"Per me i Clash sono una delusione, piacciono ai mocciosi dei quartieri bene" Johnny Rotten.
Con trent'anni sul groppone, e quattro recensioni, in questo sito sguazzano ancora dei ragazzini che definiscono "London Calling" un album punk... Ma chi era John Mellor/Joe Strummer? Figlio di un diplomatico, aveva fondato i 101ers, un gruppo di r&b tradizionale, che suonava le cover di Van Morrison e Graham Parker per gli ubriachi da pub. La svolta per Strummer fu quando vide la differenza tra la sua band che "cercava" di piacere a quegli ubriaconi e i Sex Pistols che se ne fottevano altamente imponendo la loro sottospecie di musica.
Fu allora che nacquero i Clash con Joe e Mick Jones che tentavano di tenere il passo dei Pistols al 100 Club senza apparire troppo artificiali. Ed era mica facile, la cosa che non quadrava stava nel fatto che mentre il borghese Strummer ostentava convinzioni socialiste e soffocava l'amore per il buon rock d'annata, il marcio figlio di operai John Lydon, sbucato dalle case popolari di Finsbury Park, senza avere neppure l'idea di cosa significasse cantare, starnazzava invece che destra o sinistra per lui era tutta merda uguale.
Insomma dopo aver giocato a fare i Sex Pistols per un paio di anni, Strummer e Jones finalmente liberi da quella sorta di confronto latente con quella band di pazzoidi che si autodistrusse durante il tour americano del 1978, poterono mettersi al lavoro per evitare di essere cacciati a calci in culo dalla CBS non avendo in classifica nessun disco. Affittarono un garage vicino al Vauxhall Bridge e iniziarono le loro sessions come sette anni prima avevano fatto i Rolling Stones in quella villa miliardaria nel Sud della Francia. E ne tirarono fuori il miglior doppio album di un gruppo inglese dai tempi di "Exile on Main Street".
Ma "London Calling" non è più un disco punk, i Clash vogliono dimostrare di saper suonare OGNI TIPO di musica, il materiale elaborato in quel garage è talmente vasto che il produttore Guy Stevens (da notare: già aveva lavorato con Mott the Hoople e Traffic) dovette fare gli straordinari per mettere un po' d'ordine quando il gruppo si presentò per le registrazioni ai Wessex Studios. A lui si deve una versione zozza e anfetaminica di un vecchio r&b di Vince Taylor come "Brand New Cadillac" e l'inserimento dei fiati degli Irish Horns (in un disco dei Clash!!!) in tutte e quattro le facciate del doppio album, venduto alla fine del 1979 al prezzo politico di cinque sterline.
Fiati nello swing di "Jimmy Jazz" introdotta da un fischiettino da jingle pubblicitario. Fiati nello ska di "Rudie can't fail" nel quale le voci di Strummer, che tendeva sempre ad urlare, di Jones, che era alquanto modesta, e di Simonon che non sapeva cantare, sono davvero micidiali nell'alternarsi per poi unirsi in coro. Fiati ancora nell'altro stupendo reggae "Revolution Rock", dove le tastiere del bravo session man Micky Gallagher danno un tocco calypso da spiaggia caraibica. E' ancora il suo pianoforte che dà un tono a "Chard Cheat" altrimenti persa in un pomposo accompagnamento fiatistico (di nuovo!) alla voce...sfiatata di Mick Jones. Indovinate quali strumenti impazzano nello ska "Wrong ‘Em Boyo", che riprende un classico della tradizione nera alla Stagger Lee? E non è pure strabordante di fiati il magnifico arrangiamento (con un grande assolo di sax!) di "The Right Profile", condotta dalla voce impastata di Strummer che ci racconta come il suo attore preferito, Monty Clift, fosse un drogato perso? Scommetto che adesso quei ragazzini spazientiti di cui sopra cominceranno a chiedersi : "...allora dove cazzo è il punk?"
Non di certo nel poppettino di "Lost In the supermarket" dove la voce di Mick Jones si aggira smarrita tra gli scaffali senza sapere cosa fare mentre i Deviants di Mick Farren quello stesso supermercato l'avevano proletariamente saccheggiato appena dieci anni prima (Let's Loot the Supermarket) . E nemmeno nell'epica e romanticamente politica "Spanish Bombs", con lo stupendo intreccio delle tre voci all'assalto anarchico della guerra civile. E poi è forse punk il reggae apocalittico di "Gun of Brixton" con Paul Simonon che mette fuori una voce stonata e incerta che in quel brano non cambieresti con quella di nessun altro?
