Comincio con lo scusarmi per quella che sarà consideratata una recensione trooooooppo lunga, ma ritengo essenziale cercare di esplorare il complicato e sublime mondo Tool con coerenza e professionalità, per non cadere nell'errore di ridurre uno dei più grandi capolavori della musica di tutti i tempi ad una banale quanto parziale descrizione di sonorità oscure di un ottimo gruppo metal californiano. Deciderò, dunque di affrontare la questione "aenima e ccore", e spero che lorsignori apprezzeranno quanto meno il tentativo di impegnarmi in una ricerca di profondità concettuale quantomai ardua.

Leonardo Fibonacci

Leonardo Fibonacci, altrimenti detto Leonardo da Pisa, fu un celebre matematico a cavallo tra dodicesimo e tredicesimo secolo, noto presso il proprio ambiente per intriganti et ardui indovinelli matematici, risolvibili con la serie numerica da lui scoperta, la "spirale di Fibonacci", che divenne già una classica sequenza algebrica nel corso del quattordicesimo secolo. Tale spirale, scoperta nel 1202, si basava su una successione numerica definita dalla formula: K(n) = K(n-1) + K(n-2), in cui ogni termine della serie, somma dei due numeri che lo precedono, è detto "numero di Fibonacci": 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, ...987. Il rapporto tra ogni numero di Fibonacci e il suo successivo si avvicina sempre ad un numero, 0,618, detto sezione aurea, rapporto altamente utilizzato per la composizione di elementi pittorici o architettonici. Tale numero suscitò un profondo interesse tra molti artisti dell’epoca (tra i quali Leonardo da Vinci), per i quali era noto come "divina proporzione". La spirale di Fibonacci fu considerata per molti secoli a fondamento di un'armonia universale, una sorta di senso naturale delle cose: ricorre infatti in diversi elementi in natura, come i petali di un fiore, le conchiglie, la crescita di una foglia su un albero, l'accrescimento biologico di alcune specie e persino gli andamenti del mercato azionario; le dimensioni della Monnalisa di da Vinci sono in rapporto aureo, così come le proporzioni del Palazzo di Vetro dell'Onu a New York. Espressione matematica della bellezza e delleleganza della natura.

La copertina

Sulla copertina di Lateralus, curata da Alex Gray, è disegnata una spirale di Fibonacci che dall'alto arriva a trafiggere cervello e petto della figura di un uomo senza pelle, sezionato in fogli translucidi, dopo i quali, ciò che rimane è la mistica energia di uno sfondo di occhi e riflessi, al centro del quale padroneggia la spirale. Osservato dal retro in controluce, l'album appare come una sorta di immagine sacra di un qualche santo, immerso in una corona di raggi.

Lateralus
"Io abbraccio il mio desiderio di...
Io abbraccio il mio desiderio di...
Sentire il ritmo di
Sentirmi collegato
Abbastanza per farmi da parte e
Piangere come una vedova da
Sentirmi ispirato, per
Capire bene il potere per
Essere testimone della bellezza per
Fare il bagno nella fontana per
Ondeggiare nella spirale per
Ondeggiare nella spirale per
Ondeggiare nella spirale della
Nostra divinità ed essere ancora umano"

Questo è ciò che per me è il perfetto epicentro dell'album. Si tratta della tracklist, si tratta del vortice verso cui tende idealmente ogni nota, ogni grido, ogni parola dell'album. È il punto gravitazionale attorno a cui ruota l'immensa rabbia e la sublime disperazione sviscerata da quella tigre in gabbia di Maynard James Keenan.

Rabbia

L'album parte con "The Grudge", la rabbia cosmica innata che si contorce in una travagliata cavalcata di otto minuti, con apice definitivo nel catartico e ormai famoso urlo di ventisette secondi della tigre, la cui voce è complessa e immensa più che mai. Il rancore viene sublimato in una presa coscienza della propria disperazione, una rabbia da alienare e nutrire come un corpo a sé stante (wear the grudge like a crown of negativity), per lasciarla esplodere ed andare, andare in un posto nuovo. Perché Lateralus apre alla rabbia infinita una dimensione nuova, dove i pezzi combaciano e dove l'eternità regala la coscienza che tutta questa sofferenza è un'illusione. Si tratta di una nuova presa di posizione differente dalla restante produzione dei Tool, come dalla restante produzione musicale di tutti i gruppi rock e metal del mondo. La follia si materializza in una specie di universo parallelo, a cui solo la spirale dell'armonia universale, l'armonia del cielo e della terra, dell'acqua e del fuoco può condurre. E alla spirale si può giungere solo attraverso la crocifissione del proprio ego e attraverso l'abisso della propria esperienza terrena. Ed è infatti proprio dopo "Thicks And Leeches", pezzo più violento e logorante dell'intero album, che si arriva a "Lateralus": ogni parola delle strofe è sillabata in modo da scandire perfettamente i numeri della serie di Fibonacci, attraverso un percorso di alienazione e supremo distacco dal proprio involucro che porta l'anima umana ad ondeggiare nell'infinità realtà della perfezione (may just go where no one's been / spiral out, keep going). Osservare per credere: black (1) then (1) white are (2) all I see (3) in my infancy (5) red and yellow then came to be (8)...

