, il pubblico è sparito, i Beatles sulle pareti ora sono rimasti in due, Paul McCartney e Ringo Star, molto invecchiati.

Arrivato a piano terra noto quattro personaggi familiari.

Mi chiedono se ho mai ascoltato "Dusk at The Cubist Castle" degli Olivia Tremor Control, mi indicano il nastro che porto con me.

Giovani e sorridenti, mi accompagnano alla porta, mi augurano buona notte in posa come sulla copertina dell'album bianco..., cantandomi tutti in coro la loro ultima canzone.

… E buona notte anche a voi, visto che ci sono, da parte mia.

Elenco tracce testi samples e video

01   The Opera House (03:12)

we're in the movies
watching some people move their mouths
and a religious figure
who's not really a religious figure
'cause he's an actor

we feel ok
which is how we feel most of the time now
nothing can be done without the willingness
to succeed

let's go to the opera
since all of our favorite memories have failed us

you make the choice, you make the choice
you make the choice, you make the choice

historic properties, historic places
the next generation
lost in a sea of faces
there's no hope for generating electricity
no sidewalks
i just need some kicks

you make the choice, you make the choice
you make the choice, you make the choice

02   Frosted Ambassador (01:02)

03   Jumping Fences (01:52)

04   Define a Transparent Dream (02:49)

05   No Growing (Exegesis) (03:00)

if i should discorporate
trying to illuminate the lines
of my time
please tell the here and now
present the case somehow
and open up their lines

there is no growing
in knowing where you're going
without the light inside

what do you do when the magic's gone?
what do you do when the magic's gone away?
there is an ideal and i'm going to reach for it
there is an ideal and i'm going to try

open up your heart, open up your heart

there is no growing in knowing where you're going
without the light inside, without the light inside
without the light

06   Holiday Surprise 1, 2, 3 (06:11)

spending my last dollar on a hotel and a restaurant
sky looks gray but the sky inside is a mighty great one

don't worry
don't worry

taking the time to waste your sunny day
taking the time to waste your sunny day

holiday surprise and a bright one at that
it's a holiday to last even though we spent the last year
in a dream, in a dream

taking the time to waste your sunny day
taking the time to waste your sunny day

imitating you
your image floats two feet above the ground
i sit down in my seat and wait to take off

i can't wait for the oxygen to get thin
i twist around in my seat
i'm flying like a star (a star taker)
taking light from the sky
teasing all the people with pictures of you
cause it's a holiday surprise
ooo-ah

remember the beliefs we had back then
said we'd never change our minds
but oh, and then again
all the dreams were just early plans
well please, please

don't you ever change your mind on me
don't you ever change your mind on me

conflict in our heads makes us see
without the depth that we used to
all of the problems in our way
make it so very hard to say
well please, please

07   Courtyard (02:57)

Here's your ticket, you better believe
(better believe it's true)
Long live the life we led at 210
(two one ooh that's you)
We're on a journey so you'd better run
Try to get to your train on time

I'm always going back
Always going back to
Always going back to where you are
Down in the courtyard
Is where you'll find me
Going back to where you are

And there's nothing that i can tell you
That you don't already know
That you don't already know my dear

I might get away from these 4 walls
(i might fly away)
I might escape from what's holding me
(i might run away)
Here in apple town is where i called you
Here is where i called you for advice

I'm always going back
Always going back to
Always going back to where you are
Out in the turning tide
That's where you'll find me
Going back to where you are

And there's nothing that i can tell you
That you don't already know
That you don't already know my dear

08   Memories of Jacqueline 1906 (02:15)

09   Tropical Bells (01:40)

10   Can You Come Down With Us? (02:18)

11   Marking Time (04:27)

12   Green Typewriters (02:22)

13   Green Typewriters (00:24)

14   Green Typewriters (00:59)

15   Green Typewriters (02:11)

16   Green Typewriters (01:10)

17   Green Typewriters (00:38)

18   Green Typewriters (01:38)

19   Green Typewriters (09:39)

20   Green Typewriters (01:21)

21   Green Typewriters (02:39)

22   Spring Succeeds (02:25)

23   Theme for a Very Delicious Grand Piano (00:57)

24   I Can Smell the Leaves (01:50)

25   Dusk at Cubist Castle (07:35)

Dusk at cubist castle
Dreams of the old wake up the new
You can find me out there
Among the grass and the animals i knew

In my head all day
It rained a lot
But the dream that's out there
Doesn't make much sense to me

Dusk at cubist castle
All the clouds are in past tense
All the kingdom is in fragments
And these paintings don't make sense

26   The Gravity Car (01:45)

27   NYC-25 (04:37)

here we go around the world
we spin around on the turnstiles
we create

here we are in caravan
blinders up high were the dreamers

and don't forget you're the only one
(you're the only one)
you hold your kite on a string

don't sleep too long
cause everything you need is right here
don't sleep too long
pleasant dreams but please don't sleep too long
everything you need is right here
don't sleep too long
pleasant dreams but please don't sleep too long

here we are in candyland
one million dreams are realizing everyday
here we are in apples corps
four million feet walk right by me everyday
here we are in old New York
ten million eyes stare right through me

and don't forget you're not the only one
(not the only one)
who turned your life all around?

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Loconweed

 Un esperienza meta-musicale, densa di innumerevoli aspetti che poggiano su un substrato ben preciso: il pop.

 Monumentale, ma senza mai annoiare o risultare pretenzioso.