No, aspetta: in "Working for Clampdown", dopo la strana introduzione con l'hammond di Micky Gallagher, la batteria di Topper Headon (grande prestazione la sua in questo disco prima di essere cacciato per inaffidabilità da dipendenza da eroina) pare martellare il ritmo giusto e Strummer gonfia le vene del collo contro i governanti corrotti. "Death and Glory" e "Koka Kola" mettono ancora le chitarre in evidenza assieme al secco drumming di Topper, mentre il cantato straccione di Joe rimanda a quell'epoca marcia che per i Clash sembra lontana secoli quando invece sono passati appena un paio di anni.
E l'attacco della title track, marzialmente ripreso dalle trasmissioni dell'alfabeto morse con la sigla del BBC World Service, non è forse punk nella sua dilaniata visione di una Londra avvolta nella nebbia che sarebbe metaforicamente calata con l'elezione della Tatcher nel maggio 1979? Una sciagura per Strummer che ulula la sua disperazione per il fallimento del vecchio socialismo laburista e che attraversa l'album come un senso di catastrofe immanente : "...ti hanno dato tutto l'occorrente per bendarti la mente..." (da Four Horsemen).
E non è punk anche la copertina con la grafica scopiazzata da un vecchio disco di Elvis Presley che teneva ben alta la chitarra? Ma stavolta la fotografia di Pennie Smith immortala Paul Simonon che fracassa il basso al suolo durante un concerto al Palladium di New York. Tralasciando che l'avrà visto fare decine di volte da un vecchio rockettaro come Pete Townshend, pare che volesse solo fare impressione su una bella gnocca come Debbie Harry dei Blondie che era in prima fila...
Già, è proprio punk questo disco!
Elenco tracce testi samples e video
01 London Calling (03:17)
London calling to the far away towns
Now war is declared and battle come down
London calling to the underworld
Come out of the cupboard, you boys and girls
London calling, now don't look at us
Phoney Beatlemania has bitten the dust
London calling, see we ain't got no swing
'Cept for the ring of that truncheon thing
The ice age is coming, the sun zooming in
Meltdown expected, the wheat is growing thin
Engines stop running, but I have no fear
'Cause London is drowning and I - live by the river
London calling to the imitation zone
Forget it, brother, you can go it alone
London calling to the zombies of death
Quit holding out – and draw another breath
London calling – and I don't wanna shout
But while we were talking – I saw you nodding out
London calling, see we ain't got no highs
Except for that one with the yellowy eyes
The ice age is coming, the sun is zooming in
Engines stop running, the wheat is growing thin
A nuclear error, but I have no fear
'Cause London is drowning and I - I live by the river
(x2)
Now get this!
London calling, yes, I was there, too
An' you know what they said? Well, some of it was true!
London calling at the top of the dial
After all this, won't you give me a smile?
London calling
I never felt so much alike
02 Brand New Cadillac (02:05)
Driiiiiiiive!!!
Driiiiiiiive!!!
My baby drove up in a brand new Cadillac
Yes she did!
My baby drove up in a brand new Cadillac
She said, “Hey, come here, Daddy!”
“I ain't never comin' back!”
Baby, baby, won't you hear my plea?
C'mon, sugar, just come on back to me
She said, “Balls to you, Big Daddy.”
She ain't never coming back!
Baby, baby, won't you hear my plea?
Oh c'mon, just hear my plea
She said, “Balls to you, Daddy.”
She ain't coming back to me
Baby, baby drove up in a Cadillac
I said, “Jesus Christ! Where'd you get that cadillac?”
She said, “Balls to you, Daddy.”
She ain't never coming back!
03 Jimmy Jazz (03:51)
The police walked in for Jimmy Jazz
I said, he ain't here, but he sure went past
Oh, you're looking for Jimmy Jazz
Yeah, they said
Sattamassagana for Jimmy Dread
Cut off his ears and chop off his head
Police came looking for Jimmy Jazz
Jazz Jazz Jazz Jazz
So if you're gonna take a message 'cross this town
Maybe put it down somewhere over the other side
See it gets to Jimmy Jazz
Jazz, see
Ooohh
Whooo
So tell me now
Police come in they said: Now, Where's Jimmy Jazz?
I said, hmm he was here but uh, he said he went out
Who is it they're looking for?
Jimmy Jazz, Jazz, Jazz, Jazz eh
Sattamassagana for Jimmy Dread
Cut off his ears and they'll chop off his head
Oh you're looking for
Jimmy Jazz, Jazz, Jazz
What a relief!
I feel like a soldier, but I look like a thief!