Riflessi

L'universo parallelo si manifesta tra riflessi di luce lunare, la luce della morte, uno sfondo di riflessi che ricorda quello dell'uomo dalle fattezze divine all'interno della copertina. Anche musicalmente, "Reflection" si inerpica impetuosa tra rimandi di altri brani (notare ad esempio che parte dell'assolo finale riprende un riff meno distorto di "Disposition", brano precedente a cui è legata da un'orgasmica batteria tribale, cupa e misteriosa), sviluppandosi su una base costruita dal rumore provocato dall'avvicinamento prima del basso e poi della chitarra all'amplificatore. Un rumore mistico, quasi trascendentale, che rimanda il suono dal timpano sinistro a quello destro, una sorta di effetto specchio sul quale si staglia la voce della tigre, questa volta però pregante, quasi in lacrime: E tu arriverai per scoprire

Che siamo tutti un'unica mente
Capace di tutto quello che
E' immaginato
E di tutto ciò che immaginabile è concepibile
Lascia solo che la luce ti tocchi
E lascia che le parole scorrano attraverso
E lasciale passare proprio attraverso
Facendo uscire la nostra speranza e la nostra ragione...

È il mondo della perfezione, in cui l'artistica rappresentazione dell'armonia nasce sull'orlo dell'abisso, e non potrebbe essere altrimenti. È il mondo in cui i conti tornano, perché la vita e i pensieri sono sostenuti dalla matematica perfezione non raggiungibile in questa dimensione fredda e cinica, e da un'eternità assicurata dalla fuga dalla propria dimensione corporea, e dall'arrivo nell'assoluto dove tutto si ritrova e nulla si potrà mai più perdere.

It's calling me.

Elenco tracce testi e samples

01   The Grudge (08:36)

Wear the grudge like a crown
Of negativity
Calculate what we will
Or will not tolerate
Desperate to control
All and everything
Unable to forgive
Your scarlet letterman

Clutch it like a cornerstone
Otherwise it all comes down
Justify denials and
Grip 'em to the lonesome end

Clutch it like a cornerstone
Otherwise it all comes down
Terrified of being wrong
Ultimatum prison cell

Saturn ascends
Choose one or ten
Hang on or be
Humbled again
Humbled again

Clutch it like a cornerstone
Otherwise it all comes down
Justify denials and
Grip 'em to the lonesome end

Saturn ascends
Comes 'round again
Saturn ascends
The one, the ten
Ignorant to
The damage done

Wear the grudge like a crown
Of negativity
Calculate what you will
Or will not tolerate
Desperate to control
All and everything
Unable to forgive
Your scarlet letterman

Wear the grudge like a crown
Desperate to control
Unable to forgive
And sinking deeper

Defining
Confining
Sinking deeper

Controlling
Defining
And we're sinking deeper

Saturn comes back around
To show you everything
Lets you choose what you will
Will not see and then
Drags you down like a stone
Or lifts you up again
Spits you out like a child
Light and innocent

Saturn comes back around
Lifts you up like a child
Or drags you down like a stone
To consume you 'til you
Choose to
Let this go
Choose to
Let this go

Give away the stone
Let the ocean take and transmutate
This cold and fated anchor
Give away the stone
Let the waters kiss and transmutate
These leaden grudges into gold
(gold... gold... gold... gold... gold...
gold... gold... gold... gold...)

Let go

Let go

02   Eon Blue Apocalypse (01:06)

Instrumental

03   The Patient (07:12)

A groan of tedium escapes me
Startling the fearful
Is this a test?
It has to be
Otherwise I can't go on

Draining patience
Drain vitality
This paranoid, paralyzed vampire act's a little old

But I'm still right here
Giving blood, keeping faith
And I'm still right here

But I'm still right here
Giving blood, keeping faith
And I'm still right here

Wait it out
I'm gonna wait it out
Gonna wait it out (be patient)

If there were no rewards to reap
No loving embrace to see me through
This tedious path I've chosen here
I certainly would've walked away
By now

Gonna wait it out

And if there were no desire to heal
The damaged and broken met along
This tedious path I've chosen here
I certainly would've walked away
By now

And I still may
(sigh)
I still may

"Be patient,"
"Be patient,"
"Be patient."

I must keep reminding myself of this
I must keep reminding myself of this
''I must keep reminding myself of this''
I must keep reminding myself of this!