It's Jimmy Jazz
Police came in looking for Jimmy Jazz
He came in and he went out
Who is looking for that Jimmy Jazz
Infact
Don't you bother me, not anymore
I can't take this tale, oh, no more
It's all around, Jimmy Jazz
Jazz, Jazz
J-a-zee zee J-a-zed zed J-a-zee-zee
J-a-zed zed Jimmy Jazz
And then it sucks
He said, suck that!
So go look all around
You can try your luck, brother, see what you found
But I guarantee you that it ain't your day
Your time, it ain't your day
Chop! Chop!
***
04 Hateful (02:42)
Well, I got a friend who's a man
Who's a man?
The man who keeps me from the lovely
He gives me what I need
What you need? What you got?
I need it all so badly
Oh, anything I want he gives it to me
Anything I want he gives it, but not for free
It's hateful
And it's paid for and I'm so grateful to be nowhere
This year I've lost some friends
Some friends? What friends?
I dunno, I ain't even noticed
You see, I gotta go out again
Again? My friend
I gotta see that mainman
I killed all my nerves
My nerves? What swerves?
And I can't drive so steady
I've lost my memory
My mind? Behind!
I can't see so clearly
''[Chorus]''
05 Rudie Can't Fail (03:25)
Sing Michael sing - on the route of the 19 bus!
Hear them sayin'
How you get a rude and a reckless
don't you be so crude and a feckless
you bin drinking brew for breakfast
Rudie can't fail
So we reply
I know that my life makes you nervous
But I tell you that I can't live in service
Like the doctor who was born for a purpose
Rudie can't fail
I went to the market to realize my soul
'cause what I need I just don't have
First they curse, then they press me till I hurt
We say Rudie can't fail
We hear them sayin'
Now first you must cure your temper
Then you find a job in the paper
You need someone for a saviour
Oh Rudie can't fail
We reply
Now we get a rude and a reckless
We been seen lookin' cool an' a speckless
We been drinkin' brew for breakfast
So Rudie can't fail
I went to the market to realize my soul
'cause what I need I just don't have
First they curse, then they press me till I hurt
We say Rudie can't fail
OKAY!
So where you wanna go today?
Hey boss man!
You're looking pretty smart
In your chicken skin suit
You think you're pretty hot
In your pork pie hat
But ... Rudie can't fail
Lookout, lookout
Skyjuice! ... 10 Cents a bottle
06 Spanish Bombs (03:17)
Spanish songs in Andalucia
The shooting sites in the days of '39
Oh please leave the ventana open
Federico Lorca is dead and gone
Bullet holes in the cemetery walls
The black cars of Guardia Civil
Spanish bombs on the Costa Rica
I'm flying in on a DC-10 tonight
Spanish bombs, yo te quiero a finito
Yo te quiero, oh mi corazón
Spanish bombs, yo te quiero a finito
Yo te quiero, oh mi corazón
Spanish weeks in my disco-casino
The freedom fighters died up on the hill
They sang The Red Flag
They wore the black one
After they died it was mockingbird hill
Back home the buses went up in flashes
The Irish tomb drenched in blood
Spanish bombs shatter the hotels
My señoritas rose was nipped in the bud
Spanish bombs, yo te quiero a finito
Yo te quiero, oh mi corazón
Spanish bombs, yo te quiero a finito
Yo te quiero, oh mi corazón
The hillsides ring with "Free the people"
Or can I hear the echoes from the days of '39
Trenches full of poets, a ragged army
Fixing bayonets to fight the other line
Spanish bombs rock the province
I'm hearing music from another time
Spanish bombs, Costa Brava
I'm flying in on a DC-10 tonight
Spanish bombs, yo te quiero a finito
Yo te quiero, oh mi corazón
Spanish bombs, yo te quiero a finito
Yo te quiero, oh mi corazón
Oh mi corazón
Oh mi corazón
Spanish songs in Andalucía, Mandolina
Oh mi corazón
Spanish songs in Granada
Oh mi corazón
Oh mi corazón
Oh mi corazón
08 Lost in the Supermarket (03:43)
I'm all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
I wasn't born so much as I fell out
Nobody seemed to notice me
We had a hedge back home in the suburbs
Over which I never could see
I heard the people who lived on the ceiling
Scream and fight most scarily
Hearing that noise was my first ever feeling
That's how it's been all around me
I'm all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
I'm all tuned in, I see all the programmes
I save coupons from packets of tea
I've got my giant hit discoteque album
I empty a bottle and I feel a bit free
The kids in the halls and the pipes in the walls
Make me noises for company
Long distance callers make long distance calls
And the silence makes me lonely
I'm all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
And it's not hear
It disappear
I'm all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
I'm all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
I'm all lost
(I'm all lost in the supermarket)
I'm all lost
(I can no longer shop happily)
I'm all lost
(I came in here for that special offer)
(A guaranteed personality)
I'm all lost
(I'm all lost in the supermarket)
I'm all lost
(I can no longer shop happily)
I'm all lost
(I came in here for that special offer)
(A guaranteed personality)
I'm all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
I'm all lost
I'm all lost
I'm all lost
I'm all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
09 Clampdown (03:45)
1-2-3-4!