If there were no rewards to reap (''I must keep reminding myself of this'')
No loving embrace to see me through (''I must keep reminding myself of this'')
This tedious path I've chosen, here (''I must keep reminding myself of this'')
I certainly would've walked away (''I must keep reminding myself of this'')
By now

And I still may
And I still may
And I still may
''And I am''

Gonna wait it out
Gonna wait it out
Wait it out
Gonna wait it out

04   Mantra (01:13)

Instrumental

05   Schism (06:45)

I know the pieces fit
'Cause I watched 'em fall away
Mildewed and smoldering
Fundamental differing
Pure intention juxtaposed
Will set two lovers' souls in motion
Disintegrating as it goes
Testing our communication
The light that fueled our fire, then
Has a burned a hole between us, so
We cannot see to reach an end
Crippling our communication

''I know the pieces fit''
'Cause I watched them tumble down
No fault, none to blame-
That doesn't mean I don't desire to
Point the finger, blame the other
Watch the temple topple over
To bring the pieces back together [and]
Rediscover communication

The poetry
That comes from the squaring-off between
And the circling is worth it
Finding beauty in the dissonance

There was a time that the pieces fit
But I watched them fall away
Mildewed and smoldering
Strangled by our coveting
I've done the math enough to know
The dangers of our second guessing
[We're] Doomed to crumble unless we grow
[We] Must strengthen our communication

(Cold, cold, cold)
Cold silence has
A tendency to
Atrophy any
Sense of compassion
Between supposed lovers-
Between supposed lovers...

I know the pieces fit...
I know the pieces fit!
I know the pieces fit!
I know the pieces fit!
''I know the pieces fit!''
''I know the pieces fit!''
''I know the pieces fit!''
'''''I know the pieces fit!'''''

06   Parabol (03:06)

So familiar
And overwhelmingly warm
This one, this form I hold now

Embracing you, this reality here
This one, this form I hold now
So wide-eyed and hopeful
Wide-eyed and hopefully wild

We barely remember
What came before this precious moment
Choosing to be here
Right now
Hold on, stay inside

This body holding me
Reminding me that I am not alone in
This body makes me feel
Eternal, all this pain is an illusion

07   Parabola (06:04)

We barely remember
Who or what came before this precious moment
We are choosing to be here
Right now
Hold on, stay inside

This holy reality;
This holy experience

Choosing to be here in
This body
This body holding me
Be my reminder here that I am not alone in
This body
This body holding me
Feeling eternal, all this pain is an illusion

Alive!

I'm...
In this holy reality
In this holy experience

Choosing to be here in
This body
This body holding me
Be my reminder here that I am not alone in
This body
This body holding me
Feeling eternal, all this pain is an illusion

Twirling 'round with this familiar parable
Spinning, weaving 'round each new experience
Recognize this as a holy gift and
Celebrate this chance to be

Alive and breathing
A chance to be
Alive and breathing

This body holding me
Reminds me of my own mortality
Embrace this moment, remember
We are eternal, all this pain is an illusion

08   Ticks & Leeches (08:08)

Suck and suck
Suckin' up all you can suckin' up all you can suck and suck
And workin' up under my patience like a little tick
Fat little parasite

Suck me dry
My friend is bruised and borrowed
You thieving bastards, you have
Turned my blood cold and bitter
Beat my compassion black and blue

Hope this is what you wanted
Hope this is what you had in mind
'Cause this is what you're gettin'

I hope you're chokin'
I hope you choke on this
I hope you're chokin'
I hope you choke on this

Takin' all you can takin' all I can we can take
Takin' all you can takin' all you can we can take
Got nothing left to give to you

Blood suckin' parasitic little
Tick suckin' parasitic little
Blood suckin' parasitic little
Tick

Take what you want and then go

Hope this is what you wanted
Hope this is what you had in mind
'Cause this is what you're gettin'

Suck me dry... Suck me dry... Suck me dry...

Suck me dry, baby
Suck
Suck me dry
Suck me dry
Suck
Suck me dry

Is this what you wanted?
Is this what you had in mind?
Is this what you wanted?
'Cause this is what you're gettin'

I hope
I hope
I hope
You choke

09   Lateralus (09:24)

Black then white are all I see in my infancy.
Red and yellow then came to be, reaching out to me.
Lets me see.
As below, so above and beyond, I imagine
Drawn beyond the lines of reason.
Push the envelope. Watch it bend.

Over thinking, over analyzing separates the body from the mind.
Withering my intuition, missing opportunities and I must
Feed my will to feel my moment drawing way outside the lines.

Black then white are all I see in my infancy.
Red and yellow then came to be, reaching out to me.
Lets me see
There is so much more that
Beckons me to look through to these infinite possibilities.
As below, so above and beyond, I imagine
Drawn outside the lines of reason.
Push the envelope. Watch it bend.

Over thinking, over analyzing separates the body from the mind.
Withering my intuition leaving opportunities behind.

Feed my will to feel this moment urging me to cross the line.
Reaching out to embrace the random.
Reaching out to embrace whatever may come.

I embrace my desire to
Embrace my desire to
Feel the rhythm, to feel connected enough to step aside and weep like a widow
To feel inspired to fathom the power, to witness the beauty,
To bathe in the fountain,
To swing on the spiral
To swing on the spiral
To swing on the spiral of our divinity and still be a human.

With my feet upon the ground I move myself between the sounds and open wide to suck it in.
I feel it move across my skin.
I'm reaching up and reaching out. I'm reaching for the random or whatever will bewilder me.
Whatever will bewilder me.
And following our will and wind we may just go where no one's been.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been.
Spiral out. Keep going.
Spiral out. Keep going.
Spiral out. Keep going.
Spiral out. Keep going.

10   Disposition (04:48)

Mention this to me
Mention this to me

Watch the weather change
Watch the weather change
Watch the weather change
Watch the weather
Change

Mention this to me
Mention something
Mention anything
Mention this to me
Watch the weather change
Watch the weather change
Watch the weather change
Watch the weather change
Watch the weather
Change

Watch the weather
Change

Mention this to me
Mention something
Mention anything
Mention this to me
Watch the weather
Watch the weather
Change
Watch the weather change
Watch the weather

11   Reflection (11:09)

I have come curiously close to the end, down
Beneath my self-indulgent pitiful hole.
Defeated,
I concede and move closer. I may find comfort here.
I may find peace within the emptiness. How pitiful.
And it's calling me.
It's calling me.
It's calling me.
It's calling me.

And in my darkest moment, fetal and weeping.
The moon tells me a secret. My confidant.
As full and bright as I am, this light is not my own and
A million light reflections pass over me
It's source is bright and endless.
She resuscitates the hopeless
Without her we are lifeless satellites drifting
And as I pull my head out I am without one doubt
Don't want to be down here soothing my narcissism
I must crucify the ego before it's far too late
I pray the light lifts me out before I pine away.
Before I pine away.
Before I pine away.
Before I pine away.

So crucify the ego before it's far too late
To leave behind this place so negative and blind and cynical
And you will come to find that we are all one mind
Capable of all that's imagined and all conceivable
Just let the light touch you and let the words spill through
Just let them pass right through, bringing out our hope and reason.

Before we pine away.
Before we pine away.
Before we pine away.
Before we pine away.

12   Triad (08:46)

Instrumental

13   Faaip de Oiad (02:40)

"I, I don't have a whole lot of time. Um, OK, I'm a former
employee of Area 51. I, I was let go on a medical discharge
about a week ago and, and... [chokes] I've kind of been
running across the country. Damn, I don't know where to start,
they're, they're gonna, um, they'll triangulate on this position
really soon. OK, um, um, OK, what we're thinking of as, as
aliens, they're extradimensional beings, that, an earlier
precursor of the, um, space program they made contact with.
They are not what they claim to be. Uh, they've infiltrated a,
a lot of aspects of, of, of the military establishment,
particularly the Area 51. The disasters that are coming, they,
the military, I'm sorry, the government knows about them. And
there's a lot of safe areas in this world that they could begin
moving the population to now. They are not! They want those
major population centers wiped out so that the few that are
left will be more easily controllable."

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  manikin

 Lateralus è un album non semplice da descrivere a parole, richiede un ascolto particolare e un'apertura mentale verso moltissimi generi musicali.

 Tutto l’album è percorso da variazioni di genere e suoni apparentemente incompatibili che, però, vengono sapientemente collegati tra loro creando un turbine di colori ed emozioni.


Di  TheSilentMan

 I Tool sono un gruppo al quale non gli si può non riconoscere il fatto che siano riusciti a crearsi un proprio stile ben differente da qualunque altro.

 Le atmosfere, le tematiche, i suoni, tutto è perfetto e l’ascoltatore non può che venire stregato da questo cd.


Di  Proximo

 Il quarto disco del gruppo americano... ce n'è voluto di tempo ma è stato speso bene.

 Uno dei migliori dischi che abbia mai sentito da uno dei miei gruppi preferiti.


Di  Dreamtheater

 Lateralus è un lavoro che ti prende dentro… scava in te emozioni depressive… ti schianta il morale a terra.

 La bravura di un artista si valuti da quanto esso sappia trasportarti ed emozionarti… e vi assicuro che loro ci riescono… anche troppo.


Di  metalselo

 Un milione di orgasmi messi su un pentagramma cancellando tutte le regole musicali.

 Schism è un vero e proprio capolavoro, con una chitarra che si trasforma quasi in un orientale strumento a corde.