Hey, hey!
Ooh!
Jimmy’s outside but you can’t take him back for the drama of design
They hit him in the back and see the long arm dropped over the school cuisines
They say now back and hands facing the sidewalk as they slowly click on
What are we gonna do now?
Taking off his turban, they said, is this man a Jew?
’Cos working for the clampdown
They put up a poster saying we earn more than you!
When we're working for the clampdown
We will teach our twisted speech
To the young believers
We will train our blue-eyed men
To be young believers
The judge said five to ten but I say double that again
I'm not working for the clampdown
No man born with a living soul
Can be working for the clampdown
Kick over the wall 'cause government's to fall
How can you refuse it?
Let fury have the hour, anger can be power
D'you know that you can use it?
The voices in your head are calling
Stop wasting your time, there's nothing coming
Only a fool would think someone could save you
The men at the factory are old and cunning
You don't owe nothing, so boy get runnin'
It's the best years of your life they want to steal
You grow up and you calm down and
You're working for the clampdown
You start wearing the blue and brown and
You're working for the clampdown
So you got someone to boss around
It makes you feel big now
You drift until you brutalize
You made your first kill now
In these days of evil presidentes
Working for the clampdown
But lately one or two has fully paid their due
For working for the clampdown
Ha! Gitalong! Gitalong!
Working for the clampdown
Ha! Gitalong! Gitalong!
Working for the clampdown
Yeah I’m working hard in Harrisburg
Working hard in Petersburg
Working for the clampdown
Working for the clampdown
Ha! Gitalong! Gitalong
Begging to be melted down
Gitalong, gitalong
Work
Work
Work
And I give away no secrets – ha!
Work
More work
More work
Work
Work
Work
Work
Who's barmy now?
10 The Guns of Brixton (03:08)
(Paul Simonon)
When they kick at your front door
How you gonna come?
With your hands on your head
Or on the trigger of your gun
When the law break in
How you gonna go?
Shot down on the pavement
Or waiting on death row
You can crush us
You can bruise us
But you'll have to answer to
Oh, the guns of Brixton
The money feels good
And your life you like it well
But surely your time will come
As in heaven, as in hell
You see, he feels like Ivan
Born under the Brixton sun
His game is called survivin'
At the end of the harder they come
You know it means no mercy
They caught him with a gun
No need for the Black Maria
Goodbye to the Brixton sun
You can crush us
You can bruise us
But you'll have to answer to
Oh, the guns of Brixton
When they kick at your front door
How you gonna come?
With your hands on your head
Or on the trigger of your gun
You can crush us
You can bruise us
Yes, even shoot us
But oh-the guns of Brixton
Shot down on the pavement
Waiting in death row
His game is called survivin'
As in heaven as in hell
You can crush us
You can bruise us
But you'll have to answer to
Oh, the guns of Brixton
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di bibiane
In London Calling si incarna lo spirito cruciale del punk (rabbia, caos e rivoluzione) ma anche tanta sperimentazione.
Ogni singola canzone presente su questo album è una piccola perla a sé stante, degna di essere presente sull'album e differente dalle altre per stile e ritmo.
Di joe strummer
La title track è un capolavoro, la canzone più bella, famosa e importante del gruppo.
In London Calling i Clash sono al massimo della loro creatività e affiatamento.
Di nickbelane
Pochi dischi nella storia del rock possono essere definiti "capolavori" senza aver paura di scadere nell'esagerazione: "London Calling" rientra a pieno titolo nella categoria.
I Clash con "London Calling" raggiungono il punto più alto della loro eccezionale carriera.
Di John
"London Calling già dalla copertina, ti entra in testa, entra nella storia e nei cuori di chi ama il punk, il rock il jazz il funk."
"Se un giorno vi capiterà di ascoltare 'London Calling' ricordatevi che state per ascoltare un'opera che difficilmente potrà avere un successore."
Di TraumaCronico
Non so davvero come cominciare. Per ora posso dirvi che vedo... Rosso.
Scusate ma io non riesco ad ascoltare questo disco soltanto a causa della copertina!!!!!!!!!!!!!!